.
Dubbelluchters
Heb geen verstand van motoren
Maar kun je nu beter een zes cilinder met 140 Pk kopen
Of een vier cilinder met 140 Pk
Kan namelijk een zeer goede vier cilinder 814 kopen met 160000 kM van Bj 96
Want er zijn mensen die roepen koop geen vier cilinder met 140 Pk
Van uit mijn kant zeg ik een zes cilinder maar ja wie ben ik als je geen verstand van motoren hebt
Bertus
Zes cilinder of een vier cilinder MB 814
- berriaaf
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26
Zes cilinder of een vier cilinder MB 814
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
- Locatie: Noordwolde
Ik geef de voorkeur aan een 6 cilinder, omdat deze over het algemeen veel rustiger lopen!
Onze vroegere 613 vond ik ontzettend fijn "lopen" ondanks dat deze motor bijna 5 ton had gelopen.
Ook heb voor mijn werk wel op een 814 (6 cil.) gereden
Alleen de V-motoren van Mercedes vind ik geen prettige motor!
De Brandweerauto die met deze V-motor was uitgerust was heel moeilijk stationair af te regelen (bv. als de waterpomp liep), als je dacht dat de motor bijna afsloeg en beetje gas bij gaf liep de motor weer veel te snel.
Ik noem dit een zenuwachtige motor.
Na tussentijds een 4 cil. Camper hebben we nu toch weer een cilindertje meer! (bijna zes, maar het loopt ook lekker)
Onze vroegere 613 vond ik ontzettend fijn "lopen" ondanks dat deze motor bijna 5 ton had gelopen.
Ook heb voor mijn werk wel op een 814 (6 cil.) gereden
Alleen de V-motoren van Mercedes vind ik geen prettige motor!
De Brandweerauto die met deze V-motor was uitgerust was heel moeilijk stationair af te regelen (bv. als de waterpomp liep), als je dacht dat de motor bijna afsloeg en beetje gas bij gaf liep de motor weer veel te snel.
Ik noem dit een zenuwachtige motor.
Na tussentijds een 4 cil. Camper hebben we nu toch weer een cilindertje meer! (bijna zes, maar het loopt ook lekker)
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Mercedes L613D Bus Camper
- Eduard
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
- Locatie: Eindhoven
Ik zou ook gaan voor een zescylinder:
Ga maar na:
Een eencylinder geeft telkens een (1) rotklap tegen de as per zoveel omwentelingen. Het vliegwiel moet ervoor zorgdragen dat de as rond blijft draaien.
Een viercylinder geeft op veel "evenwichtiger" tijden een klap tegen de krukas en bij een zescylinder krijgt de kruk as per evenveel omwentelingen of daaromtrent, zes klappen die elk minder zwaar hoeven te zijn dan die ene cylinder met hetzelfde vermogen als die zes bij elkaar. Loopt dus veel gelijkmatiger.
Er was een eencilinder motorfiets, de Panther. ik weet niet hoeveel cc, maar wel dat als je niet erg zorgvuldig de koppeling liet opkomen je de ketting naar het achterwiel finaal kapot trok door toevallig op het moment van die ene klap een hoop snelheid te willen ontwikkelen.
Met vriendelijke groet,
Eduard
Ga maar na:
Een eencylinder geeft telkens een (1) rotklap tegen de as per zoveel omwentelingen. Het vliegwiel moet ervoor zorgdragen dat de as rond blijft draaien.
Een viercylinder geeft op veel "evenwichtiger" tijden een klap tegen de krukas en bij een zescylinder krijgt de kruk as per evenveel omwentelingen of daaromtrent, zes klappen die elk minder zwaar hoeven te zijn dan die ene cylinder met hetzelfde vermogen als die zes bij elkaar. Loopt dus veel gelijkmatiger.
Er was een eencilinder motorfiets, de Panther. ik weet niet hoeveel cc, maar wel dat als je niet erg zorgvuldig de koppeling liet opkomen je de ketting naar het achterwiel finaal kapot trok door toevallig op het moment van die ene klap een hoop snelheid te willen ontwikkelen.
Met vriendelijke groet,
Eduard
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Een viercylinder met turbo (die zit erop volgens mij) is over het algemeen wel zuiniger met brandstof als een ongeblazen zescylinder en ook goedkoper in onderhoud. Kleiner oliecarter, minder gloeispiralen, minder kleppen te stellen etc.
Is allemaal misschien niet spectaculair, maar kan een puntje van overweging waard zijn.
Een Hanomag zescylinder loopt inderdaad ook zo mooi en heeft 100pk i.p.v. 65 of 80. Ik heb eraan gedacht er zo ééntje in te bouwen tot ik het brandstofverbruik hoorde ~toen hoefde het ondanks het extra vermogen en koppel niet zo meer. Dat kan exemplarisch zijn, maar die 2 extra cylinders moeten toch ergens brandstof vandaan krijgen.
Groetjes
Jeroen
Is allemaal misschien niet spectaculair, maar kan een puntje van overweging waard zijn.
Een Hanomag zescylinder loopt inderdaad ook zo mooi en heeft 100pk i.p.v. 65 of 80. Ik heb eraan gedacht er zo ééntje in te bouwen tot ik het brandstofverbruik hoorde ~toen hoefde het ondanks het extra vermogen en koppel niet zo meer. Dat kan exemplarisch zijn, maar die 2 extra cylinders moeten toch ergens brandstof vandaan krijgen.
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten