17,5" Velgen gatmaat
17,5" Velgen gatmaat
Weet iemand toevallig hoe groot de boutgaten van de mercedes-benz 17,5" velgen met nummer 3104000702 zijn?
Onze bus staat helaas 135km hier vandaan dus ik kan het niet zomaar even checken.
Onze bus staat helaas 135km hier vandaan dus ik kan het niet zomaar even checken.
-
Re: 17,5" Velgen gatmaat
als het orgineel 310 , beginnend cijfer is , dan zijn dat kleine gaten , als de velg op 314 of 316 begint zijn dat grote gaten ! , allebij passen trouwens omdat de steek hetzelfde is.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Hoi Paul goedemorgen,
Een wiel van 17,5 inch, beginnend met 310 op de velg, heeft boutgaten van 18,5mm.
Een wiel van 17,5 inch, beginnend met 310 op de velg, heeft boutgaten van 18,5mm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bedankt Piet, ik wilde de gatmaat even zeker weten.. ik heb eens in het dubbellucht blaadje gelezen dat mensen problemen hadden met losrammelende wielen door te grote gaten.
nou zijn daar de meningen over verdeeld maar ik neem liever het zekere voor het onzekere, aangezien je toch kan kiezen..
nou zijn daar de meningen over verdeeld maar ik neem liever het zekere voor het onzekere, aangezien je toch kan kiezen..
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Wellicht ten overvloede:
Bij die wielgaten horen passende conische veerringen, in elk geval één aan de buitenkant (Mercedes-moeren hebben een plat vlak aan de binnenzijde) en - als die niet vast tegen de trommel aan zit (of daar deel van lijkt uit te maken) - ook een aan de binnenkant.
Nog iets voor de pechlijst: handje van die ringen. Soms raakt er een zoek bij een wielwissel, soms blijkt er een gebroken ring tussen te zitten...
Bij die wielgaten horen passende conische veerringen, in elk geval één aan de buitenkant (Mercedes-moeren hebben een plat vlak aan de binnenzijde) en - als die niet vast tegen de trommel aan zit (of daar deel van lijkt uit te maken) - ook een aan de binnenkant.
Nog iets voor de pechlijst: handje van die ringen. Soms raakt er een zoek bij een wielwissel, soms blijkt er een gebroken ring tussen te zitten...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
En weet je ook waar je die zo kunt halen? of is dat weer een onderdeeltje waar we voor naar de Mercedes dealer moeten?
Ik heb trouwens ook nog 4 wielmoeren nodig, die van het reservewiel ontbraken bij aankoop.
Ik heb trouwens ook nog 4 wielmoeren nodig, die van het reservewiel ontbraken bij aankoop.
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
In elk geval zou elke MB dealer die op voorraad behoren te hebben (zijn heel betaalbaar). Ik kreeg bij MB Forepark altijd heel vriendelijke, niet gedocumenteerde, kortingen.
Als je lid bent van de Mercedes/Hanomag-camperclub: die hebben ze in hun onderdelenloods in noord-Noord-Holland.
Volgens mij zit het reservewiel (achter-onder) van huis uit maar met twee moeren aan z'n slee vast.
Als je lid bent van de Mercedes/Hanomag-camperclub: die hebben ze in hun onderdelenloods in noord-Noord-Holland.
Volgens mij zit het reservewiel (achter-onder) van huis uit maar met twee moeren aan z'n slee vast.
Groeten,
Ernst / Admin
Ernst / Admin
-
Wielmoer: 074.361.014.202
Veerring: 074.361.014.353
Kosten een paar euro per stuk
Origineel MB....................
Frank
Veerring: 074.361.014.353
Kosten een paar euro per stuk
Origineel MB....................

Frank
- Detlev
En dan heeft de bandenboer mij nog geleerd dat gebruikte veer ringen stuk kunnen zijn, te controleren door ze op een harde vloer te laten vallen, er moet dan een helder "pling" geluid klinken! Klinken ze dof, zijn ze niet meer goed.
Mercedes 406 uit 1969
-
kleine gaten , grote gaten als de moeren niet vast zitten gaat het altijd los "rammelen" . de genoemde "ringen" aan de binnenkant van de velg , zeg maar tegen de naaf horen alleen op de achteras. die dienen dan om het binnenste wiel te centreren , zitten die ringen er niet op dan verschuift het binnenste achterwiel tijdens het rijden steeds en werkt het hele stel wielen langzaam los.
op de vooras is de buitenste veer centreerring voldoende. ringen testen door ze te laten stuiteren kost meer dan nieuwe ringen monteren (met een goed uurloon dan) . de ringen kunnen beter af en toe ververst worden (eens in de tien jaar of zo)
dan een risico te lopen van losrakende wielen ( risico van nog geen twee tientjes).
het reservewiel zit orgineel met vier bouten vast. die hoeveelheid laat je dan ook toe een moer te lenen van je reserve wiel als je een moer kwijtraakt tijdens een demontage onderweg.
ik zou als ik de keuze had natuurlijk voor de juiste gaten kiezen , die bij het voertuig passen.. maar het aanbod van 310 wielen is beperkt.
op de vooras is de buitenste veer centreerring voldoende. ringen testen door ze te laten stuiteren kost meer dan nieuwe ringen monteren (met een goed uurloon dan) . de ringen kunnen beter af en toe ververst worden (eens in de tien jaar of zo)
dan een risico te lopen van losrakende wielen ( risico van nog geen twee tientjes).
het reservewiel zit orgineel met vier bouten vast. die hoeveelheid laat je dan ook toe een moer te lenen van je reserve wiel als je een moer kwijtraakt tijdens een demontage onderweg.
ik zou als ik de keuze had natuurlijk voor de juiste gaten kiezen , die bij het voertuig passen.. maar het aanbod van 310 wielen is beperkt.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Tom
Niet alleen de gaten zijn anders. de et waarde is ook anders.
(De et waarde is de afstand tussen het hart van de velg en de bevestiging van de velg.)
Zie topic: viewtopic.php?f=23&t=3517
(De et waarde is de afstand tussen het hart van de velg en de bevestiging van de velg.)
Zie topic: viewtopic.php?f=23&t=3517