kachel
-
kachel
hallo mijn kachel van mijn camper doet het niet meer en is best koud .maar nou heb ik gegoocheld maar weet niet waar ik moet beginnen .de ene zegt de thermostaat kapot de andere zegt de kachel zelf .wel merkte ik een 2 weken terug dat hij in het begin wel warm wordt maar dan opeens koude lucht blaast .maar voordat ik ga sleutelen de thermostaat eruit halen .groetjes chriske en alvast fijne paasdagen 

- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Re: kachel
Hoe gedraagt de motortemperatuur zich als je een stuk rijdt? Klimt-ie op naar 75 à 90 ℃ en blijft-ie daar hangen? Dan is de thermostaat in orde.
Overigens is de verwarming afgetakt vóór de thermostaat en de radiateur, anders zou het 's winters èrg lang duren voor je warme lucht krijgt.
Waarschijnlijker is het dat de kraan in de leiding naar je warmtewisselaartje niet open gaat. Vaak loopt er een bowdenkabel (mantel met massieve stalen draad binnenin) van het dashboard naar de kachel. Probeer eens of je kunt voelen of die draad ergens gebroken of losgeschoten is.
Overigens is de verwarming afgetakt vóór de thermostaat en de radiateur, anders zou het 's winters èrg lang duren voor je warme lucht krijgt.
Waarschijnlijker is het dat de kraan in de leiding naar je warmtewisselaartje niet open gaat. Vaak loopt er een bowdenkabel (mantel met massieve stalen draad binnenin) van het dashboard naar de kachel. Probeer eens of je kunt voelen of die draad ergens gebroken of losgeschoten is.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
-
hallo admin temperatuur meter blijft gewoon in het midden .maar welke bedoel je precies ik heb hier ook een onderwerp op pagina1 helemaal onderaan bedoel je die kabel zie fotos .groetjes chriske
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Als ik snap wat jij bedoelt, heb je het over de kabel van je stationair toerental-instelling. Die heeft dus niets te maken met je kachel!
Er zit vermoedelijk een knop op je dashboard die je van blauw naar rood kunt draaaien/schuiven. Achter die knop zit het kabeltje dat ik bedoelde.
Er zit vermoedelijk een knop op je dashboard die je van blauw naar rood kunt draaaien/schuiven. Achter die knop zit het kabeltje dat ik bedoelde.
Groeten,
Ernst / Admin
Ernst / Admin
-
oke ik begrijp het nu gaan we is even kijken bedankt groetjes chriske 

-
admin ik heb zojuist gekeken bij mij werkt het niet met kabel maar met een stangetje deze werkt .wat ik zojuist heb gedaan is de motor warm laten lopen de kachel aangezet deze geeft bij stationair lopen koude lucht maar als ik iets meer gas ga geven krijg ik warme lucht.maar als ik nu een heel lang stuk ga rijden en de kachel staat op warme lucht valt deze weg en krijg ik koude lucht
groetjes chriske p.s thermostaat misschien

- Leo
- Site Admin
Kijk eens in de vulopening van je radiateur?
Zit er genoeg koelvloeistof in en is deze vloeistof schoon?
Drijft er niets bovenop?
Zit er genoeg koelvloeistof in en is deze vloeistof schoon?
Drijft er niets bovenop?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
hallo leo ik heb er sinds een maand of 3 een andere motor erin gelegt een jongere ik heb van tevoren dus toen ik met de montage bezig was alles goed gereinigt en toen nieuwe koelvloeistof erin gedaan blijft ook mooi op peil.motor wordt ook niet warm gewoon normale temperatuur .alleen wat ik vreemd vindt is als je het gas los laat dus stationair krijg ik koude lucht en als ik hem weer wat meer toeren geef warme.en als ik een afstand van 50 km rij en de kachel staat aan krijg ik spontaan koude lucht.????groetjes chriske :| 

Hallo Chriske,
Het eerste wat in mij opkomt is , lucht in het systeem. Ik weet even niet wat voor een bus je hebt , maar soms moet je ook de kachel ontluchten als je nieuwe koelvloeistof in het systeem doet .
Pieter.
Het eerste wat in mij opkomt is , lucht in het systeem. Ik weet even niet wat voor een bus je hebt , maar soms moet je ook de kachel ontluchten als je nieuwe koelvloeistof in het systeem doet .
Pieter.
- Bommes
- Contacteer:
Zo iets dacht ik ook aan, zeker omdat (als ik het goed heb onthouden) de motor die je hebt ingebouwd uit een safrane komt en nu in een op een traffic gebaseerde camper ligt.
Heb je de kachel radiator laten zitten uit de traffic..??
Zitten er ontluchtings nippels in slangen op de motor..??
Heb je de kachel radiator laten zitten uit de traffic..??
Zitten er ontluchtings nippels in slangen op de motor..??
-
oke johannes en bommes de kachel radiator is gewoon blijven zitten het is een renault trafic ingevoerde camper uit de u.s.a winnebago nu ligt er een safrane van 1995 in maar ik zal is gaan kijken of er ontluchtingsnippels erop zitten .thanks 

- Bommes
- Contacteer:
kijk eens op een logische manier naar de water slangen.
Ik weet niet hoe de traffic diesel motor origineel is uitgeveord, maar stel dat het een zelf ontluchtend koelcircuit is kan het nu zo zijn dat dit niet meer zo is door de andere plaatsing van de koelwaterslangen.
Dus kort gezegd, kijk eens goed naar hoe de slangen lopen, en vraag je dan af of er ergens lucht in kan blijven staan..
Overigens goed ontluchten doe je met de kachel op de warmste stand.
Laat de motor stationair goed warm draaien tot de fan minimaal 1 keer aanslaat (bij sommige dieselmotoren kan dat heeeel lang duren, dus een verhoogd toerental om de temp omhoog te krijgen kan geen kwaad).
Overigens iets anders.. na 50 km rijden wordt het ineens koude lucht uit de kachel..
Gaat dan de thermostaat niet toevallig ook net open..??
Heb je de radiateur (de grote voor in niet die van de kachel) van de safrane overgenomen of zit de originele trafic radiateur er nog in..??
Ik weet niet hoe de traffic diesel motor origineel is uitgeveord, maar stel dat het een zelf ontluchtend koelcircuit is kan het nu zo zijn dat dit niet meer zo is door de andere plaatsing van de koelwaterslangen.
Dus kort gezegd, kijk eens goed naar hoe de slangen lopen, en vraag je dan af of er ergens lucht in kan blijven staan..
Overigens goed ontluchten doe je met de kachel op de warmste stand.
Laat de motor stationair goed warm draaien tot de fan minimaal 1 keer aanslaat (bij sommige dieselmotoren kan dat heeeel lang duren, dus een verhoogd toerental om de temp omhoog te krijgen kan geen kwaad).
Overigens iets anders.. na 50 km rijden wordt het ineens koude lucht uit de kachel..
Gaat dan de thermostaat niet toevallig ook net open..??
Heb je de radiateur (de grote voor in niet die van de kachel) van de safrane overgenomen of zit de originele trafic radiateur er nog in..??
-
hallo bommes de radiator is gewoon blijven zitten op de kachel zelf zit een boutje wat ik eruit kan halen wat jij schrijft heb ik gedaan maar komt niet veel uit niks eigenlijk .maar wat mij zo vreemd lijkt .1 als ik bij koude motor start wordt de kachel wel warm.2 als ik het stationair laat lopen wordt die lauw .3 rij ik op de snelweg tegen de 100 km per uur wordt die wel weer warm rij ik 80 km per uur wordt die weer koud lauw .temperatuur meter blijft gewoon normaal .zou het zo kunnen zijn dat de thermostaat op 1 of andere manier blijft hangen???????? groetjes chriske en fijne paasdagen 

- Bommes
- Contacteer:
Dat boutje uit de kachelradiateur er uit... dan moet er toch echt water uit komen lopen met een draaiende motor.
Komt er niets uit dan is het systeem niet goed ontlucht.
Nogmaals de kachel kraan moet dan wel open staan (dus de draaiknop of schuif op warm).
Komt er niets uit dan is het systeem niet goed ontlucht.
Nogmaals de kachel kraan moet dan wel open staan (dus de draaiknop of schuif op warm).
-
kachel2
hallo sorry maar ik denk dat ik iets verkeerd heb gedaan bij het aansluiten radiator slangen .ik heb een slang van het exspantievat op de motor daarlangs zit nog een pijpje die slang heb ik op de onderste aangesloten van de kachlradiator op de bovenste van de kachelradiator heb ik aangesloten op de op de bovenste van de grote radiator.deze 2 slangen van de kachelradiator heb ik los gemaakt met lopende motor nu blijkt als ik gas geef er uit alle 2 koelvloeistof komt dat is niet goed maar waar moet ik die op aansluiten op de onderste van de grote radiator ??????? groetjes chriske. 

- Bommes
- Contacteer:
De kachelradiateur zit altijd rechtstreeks op het blok aan gesloten, dus voor de thermostaat.
Hoe dat bij een safrane zit..?? zou het niet weten.
Hoe dat bij een safrane zit..?? zou het niet weten.
-
oke thanks probleem is opgelost en het werkt prima nu naar de 25 graden heb ik die kachel voorlopig niet meer nodig :P
groetjes chriske