locatie spanningsregelaar dynamo 508

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

locatie spanningsregelaar dynamo 508

Bericht door Aart »

Beste forumleden,

Ik ben bezig met het plaatsen van een (andere) om314 motor in mijn Mercedes 508. Het betreft een oudere om314 in een '82-er 508.

Nu kwam ik tot de ontdekking dat er een 'oud' type dynamo bij de motor zit, welke een externe spanningsregelaar heeft. Nu de bus van origine een interne spanningsregelaar heeft, zit deze dus ook niet op de bus.

Ik heb ondertussen al een spanningregelaar gekocht, maar nu is de vraag waar ik deze moet/mag plaatsen? Ik weet dat de originele plaats in de luchtkoker aan de bestuurderszijde is, maar moet de regelaar perse daar zitten ivm koeling? Als dit niet het geval is wil ik hem graag elders op een makkelijkere plaats ivm draden leggen e.d.

Dus concreet: heeft de regelaar veel (rijwind)koeling nodig ivm de warmteontwikkeling? Of valt dit mee?

Groet,
Aart
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: locatie spanningsregelaar dynamo 508

Bericht door Leo »

Valt wel mee.
Bij een auto zit hij meestal ergens in het motorcompartiment.
Bij schepen zijn ze gewoon in de machinekamer gemonteerd. Meest op plekken waar geen enkele (wind)koeling te bespeuren valt.
En dan blijven ze ook heel.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: locatie spanningsregelaar dynamo 508

Bericht door Aart »

Ok, mooi. Want dan monteer ik hem ergens op een makkelijkere plek. Ik vind de luchtkoker namelijk niet echt een makkelijke en toegankelijke plek.

Leo, bedankt voor je spoedige reactie.

Groet,
Aart
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: locatie spanningsregelaar dynamo 508

Bericht door Berthil »

Bij mijn 508 (1972) zit de spanningsregelaar links in het dashbord.
Het stuk van het dashboard los nemen waar de meters in zitten, en dan zit ie daar onder aan de linkerkant.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: locatie spanningsregelaar dynamo 508

Bericht door Aart »

Ik heb 2 lood/calcium als startaccu, maar nu begreep ik dat de laadspanning voor deze accu's 14,8V is. Ik heb een 14V externe spanningsregelaar van Hella gekocht, was de enige die Brezan kon leveren.

Moet ik een spanningsregelaar monteren van 14,8V of bestaan deze niet?
Heb wel een Bosch spanningsregelaar gezien op internet die 14,4V levert.

Wat is nu verstandig, want ik neem aan dat ik anders de accu's nooit volledig kan laden.

Groet,

Aart
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: locatie spanningsregelaar dynamo 508

Bericht door Dennis en Nancy »

Laad af en toe de accu's op met een acculader die geschikt is voor lood calcium accu's.

Die lader van ons is van Proosten.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: locatie spanningsregelaar dynamo 508

Bericht door Aart »

Dat idee had ik inderdaad ook al. Dus die 14V spanningsregelaar doet verder zijn werk wel onder het rijden.

Binnenkort ook even een goede acculader erbij kopen.

Bedankt voor je snelle reactie.
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: locatie spanningsregelaar dynamo 508

Bericht door Aart »

Maar nog even voor de duidelijkheid:
Is het verstandig om de 14V spanningsregelaar terug te brengen en om te wisselen voor een 14,4V spanningsregelaar?

Want de 14,4V komt meer in de buurt van de vereiste/gewenste 14,8V!?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: locatie spanningsregelaar dynamo 508

Bericht door Anton »

Hoi,

Ja en: klopt die komt er dichterbij, maar ik vraag mij af hoeveel het scheelt die 0,4 volt.
Normaal word de (start) accuspanning tegen de gasspanning gehouden zodat ze niet meer als 80% geladen worden.
Dit heeft zelfs een gunstige invloed op de levensduur.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten