aluminium oxideert

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
korrie
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 okt 2009, 05:10

aluminium oxideert

Bericht door korrie »

Hallo, mijn camper ( ford transit 1975 met anaconda opbouw) heeft in het verleden een hagelbui meegemaakt en daar deuken van gekregen. Het buitenwerk is geverfd aluminium . Dat aluminium begint nu te oxideren, er onstaat een bult onder het verfwerk en als ik die weghaal komt er poeder te voorschijn en een gat in het aluminium. Ook zitten er op diverse plekken al gaten in het aluminium. Hoe kan ik dit oplossen? alvast bedankt voor jullie moeite, Korrie
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: aluminium oxideert

Bericht door beatrix18 »

Zit/zat er soms vocht aan de binnenkant? Oftewel, is ie door lekkage niet van binnenuit gaan rotten/oxideren?

Peter
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: aluminium oxideert

Bericht door vanhooltje »

Hallo Korrie,

Vocht en aluminium gaan niet samen, zeker niet als het lange tijd tussen de verf en het aluminium blijft zitten. :cry:

Je kan het oplossen door het onstane gat schoon van oxidatie te maken en er een plaatje aluminium overheen te plakken.
Met kit die aluminium kan lijmen.
Van binnen uit is de beste oplossing, want dan kan je het dikte verschil van de twee platen weg werken met plamuur en op nieuw verven.
Nu weet ik niet of het erg veel gaten in zitten anders kan je gaan denken aan een nieuw poliester dak. :shock:

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: aluminium oxideert

Bericht door DVIII »

het is nog veel erger !!! er zijn simpelweg twee soorten plaataluminium , één die wel tegen regenwater en zout kan en één die dat helemaal niet kan , de bestendige is zacht en de wat stevigere is behoorlijk hard. wat eens wenselijk was voor een camper , nl mooie harde aluplaat (met ribbels) breekt nu op . dit sterkte dillema speelt ook bij moderne militaire panser voertuigen , de karren die lang meegaan , zijn dus niet veilig voor de inzittenden terwijl de bescherming biedende "harde" voertuigen onder je kont wegrotten.
wat kan je ertegen doen ? , opnieuw beplaten met evt polyesterplaat.
mensen die een oudere aluminium camper wegdoen weten vaak wel waar ze aan toe zijn !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: aluminium oxideert

Bericht door Berthil »

Inderdaad alluminium is een lastig materiaal.
Zuiver aluminium is geen probleem, op zuiver aluminium vormt zich een oxide laag die zuurstof en water dicht is en dus niet verdergaat. Echter zuiver aluminium is heel zacht, daar om zijn er legeringen gemaakt, echter bij deze legeringen is deze oxide huid niet dicht en kan het verder oxideren. Met name zout(mineralen) en water is dan funest.
Daarom wordt in de vliegtuigbouw de platen aluminium voor zien van een clad laagje, een dun laagje zuiver aluminium om corrosie tegen te gaan.

Een ander nadeel op een oxide huid wil zich nauwelijks verf of lijm hechten. Daarom wordt in de vliegtuigbouw aluminium eerst geanodiseerd om de oxide huid open te zetten om wel goede hechting te krijgen en dan moet je het aluminium 24 uur behandelen met een primer of verlijmen, want anders gaat de oxide huid weer dicht zitten en heb je weer slechte hechting. De oxide huid kun je ook verwijderen met zandstralen of fijn schuur papier.
De oxide huid is slechts enkele micrometer dik, dus veel hoeft er niet af.
Daarna het kale oppervlak meteen bewerken en zorgen doormiddel van verlijmen of primeren dat er geen zuurstof meer bij kan. De randen, waar de overgang is tussen oude oxidelaag en de nieuwe primer blijft kritisch.

Maar zorg ook dat het binnen helemaal droog is, want doorgaans komt het door langdurige vochtigheid van binnen uit en in hout zitten mineralen die vrij komen zodra het hout vochtig word, dus een prima conditie voor het aluminium om te gaan rotten(oxideren).

Ik heb afgelopen twee jaar hele stukken van mijn dak vervangen omdat die slecht was en vocht naar binnen kwam.
Het ziet er nu naar uit dat ik het heb weten te stoppen.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: aluminium oxideert

Bericht door Dennis en Nancy »

Het lijmen van onze UPS ging perfect met de sika en van oxidatie hebben we vooralsnog weinig last.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
korrie
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 okt 2009, 05:10

Re: aluminium oxideert

Bericht door korrie »

Nee, het is niet het dak, het zijn de zij/ en achterkanten. En er zit ook geen vocht achter. Het zijn bultjes ter groote van een 2 euro stuk. Ongeveer 6 in totaal over de camper verdeeld. Ik begrijp ook niet waar ze vandaan komen, want als ik de verf weg haal èn het poeder wat overgebleven is van de aluminium, komt het isolatie materiaal te voorschijn en dat is droog en schoon. Groet, Korrie
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: aluminium oxideert

Bericht door beatrix18 »

Hallo Korrie,
Een naamgenoot van je, met dezelfde camper, met dezelfde leeftijd heeft op dit en een ander forum ook deze maand een soortgelijk probleem. Die heeft wel vocht aan de binnenkant.
Cafe-verkenner

Berichten: 3
Geregistreerd op: 16 aug 2009, 03:51wand vernieuwen
door korrie op 12 okt 2009, 01:00

Wie weet hoe je de binnenwand van een camper kunt vernieuwen? We hebben een ford transit uit 1975 met een italiaanse opbouw. ( anaconda) Nu heeft de camper een paar jaar buiten gestaan en bleek het dak te lekken. Het vocht is tussen de binnen- en buitenwand gekomen. Als je op de binnenwand drukt is het helemaal voos, er houdt ook geen schroefje meer. Dat gedeelte moet vervangen worden, maar hoe doe je dat? Wie heeft er ervaring mee. Bij voorbaat al dank voor alle hulp. Groetjes, Korrie.
Wellicht was mijn eerste antwoord nog niet zo gek, neem eens contact met haar op!

Peter
(kom nooit op dat forum maar goggolde ff op "anaconda camper".)
korrie
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 okt 2009, 05:10

Re: aluminium oxideert

Bericht door korrie »

Hoi Peter, het is verwarrend, dat snap ik. Maar die 1e vraag gaat over de binnenkant, die is rot en moet vervangen worden. Daar heb ik al goede ideën voor gekregen(met dank aan alle mee denkers). :D Mijn andere vraag gaat over de buitenkant, het aluminium. (En de bultjes zitten op heel andere plekken). Hopelijk is het duidelijk. Groet, Korrie
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: aluminium oxideert

Bericht door beatrix18 »

Hoi Korrie,
Vocht is de grootste vijand van je camper. Als je er achter komt dat er iets lekt dan is het vaak al te laat.
Weet je heel zeker dat op de plaats (of in de buurt van) de blazen geen vocht zit of heeft gezeten?
Een vochtmeter is een prima/onmisbaar hulpmiddel om een lek (vroegtijdig) op te sporen.
Het heeft echt geen zin om de buitenwand netjes te herstellen als er ook maar een beetje vocht aan de binnenkant zit. Een lek kan zich soms meters verderop pas openbaren!
Een camper of caravan van 1975 moet welhaast zeker verdroogde kitnaden hebben (gehad). Het vernieuwen wordt vaak te laat gedaan. Zo ook helaas in jouw geval. Probeer, vóór dat je een reparatie gaat doen, vast te stellen waar het probleem zit en hoe groot de schade is. Ik wil je niet onnodig bang maken maar wel waarschuwen......
Peter
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: aluminium oxideert

Bericht door Berthil »

Helemaal mee eens met Peter.
Daarnaast kan vocht van binnen ook ontstaan door condens plekken tijdens overnachten op koude plaatsen.
Dus als je overnacht in je camper bij koude nachten, goed ventileren en camper warm houden, zodat op koude en slecht geisoleerde plekken geen condens kan ontstaan.

Succes, de aanhouder wint.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten