Ik heb zo'n watersport massa knop in de bus gezet.
Als ik nu de sleutel uit dat ding haal kan ik niet meer starten dus de massa is onderbroken. Probleem is dat ik dan ook 24V op de aluminium opbouw van onze bus zet.
Met de sleutel terug erin zodat ik kan starten staat er 0v op de opbouw.
De bus is compleet 24v. Er staan 2 accu's in die met een kabel tussen de + en de - verbonden is. Gewoon in serie dus.
Ik heb de massa kabel genomen en die onderbroken. Beide zijdes van die kabel heb ik aangesloten op dat massaslot. vanaf hier zit een deel van de kabel met een dikke bout aan de alu opbouw vast.
Ik snap er niets meer van.
Dennis
massa slot: wat doe ik fout.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
massa slot: wat doe ik fout.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: massa slot: wat doe ik fout.
Hoi Dennis,
Je doet nix fout, als dit zo werkt, zat het voor de massa sleutel ook al zo :D
Citaat: Probleem is dat ik dan ook 24V op de aluminium opbouw van onze bus zet.
Wat bedoel je daar mee, ik kan me niet voor stellen dat de + op je opbouw gaat staan.
En hoe meet je dat?
grt peter
Je doet nix fout, als dit zo werkt, zat het voor de massa sleutel ook al zo :D
Citaat: Probleem is dat ik dan ook 24V op de aluminium opbouw van onze bus zet.
Wat bedoel je daar mee, ik kan me niet voor stellen dat de + op je opbouw gaat staan.
En hoe meet je dat?
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: massa slot: wat doe ik fout.
Ik zet dan de min van de multimeter op de minpool van de accu en de plus van de meter op de alu opbouw.
Ik meet dan 24v.
dennis
Ik meet dan 24v.
dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: massa slot: wat doe ik fout.
ik ben op de chat,
kunnen we het ff bespreken :D
grt peter
kunnen we het ff bespreken :D
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: massa slot: wat doe ik fout.
Chatten voegt niet zo veel toe. Veronderstellingen ook niet.
Wat er gebeurt is dat je een of meer verbruikers hebt aanstaan die je ergens aan massa hebt liggen. Als je de verbinding (min accu) - (massa) onderbreekt, want dat doe je met die massasleutel, staat de (plus accu) nog in verbinding met (plus verbruiker). Als je de verbruiker hebt aanstaan, staat er ook (plus accu) op de (min verbruiker), dus ook op massa. Er loopt geen stroom, omdat (min accu) afgeïsoleerd is.
Maar als je de multimeter tussen (min accu) en massa aansluit, gaat er wel een stroompje lopen. Een multimeter in spanningsbereik is heel hoogohmig. Gelukkig maar, anders zou het een heel slechte meter zijn! Dat betekent dat je de volle accuspanning meet en ook dat een kleine verbruiker, b.v. het lampje of LEDje in je tachograaf al genoeg stroom laat lopen om de meter te laten aanwijzen.
Niets aan de hand dus, het laat gewoon zien dat je schakelaar inderdaad de massaverbinding heeft afgeschakeld.
Wat er gebeurt is dat je een of meer verbruikers hebt aanstaan die je ergens aan massa hebt liggen. Als je de verbinding (min accu) - (massa) onderbreekt, want dat doe je met die massasleutel, staat de (plus accu) nog in verbinding met (plus verbruiker). Als je de verbruiker hebt aanstaan, staat er ook (plus accu) op de (min verbruiker), dus ook op massa. Er loopt geen stroom, omdat (min accu) afgeïsoleerd is.
Maar als je de multimeter tussen (min accu) en massa aansluit, gaat er wel een stroompje lopen. Een multimeter in spanningsbereik is heel hoogohmig. Gelukkig maar, anders zou het een heel slechte meter zijn! Dat betekent dat je de volle accuspanning meet en ook dat een kleine verbruiker, b.v. het lampje of LEDje in je tachograaf al genoeg stroom laat lopen om de meter te laten aanwijzen.
Niets aan de hand dus, het laat gewoon zien dat je schakelaar inderdaad de massaverbinding heeft afgeschakeld.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: massa slot: wat doe ik fout.
Zo simpel is auto-elektra nu.....
Frank



Frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast