remleidingen vervangen door koper

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
wouter_

remleidingen vervangen door koper

Bericht door wouter_ »

Hallo allemaal!

Ik ben op het moment veel remonderdelen van de Mercedes 406 van een vriend van me aan het repareren. Omdat de slangen versleten waren heb ik deze ook vervangen maar de wartels van de overgang van remleiding naar slang zijn zo rond geworden dat ze niet meer los te krijgen zijn (bij het rechtervoorwiel en bij de achteras).

De slang van het rechtervoorwiel is inmiddels vervangen en het wartelprobleem heb ik opgelost door gewoon de hele leiding tot aan het T-stuk te vervangen, bij het T-stuk ging de leiding nog goed los.
De oude leiding heb ik meegenomen naar de automaterialenhandel en daar heeft men een nieuwe leiding voor mij op maakt gemaakt en de wartels erom gedaan en de "trompetjes" aan de uiteinden gemaakt. De leiding die zij gemaakt hadden was alleen veel dunner dan de oude (stalen) leiding. De binnenmaat lijkt echter wel overeen te komen.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van leidingen door koper? Hebben jullie wel even dikke koperen leidingen? Maakt het iets uit als de leiding iets dunner is?

Daarnaast vroeg ik mij af of en zo ja waarmee anderen hun nieuwe koperen leidingen nog behandelt hebben om deze te beschermen.

groeten! Wouter
Frank 207+508

Re: remleidingen vervangen door koper

Bericht door Frank 207+508 »

Bij mijn vriend zijn 407D zijn bijna alle leidingen door koper vervangen, hij restaureert ook peronenauto's en doet het daar ok altijd bij.
Bovendien verwijst mijn dealer me ook gewoon naar de onderdelenhandel voor koperen leiding.

Over de dikte kan ik niet zoveel zeggen, behalve zoals je zelf zei, dat de binnendiam in ieder geval niet kleiner moet zijn.
De stalen leidingen zouden wel eens dikker kunnen zijn omdat men er een corrosietoelag in de wanddikte heeft berekend..

Frank
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Vervangen door koper: no problem!
Je mag zelfs remleiding met koppelstukjes aan elkaar zetten.
Dus een slecht gedeelte er tussen uitzagen en vervangen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

het is natuurlijk niet gek dat stalen leidingen gaan roesten en afgekeurt gaan worden, dit als ze niet al lek zijn of raken bij onderhoud en ander kontact met de oude leidingen !
de stalen buisjes zijn gelaagd dat wil zeggen dubbelwandig van twee op elkaar aansluitende stalen buisjes die dan van buiten 6 mm dik zijn en van binnen 3,5 mm . staal gaat 10 a 15 jaar mee . de dealer leverde tot voor kort netjes nieuwe stukken van onze oude auto'tjes.
als vervanger ter plaatse dus een doos met leiding die je zelf naar behoefte op maat kunt maken is er koper , die buis is ook gelaagd of ook wel dubbelwandig genoemd. de vervormbaarheid van koper is wel een stuk prettiger. Staal kan je alleen in een speciaal apparaat buigen , koper laat zich ook in je handen buigen .
als staal 15 jaar meegaat dan is koper een 50 jaar oplossing en eigenlijk gaat koper nog veel langer mee omdat het niet roest , er gaat wel een oxide laagje vormen op de leiding maar die stopt als de oxidelaag de zuurstof uit de lucht eenmaal tegenhoudt. Koper is gevoeliger voor doorslijten daar moet je extra aandacht aan besteden , dus het moet net zo goed of beter in het chassis worden bevestigd en het mag nergens schuren of aanlopen tijdens het bewegen en rijden van de bus. in onze bussies zitten D wartels die moeten van binnen een conus naar binnen hebben. Alle andere onderdelen die je aansluit hebben een conus naar buiten. de D wartel drukt als het ware de "trompet" klem tussen de twee conussen.
de D wartel heeft M12x1 draad en voor onze oude gebakjes 6 mm boring.
voor ik er wartels en trompetjes aan maak doe ik stukjes slang over de leiding zodat ik de aanraakplekken in het chassis veilig kan maken zonder de leiding te raken. conserveren doe ik met een spuitbus tectiel , dan blijf je de mooie koperen reparatie nog even zien en is die beschermd ! .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Berthil

Bericht door Berthil »

Een aantal jaren geleden is mijn 508 ook afgekeurd op de verroeste stalen remleidingen,
sindsdien heb ik koperen remleidingen naar mijn achterwielen.
En dat gaat prima.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
vanhooltje

Bericht door vanhooltje »

Hallo Wouter,

Ook bij mij zijn bij van hooltje alle stalen leidingen er uit en vervangen door koper :D

Beter als staal en makkelijk aan te leggen :D

Grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Bert Steenhuis
Contacteer:

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Wouter,

Mijn 508 heef al 19 jaar koper remleiding, voldoet prima, de leidig is in deze maat niet overa lte koop maar een goed rem/koppeling sevice bedrijf heef deze maat wel vooradig.

Vergeet ook de koppeling leiding niet.

Het enige probleem is het oxideren van de nippel op de leding, waardoor bij het losdraaien de leiding gevaallijk veel gedraaid (getordeerd) kan worden, deze oxidate is te voorkomen met kopervet tussen leiding en nippel en ook op het schroefdraad, dan wil het zeker weer los.

Zorg er wel voor dat er GEEN KOPERVET IN DE LEIDING KOMT.

Succes Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Paul

Bericht door Paul »

DVIII schreef: de D wartel heeft M12x1 draad en voor onze oude gebakjes 6 mm boring.
Bij onze bus was door iemand de leiding van de koppelingscilinder zo aangedraaid dat hij bij de wartel om z'n as gedraaid zat, dit wilde ik dus vervangen maar bij mercedes kunnen ze de wartels niet los bestellen.. ze wisten daar ook niet of ik deze maat zomaar bij een automaterialen zaak of iets dergelijks kon halen.
Aangezien deze leiding en een stukje remleiding achter het enige is wat nog vervangen moet worden voor onze 608 weer op zn wielen kan staan hebben we toen dus maar besloten om de leidingen met wartels in zijn geheel te bestellen.
MA3404201129 Leiding 14,20 ex btw
MA3404201929 Leiding 15,53 ex btw
de prijzen vallen me nog mee maar ik weet dat het hier in Den Haag bij de automaterialen zaak een stuk goedkoper is maarja hebben ze die maat wartel hé.

Wel jammer dat je zo een hoop centen kwijt bent terwijl beide leidingen nog goed en lang genoeg waren om alleen met een nieuwe wartel weer te kunnen functioneren.
Bert Steenhuis
Contacteer:

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Paul,

Alle MB rem/koppelings onderdelen kun vrijwel altijd verkrijgen bij de al eerder gemoemde gespecialiceerde rem/kopelings firma's in bijna elke stad wel te vinden, nippels en leiding hebben ze vaak in alle maten op vooraad.

Automaterialen zaken zoals Autogros/Berzan, hebben ook vaak de leiding en de nippels wel.

Auto materialen groothandel die aan garages leveren kun vaak alles bestellen, soms levring de zelfde dag nog, maar ze leveren niet altijd aan partikulieren, als ze dat wel willen doen dan krijg je ook vaak forse korting.

groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Plaats reactie