Zwart/paarse draden achter het dashboard

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
wouter_

Zwart/paarse draden achter het dashboard

Bericht door wouter_ »

Beste mensen! Ik was bezig met de elektra van mijn bus, en het viel me op dat er achter mijn dashboard twee zwart/paarse draden op de potmeter naast de ventilatorschakelaar aangesloten waren. Aangezien die potmeter altijd al niets deed heb ik de draden eens in het schema op dit forum opgezocht. De draden komen van zekering 1 en 8 en zijn in het schema gestippeld. Ze gaan naar de knipperlichtschakelaar aan het stuur (volgens het schema dan).

Weet iemand wat het idee is geweest van deze draden? De schakelaar aan mijn stuur heeft er geen aansluitingen voor. Als ik het schema zo bekijk lijkt het alsof ze ooit bedoelt waren om het grootlicht aan te zetten, maar daar liggen ook al andere draden voor.

groeten!

PS: ik ben er wel vrij zeker van dat ze in elk geval niet op die potmeter horen...
wouter_

Re: Zwart/paarse draden achter het dashboard

Bericht door wouter_ »

dom... schema toch niet goed genoeg bekeken. Volgens mij zijn de draden bedoelt om lichtsignalen te kunnen geven. Als iemand er nog anders over denkt hoor ik het wel :) Misschien toch maar eens een knopje op die draden zetten dan...
DVIII

Bericht door DVIII »

geweldig, je springt van het een, naar het andere in je verhaal , drie mogelijkheden !
ik zou eens gaan zoeken waar die draden heen gaan en dan weer een vraag stellen , als er tenminste dan chocola van te maken is. nu is het een compleet raadsel , is het een prijsvraag ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
wouter_

Bericht door wouter_ »

Ik heb in mijn verhaaltje toch gemeld dat de draden aangesloten zijn op zekering 1 & 8? Dit is ook terug te vinden in het schema. Welk stuk vind je dan nog onduidelijk?
DVIII

Bericht door DVIII »

nou dat stuk eromheen ! Daar komt bij dat niet elke 508 hetzelfde is qua zekering bezetting en je geeft ook al aan dat er geprikt en gestoken is naar lieve lust , niet door jou , maar jij hebt de problemen nu.
je kunt echt alleen de logica vinden door te gaan zoeken en proberen. normaal gaan er geen twee zekeringen naar één schakelaar/ component . met als uitzondering op de regel, de koplampen die stads, dim en grootlicht apart gezekerd hebben.
wouter_

Bericht door wouter_ »

Ik heb even een stukje uit het schema gekopieerd om de boel misschien enigszins te verduidelijken:
Afbeelding
De gestippelde draden gaan echt nergens anders heen dan naar zekering 1 (en 2) en zekering 8 (en 9&10). De draden zijn aan de voedende kant van de zekeringen aangesloten. Wanneer de 2 draden verbonden worden gaan de grootlichtlampen (die zitten op zekering 1 & 2) branden, om te zorgen dat dit alleen mogelijk is als het contact ingeschakeld is is een van de draden aangesloten aan de voedende kant van zekering 8, 9 en 10, welke pas spanning krijgen als het contact is ingeschakeld.
DVIII

Bericht door DVIII »

nou geweldig, probleem opgelost, nu een voet(druk)schakelaar kopen en je bent modern !
Plaats reactie