.
Beste dubbelluchters,
Als mijn 1014 hard moet werken (helling op) bij hoge buitentemperatuur (35 graden) loopt de temperatuur richting 100 graden. Het instruktieboekje zegt, dat dit voor een korte periode moet kunnen. Zodra ik boven ben en rustig doorrij, zakt de temperatuur weer netjes naar 80 graden. Echter als ik boven op de berg de motor uitzet perst hij wat koelvloeistof uit het expensievat. Wie heeft een verklaring voor dit verschijnsel ??
MB 1014 4x4 bj 1982
Temp sensor, klokje en thermostaat zijn goed (1 jaar oud).
Radiator is oud, maar aan de buitenkant schoon, binnen weet ik niet.
snaren zijn goed op spanning.
alvast bedankt.
Niek
Koeling onvoldoende bij zwaar werk
- Niek
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
- Locatie: Oosterend
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hi Niek,
Als je bij een hete motor de motor uitzet, stopt de waterpomp en stijgt het heetste water door het verschil in soortelijke massa naar boven. Daardoor kan de temperatuur zelfs tot boven de 100 C stijgen > stoom > expansie > uit de dop geperst!
Eenvoudigste oplossing: na aankomst twee minuutjes stationair laten lopen.
[Voor de Nomade-busjes is dit zelfs absolute noodzaak: als je die meteen uitzet, heb je een heel grote kans op het ontstaan van haarscheurtjes in de kop!]
BTW Kom jij naar De Roompot?
Groeten,
Ernst
Als je bij een hete motor de motor uitzet, stopt de waterpomp en stijgt het heetste water door het verschil in soortelijke massa naar boven. Daardoor kan de temperatuur zelfs tot boven de 100 C stijgen > stoom > expansie > uit de dop geperst!
Eenvoudigste oplossing: na aankomst twee minuutjes stationair laten lopen.
[Voor de Nomade-busjes is dit zelfs absolute noodzaak: als je die meteen uitzet, heb je een heel grote kans op het ontstaan van haarscheurtjes in de kop!]
BTW Kom jij naar De Roompot?
Groeten,
Ernst
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Koeling onvoldoende bij zwaar werk
Die van mij leek ook nog OK, maar 's zomers, ook op vlakke weg, moest ik altijd met de kachel vol open rijden. De radiator was van binnen ook nog wel ok (kwam geen bruine drek uit b.v.) en van buiten zag ie er ook goed uit. Hij lekte ook niet.Niek schreef: Radiator is oud, maar aan de buitenkant schoon, binnen weet ik niet.
Ik kon de koelribbels er met de hand uitdrukken, ze zaten allemaal los. Ik heb het koelblok laten vernieuwen en de koeling is nog nooit zo goed geweest. Volgens de radiatorman wordt de warmtegeleiding door het los zitten stukken minder en wordt daardoor de motor te warm.
Vernieuwd = probleem bij mij opgelost.
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
van het oude forum
Alex
koeling
Fri Aug 13, 2004 15:47
Wanneer er meer vermogen wordt gevraagd is het logisch dat er meer warmte dient te worden afgevoerd. Hier is de koelinstallatie van iedere auto in principe op uitgelegd. In de bergen,of bij continu volgas kan het, zeker bij heel hoge temperaturen, voorkomen dat de temperatuur oploopt naar hogere waarden. Afhankelijk van de staat, van het koelsysteem (leeftijd, veroudering, vervuiling) etc kan dit verder oplopen.95-100 graden hoeft geen probleem te zijn, maar als je alles heel wilt houden is het raadzamer in dit soort situaties iets rustiger aan te doen. (we zijn toch met de hobby bezig, toch?)
wat kan je doen om de koeling te verbeteren?
Als het probleem plotseling op is getreden zou het kunnen zijn dat er een probleem zit in bijvoorbeeld de temperatuursensor/meter, dat deze teveel aangeven. ook de thermostaatklep zou niet naar behoren kunnen werken (hoewel deze dan doorgaans open blijft staan, en de motor niet op temperatuur komt..)
Als het probleem langzaam is gegroeid zou je de volgende opties kunnen proberen
schoonmaken: buitenzijde radiator afspoelen en heeeel voorzichtig borstelen
binnenzijde kan (bij oude wagens) vervuild zijn met kalk, hier kan je bijna niets (meer) aan doen met tegenwoordige materialen (aluminium en kunststof) waar een radiator van gemaakt is (oude, koperen radiatoren konden (dacht ik) met causticsoda worden gereinigd) alleen vervangen.
Als het temperatuur probleem meer zit in het feit dat je erg veel vraagt van de motor kan je het volgende doen:
Als je een radiator vervangt, kun je overwegen een dikkere radiator te nemen, met een groter koelvermogen.
Ook een mogelijkheid zou in sommige gevallen kunnen zijn om de waterpomp iets sneller te laten draaien door een kleinere poelie te monteren. hierdoor stroomt het water sneller door de motor.
Sommige mensen zijn zo creatief dat ze een extra ventilator, of een grotere ventilator achter de radiator plaatsen (vooral bij hard rijden in de bergen in lage versnelling een optie, maar langzamer rijden is beter..)
Monteren van een (grotere) oliekoeler kan ook helpen de motortemperatuur naar beneden te brengen. Of als dat beschikbaar is, een grotere karterpan. Meer olie aanwezig, daardoor langere verblijftijd in de karterpan en dus meer koeling.
groeten, Alex.
koeling
Fri Aug 13, 2004 15:47
Wanneer er meer vermogen wordt gevraagd is het logisch dat er meer warmte dient te worden afgevoerd. Hier is de koelinstallatie van iedere auto in principe op uitgelegd. In de bergen,of bij continu volgas kan het, zeker bij heel hoge temperaturen, voorkomen dat de temperatuur oploopt naar hogere waarden. Afhankelijk van de staat, van het koelsysteem (leeftijd, veroudering, vervuiling) etc kan dit verder oplopen.95-100 graden hoeft geen probleem te zijn, maar als je alles heel wilt houden is het raadzamer in dit soort situaties iets rustiger aan te doen. (we zijn toch met de hobby bezig, toch?)
wat kan je doen om de koeling te verbeteren?
Als het probleem plotseling op is getreden zou het kunnen zijn dat er een probleem zit in bijvoorbeeld de temperatuursensor/meter, dat deze teveel aangeven. ook de thermostaatklep zou niet naar behoren kunnen werken (hoewel deze dan doorgaans open blijft staan, en de motor niet op temperatuur komt..)
Als het probleem langzaam is gegroeid zou je de volgende opties kunnen proberen
schoonmaken: buitenzijde radiator afspoelen en heeeel voorzichtig borstelen
binnenzijde kan (bij oude wagens) vervuild zijn met kalk, hier kan je bijna niets (meer) aan doen met tegenwoordige materialen (aluminium en kunststof) waar een radiator van gemaakt is (oude, koperen radiatoren konden (dacht ik) met causticsoda worden gereinigd) alleen vervangen.
Als het temperatuur probleem meer zit in het feit dat je erg veel vraagt van de motor kan je het volgende doen:
Als je een radiator vervangt, kun je overwegen een dikkere radiator te nemen, met een groter koelvermogen.
Ook een mogelijkheid zou in sommige gevallen kunnen zijn om de waterpomp iets sneller te laten draaien door een kleinere poelie te monteren. hierdoor stroomt het water sneller door de motor.
Sommige mensen zijn zo creatief dat ze een extra ventilator, of een grotere ventilator achter de radiator plaatsen (vooral bij hard rijden in de bergen in lage versnelling een optie, maar langzamer rijden is beter..)
Monteren van een (grotere) oliekoeler kan ook helpen de motortemperatuur naar beneden te brengen. Of als dat beschikbaar is, een grotere karterpan. Meer olie aanwezig, daardoor langere verblijftijd in de karterpan en dus meer koeling.
groeten, Alex.
- Niek
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
- Locatie: Oosterend
nieuw koelelement
Inmiddels heb ik een nieuw koelelement in mijn radiator laten zetten. Eentje met een iets grotere capaciteit dan de oude.
In april mei door frankrijk en Spanje getoerd. Koeling was perfect, ook in de Pyreneeen. Maximale temperatuur altijd 80 graden en nooit meer uitkotsten van koelvloeistof. Wel heb ik mezelf aangeleerd om de motor bij het stoppen even uit te laten zuchten.
Dank voor jullie inbreng
In april mei door frankrijk en Spanje getoerd. Koeling was perfect, ook in de Pyreneeen. Maximale temperatuur altijd 80 graden en nooit meer uitkotsten van koelvloeistof. Wel heb ik mezelf aangeleerd om de motor bij het stoppen even uit te laten zuchten.
Dank voor jullie inbreng
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten