Temperatuur banden na rijden

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
VieMo
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2009, 21:28

Temperatuur banden na rijden

Bericht door VieMo »

Ik zit met het volgende:
Na het rijden (kan 10 km zijn of 100km) dan is de temperatuur van de voorbanden redelijk hoog(bepaald door handoplegging :P meer dan hand warm) tov de temperatuur van de achterbanden.
Nu hebben we voor 16" en achter 17" (vraag me niet waarom, dat is iets dat de vorige eigenaar leuk vond staan (vering is aangepast zodat ie nog steeds recht staat).

Wat ik eigenlijk wil weten of het kwaad kan dat de banden warm/heet worden.

Groeten,
Richard
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Temperatuur banden na rijden

Bericht door GerardM »

Warmte wordt veroorzaakt door wrijving, die op een aantal plekken kan ontstaan.

Ten eerste door wrijving tussen band en wegdek, bij het sturen en bij het remmen, waarbij het normaal
zo is dat de remkracht op de vooras groter is dan op de achteras. Dus in het algemeen kun je zeggen dat de
voorbanden meer wrijving ondervinden dan de achterbanden (aannemende dat je stuurt met de vooras) en daarmee
warmer zullen zijn.

Extreme warmte is niet goed want grotere kans op een klapband en dat is niet fijn.

Mogelijke oorzaken:
- onjuiste sporing, kun je al snel zien als het loopvlak van de banden scheef is afgesleten. Remedie is uitlijnen.
- onronde of slechte gebalanceerde banden, even langs de bandenboer
- slepende of te strakke remmen, dan zou de velg en de remtrommel ook heet moeten zijn. Remedie remmen stellen.

Ik denk dat het niet gerelateerd is aan de 16/17" verschil in voor een achter. Ik denk dat de vorige eigenaar
achter een grotere velgmaat heeft gemonteerd om een hogere snelheid te kunnen halen danwel bij een lager
toerental (=herrie) dezelfde snelheid kunnen halen.

Succes,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Temperatuur banden na rijden

Bericht door DVIII »

jongens ik wil niet moeilijk doen maar HOE warm zijn die banden eigenlijk ? , ik bedoel zomaar wat opmerken en daar theorieën aan ophangen is niet erg verstandig maw. gissen en raden zijn geen goed begin voor een serieuze discussie.
! Gerard heeft het allemaal goed, maar voor hetzelfde geld is er niets aan de hand !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Temperatuur banden na rijden

Bericht door GerardM »

Tsja, laten we dan een tip geven over hoe je de temperatuur van de banden, anders dan subjectieve handoplegging, kan vaststellen en wat een abnormale waarde is. Ik kom niet verder dan dat het abnormaal is als het rubber aan het asfalt blijft plakken 8) .

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Temperatuur banden na rijden

Bericht door DVIII »

Right and Wrong, rubber moet plakken , het moet niet uit elkaar vallen. en ik denk ook dat er geen "voor de gebruiker" relevante of bruikbare kennis is behalve "dat als je banden uit elkaar vallen moet je nog eens praten over je probleem" als het om de temperatuur gaat van je loopvlak. ik heb vastgelopen remmen gezien , losgeslagen spoorstangen , in/uitspoor je noemt het op en ik heb het wel eens bij de hand gehad , maar nooit me zorgen gemaakt om de temperatuur tijdens gebruik , tuurlijk worden banden warm . en als het echt uit de hand loopt met die genoemde situaties dan vliegt de band in brand.
meestal moet je dan wel flink overbeladen zijn , en extra wrijving opwekken. en dan praat je over opleggers die ipv 10 ton 30 ton per as "effe" transporteren.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten