beatrix18 schreef:Laat je niet van de wijs brengen door Leo's preek....., hij was nogal direct. Maar dus ook dat je, met je bijdragen, juist welkom bent!
Tjah, ik ben nu eenmaal niet het meest tactische persoon op deze aarde.. 8)
Maar dat Hymero....euhh Kees welkom is staat boven kijf.
Ik wens hem dan ook alle succes met zijn werk en kan niet anders dan hopen dat hij binnenkort meer tijd heeft.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Op het andere forum is een man met een Duitse vrachtwagen met een MAN blok die daar een turbo op wilde plaatsen. Dit werd hem door MAN zelf sterk afgeraden omdat hetzelfde blok wat MAN met turbo levert andere zuigers (gesmeed dus niet gegoten), zwaardere drijfstangen en lagers. Het verhaal dat de blokken gelijk zouden zijn is dus gewoon niet waar, althans bij MAN en zouden die op een andere manier blokken bouwen dan Mercedes? Waarom zou een fabrikant een atmosferisch blok hetzelfde bouwen als een (duurder) turbo blok? De krachten die op het draaiende gedeelte van een turbo blok komen zijn stukken zwaarder dan bij een atmosferisch blok. Om dat op te vangen is wel iets meer nodig dan een extra oliekanaaltje! Daarvan uitgaande is het dus gewoon stom geluk als alles heel blijft. Een stukje Russisch roulette dus waarvan ik zeg dat een ieder zelf maar moet uitmaken of ie dat wel of niet doet. Ikzelf heb destijds leergeld betaald en peins er niet over maar wie ben ik?
Goed, we zijn inmiddels zover dat ik voorzichtig aan ga beginnen met de boel op te bouwen. Pakkingen, leidingen etc allemaal nieuw, dus gaan met die banaan......op een detail na. Een olie koeler. Die wil ik er dus persee op zetten. Nu heb ik me helemaal suf gegoogeld om iets te vinden om een olie aanvoer en retour leiding op aan te sluiten en dat is er ook wel, nl een adapter die je tussen onderblok en oliefilter plaatst en waarop de olie radiateur wordt aangesloten, en daar zit 'm nu meteen het probleem, ik kan hem niet vinden, dwz voor mijn motor. Nu zit er op de turbo de olie aanvoer (smering) die bij de oliedruk sensor weg komt en de retour de carterpan in middels een zelf gefabriceerde aansluiting. Nu ben ik bang dat als ik deze aansluitingen ga gebruiken om de oliekoeler aan te sluiten de oliedruk op de turbo te laag wordt. Zijn er onder ons creatieve geesten die een andere oplossing weten voor het plaatsen van een extra oliekoeler
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
'S middags samen, vwb Drinkwaard, kan ik altijd eens proberen, niet geschoten is altijd mis. Dave, helaas beschik ik niet over het juiste gereedschap om een blok aluminium te bewerken, maar het idee is interresant. Ik ben toch bang dat het zo'n adapter moet gaan worden, alleen zal het een hele klus gaan worden om zoiets te vinden.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Al eens aan een apart elektrisch oliepompje gedacht????
Sluit je gewoon op de aftapplug aan en de retour gaat via een aansluiting ergens het blok in of desnoods via de vuldop
Ehhhhh,mmmmwah een oliepompje, daar krijg ik toch een beetje een "net niet" gevoel bij. Misschien een optie als er echt niets anders te vinden is.
Zit nog eens te prakkezeren of de oliedruk nou echt dramatisch veel lager zou zijn als ik die koeler in de retour leiding vanaf de turbo naar het carter zou zetten. Ik bedoel, wat zou de oliedruk zijn, een bar of4/5 en dan de olieleiding na de koeler een beetje knijpen of een leiding met een kleinere binnen diameter dan de toevoer leiding nemen zodat aan de perszijde voldoende druk blijft staan. Heren techneuten, wat denkt u?.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
karogegro schreef:Ehhhhh,mmmmwah een oliepompje, daar krijg ik toch een beetje een "net niet" gevoel bij. Misschien een optie als er echt niets anders te vinden is.
Zit nog eens te prakkezeren of de oliedruk nou echt dramatisch veel lager zou zijn als ik die koeler in de retour leiding vanaf de turbo naar het carter zou zetten. Ik bedoel, wat zou de oliedruk zijn, een bar of4/5 en dan de olieleiding na de koeler een beetje knijpen of een leiding met een kleinere binnen diameter dan de toevoer leiding nemen zodat aan de perszijde voldoende druk blijft staan. Heren techneuten, wat denkt u?.
Toine
op de retour van uit de turbo naar de carter doet de druk er niet meer toe toch..
De olie komt immers zo in de grote plas terecht en of dat nou met of zonder rest druk gebeurd maakt niets uit.
Als je bang bent dat je tegen druk weg valt..??
Als je de zelfde uit eindelijke leiding gebruikt terug het carter in kan de druk niet echt weg vallen..
zie net een basale fout in je redenering , als je de retour knijpt heb je niet meer druk voor de turbo, let op olie is massa en geen lucht ! je moet wel de uitgang knijpen maar de retourleiding groter maken.
overigens denk ik dat druk op de turbo niet goed is hoor, dan blaas je eerder olie in je inlaat /uitlaat, wel spectaculair maar het kost een paar centen :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
, nou ja, een beetje spectakel is nooit weg. Ik ga vandaag nog wat speurwerk verrichten op het net, ik heb nl inmiddels een onderdeelnr. voor zo'n adapter bedoelt voor mijn type motor, die komt van de Fiatdealer maar is helaas niet meer te bestellen. Ze hadden nog fishes waarop het door mij gewenste onderdeel te vinden was. Ook gaf de dealer de tip om een fiat croma 2.5TD op de sloop te vinden, volgens hen was de motor nagenoeg identiek aan de turbo uitvoeringen van de ducato en dus ook uitgevoerd met een olie koeler. Is misschien over te zetten.
The odysee continus.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Oliekoeler is een goed idee. Doe dit echter niet na je Turbo, deze werkt op vrij verval dus druk opbouwen na de turbo is geen goed plan. Als DVII als zegt.
Ik zou hem wel voor de turbo durven zetten.
En je voorste demper niet vergeten er tussenuit te halen.
Ik wacht op dit moment op een reactie van een bedrijf uit Belgique, die moesten afgelopen weekend racen in Italië en zouden morgen laten weten of ze een oliefilter adapter kunnen leveren. Overigens zal er de komende tijd weinig van komen om de boel eronder te knutselen, Geelen jr heeft afgelopen woensdag z'n bovenbeen gebroken na een val van z'n fiets. Minimaal drie weken in tractie, daarna zes weken een gipsbroek en als toegift minimaal vier weken loopgips. Lust u nog peultjes.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gentleman, i've got him :mrgreen:, een prachtige glimmende oliefilter adapter met thermostaat. HEEEELEEMAAAAAL uit belgië. Wat van ver komt is lekker zeggen ze wel eens.
Voor diegene die het interesseert, Mocal oilcoolers and components , type OTSP1.Nu van de sloop nog een koeler scoren, wat olieslangen en aansluit stukken voor de slang, wachten tot geelen jr weer een beetje kan strompelen en dan kan het feest beginnen.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"