Extra turbo / compressor

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Extra turbo / compressor

Bericht door karogegro »

Tav. de brandstofpomp zelf heb ik een vraag. Is de opbrengst van de pomp, die benodigd is om de motor z'n maximale vermogen te laten geven altijd 100 %, of zou die pomp, indien gewenst, ook meer brandstof kunnen geven. Maw, kan de vollast opgeschroefd worden.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Brandstof inspuiting voor Dummies

Bericht door Leo »

Meestal kan de vollast nog wel wat opgeschroefd worden.
Ga je te ver dan gaat ie roeten.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Brandstof inspuiting voor Dummies

Bericht door Rene »

Hallo, bij de pomp van mij hebben ze de druk verhoogd van 4 naar 4.5 bar ( ik zal het wel weer niet goed zeggen ) de bus heeft onderin wat meer kracht. Bij mij is hij niet meer gaan roken. Ga je verder draaien zal het wel gebeuren.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Brandstof inspuiting voor Dummies

Bericht door karogegro »

Okeej, dat weten we dan ook weer.
Het moge duidelijk zijn dat ik dat niet zomaar vroeg.
Eerst een korte inleiding ( en op gevaar af om als randdebiel beschouwd te worden) alvorens ik tot mijn uiteindelijke idee (fixe) kom.
Als vervent Discovery channel kijker werdt op een zaterdag avond mijn aandacht getrokken door een programma " chop shop" geheten. In dat programma spelen een Engelse grof gebekte, kale ( sorry voor degene die zich aan gesproken voelen :twisted:) monteur en een bengalese ontwerper de hoofdrol. Dit duo maakt van voertuigen die ze van de schroothoop halen ware collector items voor beroemdheden all over the world en geloof me, het ziet er prachtig uit. Zo ook de uitzending die ik gezien heb waarin ze een Porche 911 ombouwen naar een zg " gangster car". Er was echter een groot probleem nl, het kreng had veuls tekort vermogen ( waar heb ik dat toch meer gehoord...? :roll:). Affijn, die kale was naarstig op zoek naar pk'tjes en kwam terecht in Denemarken bij een bedrijf genaamd Rotrex. Een bedrijf gespecialiseerd in de levering van zg " supercharger kits". Nu ben ik begonnen me een beetje in te lezen in de materie van deze mechanische compressors, en voorzover ik het op dit moment kan inschatten is dit een interessante optie om die zo begeerde pk'tjes te bekomen. Niet die belachelijke vermogens winsten die die dingen kunnen opleveren maar gewoon voldoende om zonder kromme tenen een vrachtwagen heuvel op en met wind tegen voorbij te komen.
Dus als de experts onder ons hier hun gedachten eens over willen laten gaan, puur alleen om het als optie eens te bekijken.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Brandstof inspuiting voor Dummies

Bericht door Bommes »

we zijn nog wel wat andere opties, er is een americaans bedrijf dat een aftermarket turbo leverd.
Je kunt die in je uitlaatsysteem inpassen en het ding werkt met een eigen olie systeem voor zijn smering er is dus geen aanpassing nodig van je smeer systeem.

Een compressor kan ook maar je zult welke optie je ook kiest om meer lucht in het torretje te persen je zult er ook meer brandstof in moeten krijgen.
en ik wee tniet of er bij jouw brandstof pomp genoeg over is om dat bij te stellen.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Brandstof inspuiting voor Dummies

Bericht door karogegro »

Vandaar ook m'n eerste vraag mbt de brandstofpomp.
Uiteraard komt hierbij ook nog eens het kosten baten plaatje om de hoek kijken, maar ja, als je camper helemaal naar je zin is en alleen dat f...ck...g vermogens tekort telkens weer je parten speelt, dan heb ik zoiets van,....waarom niet?. Zoals ik al aangaf ben ik net begonnen me een beetje in te lezen in deze materie en heb inmiddels wat fora bezocht, en dat plaatsen van zo'n compressor schijnt relatief eenvoudig te zijn zonder al te grote aanpassingen.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Brandstof inspuiting voor Dummies

Bericht door vanhooltje »

Als je meer pk's wil waarom bouw je er dan geen moderner motorblok in zo als ik gedaan hebt.
De mijne had er maar 65 nu een 100, ik denk dat je met een beetje handigheid er ook wel een iveco blok in krijg.
Een stuk goedkoper ook denk ik.

Drijflijn is denk ik het zelfde en de afmetingen ook.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Brandstof inspuiting voor Dummies

Bericht door karogegro »

Voorop gesteld dat er voor mijn type motor zo'n "kit" leverbaar is of uberhaubt bestaat, dan denk ik dat de prijs (gemiddeld) van rond de €1300,- tov een sterkere ruilmotor toch rendabeler is.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Opbrengs brandstof-inspuitpomp

Bericht door Leo »

Ik durf het bijna niet te zeggen :mrgreen:..
Maar als je nou tóch je karretje wilt molesteren, waarom voeg je dan niet een beetje lpg toe?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
JanPieter
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jan 2008, 21:05
Locatie: Hippolytushoef, Noord Holland
Contacteer:

Re: Opbrengs brandstof-inspuitpomp

Bericht door JanPieter »

Kijk, interessante materie!

Ik heb jaren geleden een Eaton M65 compressor gekocht, heeft op een Mercedes SLK gezeten. Plan was om deze op de 1700 16klepper boxermotor van mijn alfa33 te bouwen. Ik heb me er dan ook redelijk in verdiept. Je moet dit soort dingen alleen niet plannen op de auto waar je dagelijs in rijd, da's niet handig. De alfa is weg, de compressor ligt hier nog netjes in doos. De M65 is een roots compressor, daarnaast heb je ook nog een centrifugale(lijkt op turbo) en de schroef compressor. Elk type heeft specifieke eigenschappen op vlakken als maximum druk, thermische efficientie, volume efficientie, boost bij hoge/lage toeren etc.

Turbo of compressor, beide systemen hebben voordelen en nadelen. Om de compressor maar even te pakken, hiervoor hoef je geen uitlaatsystemen aan te passen. Dit is een riem-aangedreven apparaat. De compressor geeft ook bij lage toeren al druk, in tegenstelling tot een turbo. De uitgeblazen lucht is ook minder heet, dit apparaat wordt niet extra verwarrmd door het uitlaatgasgedeelte. Perfect voor oude dieseltjes. Je kunt er een intercooler op zetten maar voor de diesel is dat niet nodig, er is geen risico op vroegtijdige detonatie.

Het mooie is dat er uitgebreide specs zijn van de compressors. Je kunt precies zien per toerental wat de hoeveelheid uitgeblazen lucht is, danwel wat de druk is die je kunt opbouwen. Dit moet je laten matchen met de wensen(beperkingen) van je blok en aanhangsels.

Bij normale benzinemotoren kun je zonder aanpassingen op het blok gaan tot 40% a 50% overdruk. Bij diesels zal het naast de sterkte van het blok vooral de inspuitdruk bepalend zijn.

Vervolgens heb je twee mogelijkheden. Of je gaat gewoon lekker freubelen op je gevoel, of moet je flink gaan rekenen. Ok, derde mogelijkheid is de boel uitbesteden aan een tuner :lol:

Om het rekenen heel kort samen te vatten;

- bepaal het (krukas)vermogen dat je nu hebt
- bepaal het (krukas)vermogen dat je wilt hebben
- bereken de verliezen van o.a. alle bochten in je inlaatkanaal en evt de intercooler (let op er zijn nog meer verliezen)
- bereken(bepaal) de vermogensopname van de compressor(inclusief aandrijfriem) want het is echt niet gratiz.....
- Bereken hoeveel vermogen er nu totaal extra benodigd is om het gewenste krukasvermogen te leveren
- Bepaal hoeveel overdruk je hiervoor nodig hebt.
- Bereken de maximum snelheid van de compressor en daarmee de overbrengingsverhouding van krukas naar compressor.
- Blijf je gezond verstand gebruiken.

Als overdenking en voorbeeld, stel dat je 40pk nodig hebt voor je compressor, dan moet je riem 45 pk kunnen hebben en moet je krukas 50pk kunnen leveren. Je hebt dan 10% verlies en 90% (mechanische) efficiency. Hoeveel vermogen heb je nodig?
Drive power = boost x airflow. Boost is de overdruk en airflow het max aantal liters per minuut dat je nodig hebt.

Ik ga er vanuit dat je de compressor nu al gekozen hebt, maar dat kun je natuurlijk ook doen op basis van bovenstaande berekeningen. Een compressor kun je kiezen op motorinhoud, er is bekend hoeveel liter lucht er dan per minuut doorheen kan(zou kunnen) gaan.

Ik heb deze compressor destijds gekozen omdat de 16-klepper beduidend minder vermogen heeft (dan een 8-klepper) op lage toeren. Bij hoge toeren is dit net andersom, meer ' lucht' per seconde betekent meer vermogen.

Wat je nog op moet lossen is het ademen van de motor bij stationair toerental. Electronisch gestuurde motoren gebruiken bijvoorbeeld een bypass-valve. Bij onze oude beestjes kunnnen we het bijvoorbeeld met onderdruk/membraam oplossen.

Mijn compressor heeft een electrische koppeling, zoals bijvoorbeeld aircopompen dit hebben en dure :cry: dynamo's. Perfect om je compressor mee te laten spelen vanaf het moment (toerental) dat jij wilt.

Maar goed, ik ben al weer veel te lang bezig nu, ik moet weer aan de slag.

Succes met je overdenkingen!!

Groetjes,
Jan
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Opbrengs brandstof-inspuitpomp

Bericht door karogegro »

Vwb de compressor heb ik nog geen keuze gemaakt. Hiervoor heb ik nog veel te weinig informatie en betreft het hier om maar eens een Haagse uitdrukking te gebruiken een proef ballonnetje. Iig blijkt nu het idee ansig niet volstrekt belachelijk, daar ik op verschillende fora diverse mensen hun ervaringen heb horen geven over het plaatsen van een compressor op redelijk bejaarde karretjes. En idd Leo, om maar eens een cruifiaanse uitdrukking te gebruiken, ieder nadeel heb ze voordeel en andersom. Wordt zeker nog vervolgt.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Opbrengs brandstof-inspuitpomp

Bericht door Bommes »

mag ik verwijzen naar een ander forum..??
zo ja:
http://www.campercafe.nl/viewtopic.php?f=3&t=3326
lees dat topic eens door en dan met name de reacties van:
Hymermofiel
Je kunt hem eventueel eens mailen en vragen naar zijn ervaringen.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Opbrengst brandstof-inspuitpomp

Bericht door DVIII »

zomertijd , fictie of proza of worden er soms bepaalde middelen gebruikt :lol:

nou wat denk ? een compressor op een campeerbus !!! in één week europa door ?
pas maar op dat die ouwe karren onder de 1Kw/Kg blijven , moeten ze nog een (vlieg) brevet gaan halen :lol:
Laatst gewijzigd door DVIII op 07 jul 2009, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Opbrengst brandstof-inspuitpomp

Bericht door karogegro »

Geen zomertijd,proza of stimulerende middelen (behoudens de goudgele rakkers :mrgreen:).
Okeej, de stand van zaken tot op heden. De optie van een mechanische compressor heb ik inmiddels een beetje los gelaten. Het vergt in tegenstelling tot wat ik dacht nogal wat aanpassingen om iets dergelijks te plaatsen en daarbij komt dat de aanwezige ruimte om de compressor te plaatsen zeer beperkt is. De ruimte tussen de krukas poulie (waar ook de distributie snaar overloopt) en de zijkant van de motorruimte is naar mijn idee te krap om daar oa een aangepaste poulie, extra aandrijfriem en ook nog eens de compressor te plaatsen zonder rigoreuse ruimte creerende maatregelen te nemen. Daarbij komt nog eens dat het compenseren van het benodigde motorvermogen om de compressor aan te drijven en ook nog eens opgeteld het extra vermogen dat ik wil hebben toch iets teveel van het goede is voor het orgel.
Vandaar dat het , zoals het er nu voor staat, een turbo gaat worden, en dan wel een turbo die voor dit type motor reeds gebruikt wordt.
Dus de volgende stap gaat worden het bij elkaar scharrellen van de benodigde onderdelen, een plekkie om rustig te kunnen "freubelen ", (van dat geklier op straat wordt ik een beetje simpel) en (vrije) tijd. Dit lijkt me bij uitstek een project wat van het najaar en winter geklaard kan worden. Het uiteindelijke doel wordt 10 a 15 pk extra te genereren, net genoeg voor dat fel begeerde extra zetje en zonder de boel binnen de kortste keren aan gort te draaien. Wordt uiteraard weer vervolgt.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Opbrengst brandstof-inspuitpomp

Bericht door Bommes »

als je dan toch bezig bent zou ik er wel voor kiezen (indien binnen de mogelijkheden) om een olie koeler er bij te plaatsen.
Zeker als je een normale turbo gaat gebruiken, die door de motor olie wordt gesmeerd.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Extra turbo / compressor

Bericht door Anton »

Hoi,

10 a 15 pk meer, zou je het echt merken?
Ik denk dat het zwaar tegenvalt, het is maar een klein beetje meer vermogen en dat is er dan alleen volgas, en wie rijd er nu de hele dag volgas in de bergen?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Extra turbo / compressor

Bericht door DVIII »

als je echt serieus bent bouw je een VM in van een dodge voyager, ook dwars, ook voorin en voorwielaandrijving en 130 stevige PK's.
is hardstikke italiaans dus past mooi in je ducato ( ducato d'oro)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Extra turbo / compressor

Bericht door Bommes »

Als we op de iets anders inbouwen toer gaan.
Zoek gewoon op je gemak een ducato schade bus met een 2.5 td en schroef daar op je gemak heel de voortrein onder uit.
Reviseer het blok lekker rustig aan in de avond uurtjes en wissel heel die handel uit.
Ben je in een keer overal vanaf en weet je zeker dat het niet kapot draait en dat je verogens verschil ook echt zult merken en optimaal gebruik van kunt maken zonder dat je met kromme tenen zit af te wachten op het moment dat je kleppen door de motorkap naar buiten komen omdat je opgevoerde torretje het niet bij kan benen..:)
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Extra turbo / compressor

Bericht door karogegro »

Goed, deze kant gaat het dus op. Dave, een gebbetje is leuk, maar overdrijven kan ook. Klaarblijkelijk, afgaande op je reactie's, beschouw je mijn voornemen als volstrekt van de pot ger..kt. Prima, da's je goed recht, maar als je niet van plan bent om met zinnige suggesties of adviezen te komen zou ik het prettig vinden als je je cynisme wat nuanceerd.
Anton, de karretjes die fabriek af met een turbo worden geleverd, leveren ruim 20 PK meer dan een exemplaar zonder turbo. Dus 10 a 15 pk meer is wat mij betreft prima, daarnaast vind ik dit gewoon een interresant project, simpel weg of het me lukt en of het werkt. Daarnaast heb ik niet de luxe dat ik over veel vrije beschik, dus zal alles stap voor stap van onderdelen zoeken tot monteren moeten gebeuren.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Extra turbo / compressor

Bericht door Leo »

De standpunten zijn nu wel duidelijk.
Terug naar de disk.

Als dit maar geen disk wordt die ik steeds moet opschonen, want dat lijkt verdacht veel op werken.. :evil:


Mvg, Leo.:D
moderator.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Extra turbo / compressor

Bericht door karogegro »

Ik ben me er volledig van bewust dat er aan het " opvoeren " van mijn karretje eigenlijk alleen maar argumenten te bedenken zijn om het niet te doen, waarvan akte. Anderzijds, stel je voor dat er geen rare dingen gebeuren en we kunnen nog een paar jaar door pruttelen met wat extra "steigerende hengsten :mrgreen:", ook prima. Ook mogen jullie allemaal als het falikant fout gaat zeggen " I TOLD YOU SO". In het ergste geval moet er alsnog een andere motor in, en dat is dan maar zo.
Maar goed, eerst maar eens op vakantie en naar het ziekenhuis en misschien de opleiding in voor machinist bij de NS en tussen de bedrijven door prutsen aan het motortje.
Tot zover Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
JanPieter
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jan 2008, 21:05
Locatie: Hippolytushoef, Noord Holland
Contacteer:

Re: Extra turbo / compressor

Bericht door JanPieter »

Gewoon lekker je gang gaan, in het slechtste geval heb je idd een ander blok nodig.
Maar wel altijd fun en veel geleerd toch?

Jan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten