Mercedes 207D houd in

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
supermono
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2009, 20:22

Mercedes 207D houd in

Bericht door supermono »

Hoi,

Ik zelf heb een 207D (met trekstarter)omgebouwd tot camper.
Van de zomer zijn we nog in Frankrijk geweest en dat alles zonder problemen (op de heuvels/bergen na :lol: )
Nou ben ik van het weekend in Duitsland geweest en op de terugweg bij de Hunsruck begon mijn torretje in te houden.
Ik had het gevoel dat het steeds erger werd.
Aan het begin van de trip liep hij makkelijk :wink: 90-95 op vlak terein, nu haal ik nog geen 80 meer.
Ook heb ik het gevoel dat hij meer verbruikt.
Wat is normaal met een hoge opbouw?
Is het trouwens ook mogelijk om een zwaardere motor in te bouwen (208?)
Tips en tricks zijn altijd welkom.

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mercedes 207D houd in

Bericht door DVIII »

voordat je een andere motor gaat inbouwen, vervang eerst de brandstoffilters eens. dat kan dezelfde effecten geven.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
roelof
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mei 2008, 09:49
Locatie: langezwaag
Contacteer:

Re: Mercedes 207D houd in

Bericht door roelof »

DVIII schreef:voordat je een andere motor gaat inbouwen, vervang eerst de brandstoffilters eens. dat kan dezelfde effecten geven.
En vergeet vooral he tussenfilter niet, bij de motor, deze geeft vaak problemen. :oops:
Pilote
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2009, 14:13

Re: Mercedes 207D houd in

Bericht door Pilote »

De paraffine in de dieselolie wil de filters wel eens doen verstoppen. En er zijn mensen die de luchtfilters wel eens vergeten te reinigen.
De kleur van de uitlaatgassen geeft vaak al een indicatie van een bepaald probleem (wittig, blauwgrijs of zwart)
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mercedes 207D houd in

Bericht door DVIII »

Ha Pilote , wat is dan wat bij die rookkleuren ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
desnor
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jul 2009, 13:44
Locatie: Bovensmilde

Re: Mercedes 207D houd in

Bericht door desnor »

Ik heb zelf veel ervaring met dit soort motoren.

Oplossing: Kleppen stellen!

De zaak eens een grote onderhoudsbeurt geven.

Kleppen stellen moet bij dit soort motoren elke 7500-10000 km!

We horen het graag,

gr. Hans
supermono
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2009, 20:22

Re: Mercedes 207D houd in

Bericht door supermono »

Hoi,

Ik denk dat ik het gevonden heb :lol: .
Afgelopen weekend tank eronderuit gehaald en de nivoregelaar schoongemaakt als ook de 2 brandstofslangen (flexible stukken) vervangen.
Van te voren een nieuwe brandstoffilter erop gezet maar maakte niks uit.
Het probleem lijkt weg te zijn...... :roll:
Maar hoe zit het met de topsnelheid?
Hoor verhalen van 80-90km/h tot wel 120km/h met een 616 motor, wat is mogelijk.
Hoe zit het trouwens met de afstelling van de pomp, kun je die rijker/armer afstellen of meer lucht geven?
Kleppen had ik trouwens 3000 km geleden al gesteld.
Als ik start heb ik effe blauwe rook (olie) daarna zwart en onder het rijden niks.
Stop ik en ik geef gas dan is het zwart maar niet overdreven.

Groet,

Frank
Pilote
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2009, 14:13

Re: Mercedes 207D houd in

Bericht door Pilote »

@DVIII
Excuus voor het late antwoord. Hieronder een kleine toelichting op de kleuren.

Laat de motor op bedrijfstemperatuur draaien. In het algemeen wijzen de kleuren op:
Zwart: veel te weinig lucht, geen volledige verbranding. (( verstuiver(s) defect of onjuiste afstelling brandstofpomp of onjuiste afstelling inspuitmoment of vervuilde luchtfilter))
Grijs: te weinig lucht.
Blauw-grijs: - Brandstof verneveld, maar verbrand niet optimaal ((water in brandstof))
Blauw: Versleten klepsteelafdichtingen, klepgeleiders zuigerveren of cilinderwanden ((algemene slijtage te lage compressie onder de 20bar))
Wit: - Waterdamp door te lage omgevings- of motortemperatuur of water in verbrandingskamer ((,cilinderkop gescheurd en of cilinderkoppakking doorgeslagen))

Ook kan inhouden het gevolg zijn van (aangezogen)lucht in de dieselleidingen of een defect membraam in de brandstofpomp(lijnpomp cq plunjerpomp) Vaak is het laatste op te merken doordat het oliepeil in de brandstofpomp zelf daalt.

De maximum snelheid bij de 2,4 ltr OM 616 is natuurlijk afhankelijk van het gewicht van de camper. In verlengde besteluitvoering reed ik hem (leeg) bijna de teller uit. Volgeladen (ruim 3,5 ton... oei) mag je blij zijn met 80 km.
desnor
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jul 2009, 13:44
Locatie: Bovensmilde

Re: Mercedes 207D houd in

Bericht door desnor »

Ik heb een 5 cylinder uit een mercedes 310d uit 1993 met 98pk ingebouwd.
Was wel een grote klus, maar werkt nu prima.
Heb alleen wat teveel kracht / omwentelingen en heb nu 16 inch op de achteras gezet.

gr. Hans
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten