airco
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hallo Minze,
Ik heb een verrijdbare "kleine" airco unit (Amcor 7200, Makro) van 230 V / 530 W. Met onze 1000 W omvormer (wisselrichter, inverter) gaat dat prima. Je moet natuurlijk wel het rekensommetje maken m.b.t. de maximale gebruiksduur in stilstand op een volle accu. Variabelen: capaciteit in Ah, tot 50 % ontladen, rendement omvormer.
Tijdens het rijden is de energieverzorging geen probleem, maar na een grote hobbel koelt-ie een paar minuten niet en daarna weer wel. Volgens een bedrijfskoeling-monteur die ik daar eens naar vroeg, is het geen probleem als de compressor kortstondig vloeistof i.p.v. damp (of andersom?) hapt.
Voor wat betreft de andere opties die je vermeldt:
- de meeste 230 V airco's (ook Truma) trekken een aanloopstroom die de gemiddelde omvormer te veel worden;
- er zijn volop airco's (zoals je die in warme landen op alle taxibusjes ziet) met de compressor op de motor en de verdamper op het dak;
- bovengenoemd systeem ook gebruiken in stilstand: er bestaan koudebuffers die de cabine van een truck acht uur koel houden na het stilzetten van de motor (o.a. Carrier);
- goedkope systemen werken met een waterverdamper, direct (wil je al dat water in je interieur?) of indirect. Behoorlijke prijzen, laag rendement;
- de airco's in de camper-accessoirewinkel bestaan om een onverklaarbare reden alleen in 12 en/of 230 V, de AC/DC-versie zou je kunnen toepassen, maar dan gooi je de 12/230 V omvormer weg, dus je betaalt ook teveel.
Ben benieuwd hoe je de warmte gaat bestrijden!
Succes,
Ernst
Ik heb een verrijdbare "kleine" airco unit (Amcor 7200, Makro) van 230 V / 530 W. Met onze 1000 W omvormer (wisselrichter, inverter) gaat dat prima. Je moet natuurlijk wel het rekensommetje maken m.b.t. de maximale gebruiksduur in stilstand op een volle accu. Variabelen: capaciteit in Ah, tot 50 % ontladen, rendement omvormer.
Tijdens het rijden is de energieverzorging geen probleem, maar na een grote hobbel koelt-ie een paar minuten niet en daarna weer wel. Volgens een bedrijfskoeling-monteur die ik daar eens naar vroeg, is het geen probleem als de compressor kortstondig vloeistof i.p.v. damp (of andersom?) hapt.
Voor wat betreft de andere opties die je vermeldt:
- de meeste 230 V airco's (ook Truma) trekken een aanloopstroom die de gemiddelde omvormer te veel worden;
- er zijn volop airco's (zoals je die in warme landen op alle taxibusjes ziet) met de compressor op de motor en de verdamper op het dak;
- bovengenoemd systeem ook gebruiken in stilstand: er bestaan koudebuffers die de cabine van een truck acht uur koel houden na het stilzetten van de motor (o.a. Carrier);
- goedkope systemen werken met een waterverdamper, direct (wil je al dat water in je interieur?) of indirect. Behoorlijke prijzen, laag rendement;
- de airco's in de camper-accessoirewinkel bestaan om een onverklaarbare reden alleen in 12 en/of 230 V, de AC/DC-versie zou je kunnen toepassen, maar dan gooi je de 12/230 V omvormer weg, dus je betaalt ook teveel.
Ben benieuwd hoe je de warmte gaat bestrijden!
Succes,
Ernst
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
- Locatie: Maastricht
airco
hallo,
Even een vraagje.
Ik zag dit onderwerp staan. Ik ben zelf aan het kijken voor een airco in mijn 508. Echter een compressor voor op de 508 kan ik niet vinden.
Zouden er ook andere passen?
Een alternatief met een 220 airco heb ik ook aan gedacht.
Maar als de airco op 220 volt 530 watt gebruikt, trekt ie dan niet de accu leeg?
grtz
John
Even een vraagje.
Ik zag dit onderwerp staan. Ik ben zelf aan het kijken voor een airco in mijn 508. Echter een compressor voor op de 508 kan ik niet vinden.
Zouden er ook andere passen?
Een alternatief met een 220 airco heb ik ook aan gedacht.
Maar als de airco op 220 volt 530 watt gebruikt, trekt ie dan niet de accu leeg?
grtz
John
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hallo John,
Er zijn wel degelijk universele compressors, o.a. Webasto, maar in de (mij nauwelijks bekende) gespecialiseerde vakhandel nog veel meer.
Het is wel zaak een oerdegelijke steun te (laten) monteren, want er treden behoorlijke krachten op. Het schijnt dat (o.a.) AutoTemp een deskundige partner is in deze materie. Zij zeiden mij ooit ook voor op de OM314 een steun te kunnen leveren.
Nadeel van een airco op de motor is dat je, zodra je in de zon stilstaat, toch weer gezellig gaat opwarmen :-(
Als je daar niet iets aan doet, trekt de airco via de omvormer de accu natuurlijk wèl leeg... Gelukkig schakelt de omvormer bij een spanning van 21 V (of zo?) automatisch uit, zodat er geen blijvende schade optreedt.
Je moet dus altijd het sommetje in het achterhoofd houden: hoelang kan de airco draaien?
Variabelen
- temperatuur
- volle accu (capaciteit; percentage ontladen)?
- rijdend (laadstroom)?
- zonnepaneel (vermogen; aantal zonne-uren)?
- overige verbruikers?
(Acculader lijkt minder relevant. Want als je stroom van de wal hebt, kun je je airco beter direct voeden).
Ik hoop dat je iets kunt met deze overwegingen.
Groeten,
Ernst
Er zijn wel degelijk universele compressors, o.a. Webasto, maar in de (mij nauwelijks bekende) gespecialiseerde vakhandel nog veel meer.
Het is wel zaak een oerdegelijke steun te (laten) monteren, want er treden behoorlijke krachten op. Het schijnt dat (o.a.) AutoTemp een deskundige partner is in deze materie. Zij zeiden mij ooit ook voor op de OM314 een steun te kunnen leveren.
Nadeel van een airco op de motor is dat je, zodra je in de zon stilstaat, toch weer gezellig gaat opwarmen :-(
Als je daar niet iets aan doet, trekt de airco via de omvormer de accu natuurlijk wèl leeg... Gelukkig schakelt de omvormer bij een spanning van 21 V (of zo?) automatisch uit, zodat er geen blijvende schade optreedt.
Je moet dus altijd het sommetje in het achterhoofd houden: hoelang kan de airco draaien?
Variabelen
- temperatuur
- volle accu (capaciteit; percentage ontladen)?
- rijdend (laadstroom)?
- zonnepaneel (vermogen; aantal zonne-uren)?
- overige verbruikers?
(Acculader lijkt minder relevant. Want als je stroom van de wal hebt, kun je je airco beter direct voeden).
Ik hoop dat je iets kunt met deze overwegingen.
Groeten,
Ernst
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Airco ?
Airco in een oerdegelijke 508 ? :(
Als je het te warm vindt tijdens het rijden, ramen en ventilatiekleppen open.
Als je het te warm vindt tijdens stilstand, uitstappen en ervan genieten !
Of mis ik hier iets ?
Groet,
Gerard
Als je het te warm vindt tijdens het rijden, ramen en ventilatiekleppen open.
Als je het te warm vindt tijdens stilstand, uitstappen en ervan genieten !
Of mis ik hier iets ?
Groet,
Gerard
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Bruine arm!
Ik ga volledig met Gerard mee, er is altijd wel een kiertje/spleetje waar verse lucht door kan. En je moet er vooral niet zo'n moderne Sprinter van proberen te maken, gewoon raampje open en een chauffeursarm krijgen!!
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
- Locatie: Noordwolde
Ik durf het bijna niet te vertellen , maar in onze pasgekochte Hymer 660 S (mercedes 410D) zit een dakairco ingebouwd (4 Ampère bij 230 Volt).
Nu zul je zeggen leuk maar daar heb je onderweg niets aan, maar daar heeft Hymer ook aan gedacht: Een Generator van 2 kW is ook ingebouwd.
Ik zie ons deze tijdens het rijden nog niet aanzetten , want een raampje funktioneerd ook prima!
Het zal door ons misschien gebruikt worden bij een langere tussenstop en natuurlijk op de camping (mits genoeg Ampères in voorraad!)
Moet wel wennen al die moderne luxe, want 7 jaar met onze oude Mb 613 zonder airco hebben we het ook altijd best gered!
Nu zul je zeggen leuk maar daar heb je onderweg niets aan, maar daar heeft Hymer ook aan gedacht: Een Generator van 2 kW is ook ingebouwd.
Ik zie ons deze tijdens het rijden nog niet aanzetten , want een raampje funktioneerd ook prima!
Het zal door ons misschien gebruikt worden bij een langere tussenstop en natuurlijk op de camping (mits genoeg Ampères in voorraad!)
Moet wel wennen al die moderne luxe, want 7 jaar met onze oude Mb 613 zonder airco hebben we het ook altijd best gered!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Mercedes L613D Bus Camper
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 19:21
- Locatie: Delft
ervaringen met de TIPS
Inmiddels heb ik een omvormer ingebouwd en een jaartje met de AMCOR gereden. Dit gaat prima, alleen is het wel een groot ding en het 'raampje open met de slang er uit' is ook niet altijd even handig. Wel was het zaak bij vol vermogen op de airco ook de toeren van de motor wat hoger te houden om te voorkomen dat de omvormer er uit sloeg door onderspanning op de accu's. Maar dat komt niet zo vaak voor even uit en aan zetten van de omvormer en alle problemen zijn weer verdwenen.
Ik ga nu een frostair inbouwen maar daarvoor is het noodzakelijk een zwaardere dynamo te monteren, als ik het hele spul werkend heb zal ik mijn ervaringen weer eens melden.
Ik ga nu een frostair inbouwen maar daarvoor is het noodzakelijk een zwaardere dynamo te monteren, als ik het hele spul werkend heb zal ik mijn ervaringen weer eens melden.
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
Hoi
Voor degenen die het hoofd willen koel houden
wij bezitten bij toeval een airco stond er in bij aankoop sorry
we hebben er in de warme dagen toch veel plezier aan gehad
hebben laatst een ritje naar het ijselmeer gemaakt en overnacht op de tussen dijk in Lelystad met dank aan Bertus site waar ik deze kamperplaats vond overigens de balk die de doorgang naar de dijk zou versperren is weggehaald dus konden we zonder problemen overnachten met zicht op de batavia
terug naar de airco er stond een kamper die een gewone airco die je normaal op het dak of aan de gevel ziet vanachter op het fietsenrek gemonteerd had (de man fietste toch niet) hij had deze gevonden op marktplaats voor 250 € en voor 100€ bij deze persoon laten plaatsen het was een goedkope oplossing en bijzonder geluidsarm
ik dacht dat dit toch het vermelden waard is
op het moment denk ik meer over het nakijken of de kachel nog werkt maar de zomer is nog niet voorbij
groetjes Johan
(onsgedrietjes SE)
Voor degenen die het hoofd willen koel houden
wij bezitten bij toeval een airco stond er in bij aankoop sorry
we hebben er in de warme dagen toch veel plezier aan gehad
hebben laatst een ritje naar het ijselmeer gemaakt en overnacht op de tussen dijk in Lelystad met dank aan Bertus site waar ik deze kamperplaats vond overigens de balk die de doorgang naar de dijk zou versperren is weggehaald dus konden we zonder problemen overnachten met zicht op de batavia
terug naar de airco er stond een kamper die een gewone airco die je normaal op het dak of aan de gevel ziet vanachter op het fietsenrek gemonteerd had (de man fietste toch niet) hij had deze gevonden op marktplaats voor 250 € en voor 100€ bij deze persoon laten plaatsen het was een goedkope oplossing en bijzonder geluidsarm
ik dacht dat dit toch het vermelden waard is
op het moment denk ik meer over het nakijken of de kachel nog werkt maar de zomer is nog niet voorbij
groetjes Johan
(onsgedrietjes SE)
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Hier in Frankrijk kun je bij VIAL (http://www.vial-menuiseries.com) een ~700W verbruik, 2,5 kW (9000 btu) opbrengst split-airo/warmtepomp kopen voor € 229,- met 4meter slang , gas en afstandsbediening. Het is een DHZ paket en eenvoudig zelf te monteren, geen monteur nodig. Werkt bij ons thuis prima.
Groeten, Paul 8)
Groeten, Paul 8)
Bezoek altijd welkom!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Lijkt een goede deal, maar wat er helaas niet bij staat, is de aanloopstroom (en gedurende hoeveel ms die wordt getrokken). Die aanloopstroom is soms, zonder speciale maatregelen, wel 2 Ã 3 maal de nominale stroom.
Dat is de beperkende factor, zowel op de camping als bij voeding uit een omvormer.
Overigens zit ik me nu af te vragen of het niet tijd wordt de CV in huis aan te zetten :(
Groeten,
Ernst
BTW, komen jullie naar Friesland? Of zijn jullie tegen die tijd onderweg naar nòg zuidelijker streken?
Dat is de beperkende factor, zowel op de camping als bij voeding uit een omvormer.
Overigens zit ik me nu af te vragen of het niet tijd wordt de CV in huis aan te zetten :(
Groeten,
Ernst
BTW, komen jullie naar Friesland? Of zijn jullie tegen die tijd onderweg naar nòg zuidelijker streken?
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Hallo Ernst,
De meeste omvormers (1000W) kunnen toch wel een piekstroom hebben gedurende enige seconden?Hoe kan je dat eigenlijk meten, met een multimeter, een (snelle)zekering of trial and error?
Hier hoeft de cv nog niet aan het is overdag nog ruim boven de 20C. Nog sterker; de airo heeft van de week nog gedraaid (hij staat op zolder, daar kan het ondanks de isolatie nog knap warm worden in de zon)
Ik probeer wel naar Friesland te komen, ik moet alleen nog wat andere bezoekjes enz. rond eind september klusteren. Zoals het er nu naar uit ziet kom ik.
Groeten, Paul :D
De meeste omvormers (1000W) kunnen toch wel een piekstroom hebben gedurende enige seconden?Hoe kan je dat eigenlijk meten, met een multimeter, een (snelle)zekering of trial and error?
Hier hoeft de cv nog niet aan het is overdag nog ruim boven de 20C. Nog sterker; de airo heeft van de week nog gedraaid (hij staat op zolder, daar kan het ondanks de isolatie nog knap warm worden in de zon)
Ik probeer wel naar Friesland te komen, ik moet alleen nog wat andere bezoekjes enz. rond eind september klusteren. Zoals het er nu naar uit ziet kom ik.
Groeten, Paul :D
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 19:21
- Locatie: Delft
Ik ben er uit
Na allerlei pogingen met omvormers etc heb ik een 24v dakairco
gemonteerd. hij is afkomstig van een vrachtwagen. Geennruimtegrek, rechtstreeks op de accu en heerlijk koel, erg lekker voor de passagiers achterin in ieder geval.
Op diverse sites worden dergelijke aorco's aangeboden maar meestal als standairco. voor een paar honderd euro heb je een tweedehands en kun je er lekker tegen. Ook lekker om even de bus af te koelen voordat je gaat slapen ;-)
gemonteerd. hij is afkomstig van een vrachtwagen. Geennruimtegrek, rechtstreeks op de accu en heerlijk koel, erg lekker voor de passagiers achterin in ieder geval.
Op diverse sites worden dergelijke aorco's aangeboden maar meestal als standairco. voor een paar honderd euro heb je een tweedehands en kun je er lekker tegen. Ook lekker om even de bus af te koelen voordat je gaat slapen ;-)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten