Houtgas generator

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
paulv

Houtgas generator

Bericht door paulv »

Hallo allemaal,

Gezien de grote belangstelling voor de waterstof toevoeging aan een oude OM 314 diesel lijkt me dat er voor dit onderwerp ook wel belangstelling bestaat.
In tegenstelling tot het waterstof project is dit wel een serieus alternatief (thermodynamisch gesproken :mrgreen: ) met natuurlijk filmpjes op U-Tube( oa. http://www.youtube.com/watch?v=zBsG32n_8oc ) :wink: .

Het betreft een project van de Amerikaanse regering tijdens de koude oorlog voor thuisgebruik bij olietekorten. Het is compleet met bouwtekeningen en foto's. :lol:
Tegenwoordig zou het een goed alternatief zijn voor de dure benzine en nog goed voor het miljeu ook :wink: .

http://www.gengas.nu/byggbes/index.shtml

Een nadeel van dit soort gasgeneratoren is dat je een tijd kwijt bent om dat ding op te starten, maar op vakantie met een camper is dat volgen mij minder belangrijk. Je zou die hele toestand op een aanhanger kunnen monteren, ergens anders dat ding opstarten en als die het doet aankoppelen en met een stofzuigerslang naar de inlaat 8) .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Leo
Site Admin

Re: Houtgas generator

Bericht door Leo »

Regelklepje ertussen, en dan is het voor een diesel heel goed bruikbaar.

Ennuehh... Multifunctioneel, want je kunt al rijdend meteen een vissie roken..:P

Maar even serieus: Al sinds ik een houtkachel heb, loop ik met het idee om een houtgasgenerator te maken.
Deze link helpt me een heel eind op weg.

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Niets nieuws onder de zon. Spotprentje uit de oorlogsjaren, toen de brandstofschaarste gasgeneratoren vrij algemeen maakte.
Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Afbeelding
... ook voor uw kampeerwagen!
Groeten,

Ernst / Admin

paulv

Bericht door paulv »

Ha die Leo,

Ik heb zelf ook al een hele tijd aan zo'n ding zitten denken, hout heb ik hier zat. Dit type is een wat nieuwere en verbeterde versie ('60) is van de Franse (Elzasser, dus is het ook een halve Duitser) 'Imbert Gasogene". Deze is in de oorlog oa. op duitse tanks toegepast.

Het leuke van deze site is dat alle maten en bouwtekeningen erbij staan. Op internet kan je (met wat zoeken) ook nog wat foto's en pas gebouwde exemplaren van deze "woodgas generator" tegenkomen.

Helaas heb ik nog geen nieuwere versie gevonden, eentje bijvoorbeeld op houtpellets die met wat electronische voelertjes werkt. Van mij mag die ook nieuw uit de winkel zijn.

De Duitsers hadden toen ook nog wat ontwikkeld om van dat houtgas van een soot diesel te maken maar daar heb op DHZ gebied nog niets van kunnen vinden.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Detlev

Bericht door Detlev »

Zoiets gaat er dan ongeveer zo uitzien?
Afbeelding
Voortaan maar naar bosrijke omgevingen met vakantie.
Mercedes 406 uit 1969
evelyn25
Contacteer:

Bericht door evelyn25 »

dat filmpje op youtube... geweldig. echt van die mannen erbij, handen in de zakken.. en prutsen met zn allen
super en bereboeiend
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Nog een paar YouTube filmpjes gezien... Heel leerzaam! Wie heeft er een tekeningen om een Thetford cassette om te bouwen tot biogasgenerator?
Groeten,

Ernst / Admin

paulv

Bericht door paulv »

Hi Ernst,

Ik heb geen ombouwtekeningen kunnen vinden voor een cassette toilet, het lijkt me ook niet erg praktisch. Die bacterieen hebben de tijd nodig en zo'n toilet wordt om de zoveel dagen geleegd. Maar met een 'zwartwater" tank :roll: wordt het verhaal realistischer.

Nou weet ik niet of dit onderwerp ook onder "dieselmotor" valt maar voorruit, we zullen maar zeggen dat het geproduceerde methaan behalve voor het koken ook als powerbooster gebruikt gaat worden :mrgreen: .

Even een algemeen verhaal hoe dat er dan volgens mij uit zou moeten zien. Ik heb mij laten inspireren door het oud boerengebruik van brongas (zal tegenwoordig wel verboden zijn, wat niet eigenlijk? :? ).

http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/ ... 00290.html
http://www.beemsterswelvaart.nl/beemste ... ronnen.htm
http://www.homepages.hetnet.nl/~hoekje/nedgas.htm
(zoektherm: brongas)

In de zwartwater tank wordt een soort omgekeerde trechter geplaatst die iets (10-15cm)boven de bodem geplaatst is en zogoed als de hele bodem bedekt. Uit het tuutje van de trechterkomt dan het gas (Methaan en CO2), brandt prima.
De tank wordt gevuld met de grote boodschappen :oops: en niet teveel spoelwater, de kleine boodschappen kunnen beter in de grijswatertank. Als starter gebruik je wat rottende bladeren enz. met de juiste bacterieen, die je uit de bodem van een diepe sloot haalt.
Het is een anaerobe gisting dus zorg dat het "zwarte water" in de tank niet teveel met zuurstof in aanraking komt (waterslot op de toiletpot, ontluchting met een klepje).
Als de tank vol raakt kan je die gedeeltelijk legen met een aftapkraantje die boven het onderste niveau van de trechter moet zitten (15-20cm van de bodem). De vaste bestandelen op de bodem laat je zo lang mogelijk zitten. Je zou dit nog kunnen aanvullen met afval uit de keuken (wel opassen met vet) met een vermaler in de gootsteen. Ik denk dat het vaste residu in de tank bijna nooit geleegd hoeft te worden.
(In mijn "fosse toutes eaux", een mini zuiveringscentrale, ligt er na 15 jaar gebruik nog maar 25 kg vast afval op de bodem, voornamelijk zand van het spoelwater uit de keuken, de rest is verdwenen.)

Theoretisch zou het moeten werken en genoeg gas moeten kunnen produceren voor een eenvoudige voedzame maaltijd, wie gaat het proberen :lol: ?

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Leuk verhaal over houtgasauto's.
Groeten,

Ernst / Admin

Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Inderdaad leuk verhaal, maar het is wel onbenullig groot!
Het lijkt mij wel geschikt om stroom op te wekken voor eigen behoefte, althans als je in een gebied met veel hout woont.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Die bacterieen hebben de tijd nodig

Het kan ook sneller.
Groeten,

Ernst / Admin

Frank 207+508

Bericht door Frank 207+508 »

Ernst,
voor de afmetingen hoef jij het toch niet te laten.... :lol:
Plaats reactie