zuurstof

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

zuurstof

Bericht door dereiziger »

Ik heb het forum er eens op doorgelezen en hoop gevonden over lpg, waterstof ect. toevoegen aan het dieselmengsel.. en nee dat is niet mijn ding .. maar toch heb ik nog een vraag .. als de zuurstof in de bergen lager is .. das een feit .. en de dieselmotor te weinig zuurstof krijgt, is het dan niet te doen om gewoon een zuurstoffles aan te sluiten aan de luchttoevoer zodat er iig genoeg zuurstof is ... en dan hopelijk een iets minder vermogensverlies ?? of krijgt ze dan weer snel teveel zuurstof met dan een te snelle ontsteking ??..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: zuurstof

Bericht door Anton »

Hoi,

Nee dat brengt niets, reken eens uit hoevaak de motor rond draait voordat de zuurstof op is!
Ik schat dat in een zuurstof fles omgeveer 50 liter zit bij een druk van 200 bar das dan ongeveer 10.000 lter bij 1 bar.
Dat gedeelt door bv. een om314 cillinderinhoud 3.8 liter is 5263 omwentelingen en het is op!
Daarbij speelt het mee te nemen gewicht ook een rol.
Bijmengen van een bepaalde hoeveelheid zuurstof scheelt natuurlijk, op zeenivo draaien ze ook niet op 100% zuurstof!
Het valt dus tegen in de prakrijk.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: zuurstof

Bericht door DVIII »

de auto constructeurs hebben al een poosje modellen met een zg. turbo uitgebracht . Die maken er meer van.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: zuurstof

Bericht door Anton »

Hoi,

Maar dan ga je niet meer van een 80% vulling uit, de turbo zorgt voor een overschot aan lucht hoewel dat in de bergen navenant minder word.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: zuurstof

Bericht door DVIII »

snap er helemaal niets van ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: zuurstof

Bericht door Leo »

Hoi Anton.

Dit is toch wel een smerig gevalletje van "de mist in gaan" wat je nu schrijft.:)
Lucht bestaat voor ongeveer 20% uit zuurstof.
Uit m'n hoofd gezegd (is bedtijd, dus geen zin om het op te zoeken) geeft in de lagere luchtlagen iedere 8 meter stijging een luchtdrukverlaging van ca 1 milliBar.


Ik neem ff gemakkelijke cijfers: Stel dat je op 800 meter hoogte rijdt met 2000 t/m.

800 meter geeft een verlaging van 100mB, oftewel 10%.

Bij 2000 toeren per minuut zuigt een OM314 op zeeniveau (1000 X 3,8 = ) 3800 liter lucht aan waarvan 760 liter zuurstof is.
Op 800 meter hoogte zou je dus 76 liter zuurstof per minuut moeten toevoegen.

In jouw fles van 50 liter/200bar zit 10.000 liter.
Dus dan kan die motor 131 minuten extra zuurstof toegediend krijgen voordat je fles leeg is.

Wel een dure liefhebberij als je de prijs van een fles zuurstof in aanmerking neemt.
En dat allemaal voor 10 % vermogenswinst/verlies.
Ik vermoed dat die zwarte dieselwalm uit de pijp een stuk goedkoper is.


Skreiv en reekunvaute foorbehauwe want ben niet in een nauwkeurige stemming op 't moment. Ik ga naar m'n nest.:P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: zuurstof

Bericht door dereiziger »

Heren .. bedankt alvast voor jullie antwoord .. ik zal denk ik inderdaad die dikke walm wel voor lief gaan nemen denk ik ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Re: zuurstof

Bericht door Admin »

Het zuurstof-verhaal is me duidelijk.

Dat zuurstof nodig is voor de verbranding, is ons allemaal bekend.
Maar.... wat is het effect van die lagere druk op "grote" hoogte op de vulling van de cilinders en dus op het bereiken van de ontbrandingstemperatuur? Daarbij worden die overige 78% toch ook gecomprimeerd. En wat gebeurt er met de effectiviteit van m'n turbo?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: zuurstof

Bericht door DVIII »

eh , zou de bypass klep nog open gaan denk je ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten