even voorstellen
-
even voorstellen
Hallo,
gezien ik een 408 van 1973 kon overnemen van mijn schoonouders heb ik me de laatste twee weken een beetje door dit forum heen geworsteld, wat erg nuttig bleek. De camper stond al sinds een jaar of zes onder een afdak te niksen en het leek me leuk om deze benz weer op gang te helpen en lekker mee op vakantie te gaan. Afgelopen weekend heb ik samen met een vriend de camper onder het afdak vandaan gehaald en hebben we de motor aan de praat geholpen. Na een paar honderd meter achter de trekker gesleept te hebben geconcludeerd dat "ie niet liep en lekker de handen vuil gemaakt.
2 uurtjes prutsen en hij liep weer! verbazend goed zelfs, ondanks het feit dat er alleen stokoude benzine in de tank zit.
testritje gemaakt en alles werkte nog. zelfs de remmen vielen me niks tegen. De komende weekenden de camper verder nakijken en dan eens horen wat de keurmeester er van zegt, ben benieuwd.
even iets over mezelf,
Ik ben Kees Durk van der Kooi, 24 jaar oud, woon in enschede waar ik vier jaar werktuigbouwkunde gestudeerd heb. tegenwoordig ben ik fulltime werkzaam binnen mijn eigen bedrijf Deltanovum. verdere hobby's zijn schaatsen, wielrennen, muziek (speel schuiftrombone) en ben ik (groot) liefhebber van Alfa Romeo. Hopelijk bijten de alfa en de benz elkaar niet ;)
tzt hoop ik een aantal foto's te kunnen plaatsen van ons camperproject.
groeten,
KD
gezien ik een 408 van 1973 kon overnemen van mijn schoonouders heb ik me de laatste twee weken een beetje door dit forum heen geworsteld, wat erg nuttig bleek. De camper stond al sinds een jaar of zes onder een afdak te niksen en het leek me leuk om deze benz weer op gang te helpen en lekker mee op vakantie te gaan. Afgelopen weekend heb ik samen met een vriend de camper onder het afdak vandaan gehaald en hebben we de motor aan de praat geholpen. Na een paar honderd meter achter de trekker gesleept te hebben geconcludeerd dat "ie niet liep en lekker de handen vuil gemaakt.
2 uurtjes prutsen en hij liep weer! verbazend goed zelfs, ondanks het feit dat er alleen stokoude benzine in de tank zit.
testritje gemaakt en alles werkte nog. zelfs de remmen vielen me niks tegen. De komende weekenden de camper verder nakijken en dan eens horen wat de keurmeester er van zegt, ben benieuwd.
even iets over mezelf,
Ik ben Kees Durk van der Kooi, 24 jaar oud, woon in enschede waar ik vier jaar werktuigbouwkunde gestudeerd heb. tegenwoordig ben ik fulltime werkzaam binnen mijn eigen bedrijf Deltanovum. verdere hobby's zijn schaatsen, wielrennen, muziek (speel schuiftrombone) en ben ik (groot) liefhebber van Alfa Romeo. Hopelijk bijten de alfa en de benz elkaar niet ;)
tzt hoop ik een aantal foto's te kunnen plaatsen van ons camperproject.
groeten,
KD
- Anton
Re: even voorstellen
Hoi Kees,
Welkom op het forum, je zult al wel gezien hebben dat hier veel ervaring met MB is.
Enne die Alfa die kan echt wel achter een MB hoor, das geen probleem
Veel plezier,
Groet Anton
Welkom op het forum, je zult al wel gezien hebben dat hier veel ervaring met MB is.
Enne die Alfa die kan echt wel achter een MB hoor, das geen probleem

Veel plezier,
Groet Anton
- vanhooltje
Welkom kees,
Dat is mooi man, na zes jaar nog aan de pruttel.
Even een tip: vervang de banden, zijn vast verdroogt.
Grt peter
Dat is mooi man, na zes jaar nog aan de pruttel.
Even een tip: vervang de banden, zijn vast verdroogt.
Grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- winand
Welkom Durk!
Hoe is de binnenkant van de bus, zit er een camperinterieurtje in?
Heb je een fotootje?
Hoe is de binnenkant van de bus, zit er een camperinterieurtje in?
Heb je een fotootje?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
de bus is jaren geleden al helemaal tot camper gemaakt. koelkast, keukentje, wc gedeelte, zithoek/bed en een stapelbed in de cabine. er zijn al foto's gemaakt maar die heb ik nog niet op de laptop. hopelijk kan ik de foto's binnenkort plaatsen.
Die banden zijn inderdaad grotendeels aan verandering toe. ze zijn niet alleen uitgedroogd, maar een aantal zit zelfs scheuren in. behalve die banden kom ik vast nog wel een en ander tegen wat vervangen moet worden.
weet iemand overigens wat adresjes in de buurt van enschede of leeuwarden waar ik onderdelen kan vinden en geschikt een apk kan doen?
mvg
Kees Durk
Die banden zijn inderdaad grotendeels aan verandering toe. ze zijn niet alleen uitgedroogd, maar een aantal zit zelfs scheuren in. behalve die banden kom ik vast nog wel een en ander tegen wat vervangen moet worden.
weet iemand overigens wat adresjes in de buurt van enschede of leeuwarden waar ik onderdelen kan vinden en geschikt een apk kan doen?
mvg
Kees Durk
- Helmut
Hallo Kees,voor de apk ,kan ik je auto mulder aanraden.
Zit aan de Twekkelerweg 139 in Hengelo. Hele aardige man die zelf ook een 608
camper heeft.
groeten Helmut.
Zit aan de Twekkelerweg 139 in Hengelo. Hele aardige man die zelf ook een 608
camper heeft.
groeten Helmut.
- Helmut
Nog een adres
Herman Reinink
Oldenzaalsestraat 1040
7524 AJ Enschede
voordeel van deze is dat hij geen remmentestbank heeft
maakt een proefritje
zit op de weg van enschede naar oldenzaal net buiten lonneker
succes.
Herman Reinink
Oldenzaalsestraat 1040
7524 AJ Enschede
voordeel van deze is dat hij geen remmentestbank heeft
maakt een proefritje
zit op de weg van enschede naar oldenzaal net buiten lonneker
succes.
-
hallo,
bij deze de beloofde foto's van de bus

komend weekend even met de spons om de bus heen en dan gaat ie voor een voorkeuring. kunnen ze me mooi zeggen wat er allemaal aan moet gebeuren om de bus "street legal" te krijgen.
Groet,
Kees Durk
p.s. weet iemand wat voor type motor er in deze bus zit? (een 408 van 73)
bij deze de beloofde foto's van de bus

komend weekend even met de spons om de bus heen en dan gaat ie voor een voorkeuring. kunnen ze me mooi zeggen wat er allemaal aan moet gebeuren om de bus "street legal" te krijgen.
Groet,
Kees Durk
p.s. weet iemand wat voor type motor er in deze bus zit? (een 408 van 73)
-
Ziet er goed uit Kees!
Zo een schuifdeur zie je ook niet veel, lijkt mij supertof!
Hopelijk valt het allemaal mee met de voorkeur, en gaat het je voorspoedig met het aanpassen naar jullie wensen!
Groet,
Peter.
Zo een schuifdeur zie je ook niet veel, lijkt mij supertof!
Hopelijk valt het allemaal mee met de voorkeur, en gaat het je voorspoedig met het aanpassen naar jullie wensen!
Groet,
Peter.
Vandaag is een Kadootje
- Leo
- Site Admin
M115
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
gisteren bericht van de garage gehad en het valt allemaal reuze mee :D . eigenlijk was de bus nog helemaal goed. uiteraard moeten er na jaren stilstand nieuwe banden op maar verder was alles op de uitlaat na prima.
Dus nu beginnen met het normale onderhoudt, remmen nalopen, vloeistoffen vervangen, de boel smeren enz.
Is er hier iemand die een digitale versie heeft van het instructie boekje van een 408? En staan daar dingen als smeerpunten in?
verder verwacht ik dat er een ander uitlaatspruitstuk op moet (heb een klein gaatje zien zitten) iemand suggesties?
mvg
KD
Dus nu beginnen met het normale onderhoudt, remmen nalopen, vloeistoffen vervangen, de boel smeren enz.
Is er hier iemand die een digitale versie heeft van het instructie boekje van een 408? En staan daar dingen als smeerpunten in?
verder verwacht ik dat er een ander uitlaatspruitstuk op moet (heb een klein gaatje zien zitten) iemand suggesties?
mvg
KD
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
een klein gaatje kun je vermoedelijk wel met koper (hard)solderen. Dan moet je wel het spruitstuk aan het blok kunnen laten zitten. Als je het losneemt voor het solderen trekt het geheid krom en krijg je het niet meer luchtdicht op z'n plek. (Behalve als je een héél zware opspaninrichting zou hebben.)
een klein gaatje kun je vermoedelijk wel met koper (hard)solderen. Dan moet je wel het spruitstuk aan het blok kunnen laten zitten. Als je het losneemt voor het solderen trekt het geheid krom en krijg je het niet meer luchtdicht op z'n plek. (Behalve als je een héél zware opspaninrichting zou hebben.)
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
Hallo,
even een kleine update van de staat van de camper. ben de laatste weekenden druk bezig geweest en heb de bus gister voor de APK gedaan. helaas alsnog afgekeurd, maar gelukkig waren het maar kleine puntjes. Die dus meteen gefixed en nu staat de bus weer bij de keurmeester, hopen dat alles nu in orde is.
heb de afgelopen weekenden de volgende zaken aangepakt:
zes nieuwe banden
de remmerij los gehaald, nagekeken, doorgespoeld en afgesteld.
trekhaak gedemonteerd (ivm APK)
motor "service" gedaan (luchtfilter, ontsteking, vloeistoffen enz.)
grondige wasbeurt binnen en buiten (naja, dat heeft m'n meisje vooral gedaan
)
ruitensproeier reservoir. opgelost met een bidon.
uitlaatspruitsuk dicht gemaakt
koelkast gemonteerd
en nog een hele bult dingen die ik alweer vergeten ben.
wat er gister nog aan mankeerde:
lekke uitlaat, bij de flens waar het spruitstuk op de rest van de uitlaat gekoppeld wordt. even de bouten aandraaien en opgelost.
de keurmeester vond dat de rempedaal wel erg ver ingedrukt moest worden, dus nog een keer stellen. (de remmen waren overigens wel goed :D )
reflector die afgeplakt moet worden
kapot lampje in de kenteken verlichting.
alles gisteren meteen opgelost en nu hopen dat ze de bus vandaag goedkeuren en dan met hemelvaart het eerste weekend weg!
en oja, wat een fantastisch forum is dit, heb er al heel wat kennis op kunnen doen. thanks.
groet,
Kees Durk
even een kleine update van de staat van de camper. ben de laatste weekenden druk bezig geweest en heb de bus gister voor de APK gedaan. helaas alsnog afgekeurd, maar gelukkig waren het maar kleine puntjes. Die dus meteen gefixed en nu staat de bus weer bij de keurmeester, hopen dat alles nu in orde is.
heb de afgelopen weekenden de volgende zaken aangepakt:
zes nieuwe banden
de remmerij los gehaald, nagekeken, doorgespoeld en afgesteld.
trekhaak gedemonteerd (ivm APK)
motor "service" gedaan (luchtfilter, ontsteking, vloeistoffen enz.)
grondige wasbeurt binnen en buiten (naja, dat heeft m'n meisje vooral gedaan

ruitensproeier reservoir. opgelost met een bidon.
uitlaatspruitsuk dicht gemaakt
koelkast gemonteerd
en nog een hele bult dingen die ik alweer vergeten ben.
wat er gister nog aan mankeerde:
lekke uitlaat, bij de flens waar het spruitstuk op de rest van de uitlaat gekoppeld wordt. even de bouten aandraaien en opgelost.
de keurmeester vond dat de rempedaal wel erg ver ingedrukt moest worden, dus nog een keer stellen. (de remmen waren overigens wel goed :D )
reflector die afgeplakt moet worden
kapot lampje in de kenteken verlichting.
alles gisteren meteen opgelost en nu hopen dat ze de bus vandaag goedkeuren en dan met hemelvaart het eerste weekend weg!
en oja, wat een fantastisch forum is dit, heb er al heel wat kennis op kunnen doen. thanks.
groet,
Kees Durk
-
en hop, hij is door de apk. binnenkort lekker een weekend weg, en dan de camper iets grondiger aanpakken 8)
-
Ok, klinkt goed! Mooi dattie door de apk heen is. Ben afgelopen weekend ook voor het eerst weggeweest met mijn 208, en het is echt nog leuker dan je denkt! Wakker worden, gordijnen open en midden in de natuur staan, heerlijk.
Have fun!
Have fun!
-
Zo, maar eens even de tijd nemen om dit topic op te frissen.
Voordat we er afgelopen zomer mee op vakantie geweest zijn ben ik begonnen met het (snelle) opknappen van de camper.
Omdat in de voorkant boven het raam flinke roestplekken zaten heb ik eerst de voorkant aangepakt. Gaten dicht lassen, de boel plamuren, rollen (met jachtlak, 1 component, goed en niet erg duur :) ) en nieuwe raamrubbers er op.
Omdat de boel los was heb ik ook meteen het dashboard gedaan. Overgespoten met matzwart.
Tegelijkertijd is m'n moeder druk geweest met het maken van nieuwe gordijnen en het omkleden van de nieuwe kussens.
onderstaand een aantal foto's van het project tot nu toe. Hopelijk kom ik er volgende zomer toe om de rest van de camper te doen.
de roest(gaten)

na lassen, plamuren en schuren

bezig met grondlagen

en met het resultaat onderweg

en echt op vakantie!

Toch leuk om te merken hoeveel bekijks en aanspraak je onderweg en op de camper hebt met zo'n oude hoestbui. Ik had de eerste luifelstok nog niet uitgeschoven of de eerste campinggast was er al om te vragen hoe oud dat ding nou dan was.
Voordat we er afgelopen zomer mee op vakantie geweest zijn ben ik begonnen met het (snelle) opknappen van de camper.
Omdat in de voorkant boven het raam flinke roestplekken zaten heb ik eerst de voorkant aangepakt. Gaten dicht lassen, de boel plamuren, rollen (met jachtlak, 1 component, goed en niet erg duur :) ) en nieuwe raamrubbers er op.
Omdat de boel los was heb ik ook meteen het dashboard gedaan. Overgespoten met matzwart.
Tegelijkertijd is m'n moeder druk geweest met het maken van nieuwe gordijnen en het omkleden van de nieuwe kussens.
onderstaand een aantal foto's van het project tot nu toe. Hopelijk kom ik er volgende zomer toe om de rest van de camper te doen.
de roest(gaten)

na lassen, plamuren en schuren

bezig met grondlagen

en met het resultaat onderweg

en echt op vakantie!

Toch leuk om te merken hoeveel bekijks en aanspraak je onderweg en op de camper hebt met zo'n oude hoestbui. Ik had de eerste luifelstok nog niet uitgeschoven of de eerste campinggast was er al om te vragen hoe oud dat ding nou dan was.
- Wim
Kees ,
Knap bussie man , rollen met jachtlak is ook mijn oplossing voor het anders peperdure spuit probleem .
Wat voor rolletje gebruik jij ?
Groeten Wim
Knap bussie man , rollen met jachtlak is ook mijn oplossing voor het anders peperdure spuit probleem .
Wat voor rolletje gebruik jij ?
Groeten Wim
-
Ik heb daar een gewone verfroller voor gebruikt. Wel de versie met ronde kant, anders trek je strepen.
Voor de bijbehorende grijze en witte grondverf gebruik ik een iets pluiziger roller.
Voor de bijbehorende grijze en witte grondverf gebruik ik een iets pluiziger roller.
-
Probeer het niet met een airless spuit apparaat,... been there done that. Geen succes.
Maar aan de andere kant, misschien kan ik gewoon niet spuiten. :mrgreen:
Wij hebben veel anza rolletjes gebruikt voor 2k lak. Dik tevreden.
Dennis
Maar aan de andere kant, misschien kan ik gewoon niet spuiten. :mrgreen:
Wij hebben veel anza rolletjes gebruikt voor 2k lak. Dik tevreden.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
Als het even kan dan spuit ik lekker met de compressor. been there done that :D
Maar bovenstaande foto's zijn in een week uitgevoerd. Als ik was gaan spuiten was ik nog minimaal twee hele dagen kwijt geweest aan afplakken en voorbereiden. Voor dat rollen hoef je maar een paar randjes af te plakken en klaar. Daarbij heeft de vorige eigenaar de bus ook al eens gerold. Aangezien dit niet heel netjes gebeurt is heb je zonder ellenlange schuursessies weinig resultaat van het spuiten. Dus rollen maar. Ik mag graag een beetje klussen, maar wil uiteindelijk ook met dat ding op vakantie 8)
Maar bovenstaande foto's zijn in een week uitgevoerd. Als ik was gaan spuiten was ik nog minimaal twee hele dagen kwijt geweest aan afplakken en voorbereiden. Voor dat rollen hoef je maar een paar randjes af te plakken en klaar. Daarbij heeft de vorige eigenaar de bus ook al eens gerold. Aangezien dit niet heel netjes gebeurt is heb je zonder ellenlange schuursessies weinig resultaat van het spuiten. Dus rollen maar. Ik mag graag een beetje klussen, maar wil uiteindelijk ook met dat ding op vakantie 8)