lekke keerring steekas (?)

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Unknown User

lekke keerring steekas (?)

Bericht door Unknown User »

Hoi allemaal,

Net een weekje weg geweest met de bus en minder kilomters gemaakt dan gepland, want bij de eerste stop zagen we dat er wat olie droop langs één van de binnenste achterwielen.

Het remolie-reservoir blijft goed gevuld, dus dat zal het niet zijn.
Daarom denken we aan een lekke keerring bij de as, waar de olie van het differentieel uit loopt.

(als ik onzin uit kraam hoor ik het graag, ben nog lerende...)

Nu is het zo dat ik geen geschikte plek heb en me niet ervaren genoeg vind om het zelf hier thuis te doen.
Had een bevriende monteur gevraagd of hij het wilde doen en dat ik mee mag helpen / kijken.
Dat was in principe OK, maar hij heeft geen tijd de komende twee weken en ik was van plan volgende week donderdag met de bus naar Enschede te gaan (iets van 140 km, geloof ik).

Nou kan ik natuurlijk met de trein gaan, maar misschien is dat niet nodig?
Hoor verhalen van mensen die een jaar rond gereden hebben met dit soort lekkages. Dat vind ik dan zelf ook weer wat extreem, maar heen-en-terug Enschede? Wat vinden jullie?

Ik zal in elk geval eens voelen hoeveel olie er in het differentieel zit en hoe die olie er uit ziet.

Heeft een as trouwens ook een serienummer en waar kan je dat vinden?
Zou handig zijn met bestellen, want er zitten andere assen onder, dus het chassis-nummer is niet echt relevant bij het bestellen van onderdelen.
('t is een 406 die ge-upgrade is naar een 508).

Ik hoor graag ideeën en meningen!
:~)

ZRS
Bert Steenhuis
Contacteer:

Re: Lekkage steekas.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo zeerover,

Bij gebrek aan een E mail adres heb ik je een presoonlijk bericht gestuurt met een voorstel i.z. een oplossing.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Unknown User

Re: Lekkage steekas.

Bert Steenhuis schreef:Bij gebrek aan een E mail adres heb ik je een presoonlijk bericht gestuurt met een voorstel i.z. een oplossing.
Dankjewel voor je berichtje, Bert. :~)

Verder nog mensen met ervaringen of ideeën? :idea:

ZRS
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 11 aug 2007, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Ben schreef:Hoi zeerover, ik ben de vraag kwijt.
Maar zo ingewikkeld kan zo'n lekkage niet zijn toch.
De vraag was of ik er mee naar Enschede zal rijden en het daarna zal repareren.
Of dat dat een stom plan is. :~)

Het is vast niet heel ingewikkeld maar ik heb nog nooit een achteras uit elkaar gehaald, en iets voor het eerst doen is altijd spannend en lastiger. (maar ook leuk).

't is meer dat ik erg weinig tijd heb voor volgende week donderdag (en dan zou ik weg, naar Enschede en misschien door naar A'dam).
Dus ik vroeg me af of ik er nog 500 km mee kan rijden of dat ik dat maar beter niet kan doen. (ik neig naar dat laatste).

Maar ja, dan moet ik met de trein en in een blokhut slapen i.p.v. in m'n fijne bus! :(
Ben

steekas

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 11 aug 2007, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
KWF-704

Bericht door KWF-704 »

hoi

zo eenvoudig is het niet want als het werkelijk uit de remtrommel loopt is de achterrem vettig waardoor het remmen wel eens een probleem kan worden

groetjes Johan
Unknown User

Ik denk niet dat het iets met de remmen is, want het niveau van de remvloeistof verandert niet en de bsu remt ook niet slechter.

Maar ik zal er vanavond in elk geval eens onder kruipen.
Dingen uit elkaar halen gaat hier zo lastig, want de bus past maar amper op onze oprit, die vast zit aan de oprit van de buren.
Dus zodra ik iets aan de zijkant ga doen, zit ik op hun oprit...

Iemand nog een huis te koop in Groningen met een erf?
:~) (en bij voorkeur een grote schuur...)

Dank voor de tips, Johan en Ben.

Ik zal ook eens aan de olie gaan snuffelen.
Sylvia
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

zeerover schreef:Iemand nog een huis te koop in Groningen met een erf?
:~) (en bij voorkeur een grote schuur...).
In de stad Groningen of in de provincie? Wij hadden bijna een oud transportbedrijf met een giga schuur/garage gekocht aan de Waddendijk, maar het probleem was dat dat ver van alles was en vooral van de ADSL en/of kabel. En hoe moet je dan het forum lezen :D

groetjes, Sylvia
groetjes, Sylvia
Ben

vettige remmen

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 11 aug 2007, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

zeerover schreef:Ik zal ook eens aan de olie gaan snuffelen.
De olie die aan de buitenkant van het binnenste achterwiel zit (op de velg) is mooi geel van kleur en ruitk egenlijk nergens naar.

De remolie heb ik geroken aan de vuldop en vond ik "chemisch" ruiken.
Klopt dat? (dat de ene olie amper geur heeft en de remolie chemisch ruikt?)

Nu eens even gaan speuren naar een grote imbus...
Ben

geur

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 11 aug 2007, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Re: geur

Ben schreef:Jip, de maat is 14 mm.
Gevonden, nu alleen nog een pijpje vinden, want ik krijg 'm niet los..

Ondertussen vroeg ik me af of ik ergens op de site kan vinden wat voor kardanolie erin moet als blijkt dat het te weinig is.

En kan iemand nog iets zinnigs zeggen over de geur van olie?
Unknown User

Met Googelen lees ik op allerlei auto-sites dat cardanolie een hele aparte, sterke geur zou hebben?

:roll:
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 11 aug 2007, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Ben schreef:Klopt helemaal. cardanolie (versnellingsbakolie) stinkt en remvloeistof ruikt vies.
Heb je daar wat aan?
Maar het ruikt in ieder geval anders en daar heb je wat aan.

Groeten Ben
`

Het ruikt zeker anders, heb de cardanolie nog wat beter geroken en heeft toch geur.

En vond in de bus (ken nog niet alle plekjes) een bak met een fles cardanolie. Vers uit de fles ruikt het helemaal sterk. :~)
Unknown User

Gisteren bleek dat een bevriende monteur toch tijd heeft om het voor me te doen.
Wel jammer dat ik het nu niet zelf (samen met iemand) kan doen, maar ja... Beetje krap in tijd met veel werk op 't moment en donderdag weg willen.
Vooral erg fijn dat het nu zo goed als zeker is dat ik vanaf donderdag vijf dagen op stap kan met de bus. (lang weekend vrij)
Eerst naar Enschede (bal folk), dan in de buurt van Nijmegen (NAR) en dan naar Amsterdam (appeltaarten bakken op Robodock).
:~)

Maar omdat ik het misschien zelf zou doen, heb ik in de tussentijd wel weer van alles gelezen over hoe je dat moet doen (hier op het forum en in de documentatie), dus theoretisch weer een boel geleerd.
En er gaat vast wel weer wat kapot, dus kansen genoeg om meer praktijkervaring op te doen. :~)

Bedankt voor het mee denken en de tips allemaal.
Unknown User

Weer iets leuks geleerd:

Gisteren bij de bevriende monteur even naar het wiel gekeken en hij wees me erop dat de kardanolie zo mooi in het midden eruit kwam en daardoor de remmen zo te zien schoon gebleven zijn.
Hij vertelde dat er een soort blikje na het afsluitgedeelte-met-de-keerring zit waar twee gaatjes in het midden zitten. (sorry, dat ik de juiste termen niet weet)
Dit blikje is ervoor om ervoor te zorgen dat áls er lekkage is, de olie er door die gaatjes uit gaat i.p.v. overal en dat is dus om te voorkomen dat je remmen vies worden.
Daar hebben ze vroeger toch mooi over nagedacht bij MB. :~)

Hij vertelde dat die "blikjes" nog wel eens verdwijnen in de loop van de jaren, omdat ze niet per sé nodig zijn, maar het lijkt er dus op dat ze bij mijn bus nog aanwezig zijn. :~)
Plaats reactie