remverschil

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Dennis en Nancy

remverschil

Bericht door Dennis en Nancy »

Met de APK was er weer een remverschil van 48% op de vooras.

De remmen op de vooras zijn in 2008 vernieuwd bij mb voor 1300 euri
De achterremmen hebben nieuwe cilinders etc (2009)en waren goed.
De hoofdremcilinder is een nieuwe (2009) .

Pas na lang warmremmen werd het rembeeld goed.

Is er iets aan te doen.

Ontluchten?
Remvloeistof vernieuwen?

Kan het iets te maken hebben met roestvorming op de remleiding?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII

Re: remverschil

Bericht door DVIII »

nee, en nu noem je dingen die aan de buitenkant van de onderdelen zitten en niet van invloed zijn op de remwrijving.
ik begrijp dat dat ook een aandachtspunt is voor de keuring , en dus voor je aandacht voor die dingen.
Maar de crux zit 'm in de wrijving van je remvoering op je trommel . die wrijving wordt beïnvloed door het vochtgehalte in de , normaal droge voering. als je niet elke dag rijdt is het mogelijk dat de voering van het ene voorwiel vochtiger wordt dan het andere voorwiel. na een poosje remmen verdampt het vocht uit de niet zo erg goed pakkende remvoering en gaat het vanzelf stroever remmen. ook roest in de trommel , de raakvlakken van de remmen zijn normaal blinkend blank ijzer en dat gaat als de auto te lang stilstaat en de wind een beetje helpt aan de ene kant sneller roesten dan aan de andere kant.
die roest rem je er zo af met een paar bochten remmen , maar als je een roestige remtrommel niet goed opwarmt door korte ritjes te maken wrijf je juist roest in de voering die de wrijving doet afnemen.
in feite is een auto in conditie houden , er ook mee rijden en wel regelmatig. als je auto in de garage staat als je hem niet gebruikt en tochtvrij of verwarmt , roesten je remmen niet en blijven ze gelijk qua vocht conditie en zal de auto minder maar gelijk remmen , na een paar flinke remacties zijn alle remmen weer 100% droog en gelijk als voorheen.
Te veel remmen iets wat je in de bergen nogal eens kan hebben doet de remmen "faden" dat betekend dat remfricktie afneemt omdat ze te heet worden. een koffiepauze en dus afkoelen brengt de remvoering weer in conditie.
een mooie rit tussen Bourg-Marie en Foix , met hellingen van 18 % heeft mijn remmen eens danig op de proef gesteld , na afkoeling waren ze weer als nieuw. hoe zei JB dat "shaken, not stirred"
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
vanhooltje

Bericht door vanhooltje »

Klopt helemaal dave,

Wij hadden vroeger bij de stichting waar ik bij aagesloten was een bedford.
Die stond altijd buiten naast het gebouw, als je er mee weg ging remde dat ding ook belabbert.
Hij trok altijd naar de kant waarmee hij naar het gebouw stond (luwe zijde).
Na een aantal keer remmen remde hij weer normaal,en dat naar een kant toe trekken is met gladheid een ramp.

Voor dat hij naar de keuring ging reden we exspres een heel eind om, zolang dat hij weer gewoon remde :D

Grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Johannes

Bericht door Johannes »

Hallo Dennis,
Vorig jaar hadden wij een dergelijk probleem. Maar daar ging eerst nog wat aan vooraf. Ruim voor de apk kijk ik de bus altijd goed na. Zo ook nu en helaas zag ik een oliespoor aan de binnenkant van een achterband lopen. Na controle bleek dit remolie te zijn. Er bleek een remcilider lek te zijn en toen ik die gedemonteerd had bleek de toestand dermate dat ik besloot om alle remcilinders te reviseren en het systeem een goede onderhoudsbeurt te geven.
Dus ik was ietwat verbaasd dat de auto op de remmen afgekeurd werd tijdens de apk. Maar de meetklokken van de testbank waren overduidelijk, van de beide assen was er steeds één kant die nauwelijks vertraging had terwijl de tegenovergestelde kant het best wel goed deed.
Dus thuis de boel er weer af en een goed werkende rem vergeleken met een slecht werkende rem. De goed werkende bleek putjes in het remvlak van de trommel te hebben. Die waren onstaan door roest. dat was dus duidelijk, het ruwe oppervlak zorgde voor een goede vertraging, maar wat nu. Vroeger had ik ooit eens remtrommels moeten honen om de vertraging te herstellen, maar zo'n machine heb ik dus niet. Ik heb een fiber schuurschijf gepakt met een diameter tussen de 15 en 20 cm. Met die op de boormachine heb ik een kruispatroon in de trommel gemaakt, wat eigenlijk erg goed te doen was. Toen heb ik op advies van de apk meester , die zelf een 508 heeft, één remvoering van kant verruild, dus van een goede naar een slechte, zowel voor als achter.
De apk meester had de bus al twee keer op de testbank gehad dus de derde keer trapte hij met geweld op het pedaal. Met een grote rotklap stond de testbank helemaal stil met de klokken helemaal op tild, de vooras was door de keuring.
De achteras gaf iets minder spektakel maar volgens de keurmeester licht dat aan de remkrachtverdeler. maar met de wijzers iets minder in de hoek was ook de achteras er doorheen. na de heren uitgelegd te hebben hoe ik het had gedaan mocht ik met een goedgekeurd remsysteem huiswaarts keren.
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik altijd al vond dat de bus povertjes remde maar dacht dat het aan de oude techniek lag, nou nee dus hij remt nu als de spreekwoordelijke trein.
groet Pieter
Afbeelding
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Bedankt voor de uitleg.

Was het een tijdelijke oplossing of meer van de blijvende aard?

Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Johannes

Bericht door Johannes »

Hallo Dennis,

De bus remt nog steed (vakantie Zweden, Duitsland en weekenden) als de spreekwoordelijke trein. Ik ben wel benieuwd naar de resultaten van de remtest dit jaar. Tot nu aan toe was het altijd op het randje, na net als door Peter genoemd, eerst een toeristische route gereden te hebben op weg naar de keuring met de voet op het rempedaal.
Ik heb trouwens ook de voeringen met een schuurmachine op geruwd, maar verder geen bijzonder dingen gedaan.

Pieter
Plaats reactie