Remtrommels verwijderen
- janbenz1
Remtrommels verwijderen
Hallo,
Ik heb een 407D uit 1982.
Nu wil ik de remvoeringen controleren, maar als ik de remtrommels wil verwijderen, moet ik dan ook de wiellagers gelijk mee verwijderen?
Er zit een draaidop op de remtrommel, hoe verwijder ik deze, is daar een speciale sleutel voor?
Hij zit muurvast, en met de combinatietang kan ik geen slag maken tussen de wiel bouten.
Wie kan mij hier wijzer in maken?
bvd Jan.
Ik heb een 407D uit 1982.
Nu wil ik de remvoeringen controleren, maar als ik de remtrommels wil verwijderen, moet ik dan ook de wiellagers gelijk mee verwijderen?
Er zit een draaidop op de remtrommel, hoe verwijder ik deze, is daar een speciale sleutel voor?
Hij zit muurvast, en met de combinatietang kan ik geen slag maken tussen de wiel bouten.
Wie kan mij hier wijzer in maken?
bvd Jan.
- GerardM
- Contacteer:
Controle
Jan,
ik neem aan dat je het hebt over de trommels aan de vooras. Als je alleen de dikte van de voeringen wilt controleren, kun je dat natuurlijk ook door de inspectiegaatjes aan de binnenkant van de ankerplaat doen.
Als je de trommels kompleet wilt afnemen, komt inderdaad het lager mee.
De grote dop op de naaf daar zit gewoon draad op; en een grote pijpentang werkte bij mij goed. Eventueel eerst een paar keer inspuiten met WD40 of zoiets.
Groet,
Gerard
ik neem aan dat je het hebt over de trommels aan de vooras. Als je alleen de dikte van de voeringen wilt controleren, kun je dat natuurlijk ook door de inspectiegaatjes aan de binnenkant van de ankerplaat doen.
Als je de trommels kompleet wilt afnemen, komt inderdaad het lager mee.
De grote dop op de naaf daar zit gewoon draad op; en een grote pijpentang werkte bij mij goed. Eventueel eerst een paar keer inspuiten met WD40 of zoiets.
Groet,
Gerard

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
-
Volgens mij is het dop 46 die er op past, maaar met een grotetang gaat het ook wel en ook met een boudbeitel en moker kun je hem met wat handigheid de dop ook losslaan.
Heb je de dop er af dan met een inbussleutel de borgbout en de wielmoer losdraaien en daarna de binnenste lagerhelft uitnemen.
Dan eerst de schoenen terugstellen en de trommel afnemen.
Frank
Heb je de dop er af dan met een inbussleutel de borgbout en de wielmoer losdraaien en daarna de binnenste lagerhelft uitnemen.
Frank
-
Re: Remtrommels verwijderen
Vraag me af of hier speciaal gereedschap voor bestaat?
Ik heb die wielnaaf moer/dop, of hoe je dat ding ook noemt, aan de vooras opgemeten en volgens mij heb je een dop/ring of steeksleutel 59mm nodig.
(pijpentang, waterpomptang, baco enz. is natuurlijk ook mogelijk, maar ben daar zelf geen voorstander van)
Ik heb die wielnaaf moer/dop, of hoe je dat ding ook noemt, aan de vooras opgemeten en volgens mij heb je een dop/ring of steeksleutel 59mm nodig.
(pijpentang, waterpomptang, baco enz. is natuurlijk ook mogelijk, maar ben daar zelf geen voorstander van)
MB*L508DG/35*OM314*1972 ---=[ Roestig maar zeker ]=---
- Anton
Re:
Hoi,
Aan het juiste gereedscap herken je de vak man...
Mep ze
Groet Anton
Aan het juiste gereedscap herken je de vak man...

Oja, bedoel je een koudbeitel?Frank.fjph schreef:Volgens mij is het dop 46 die er op past, maaar met een grotetang gaat het ook wel en ook met een boudbeitel en moker kun je hem met wat handigheid de dop ook losslaan.
Frank
Mep ze
Groet Anton
-
Anton,
Ik denk net wanneer heb ik dit geschreven.....????moet wel zeggen dat je wel snel van reageren bent....
Een boute uitspraak dus...
Ik denk net wanneer heb ik dit geschreven.....????moet wel zeggen dat je wel snel van reageren bent....

- Anton
Hoi,
Groet Anton
Ik ben me er eentjeFrank.fjph schreef:Anton,
Ik denk net wanneer heb ik dit geschreven.....????moet wel zeggen dat je wel snel van reageren bent....![]()

Groet Anton
-
helaas moet je dus altijd met de trommel het lager mee demonteren, op de vooras is dat nog wel te doen in een paar minuten maar op de achteras ben je langer bezig. de dikke dop op het lager is ook met wat kunst en vliegwerk los te krijgen , verwarmen met de soldeerbrander en er op tikken met een kleine hamer. pas in het uiterste geval gaan hakken met beitels en dikke hamers. natuurlijk is een dop 60 ook een optie , maar voor die paar keer per 10 jaar..... .
ik heb ook eens een stukkie ijzer op de dop gelast om daar op te slaan , is ook een prima oplossing al blijf je dat ding wel zien :|
ik heb ook eens een stukkie ijzer op de dop gelast om daar op te slaan , is ook een prima oplossing al blijf je dat ding wel zien :|
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
Okee,
Dus we hebben om de "naafdop van de wielnaaf" aan de vooras van een mb L508 DG
los te krijgen een pijpsleutel of dop 60mm nodig of je doet het op een andere manier.
Heb hier een lijstje MB speciaal gereedschap nummers uit het werkplaatshandboek
"Bedrijfswagens en Bussen Type 309/310" onder het kopje Rem Demonteren.
Ringsleutel SW 41 000 589 00 03 00
Dopsleutel SW 60 000 589 14 09 00 (voor de L 608 D)
Ik lees net dat het terug stellen, met het stelwieltje, van je remschoenen zodat de remtromels genoeg ruimte
krijgen om ze eraf te halen gebeurt door met de schroevendrijer van onder naar boven te bewegen.
Remschoenen straker = van boven naar beneden.
Remschoenen losser = van onder naar boven.
Dus we hebben om de "naafdop van de wielnaaf" aan de vooras van een mb L508 DG
los te krijgen een pijpsleutel of dop 60mm nodig of je doet het op een andere manier.
Heb hier een lijstje MB speciaal gereedschap nummers uit het werkplaatshandboek
"Bedrijfswagens en Bussen Type 309/310" onder het kopje Rem Demonteren.
Ringsleutel SW 41 000 589 00 03 00
Dopsleutel SW 60 000 589 14 09 00 (voor de L 608 D)
Ik lees net dat het terug stellen, met het stelwieltje, van je remschoenen zodat de remtromels genoeg ruimte
krijgen om ze eraf te halen gebeurt door met de schroevendrijer van onder naar boven te bewegen.
Remschoenen straker = van boven naar beneden.
Remschoenen losser = van onder naar boven.
Laatst gewijzigd door BusDus op 05 okt 2009, 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- Helmut
- winand
Hej, nuttige pagina!
Raar dat ik via de website van de waterpeople deze pagina helemaal niet kan vinden.
Onderaan staat ook nog een link naar een pagina over het wisselen van een remcilinder achter:
http://www.waterpeople.de/bremszylinder ... inder.html
Raar dat ik via de website van de waterpeople deze pagina helemaal niet kan vinden.
Onderaan staat ook nog een link naar een pagina over het wisselen van een remcilinder achter:
http://www.waterpeople.de/bremszylinder ... inder.html
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Anton
Hoi,
De achteras staat wel op een lullig potkrikje, onderstoppen met hout is echt wel nodig.
Groet Anton
De achteras staat wel op een lullig potkrikje, onderstoppen met hout is echt wel nodig.
Groet Anton
-
Dank je Helmut!
Mooie link! Ik ben gek op uitleg met foto's.
Nu nog zo'n mooie wielnaaf pijpsleutel.

En ja..het kan natuurlijk ook heel goed met een pijpentang.
Mooie link! Ik ben gek op uitleg met foto's.
Nu nog zo'n mooie wielnaaf pijpsleutel.

En ja..het kan natuurlijk ook heel goed met een pijpentang.
Laatst gewijzigd door BusDus op 04 okt 2009, 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
- Anton
-
ja maar met je voet tegen houden is er niet bij als de boel goed vast zit. ik begin meestal met de dop los te draaien als het wiel er nog op zit !
- Remco Brantjes
Mannen!
Ik heb zelf de grote dop er wel af weten te krijgen maar wat meer moeite met dat buitenste lager. Geen idee hoe je dat eruit moet 'pakken'. Is daar een handigheidje voor?
Deze unit dus:
http://www.waterpeople.de/bremsen/brems05.JPG
Groeten!
Remco
Ik heb zelf de grote dop er wel af weten te krijgen maar wat meer moeite met dat buitenste lager. Geen idee hoe je dat eruit moet 'pakken'. Is daar een handigheidje voor?
Deze unit dus:
http://www.waterpeople.de/bremsen/brems05.JPG
Groeten!
Remco
- Leo
- Site Admin
Jep.
Je remmen helemaal terugstellen en dan eventueel een tikkie op de binnenkant van de remtrommel geven.
Maar meestal gaat dan al met een beetje wrikken v/d remtrommel, want dan komt dat lager vanzelf naar buiten.
Een ietsie gepast geweld dus.:P
Mvg, Leo.:D
Je remmen helemaal terugstellen en dan eventueel een tikkie op de binnenkant van de remtrommel geven.
Maar meestal gaat dan al met een beetje wrikken v/d remtrommel, want dan komt dat lager vanzelf naar buiten.
Een ietsie gepast geweld dus.:P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
maw als je de trommel eraf schuift komt dat lager vanzelf mee. ( vraag mij niet hoe/waarom die duitser dat doet)
- Remco Brantjes
Ahhhh oke dan zal het misschien toch niet zo moeilijk zijn ;) We gaan het nog een keer proberen als we niet totaal brak zijn