Beste allemaal!
Pas geleden was ik mijn hoofdremcilinder aan het vervangen door een nieuw exemplaar. Ik heb een Hanomag F40 uit '71, de pedalen door de bodem en hoofdremcilinder/bekrachtiger onder de bus dus. Het viel me op dat ik bij het plaatsen van de hoofdremcilinder de laatste 10mm ongeveer de zuiger induwde. Dus de bekrachtiger eronder vandaan gesleutelt en het bleek dat de pin die in de hoofdremcilinder steekt inderdaad teveel uitstak.
Na alles een aantal keer heen en weer gedaan te hebben kwam de pin terug tot hij de hoofdremcilinder in rust nog steeds een mm of 5 induwde. Nu komt de zuiger in de hoofdremcilinder niet meer terug voor dat gaatje waar het reservoir op is aangesloten dus het systeem blijft constant een klein beetje onder druk volgens mij.
Toen ik op zoek was naar een nieuwe bekrachtiger werd mij vertelt dat de pin die in de hoofdremcilinder steekt af te stellen is. Weet iemand hoe dit moet? Ik heb het ding van alle kanten bekeken maar word er geen wijs uit.
groeten! Wouter
PS: het ligt niet aan de afstelling van het rempedaal, wanneer de bekrachtiger er helemaal onder vandaan is steekt de pen nog tever uit!
Pin in rembekrachtiger
-
Re: Pin in rembekrachtiger
brrr , wat een goed moment van opletten heb jij gehad. als de pin te lang is blijft inderdaad de druk op de remmen omdat de losklep eenvoudig niet opent ! . je kan de pin trouwens niet effe instellen. dit om vergissingen te voorkomen. De fabrikanten hebben echt hun stinkende best gedaan om goed werkend spul te "matchen".
maar wat ik vreemd vind , hoe komt de remmenboer erbij dat je die foute cilinder zo kan gebruiken.
:?
de oplossing kan zijn als er echt geen goed passende cilinder te vinden is een extra flens te monteren van de zelfde dikte als de stang nu te lang lijkt . je moet de cilinder over de stang passen en hij mag NET NIET raken . dan kun je een draaibankboer een flensje laten maken met een (extra) pakking !! omdat de aansluiting tussen cilinder en bekrachtiger dicht moet zijn , ook met opvulflens ! .
maar wat ik vreemd vind , hoe komt de remmenboer erbij dat je die foute cilinder zo kan gebruiken.
:?
de oplossing kan zijn als er echt geen goed passende cilinder te vinden is een extra flens te monteren van de zelfde dikte als de stang nu te lang lijkt . je moet de cilinder over de stang passen en hij mag NET NIET raken . dan kun je een draaibankboer een flensje laten maken met een (extra) pakking !! omdat de aansluiting tussen cilinder en bekrachtiger dicht moet zijn , ook met opvulflens ! .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- gilles
de standaard speling tussen de pin en de hoofdrem cilinder in ruststand dient 1,5 tot 2 mm te bedragen.
bij de ene hoofdrem cylinder is deze te stellen .. bij de andere helaas niet(dit zou dan inhouden dat je een verkeerde hoofdrem cilinder hebt)
gr en sucses gilles
bij de ene hoofdrem cylinder is deze te stellen .. bij de andere helaas niet(dit zou dan inhouden dat je een verkeerde hoofdrem cilinder hebt)
gr en sucses gilles
-
Na wat speurwerk heb ik toch maar besloten de rembekrachtiger open te maken. Het bleek dat er een los onderdeeltje in de trommel zat aan de pedaalkant. Doordat dit onderdeeltje in de weg zat kon de bekrachtiger niet helemaal terugkomen en stak de pin tever uit. Na de bekrachtiger weer in elkaar gezet te hebben zat de pin weer keurig naar achteren en de bus remt inmiddels weer geweldig :)
De grootste moeilijkheid was het openkrijgen van de trommel, het leek erop dat dit mogelijk was door de beide delen te draaien ten opzichte van elkaar, maar ik kreeg er met geen mogelijkheid beweging in dus heb ik alle lipjes gewoon opengebogen en met een hamer weer teruggeslagen. Doordat de trommel uit elkaar was was de werking wel heel mooi te zien. Ik heb nog wat foto's gemaakt om hier te posten:

Het losse stukje wat in de trommel rondslingerde:

Verder heb ik nog een foto van de nieuwe remcilinder die gemonteerd is:

Het was overigens overduidelijk waar het losse deeltje in de trommel hoorde, dus ik kon de boel weer netjes in elkaar zetten.
Als iemand nog vragen heeft hoor ik het wel!
edit: de trommel zat van binnen overigens nog overal onder de remvloeistof doordat er een lekke hoofdremcilinder op gezeten heeft, dit is op deze manier ook erg goed schoon te maken geweest.
De grootste moeilijkheid was het openkrijgen van de trommel, het leek erop dat dit mogelijk was door de beide delen te draaien ten opzichte van elkaar, maar ik kreeg er met geen mogelijkheid beweging in dus heb ik alle lipjes gewoon opengebogen en met een hamer weer teruggeslagen. Doordat de trommel uit elkaar was was de werking wel heel mooi te zien. Ik heb nog wat foto's gemaakt om hier te posten:

Het losse stukje wat in de trommel rondslingerde:

Verder heb ik nog een foto van de nieuwe remcilinder die gemonteerd is:

Het was overigens overduidelijk waar het losse deeltje in de trommel hoorde, dus ik kon de boel weer netjes in elkaar zetten.
Als iemand nog vragen heeft hoor ik het wel!
edit: de trommel zat van binnen overigens nog overal onder de remvloeistof doordat er een lekke hoofdremcilinder op gezeten heeft, dit is op deze manier ook erg goed schoon te maken geweest.
-
kijk dat zijn de betere reparaties , bravo voor deze overwinning . en keurig gezien waar je eigenlijk op trapt.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !