OM364 en vlamstart
-
- Contacteer:
OM364 en vlamstart
Wie heeft er een 609 met vlamstart? Ik weet dat dit type motor uit te rusten is met een vlamstart, ik zou echter graag willen weten hoe dit systeem elektrisch aangesloten wordt. Ik kan mijn 609 nu met de sleutel starten maar mij lijkt dat als ik een vlamstart zou inbouwen dat dit niet meer kan?
Gr. Marcel.
Gr. Marcel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
-
Re: OM364 en vlamstart
Ik snap het principe vlamstart maar wat is het voordeel als de 609 de vlamstart nu niet heeft en toch goed start?
Als je nu startproblemen zou hebben dan zou de vlamstart die moeten camoufleren?
Ik denk dat je de bus zowiezo met de sleutel zal moeten/kunnen starten.
Dennis
Als je nu startproblemen zou hebben dan zou de vlamstart die moeten camoufleren?
Ik denk dat je de bus zowiezo met de sleutel zal moeten/kunnen starten.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
- Contacteer:
Hallo Dennis, mijn bus start met de lagere temperaturen van nu minder goed als anders. Hij start op 3 cylinders (misschien zelfs maar 2) en rookt behoorlijk. Als ik de 609 zou kunnen uitrusten met een ander inlaatspruitstuk en ik hem netjes zou kunnen voorgloeien heb je deze problemen niet.
Op mijn werk maken we nog veel gebruik van luchtgekoelde Deutz motoren, deze kan je starten zonder te gloeien maar in de winter is het toch prettig om de vlamstart te gebruiken.
Het starten met de sleutel is m.i. niet mogelijk omdat hier geen voorgloeistand op zit, ik heb het vermoeden dat als je een 609 hebt met standaard een vlamstart dat je hem moet starten d.m.v. een ouderwetse trekschakelaar maar dat weet ik niet zeker. Je zou ook een aparte schakelaar met controlelampje kunnen gebruiken.
Ik hoop dat hier iemand is die een OM364 heeft die standaard voorzien is van een vlamstart en kan vertellen hoe dit nu zit!
Gr. Marcel.
Op mijn werk maken we nog veel gebruik van luchtgekoelde Deutz motoren, deze kan je starten zonder te gloeien maar in de winter is het toch prettig om de vlamstart te gebruiken.
Het starten met de sleutel is m.i. niet mogelijk omdat hier geen voorgloeistand op zit, ik heb het vermoeden dat als je een 609 hebt met standaard een vlamstart dat je hem moet starten d.m.v. een ouderwetse trekschakelaar maar dat weet ik niet zeker. Je zou ook een aparte schakelaar met controlelampje kunnen gebruiken.
Ik hoop dat hier iemand is die een OM364 heeft die standaard voorzien is van een vlamstart en kan vertellen hoe dit nu zit!
Gr. Marcel.
-
Maar zou het dan niet goedkoper en gemakkelijker zijn om er een koelvleoistof verwarmer op te zetten van Webasto of Eberspaecher.
Dan is de motor ook warm. Mijn golf TDI werd binnen 30min gewoon bedrijfstemperatuur gebracht. (jaa ik weet het dat is een kleiner en ander blok dan de MB's die we nu hebben).
Voor een standkachel (standheizung) ben je nieuw 1000 euro kwijt. Ebay duitsland heeft ze gebruikt goedkoper. Een bosch service center lasaulec of goede diesel service kunnen een service beurtje geven of kabels slangen en timers leveren.
Maar als je voor weinig een vlamstart op de kop kunt tikken zou dan misschien ook mijn voorkeur hebben.
Zou je de van de vlamstarter geen los systeem kunnen maken. Dat je die vlamstarter aan kunt zetten zonder de sleutel te gebruiken met een aan of uitkop of zo. Daarna gewoon de bus starten met de sleutel?
Dennis
Dan is de motor ook warm. Mijn golf TDI werd binnen 30min gewoon bedrijfstemperatuur gebracht. (jaa ik weet het dat is een kleiner en ander blok dan de MB's die we nu hebben).
Voor een standkachel (standheizung) ben je nieuw 1000 euro kwijt. Ebay duitsland heeft ze gebruikt goedkoper. Een bosch service center lasaulec of goede diesel service kunnen een service beurtje geven of kabels slangen en timers leveren.
Maar als je voor weinig een vlamstart op de kop kunt tikken zou dan misschien ook mijn voorkeur hebben.
Zou je de van de vlamstarter geen los systeem kunnen maken. Dat je die vlamstarter aan kunt zetten zonder de sleutel te gebruiken met een aan of uitkop of zo. Daarna gewoon de bus starten met de sleutel?
Dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
- Contacteer:
Hallo Dennis, precies het laatste dat jij schrijft ben ik van plan. Zo'n inlaatspruitstuk incl. de vlamstart is te koop voor €80, probleem is hoe sluit je dit aan?
Elektrisch lijkt mij geen probleem, zoals ik al eerder schreef zou je hier een schakelaar met controlelamp voor kunnen gebruiken. Bij de eerder genoemde Deutz motoren zit er een zwaar relais tussen voorzien van een bi-metaal. Dit bi-metaal zorgt ervoor dat na een minuut gloeien de controlelamp gaat branden die aangeeft dat je de motor mag starten.
De brandstofleiding die op de vlamstart zit moet echter ook nog aangesloten worden en hoe dit moet zou ik absoluut niet weten.
Elektrisch lijkt mij geen probleem, zoals ik al eerder schreef zou je hier een schakelaar met controlelamp voor kunnen gebruiken. Bij de eerder genoemde Deutz motoren zit er een zwaar relais tussen voorzien van een bi-metaal. Dit bi-metaal zorgt ervoor dat na een minuut gloeien de controlelamp gaat branden die aangeeft dat je de motor mag starten.
De brandstofleiding die op de vlamstart zit moet echter ook nog aangesloten worden en hoe dit moet zou ik absoluut niet weten.
-
Zoals ik het principe vlamstart heb begrepen word er diesel verneveld voor een gloeibougies waardoor die ontbrand.
Je moet dus ook ergens een pompje hebben, ik denk van eenzelfde soort als een standkachelpompje (die pulseren). De diesel zal waarschijnlijk van de retour leiding kunnen worden afgetakt. Ik denk dat dat het gemakkelijkst ik. Zo ga ik het aansluiten bij de UPS.
De standkachels die ik in het verleden heb aangesloten, die koelvloeistof verwarmer in de TDI en de luchtverwarmer in de camper kregen beide de diesel uit een tank. De TDI uit de originele tank met een stijgpijpje wat ik in de tankvlotter gemonteerd had. De luchtkachel heeft een eigen tankje.
Dennis
Je moet dus ook ergens een pompje hebben, ik denk van eenzelfde soort als een standkachelpompje (die pulseren). De diesel zal waarschijnlijk van de retour leiding kunnen worden afgetakt. Ik denk dat dat het gemakkelijkst ik. Zo ga ik het aansluiten bij de UPS.
De standkachels die ik in het verleden heb aangesloten, die koelvloeistof verwarmer in de TDI en de luchtverwarmer in de camper kregen beide de diesel uit een tank. De TDI uit de originele tank met een stijgpijpje wat ik in de tankvlotter gemonteerd had. De luchtkachel heeft een eigen tankje.
Dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
- Contacteer:
Rustig afwachten Dennis, er zal hier heus wel iemand zijn die weet hoe het in elkaar zit. Ik ga vanmiddag eens stoeien met het wis programma van MB, daar moet meer in te vinden zijn!
Gr. Marcel.
Gr. Marcel.
Hallo Dennis,
Mischien heb je hier wat aan,

Voor zover ik goed op de hoogte ben werkt het systeem als volgt (Perkins oa.)
De gloeispiraal wordt heet en er opent zich in die spiraal een klepje (of extern) op dat moment start je de motor en de opvoerpomp zal brandstof naar de gloeispiraal pompen. Daar deze gloeiend heet is zal de brandstof spontaan ontbranden. Door dat de motor lucht door het inlaat kanaal zuigt zal daar een aardig brandje onstaan waardoor de lucht redelijk heet de motor in wordt gezogen. Als de motor aanslaat en de gloeispiraal geen spanning meer krijgt zal deze afkoelen en het klepje zal sluiten ( of het externe ventiel sluit).
Hoewel ik het systeem van mb niet goed ken lijkt het mij dat zij een extern ventiel gebruiken.
Groet Pieter.
Mischien heb je hier wat aan,

Voor zover ik goed op de hoogte ben werkt het systeem als volgt (Perkins oa.)
De gloeispiraal wordt heet en er opent zich in die spiraal een klepje (of extern) op dat moment start je de motor en de opvoerpomp zal brandstof naar de gloeispiraal pompen. Daar deze gloeiend heet is zal de brandstof spontaan ontbranden. Door dat de motor lucht door het inlaat kanaal zuigt zal daar een aardig brandje onstaan waardoor de lucht redelijk heet de motor in wordt gezogen. Als de motor aanslaat en de gloeispiraal geen spanning meer krijgt zal deze afkoelen en het klepje zal sluiten ( of het externe ventiel sluit).
Hoewel ik het systeem van mb niet goed ken lijkt het mij dat zij een extern ventiel gebruiken.
Groet Pieter.
-
- Contacteer:
Hallo Pieter,
bedankt voor jouw tekening!
Het ziet er zo vrij simpel uit, de vraag is alleen hoe Mercedes dit heeft gemaakt?
Is er iemand die goed met het Wis programma overweg kan? Mij lijkt dat dit hierin terug te vinden moet zijn!
Groet Marcel.
bedankt voor jouw tekening!
Het ziet er zo vrij simpel uit, de vraag is alleen hoe Mercedes dit heeft gemaakt?
Is er iemand die goed met het Wis programma overweg kan? Mij lijkt dat dit hierin terug te vinden moet zijn!
Groet Marcel.
je kunt nog net de ster zien staan op het spruitstuk.
Pieter.
nr 11 is het elektromagnetisch ventiel.
14 is een temperatuurschakelaar 065457624 , 38 is de gloeispiraal. Het leiding werk zit aangesloten op het brandstof filter. En mercedes laat het aansturen door controle unit nr. 0075453032.
Heb je de elektronica niet en wil je die niet dan sluit je het elektrisch voorzien van een passende zekering via een drukknop aan op een stroompunt, dat kan ook de accu zijn.
Voor de brandstofvoorziening zorg je voor een aansluiting aan de perskant van de opvoerpomp. Er zijn extra lange banjobouten te krijgen zodat je twee banjo's op elkaar kunt aansluiten. Vervolgens een elektromagnetisch ventiel en dan naar de gloeispiraal. Neem wel of vast leiding werk of voor het doel passende flexibele slang.
Geef vooral extra aandacht aan de afdichtingen daar een aftakking in het brandstof systeem voor een hoop ellende kan zorgen.
Eventueel kun je ook een ander contactslot monteren als je dat perse zou willen.
Groet Pieter.
Pieter.
nr 11 is het elektromagnetisch ventiel.
14 is een temperatuurschakelaar 065457624 , 38 is de gloeispiraal. Het leiding werk zit aangesloten op het brandstof filter. En mercedes laat het aansturen door controle unit nr. 0075453032.
Heb je de elektronica niet en wil je die niet dan sluit je het elektrisch voorzien van een passende zekering via een drukknop aan op een stroompunt, dat kan ook de accu zijn.
Voor de brandstofvoorziening zorg je voor een aansluiting aan de perskant van de opvoerpomp. Er zijn extra lange banjobouten te krijgen zodat je twee banjo's op elkaar kunt aansluiten. Vervolgens een elektromagnetisch ventiel en dan naar de gloeispiraal. Neem wel of vast leiding werk of voor het doel passende flexibele slang.
Geef vooral extra aandacht aan de afdichtingen daar een aftakking in het brandstof systeem voor een hoop ellende kan zorgen.
Eventueel kun je ook een ander contactslot monteren als je dat perse zou willen.
Groet Pieter.
-
- Contacteer:
Hallo Pieter, bedankt voor jouw moeite en uitleg. Ik ben ondertussen ook verder aan het zoeken geweest en moet de conclusie trekken dat ik deze besturingsunit echt nodig heb. De unit zorgt ervoor dat de gloeispiraal gaat gloeien, als deze op temperatuur is (na 15 sec) zal de unit de brandstofklep open zetten zodat de brand erin gaat! Na een miniuut opwarmen gaat normaal gesproken een lamp branden dat je de motor mag starten. Na het aanslaan van de motor zal de unit ervoor zorgen dat de vlamstart tot maximaal 5 min blijft nagloeien. Al met al zal het niet meevallen al deze onderdelen bij elkaar te krijgen tenzij ik ergens een sloopexemplaar kan vinden!
Gr. Marcel.
Gr. Marcel.
-
Hallo dames en heren camperaars!
Bij dezen toch maar een bericht hier, ik lees 'stiekem' al een poosje met jullie mee, niet om te kamperen maar in verband met een 609D die we aangeschaft hebben voor het bouwbedrijf.
De door jullie genoemde vlamstart zit op ons bussie. Hij doet het alleen nog niet, de regelunit was doorgebrand als gevolg van sluiting in de bedrading. Ondertussen via Ebay een nieuwe regelunit gekocht, maar nog niet gemonteerd.
Het systeem bestaat inderdaad uit de gloeibougie, de verstuiver, een brandstof klepje, een sensor voor de koelvloeistoftemp. en de genoemde stuurunit. Deze reageert op 1) contact aan 2) startmotor bediend 3) motor loopt (via d+) 4) en de koelvloeistofsensor. Ook stuurt deze het lampje aan op het dashboard.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben!
(Oja in het genoemde WIS programma staat een electrisch schema, maar mijn WIS programma geeft aan dat mijn licentie niet (meer) geldig is. Ik geloof dat ie gelijk heeft :-) )
Bij dezen toch maar een bericht hier, ik lees 'stiekem' al een poosje met jullie mee, niet om te kamperen maar in verband met een 609D die we aangeschaft hebben voor het bouwbedrijf.
De door jullie genoemde vlamstart zit op ons bussie. Hij doet het alleen nog niet, de regelunit was doorgebrand als gevolg van sluiting in de bedrading. Ondertussen via Ebay een nieuwe regelunit gekocht, maar nog niet gemonteerd.
Het systeem bestaat inderdaad uit de gloeibougie, de verstuiver, een brandstof klepje, een sensor voor de koelvloeistoftemp. en de genoemde stuurunit. Deze reageert op 1) contact aan 2) startmotor bediend 3) motor loopt (via d+) 4) en de koelvloeistofsensor. Ook stuurt deze het lampje aan op het dashboard.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben!
(Oja in het genoemde WIS programma staat een electrisch schema, maar mijn WIS programma geeft aan dat mijn licentie niet (meer) geldig is. Ik geloof dat ie gelijk heeft :-) )
Laatst gewijzigd door ErikH op 13 jan 2010, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Hallo Erik, natuurlijk hebben we hier iets aan! Zou het mogelijk zijn hier wat foto's te plaatsen? Ook zou ik graag willen weten hoe je hem moet bedienen en hoe dit eruit ziet. Klopt het hier eerder genoemde typenummer van de regelunit?
Groet Marcel.
Groet Marcel.
-
Starten is gewoon met de sleutel. Dan gaat het gloeilampje 2 seconden aan, dan weer uit. Dit geeft aan dat het systeem werkt. Is de koelwatertemp. onder de 5 graden, dan blijft het lampje ca. 30 seconden aan, en gaat ie gloeien. Als het lampje uitgaat, mag je starten. Gelijk hiermee gaat dan de brandstofklep open, en komt er een vlam. Deze vlam blijft branden tot de motor ong. 10 graden is (watertemp). Mocht de motor niet aanslaan, gaat de vlam natuurlijk ook uit, dit regelt hij met een signaal vanaf D+
Het stuurapparaat dat ik van Ebay haalde (dit is het goede type):
http://cgi.ebay.de/MERCEDES-DIESEL-FLAM ... 721wt_1165
Foto's van de installatie wordt nu wat lastig, bussie is in bedrijf.
Het stuurapparaat dat ik van Ebay haalde (dit is het goede type):
http://cgi.ebay.de/MERCEDES-DIESEL-FLAM ... 721wt_1165
Foto's van de installatie wordt nu wat lastig, bussie is in bedrijf.
-
- Contacteer:
Hallo Erik, bedankt voor het snelle antwoord. Het systeem zoals jij het beschrijft werkt wel heel erg mooi. Ga toch kijken of ik alles bij elkaar kan verzamelen. Ik zal eerst nog de resterende informatie proberen bij elkaar te krijgen. Het inlaatspruitstuk dat ik aan het begin van dit topic heb geplaats wijkt af van het exemplaar dat in mijn bus zit. hebben jullie in de bus van het werk een rond of vlak luchtfilter?
Gr. Marcel.
Gr. Marcel.
-
De inlaat is inderdaad anders, dat zag ik al. Het spruitstuk op de foto is volgens mij niet van een 609. Wij hebben een rond luchtfilter (soort buis) volgens mij. Misschien dat je via de sloop alle onderdelen kunt vinden. De vlamstart inrichting van de 609/611/709/711/809/811 is exact gelijk. Moet toch lukken om een sloper te vinden? Eventueel kan ik dan de penbezetting voor de regelunit voor je uitmeten.
-
waar zou je de onderdelen voor een vlamstart kunnen bemachtigen?
Gr. Yoni
Gr. Yoni
-
Net over de grens in duitsland kan ik de vlamstart uitbouwen heeft iemand een idee waaruit deze set bestaat en of er aanpassingen aan de inlaat nodig zijn?
Gr. Yoni
Gr. Yoni
-
De vlamstart is binnen!
Het is een inlaatspruitstuk met gloeiplug een pompje een temp sensor en een stuur unit!
Is er iemand die weet:
- op welke klem de plus draad op de zekering kast moet
- op welke de zwart gele draad
- en de blauwe op de blauwe van de dynamo dat spreekt voorzich!
Gr. Yoni
Het is een inlaatspruitstuk met gloeiplug een pompje een temp sensor en een stuur unit!
Is er iemand die weet:
- op welke klem de plus draad op de zekering kast moet
- op welke de zwart gele draad
- en de blauwe op de blauwe van de dynamo dat spreekt voorzich!
Gr. Yoni
-
Aansluiten stuurapparaat vlamstart OM364
We hebben voor niet al te veel een vlamstart aan kunnen schaffen op een duitste sloperij alleen tijdens het demonteren zijn een paar pin aansluitingen aan de aandacht ontsnapt en is het onduidelijk waar wat op aangesloten moet zijn!
Klopt het voor zover of heb ik iets fout begrepen?

Pin 1 : 15A afgezekerd van uit zekering kast en + voor gloeilampje
Pin 2 : Massa en massa temp. sensor
Pin 3 : is gebrugd naar de massa in de stekker
Pin 4 : Dynamo lampje ter indicatie motor aan of uit (klopt het dat als het lampje brand er maar 3 volt op de blauwe draad staat?)
Pin 5 : Onbekend contact zat ergens aan maar weet ik niet meer wie kan mij hier mee helpen?
Pin 6 : + brandstof opvoer pomp gloeispieraal
Pin 7 : Temp sensor
Pin 8 : Massa voorgloei lampje
Gr. Yoni
Klopt het voor zover of heb ik iets fout begrepen?

Pin 1 : 15A afgezekerd van uit zekering kast en + voor gloeilampje
Pin 2 : Massa en massa temp. sensor
Pin 3 : is gebrugd naar de massa in de stekker
Pin 4 : Dynamo lampje ter indicatie motor aan of uit (klopt het dat als het lampje brand er maar 3 volt op de blauwe draad staat?)
Pin 5 : Onbekend contact zat ergens aan maar weet ik niet meer wie kan mij hier mee helpen?
Pin 6 : + brandstof opvoer pomp gloeispieraal
Pin 7 : Temp sensor
Pin 8 : Massa voorgloei lampje
Gr. Yoni
-
- Contacteer:
Hallo Yoni,
die 3 volt op pin 4 kan wel klopppen, je meet namelijk door het lampje heen.
In mijn lijstje met Bosch coderingen staat 50 (pin 5) voor: Voeding relaisspoel (in startmotor)
Kan je hier iets mee?
Ben trouwens benieuwd naar jouw nieuw inlaatspruitstuk, zijn er grote verschillen met die wat er nu op zit of is deze hetzelfde met alleen een schroefdraadgat erin?
Groet Marcel.
die 3 volt op pin 4 kan wel klopppen, je meet namelijk door het lampje heen.
In mijn lijstje met Bosch coderingen staat 50 (pin 5) voor: Voeding relaisspoel (in startmotor)
Kan je hier iets mee?
Ben trouwens benieuwd naar jouw nieuw inlaatspruitstuk, zijn er grote verschillen met die wat er nu op zit of is deze hetzelfde met alleen een schroefdraadgat erin?
Groet Marcel.
-
Het is enkel een gat voor het gloeispiraal wat er extra in zit voor de rest is het precies het zelfde!

Maar 50 is dus de voeding voor het start relais? dan ga ik deze ergens aftakken als die onder het dashboard zit en anders vanaf de start motor!
Gr. Yoni

Maar 50 is dus de voeding voor het start relais? dan ga ik deze ergens aftakken als die onder het dashboard zit en anders vanaf de start motor!
Gr. Yoni
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Nee, niet aftakken, maar omleiden!
De relaisspoel wordt bekrachtigd vanuit de regeling van de vlamstart. Dat lijkt me ook logisch: je start, dan wordt door het regelkastje eerst brandstof geïnjecteerd, ontstoken en pas daarna mag de startmotor gaan draaien. Op naar de volautomatische auto!
De relaisspoel wordt bekrachtigd vanuit de regeling van de vlamstart. Dat lijkt me ook logisch: je start, dan wordt door het regelkastje eerst brandstof geïnjecteerd, ontstoken en pas daarna mag de startmotor gaan draaien. Op naar de volautomatische auto!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Anton
Hoi,
Wees voorzichtig!
Is het bekend hoe groot de stroom is die er loopt?
Eventueel even apart meten met een multiemeter in serie met de gloeispiraal.
De gemeten stroom bepaalt de draaddikte, dit is weer van belang bij het goed funtioneren van de vlamstart.
Te dun draad geeft veel spanningsverlies en dan komt de gloeier niet goed op temparatuur en werkt niet zoals verwacht word.
Groet Anton
Wees voorzichtig!
Is het bekend hoe groot de stroom is die er loopt?
Eventueel even apart meten met een multiemeter in serie met de gloeispiraal.
De gemeten stroom bepaalt de draaddikte, dit is weer van belang bij het goed funtioneren van de vlamstart.
Te dun draad geeft veel spanningsverlies en dan komt de gloeier niet goed op temparatuur en werkt niet zoals verwacht word.
Groet Anton
-
Admin: de draad van de start motor zal mijn inziens enkel voor starten van de brandstofpomp om de vlam te ontsteken!
Je zal ten alle tijden zelf bepalen of je wel of niet voor gloeid!
Anton: heb de set compleet uit een andere 611 dus alle kabels zijn op juiste dikte en lengte!
Je zal ten alle tijden zelf bepalen of je wel of niet voor gloeid!
Anton: heb de set compleet uit een andere 611 dus alle kabels zijn op juiste dikte en lengte!