Niet nieuw wel eindelijk eens wat foto's

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Plaats reactie
Kasper

Niet nieuw wel eindelijk eens wat foto's

Bericht door Kasper »

Beste medeleden,

Ik kijk met enige regelmaat op dit onvolprezen forum. Ik heb ooit eens aangekondigd wat van mijn projectje te tonen. Het was er nog nooit van gekomen. Nu wel. Kijk maar eens op:

Link: http://www.mijnalbum.nl/Album=R8AIG8KQ

Trefwoorden: roest, dakgoot, ophogen dak, raamkozijn, subchassis, wielkasten, vloer

update:
13-2-2009 keukenblok begint vorm te krijgen
29-11-2008 die binnenwand zit er nu voor een groot deel in. Wat foto's toegevoegd. Volgorde foto's omgekeerd.
14-9-2008 de laatste stand is dat ik bijna kan beginnen met het aanbrengen van een nieuwe binnenwand.

Groet,

Kasper Trof
Laatst gewijzigd door Kasper op 13 feb 2009, 08:41, 4 keer totaal gewijzigd.
evelyn25
Contacteer:

Bericht door evelyn25 »

ziet r goed uit. dat geeft de burger weer moet, waarom koos je voor gedeeltelijk een stalen en gedeeltelijk houten opbouw?? of was dat een nooddakje?
succes verder, zal je blijven volgen. :wink:
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
dinand

Bericht door dinand »

hoi kasper!

echt hilarisch om te zien hoe je de bus steeds verder inpakt . . maar, goed bezig hoor!!!
Kasper

Bericht door Kasper »

Hallo Evelyn en Dinand,

Dat is het gevolg van de schuine constructie tussen de alkoof en stalen dak zoals die was. Dit was van polyester op multiplex/houten frame. Het achterste stalen deel is opgehoogd en daardoor moest ook het schuine deel naar de alkoof toe een andere helling krijgen. Deze heb ik gelijk maar wat verlengd. Dit gerealiseerd met een nieuw houten frame en multiplex plaat. Op de buitenzijde zit caravanplaat (ABS). De alkoof is ongewijzigd.

De multiplexplaten die je op de foto's ziet liggen ten tijde van het foto's maken boven op de constructie-in-aanbouw om te voorkomen dat het plastic van het 'regenpak' doorzakt. Inmiddels is er al geruime tijd een kapconstructie op het dak waarover landbouwplastic is gespannen zodat het niet op de bus zelf komt en het water er afloopt.

Hilarisch ja; die kap kost meer tijd dan de bus en is mij er ook als eens afgewaaid. Zie elders op dit forum. De reden van de kap is dat de bus bij huis MOET staan omdat dan een verloren uurtje nog nuttig besteed kan worden. Staat hij ergens onderdak dan wordt de drempel om te gaan alweer hoger..

En wat anders om maar actueel te doen: Op de vloer komt betonplexplaat. Recent wat van dit plaatmateriaal voor relatief weinig op de kop getikt.

Groet,
Kasper
winand

Bericht door winand »

Kasper,
beter laat dan nooit zullen we maar zeggen :wink:
Maar het wachten wordt beloond want ik weet zeker dat een hoop mensen veel aan je gedetaileerde foto's zullen hebben!
Slim ook, dat verhaaltje op de eerste foto, voor mensen die op internet toevallig op je fotoalbum belanden.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Kasper

Re: Niet nieuw wel eindelijk eens wat foto's

Bericht door Kasper »

Dag allemaal,

Nieuwsflits: Er is toch enige voortgang geweest het afgelopen jaar. Hoera!
Ik heb wat foto's aan mijn album toegevoegd. Zie http://www.mijnalbum.nl/Album=R8AIG8KQ

Volgende week begin ik met het aanbrengen van de beplating van de binnenwand, te beginnen met een dampremmende folie.

Groet,

Kasper
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Ah, gelukkig ben ik niet de enige die niet hard opschiet met z'n verbouwing..Afbeelding

Veel succes verder Kasper.:)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Kasper

Bericht door Kasper »

Weer een levensteken. Ik heb het fotoalbum uitgebreid met twee plaatjes van het keukenblokje in wording. Zie de link in het bovenste bericht.

Ik probeer het low budget te houden. Materialen keukenblokje:
Werkblad – zelf betonplex plaat als op de vloer, nu met de gladde kant boven. Het kon nog gezaagd een stuk dat over was.
Spoelbak en kookplaat– nieuw voor €5 resp gebruikt €1 van de koninginnemarkt
Kraan - een krijgertje
Pomp – de oorspronkelijke pomp
Frame – vurenhout 6x2 cm van de plaatselijke timmerman
Er komen kunststof bakken in die kunnen worden uitgetrokken.

Groet,
Kasper
Saskia

Bericht door Saskia »

Leuk idee, die plastic bakken. 8) Hoe ga je ze vastzetten? :roll:
Afbeelding

groetjes van Saskia
Kasper

Bericht door Kasper »

Hallo Saskia,

Vastzetten:
Aan weerskanten van de bakken komen latjes waartussen de bakken kunnen glijden. Het zijn dan dus laden geworden die je er uit kan trekken. Leek me handig tijdens het beladen.

Blokkering/vergrendeling:
Daar ben ik nog niet helemaal uit. Een eerste mogelijkheid heb ik bedacht, maar die is (te) 'quick and dirty': als de bakken geblokkeerd moeten worden, er een stalen buis voor langs plaatsen. Ik heb vier ladentorentjes, dus dan ook vier buizen. Werking volgens een verend 'pen in gat'-systeem aan het uiteinde van de buis. Lelijk.
Een ander idee is het principe dat gehanteerd wordt in een bureau-ladenblok. Nadeel is dat realisatie daarvan waarschijnlijk veel tijd gaat kosten. En dat is niet de bedoeling ;-).

Meestal is het zo dat als ik een tijdje op een oplossing van iets broed, de oplossing steeds simpeler wordt. Meestal zijn dat de beste! Ik blijf nog een tijdje broeden...

Ik ben benieuwd naar suggesties en oplossingen van anderen. Deze van harte welkom!

Groet,

Kasper
Laatst gewijzigd door Kasper op 13 feb 2009, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
GerardM
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Ik ben ook een fan van simpele ontwerpen en hergebruik; heb dan ook een ladenblok met plastic bakken
van de Kwantum in mijn bus; inderdaad handig met laden en ontladen.
Ze zijn niet vergrendeld, maar om het opengaan tijdens rijden tegen te gaan heb ik de latjes
waarover ze glijden iets schuin aflopend gemaakt, zodat je met enige weerstand ze er uit moet trekken
en ze gemakkelijk weer terugschuiven in hun positie.
Totnutoe geen 'uitschuivers' gezien, ondanks mijn soms overmoedige rijstijl 8) .

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Kasper. :)

In de zeevaart was het vroeger gebruikelijk dat de laden "inzakten" bij het sluiten.
Ook jij zou dat kunnen doen, maar dan veel simpeler met je plasic bakkies:
Gewoon latjes van 4 cm hoogte op de bodem van de kast schroeven zodat je de bakjes moet optillen wanneer je ze eruit schuift.

In onze F40 staan op die manier 3 viskisten vol spullen gezekerd.
Ondanks dat ze in de alkoof staan en dus flinke zwiepers krijgen, is er nog nooit 1 uitgevallen.
Ze staan echter wel aan alle 4 de kanten tussen de latjes, want van de zeevaart weet ik: Als het eenmaal kan bewegen, gaat het op een bepaald moment aan de wandel.

Groetjes en knutsel ze,

Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Kasper

Bericht door Kasper »

Dank, goede ideeën. Dit gaat veel sneller dan zelf broeden! Die oplossing van Leo heeft nog het meest van een vergrendeling in zich.

Ik zit nog een beetje te prakkiseren over bijzondere situaties. Stel dat de bus abrupt tot stilstand komt bij een botsing(kje). Dan raakt waarschijnlijk het keukenblok ontzet. Het zij zo. Maar ik wil dat die bakken niet door de bus gaan vliegen. Zoals ik het inschat zal dat niet gebeuren bij een voorwaartse botsing. Immers de laden schuiven normalerwijs dwars op de rijrichting. Maar bij een zijwaartse botsing zouden de bakken over de 'vergrendelrand' kunnen schieten (?) en zijwaarts bewegen. Maar er zitten geen personen in die richting. Ergo: dit gaat goed en zo moest ik het maar gaan maken. Waarom pen ik deze overweging hier op? Wel, misschien zie ik wat over het hoofd. Als iemand een beperking ziet verneem ik het graag.

't is dan wel low-budget, maar veiligheid gaat voor.

groet,

Kasper
Kasper

Bericht door Kasper »

Beste allen,

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een hybride (modewoord) oplossing van het hierboven voorgestelde:

De lade ligt op twee latjes welke aan de achterzijde wat lager zijn gemonteerd. Als gevolg hiervan ligt de lade aan de achterzijde iets lager dan aan de voorzijde.
Op de voorzijde van de latjes heb ik een nok gemonteerd van ca 1 cm hoog. Om de lade uit te trekken moet deze over de nok worden getild. Daar heb je in het gebruik geen last van.
Om te hoog opstuiteren van de lade te voorkomen zijn aan weerzijden van de lade nog twee latjes boven gemonteerd.

Snappu?

Ervaring:
De beladen laden blijven keurig op hun plaats.
De nokken en de twee boven de lade gemonteerde latjes lijken niet nodig als je over campings en west-europees asfalt rijdt. Bij een test van een lade zonder nokken bleef deze op zijn plaats, ook bij het nemen van (vele) Franse rotondes.

Groet,

Kasper
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Hallo Kasper,

Mooi project!! En dat allemaal buiten, zeiltje erover, petje af :wink:

Dak ziet er ook erg goed uit, gewoon (nou ja "gewoon" :mrgreen: ) het dak eraf flexen en er een stuk tussen lassen. Ziet er strak uit!

Keep up the good work :D

Groet,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Plaats reactie