Door het onderwerp over de koppeling die niet geheel terugkomt, kom ik ook op een koppelingsvraag.
Na inbouw van de om314 in de mercedes 407 heb ik te maken gekregen met een koppelingspedaal die wel heel veel druk van de voet nodig heeft om ingetrapt te worden. Kan het zijn dat de hefboomwerking van de 407 niet dezelfde is als die van de 508,of is het iets wat bij iedere 508 hoort zodat ik er mee moet leren leven? Ben al bang dat ik langere tijd in een file kom te rijden, want dat zou een aanslag op de knieen zijn.
groet,
Jan.
koppeling gaat zwaar
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
- Locatie: Ermelo
- Contacteer:
- gilles
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02
Re: koppeling gaat zwaar
hallo jan ..
even een vraagje .. hoe was het intrappen van de koppeling voor de inbouw van de om 314..??
vertel even meer want waarom heb je de motor gewisseld en heb je een ander type motor dan er in zat ingebouwd??
andere koppelings cilinder??
andere koppeling gemonteerd?(die van de nieuwe motor??)
want het kan b.v. in de druk groep zitten ..
feit is dat een koppeling niet zwaar hoort te gaan.
even een vraagje .. hoe was het intrappen van de koppeling voor de inbouw van de om 314..??
vertel even meer want waarom heb je de motor gewisseld en heb je een ander type motor dan er in zat ingebouwd??
andere koppelings cilinder??
andere koppeling gemonteerd?(die van de nieuwe motor??)
want het kan b.v. in de druk groep zitten ..
feit is dat een koppeling niet zwaar hoort te gaan.
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
- Locatie: Ermelo
- Contacteer:
Re: koppeling gaat zwaar
Gilles.
Voor die tijd ging het gewoon makkelijk. Daarnaast heb ik de motor met versnellingsbak overgebouwd.
Voor die tijd ging het gewoon makkelijk. Daarnaast heb ik de motor met versnellingsbak overgebouwd.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: koppeling gaat zwaar
Jan, in de donorbus (waar de 314 uitkomt) zit een pedalenset. en die pedalenset is geschikt voor de zwaardere koppeling van de 314. een 407 bus heeft een veel lichtere koppeling omdat er minder vermogen "doorheen" gaat. afijn in de pedalenset van de 314 motor zit een zwaardere hulpveer , mensen geloven het misschien niet maar het pedaal heeft een veer in de intrap richting nodig ! . de hulpveer is een mm of 35 in doorsnede en erg krachtig. voor de terugtrek zit er ook een 12 mm trekveertje . soms kun je de hulpveer van de 407 zo ver bijstellen (14 mm) dat je ergens uitkomt wat je enigsinds bevalt. ik bouw nogal eens een motor her en der in en dan struikel ik ook over dit probleem , meestal kom ik er uit door de pedaalset ook mee te verhuizen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
- Locatie: Ermelo
- Contacteer:
Re: koppeling gaat zwaar
Thanks :D
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: koppeling gaat zwaar
Merk op dat je voor de 508 zowel hydraulische koppelingen hebt als mechanische.
Heb je een 'staand' koppelingspedaal dat door de bodem verdwijnt, dan het je een mechanische koppeling die dmv hefboompjes / stangetjes werkt. (Veel voorkomend euvel; afgebroken scharnier-'kommetjes' en balletjes)
Heb je een 'hangend' koppelingspedaal dan is ie hydraulisch. ('veelvoorkomend' euvel: lekke koppelingscilinders)
Heb je een 'staand' koppelingspedaal dat door de bodem verdwijnt, dan het je een mechanische koppeling die dmv hefboompjes / stangetjes werkt. (Veel voorkomend euvel; afgebroken scharnier-'kommetjes' en balletjes)
Heb je een 'hangend' koppelingspedaal dan is ie hydraulisch. ('veelvoorkomend' euvel: lekke koppelingscilinders)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten