Hoi allemaal,
Ik heb de achterste remtrommel van mijn MB608 er af. Om deze weer volgens de regels vast te zetten schrijft Defensie in een manual hierover: binnenste sleufmoer vastzetten met 300 nm, met rubber hamer op trommels slaan, daarna sleufmoer 1/8 slag los. Dan met een meetklok aan de slag en de buitenste sleufmoer op 225 nm.
Nu is 300nm in mijn beleving nogal veel.
In berichten op het forum is sprake "van handvast" voor de binnenste sleufring. Dat lijk me wat weinig.
In een ander bericht is sprake van de buitenste sleufring: "buitenste sleufmoer hoort met 225 Nm aangetrokken te worden. Dus goed vast en heel iets los"
Komt bij dat ik (nog) geen momentsleutel heb die geschikt voor 300nm en nog geen adapter om die sleufmoer aan te draaien. Laat staan een meetklok... Nu zal het niet onmogelijk zijn om tijdelijk aan deze speciaaltjesom te komen. Maar er zijn zijn vast veel praktijkoplossingen in omloop om het anders -en ook goed- te doen. Kortom, ik ben benieuwd naar meer ervaringen.
dank,
Kasper
monteren remtrommel
-
-
Re: monteren remtrommel
Meetklok heb ik nog nooit gebruikt, een momentsleutel boven de 300 heb ik ook niet. Het spec. gereedschap leen ik weleens dat is zeker handig.
Lomp vastzetten, even aan de trommel draaien en iets loszetten is wat ik de MB monteur heb zien doen en dat loopt ook al weer jaren goed zo. (maar ja die heeft ook het gevoel/de ervaring)
Wel heb ik nog de volgende info (ooit onderweg telefonisch opgedaan) na een keer wielen eraf: de naaf die licht handwarm wordt is goed afgesteld, en die koud blijt staat eigenlijk iets te los,............................en als je je hand brand :oops: juist ja dan staat ie te strak....
Frank
Lomp vastzetten, even aan de trommel draaien en iets loszetten is wat ik de MB monteur heb zien doen en dat loopt ook al weer jaren goed zo. (maar ja die heeft ook het gevoel/de ervaring)
Wel heb ik nog de volgende info (ooit onderweg telefonisch opgedaan) na een keer wielen eraf: de naaf die licht handwarm wordt is goed afgesteld, en die koud blijt staat eigenlijk iets te los,............................en als je je hand brand :oops: juist ja dan staat ie te strak....

Frank
-
wat een fijn boek is dat, maar even serieus zoals Frank het zegt is goed , al gebruik ik een beiteltje om de borgring iets terug te drukken , en gebruik ik het zelfde beiteltje om de ring die het lager aandrukt een paar keer te laten schrikken , dus niet met een al te grote klap er op tikken en tegelijkertijd de ring met de hand aandraaien . dan draai je de trommel iets om te zien of het allemaal wel goed zit . slaan op de trommel is niet zo nodig . je moet het lager altijd iest van ruimte geven om te draaien . je moet dan denken aan een paar honderdsten.... dus nooit knoervast met die 300Nm.
afijn het is dus een gevoelsklusje.
druk het juiste borg lipje iets terug als je de tweede moer op enige kracht erbij hebt gedraait. helemaal platslaan in de hoek is niet nodig zolang je de tweede moer maar tegenhoudt voor "loslopen".
het voordeel is dat meerdere keren dezelfde ring kan gebruiken en niet in turkije of waar dan ook ineens geen bruikbare borgring meer hebt.
sommige monteurs slaan er een hele beeldhouders carriere in , maar het gaat om de kleine en subtiele handelingen om je werk goed te doen.
check na een rit even de lagerspeling door de bus op de krik te zetten per wiel en te voelen of er te veel ruimte in zit.
afijn het is dus een gevoelsklusje.
druk het juiste borg lipje iets terug als je de tweede moer op enige kracht erbij hebt gedraait. helemaal platslaan in de hoek is niet nodig zolang je de tweede moer maar tegenhoudt voor "loslopen".
het voordeel is dat meerdere keren dezelfde ring kan gebruiken en niet in turkije of waar dan ook ineens geen bruikbare borgring meer hebt.
sommige monteurs slaan er een hele beeldhouders carriere in , maar het gaat om de kleine en subtiele handelingen om je werk goed te doen.
check na een rit even de lagerspeling door de bus op de krik te zetten per wiel en te voelen of er te veel ruimte in zit.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
Heren, dank voor de antwoorden. Met deze info gaat het wel lukken.
groet,
Kasper
groet,
Kasper