Update. lager, versnellingsbak vervangen, toch differentieel

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
408 feuerwehr

Update. lager, versnellingsbak vervangen, toch differentieel

Bericht door 408 feuerwehr »

Hallo..

inleiding;
Nadat ik vorig jaar mn motor (115) heb vervangen voor een motor uit een 409 deze maand voor t eerst weer verder gereden dan in mn straat..
Kan behoorlijk meekomen met t moderne verkeer..(95 km/u)

Alleen nu weer een oud probleem, dat zich verder ontwikkeld..
De lawaaierige aandrijflijn... Probleem laat zich moeilijk traceren.. t doet zich voor vanaf 60 tot 85 km per uur.. en dan overstemt het gemakkelijk mn motorgeraas... zelfs oordoppen werken dan niet... heb ov vloer gelegen, en bij 60 lijkt t uit t diff te komen, bij 70 uit t tussenlager, bij 80 uit de bak, en daarna uit de hele bus..

Heb een nieuw tussenlager gehaald, bij de lagerboer.... Heeft dit forum me weer veel geld gescheeld..K was 20 euro kwijt voor een betere kwaliteit lager, en weet niet of t gaat schelen, maar t voelt wel goed..
Lager in bril geperst.. as weer in elkaar gestoken... loopt nu heel mooi..

Blijkt, dat door t gerammel, alle flesbouten loszaten..,. kon ongeveer de helft met mn vingers eruit draaien... ondanks dat die al jaren niet los zijn geweest, en ondanks de borgplaatjes.... voorts blijkt ook de fles van de hoofdas van de versnellingsbak veel speling te hebben, en bij nadere inspectie blijkt dat die moer, ondanks zijn borging, is losgerammeld.... dus meteen de bak eraf gehaald..

Bij het in elkaar zetten van de aandrijflijn loctite op bouten en moeren.... (In reactie op ander bericht moeren vaster gedraaid dan eigenlijk kan met 2 steeksleutels...)...

de bak.. Kon de ringmoer zo van de hoofdas afdraaien, en de asflens er zo afpakken... geen poulietrekker i.o.d. voor nodig.. Daarna het achterdeksel verwijdert, zie dan voor de primaire en secundaire as vulringen.. De secundaire as is gelagerd in een conisch rollager, en het buitenhuis daarvan kon ik ook zo uit zijn opening pakken.. K kan me voorstellen dar deze lagers door die vulplaatjes worden aangerukt... Maar gezien die kleine scheurtjes in het achterdeksel, weet ik niet of t nog voldoende wordt aangeduwt
Maar, ik kan niet echt speling voelen, en verder ziet het er wel goed uit,... (eerste inspectie, door de ogen van een leek)

Heb bij de club een "nieuwe" bak gehaald.. Bij mn oude bak bleef er teveel speling, en ik heb niet genoeg kennis om de oude bak te reviseren... T gaat qua speling om 10e mm, en mn meetklok ervaring is nihil.. Nieuwe bak voelt beter...
Geen speling, benieuwd of t lawaai hierdoor minder wordt..

Zondag alles eronder gebouwd, hoopvol, op een matje onder de bus... Aan t eind van de dag.... Klaar...
Meteen testrijden, en meteen weer t zelfde lawaai als voorheen.... Dus toch t differentieel....
Verder, heb ik eindelijk weer een snelheidsmeter, en mis wel "geklonk" bij het schakelen...
van de 20+ rammeltjes en bonken, ben ik nu toch de helft kwijt.. Schakelt heel soepel, en wel een veiliger gevoel...

Eerst volgende actie is het differentieel eens bekijken, en tevens de vertraging eens bekijken.. Als ik het diff toch vervang, zou ik er liever een langere op hebben, dus met iets andere overbrenging.. Nu sla ik zn 1 altijd over,
wegrijden in 2, meteen naar zn 3, en bij 50 zit ik in zn 4... Vandaar tot dubbele snelheid in zn 4, en eigenlijk kracht genoeg, maar hoge toeren... Heb er veel over gelezen, maar t is me nog niet allemaal duidelijk...
Iemand tips?

Nu eerst maar genieten van een veiligere bus, maar moet deze week ook al weer 500 km rijden, met oordoppen..

Volgende keer meer,
groeten, mies
Plaats reactie