Hiermee wil ik even inhaken op het verhaal "startmotor aan Barrels" niet dat de betrokkene er nu nog iets aan heeft, maar kunnen anderen deze ellende en kosten onderweg voorkomen.
Het probleem is dus; je drukt op de startknop (of start op andere wijze)
De motor slaat aan, maar ook de startmotor draait door
Schade, (meerdere schades mogelijk) 1 startmotor draait stuk, 2 bendixtandwiel (startmotortandwiel) beschadigd, 3 starterkrans (om het vliegwiel) loopt schade op, 4 kabels naar de srtartmotor worden heet en/of lopen brandschade op.
Dus als het zich beperkt tot alleen startmotorschade dan heb je geluk
Oorzaak; zelden, de startknop (of ander start contact)
Oorzaak; meestal, het start relais blijft hangen, omdat de bendix onvoldoende terug trekt (veer stuk ?) of defect startrelais zelf.
Probleem oplossen; het probleem opzich is meestal tijdelijk op te losse door een forse tik met een hamer tegen de startmotor en/of het start relais.
Daarna kun je soms nog weer vele malen probleemloos starten
MAAR EERST MOETEN WE DE DIESEL EN DE STARTMOTOR STOPPEN
De diesel is te stoppen door zo snel mogelijk de stopknop in te drukken en ingedrukt te houden en van het gaspedaal af te blijven (of stoppen op ander van toepassing zijnde wijze)
De startmotor is niet zo maar te stoppen, voordat je de accu kabels los hebt is er al veel schade ontstaan, bovendien gaat dit niet zonder vuurwerk lukken bij een 508/608 met seri/paralel relais, (dus een 12 volt die 24 volt start)
VEEL ELLENDE VOORKOMEN DOOR AAN BRENGEN VAN EEN HOOFDSCHAKELAAR
Het gaat er dus om dat je de spanning van de accu ('s) snel kunt afschakelen en dat kun je doen met een HOOFDSCHAKELAAR, ook wel MASSASCHAKELAAR gemoemd omdat ze vaak tussen de massa (dus de min) van de accu geplaatst worden.
Een handbediende uitvoering is het meest eenvoudig en het goedkoopste, je hebt wel de zwaarst mogelijke uitvoering nodig, (ik denk rond de 40 - 60 euro) en moet natuurlijk goed bereikbaar zijn.
Ex leger ambulances hebben vaak standaard een elektrisch bediende uitvoering
DE REDDING ALS DE STARTMOTOR NIET STOP ALS DE (DIESEL)MOTOR START
Zo snel mogelijk stopkop indrukken en hoofdschakelaar uitschakelen.
Om verder te komen; forse tik met een hamer tegen start motor en start relais (bovenop de startmotor)
Kijk of het probleem over is door de hoofdschakelaar (even) weer in te schakelen
Zo ja; dan dan kun je voolopig verder
Zo nee; alles herhalen met extra forse tikken
Nog nee; haal dan de draden van de startknop los en kijk of het probleem dan over is
Zo ja; dan kun je starten door de draden even kort aan te sluiten
Nog nee; zet dan de hoofdschakelaar even kort aan en weer uit zodra de diesel start en druk de stopknop niet in, de diesel bijft nu doorlopen (geld niet als de diesel met de contactsleutel afgezet moet worden) je kunt de auto zonodig naar een betere plaats rijden,
LET OP: je dynamo draait nu onbelast en kan daar slecht tegen, schakel zo veel mogelijk verbruikers in, verlichting, kachelaanjager, enz. rijdt niet onnodig ver.
Ook bij ander elecktrische problemen (kortsluiting) kan een hoofdschakellaar een uitkomst zijn,
Doe er je voordeel mee!
Bert Steenhuis.
Startmotor aan barrels VOORKOMEN
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Startmotor aan barrels VOORKOMEN
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Startmotor aan barrels VOORKOMEN
Ha die Bert, geweldig dat je met zo veel woorden de mensen op het rechte pad wil brengen maar ik ben een beetje geschrokken van de verkeerde aannames met dito oplossingen. zo komen je goede bedoelingen niet uit de verf en zet je met elke stap voorwaards zeker 3/4 stap terug.
om te beginnen de start installatie van auto's is niet voor niets SUPER eenvoudig (tenminste van onze auto's) . Het is namelijk een Startmotor met het bendix systeem. dit heeft vele voordelen. één van de voordelen is dat het bijna onverwoestbaar is. verder zitten er minimale bewegende delen in de startmotor en is het een systeem met geintegreerde vermogens relais. dat er geen onderbrekers en andere veiligheden zijn ingebouwd af fabriek staat voor de betrouwbaarheid van de componenten. alleen in tankauto's bouwt DB een standaard massaschakelaar in.
door pech en andere factoren zoals versleten of met zand vastlopende drukknopjes kan er wel eens iets fout gaan met je aansturing . Ook als je zelf te lang indrukt of niet goed hoort of de motor al oppakt kan je de startmotor op de proef stellen.
in de DB voertuigen zijn de startsleutel ( als je daarmee start) en op de tweede plaats de startknop de grootste boosdoeners. de sleutelstarters blijven hangen omdat DB een matig contactslot gebruikt , en de drukknop loopt wel eens vol zand, en dan blijft de starter ingeschakeld terwijl de motor al loopt.
de startmotor heeft een bendix systeem , dat is een electrisch relais wat met een hevel een rondsel tandwiel naar de starterkrans duwt . dat is een slim systeem omdat het met het relais tegelijk contact maakt voor de grote kabel naar de eigenlijke electromotor en het tandwiel naar voren duwt. het tandwiel op zijn beurt is al net zo dubbel werkend , niet alleen kan de motor het tandwiel doordraaien als de motor start, het tandwiel trekt zich ook automatisch terug.
dit hele spul heet het "bendix systeem" .
zoals bij elk goed werkend systeem .... het is net zo goed als de zwakste schakel in de serie van onderdelen.
de accu's, het serie parallel relais, de kabels en aansluitogen, de massa , en de aansturing . alles moet in tiptop conditie zijn wil het goed werken . nergens zit een hamer of massa schakelaar noodzakelijk in een goed werkende start installatie !.
als het al mis gaat ben je altijd te laat met de motorkap of met een hamer of met de massa schakelaar .
Tot slot , je kunt je helemaal ingraven met allerhande voorzorgsmaatregelen , 20 , 30 jaar oude auto's zullen je altijd verrassen.
om te beginnen de start installatie van auto's is niet voor niets SUPER eenvoudig (tenminste van onze auto's) . Het is namelijk een Startmotor met het bendix systeem. dit heeft vele voordelen. één van de voordelen is dat het bijna onverwoestbaar is. verder zitten er minimale bewegende delen in de startmotor en is het een systeem met geintegreerde vermogens relais. dat er geen onderbrekers en andere veiligheden zijn ingebouwd af fabriek staat voor de betrouwbaarheid van de componenten. alleen in tankauto's bouwt DB een standaard massaschakelaar in.
door pech en andere factoren zoals versleten of met zand vastlopende drukknopjes kan er wel eens iets fout gaan met je aansturing . Ook als je zelf te lang indrukt of niet goed hoort of de motor al oppakt kan je de startmotor op de proef stellen.
in de DB voertuigen zijn de startsleutel ( als je daarmee start) en op de tweede plaats de startknop de grootste boosdoeners. de sleutelstarters blijven hangen omdat DB een matig contactslot gebruikt , en de drukknop loopt wel eens vol zand, en dan blijft de starter ingeschakeld terwijl de motor al loopt.
de startmotor heeft een bendix systeem , dat is een electrisch relais wat met een hevel een rondsel tandwiel naar de starterkrans duwt . dat is een slim systeem omdat het met het relais tegelijk contact maakt voor de grote kabel naar de eigenlijke electromotor en het tandwiel naar voren duwt. het tandwiel op zijn beurt is al net zo dubbel werkend , niet alleen kan de motor het tandwiel doordraaien als de motor start, het tandwiel trekt zich ook automatisch terug.
dit hele spul heet het "bendix systeem" .
zoals bij elk goed werkend systeem .... het is net zo goed als de zwakste schakel in de serie van onderdelen.
de accu's, het serie parallel relais, de kabels en aansluitogen, de massa , en de aansturing . alles moet in tiptop conditie zijn wil het goed werken . nergens zit een hamer of massa schakelaar noodzakelijk in een goed werkende start installatie !.
als het al mis gaat ben je altijd te laat met de motorkap of met een hamer of met de massa schakelaar .
Tot slot , je kunt je helemaal ingraven met allerhande voorzorgsmaatregelen , 20 , 30 jaar oude auto's zullen je altijd verrassen.

Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Re: Startmotor aan barrels VOORKOMEN
Hallo Bert,
Ik vraag me af of je het zelf eens op de door jouw omschreven wijze hebt opgelost en ben wel benieuwd of dat werkte met de dynamo. meestal gaat een wisselstroom dynamo direct kapot als je de draden van de accu loskoppelt.
Ik zou niet teveel aan het slaan gaan, vroeger deed ik dat ook wel eens als de startmotor het niet wou doen door dat de relai slecht was, je kunt beter de startmotor zo gauw mogelijk laten nakijken . Zo voorkom je een hoop ellende op momenten dat het net niet helemaal uitkomt.
Maar inderdaad zoals gezegd je bent eigenlijk altijd te laat als je het al op tijd merkt. Veel mensen zullen het eerst niet eens in de gaten hebben.
De overbrenging van het tandwieltje op de startmotor en de tandkrans op het vliegwiel is dermate groot dat bij een beetje gasgeven de startmotor, als hij blijft hangen , waarme we bedoelen dat het tandwieltje van de startmotor niet loskomt van de startkrans, zich een slag in de rondte draait en door de hoge toeren die het anker dan gaat draaien de koperdraden die daar om gewikkeld zijn er gewoon uit vliegen. De koolborstels breken af en dan istie total loss. Je hebt dan ook geen kortsluiting want de stroom kan nergens meer heen.
Wiegert je startmotor een paar keer dwz de relai klikt wel maar hij gaat niet starten laat dan zo gauw mogelijk de relai vernieuwen.
Pieter
Ik vraag me af of je het zelf eens op de door jouw omschreven wijze hebt opgelost en ben wel benieuwd of dat werkte met de dynamo. meestal gaat een wisselstroom dynamo direct kapot als je de draden van de accu loskoppelt.
Ik zou niet teveel aan het slaan gaan, vroeger deed ik dat ook wel eens als de startmotor het niet wou doen door dat de relai slecht was, je kunt beter de startmotor zo gauw mogelijk laten nakijken . Zo voorkom je een hoop ellende op momenten dat het net niet helemaal uitkomt.
Maar inderdaad zoals gezegd je bent eigenlijk altijd te laat als je het al op tijd merkt. Veel mensen zullen het eerst niet eens in de gaten hebben.
De overbrenging van het tandwieltje op de startmotor en de tandkrans op het vliegwiel is dermate groot dat bij een beetje gasgeven de startmotor, als hij blijft hangen , waarme we bedoelen dat het tandwieltje van de startmotor niet loskomt van de startkrans, zich een slag in de rondte draait en door de hoge toeren die het anker dan gaat draaien de koperdraden die daar om gewikkeld zijn er gewoon uit vliegen. De koolborstels breken af en dan istie total loss. Je hebt dan ook geen kortsluiting want de stroom kan nergens meer heen.
Wiegert je startmotor een paar keer dwz de relai klikt wel maar hij gaat niet starten laat dan zo gauw mogelijk de relai vernieuwen.
Pieter
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Startmotor aan barrels VOORKOMEN
Hoi,
Even voor de duidelijkheid, de + van de dynamo loopt meestal naar de dikke kabel op de startmotor, dat is de kortste weg.
Blijft nu de startmotorhangen, stroom vragen dan leverd de dynamo de stoom te weing dat wel, maar hij kan zijn energie wel kwijt en zal dan ook niet stuk gaan.
Groet Anton
Even voor de duidelijkheid, de + van de dynamo loopt meestal naar de dikke kabel op de startmotor, dat is de kortste weg.
Blijft nu de startmotorhangen, stroom vragen dan leverd de dynamo de stoom te weing dat wel, maar hij kan zijn energie wel kwijt en zal dan ook niet stuk gaan.
Groet Anton
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten