geluid ergens bij versnellingsbak

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
beatrix18

geluid ergens bij versnellingsbak

Bericht door beatrix18 »

Bij het optrekken in de eerste (edit:tweede) versnelling, als de koppeling al is opgekomen,met het gas er op, komt er soms even een naar kreunend, piepend, knarsend, schurend geluid uit het vooronder.
Het lijkt even of iets doorslipt maar dit is volgens mij niet zo. Het vooruitzicht van bergen is zo wat minder!
Iemand en idee?

Peter
Laatst gewijzigd door beatrix18 op 13 apr 2010, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
DVIII

Re: geluid ergens bij versnellingsbak

Bericht door DVIII »

hmm, kruiskoppelingen in je cardan as , en zit je dan echt in zijn eerste of bedoel je de tweede ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Hoi Dave,
Dan zit ik nog in (begin van) één (edit: twee dus).
Het is begonnen toen ik een keer bijna op de hefbrug stond en m'n bussie weer terug de oprij plaat af wilde rollen.
Ik was er dus nog net niet met mijn achterwielen op en ik liet dus weer de koppeling opkomen...... :shock: .
Als mijn koppelingsplaat/drukgroep er net zo goed uitziet als mijn remmen dan moet dat goed zijn maar ja...., dat zegt niet alles.
De twee kruiskoppelingen hebben wel de afgelopen 60.000 km. zo af en toe nieuw vet gezien. Maar ook dit is geen garantie dat alle lagertjes dit voldoende hebben gehad.
Achteraf meen ik mij te herinneren dat ie achteruit rijdend op een karrespoor ook een keer niet zo lekker klonk.

Peter
Laatst gewijzigd door beatrix18 op 13 apr 2010, 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.
sotomar

Bericht door sotomar »

Hallo

Het kan zijn dat het druklager kapot is dit betekend dat de bak er af moet dus dan kun je de koppeling ook even goed bekijken verder ook even voelen of er geen speling op de prissas zit
kan toekomstig leed voorkomen succes
groeten :eric
sugestie's zijn oplossingen in wording!
DVIII

Bericht door DVIII »

het kan ook in een zeldzaam defect aan de eerste versnelling/achteruit asje. normaal gesproken sla je de eerste over omdat je geen 5 ton weegt en je niet de berg op gaat. maar nu komt zo'n storing eruit . de achteruit maakt altijd een lawaai omdat dat nu eenmaal een extra tandwiel met hulpasje gebruikt . maar als beide , de 1ste en de achteruit (te)veel lawaai maken is er een defect in de bak mogelijk. Maar ja, daar kan de bus heel oud mee worden.
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Dave,
Stom, stom, je vroeg eerder al of ik één of twee bedoelde.... :oops:
Één sla ik inderdaad (bijna) altijd over en gebruik ik twee als één!
Ik hoop dat dit wat duidelijk maakt.
Eric,
Is het niet zo dat het druklager alleen bij ingetrapte koppeling wat moet doen?
Ik hoor dat geluid namelijk als de koppeling is opgekomen.

Peter
Laatst gewijzigd door beatrix18 op 11 mei 2010, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DVIII

Bericht door DVIII »

dan is het eindlager stuk , kan je maken .... kan ook een andere bak proberen en eerst eens horen of het echt dat is.
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Hoi Dave,
Da's mooi (balen)!
Even een bak proberen zie ik nog niet zitten. Maar als je mij je redenatie (eventueel via pb of tel.) kan laten weten dan gaat mijn bus ter reparatie/ruilbak. Voordat een diagnosestekkermonteur mij een mooi verhaal verteld hoor ik graag eerst van jou.
Het geluid in "twee", is af en toe, de laatste 5000 Km. Stand nu bijna 70.0000 Km.

Peter
Laatst gewijzigd door beatrix18 op 11 mei 2010, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
DVIII

Bericht door DVIII »

als er een defect in de bak zit, kun je dat niet aan kilometers plakken . je hebt dan gewoon een misser . ik ken bakken die zonder probleem 1.5 miljoen hebben geklokt en die gaan denk ik nog, ergens in een ver land.
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Dave,
De kilometers gaf ik slechts als extra informatie om het plaatje voor jou zo kompleet mogelijk te maken.
Ik zou het fijn vinden als je mij een beetje uit kan leggen hoe je tot je zeer gewaardeerde conclusie bent gekomen.
Ook bijvoorbeeld of ik er zo snel mogelijk wat aan moet doen of dat de bak er ook oud mee kan worden......

Peter
Laatst gewijzigd door beatrix18 op 11 mei 2010, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
DVIII

Bericht door DVIII »

ik ga natuurlijk uit van de observaties die ik gekregen heb, voor het zelfde geld zit ik er naast en is je drukgroep of koppelingsplaat niet in orde. je moet in elk geval de boel demonteren om uit te zoeken waar het zit ? . ook een idee over hoe lang het nog heel blijft is moeilijk te geven. :|
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Dan ga ik maar eens een keer naar de garage :? :oops: ...
Bedankt voor je input,
Peter
sotomar

Bericht door sotomar »

Sorry voor de late reactie

ik wilde even reageren op de tegenvraag over het druklager ,
als het druklager kapot is kan het zijn dat bij het op laten komen van de koppeling het lager niet helemaal vrij komt van de drukgroep dit geeft een hoog geluid het betekend dat de bak er af moet helaas en kijk dan ook even naar de lagerspeling van de prise as en naar het top lager van de prise as
succes groeten :Eric
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Hoi Eric,
Ik ga er zeker wat aan (laten) doen. Reparatie of ruilbak, zie nog wel....zal zeker een paar centen kosten.

Peter
sotomar

Bericht door sotomar »

hallo

Het leven is soms hard maar in dit geval is het zeker de moeite waard om voor je met de camper weg gaat dit probleem goed op te lossen als je onderweg komt te staan lopen de kosten meestal nog meer uit de hand dus dan nu maar ff slikken

groeten :Eric

p.s. laat ff weten hoe het afloopt
DVIII

Bericht door DVIII »

die mogelijkheid is er ook nog , en evenzo zeldzaam als versnellingsbak panne. er zit een reuze druklager in de 508 . vervangen (met het plaasten van een nieuwe koppelings voering/plaat ) zoals bij personenauto's is geen standaard procedure. en het prise-as lager gaat ook wel eens stuk. Een paar kenners er naar laten luisteren en kijken en je bent een stuk wijzer. ik zou geen moeite steken in het zoeken van een ruil versnellingsbak want die zal je niet vinden. het is echt een degelijk reparatie object. Geen bedrijf behalve ooit de bouwer (MB) levert een ruilbak van de plank. ze gaan te weinig stuk om rendabel in voorraad te houden.
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Dave en Eric, dank voor het meedenken, ik ga er een paar nachtjes over slapen.... :roll:

Peter
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Wel, dat slapen lijkt te helpen!
Lag laatst op mijn rug, onder de bus, om de motorophangbouten te controleren (tip van iemand).
Had daarvoor ook al alle nippels van nieuw vet voorzien -dacht ik-, maar keek plots tegen een nippel van het schuifstuk vlak achter de bak die ik dus niet gedaan had. (om dat die toen, en wellicht de keer ervoor ook, net uit het zicht zat) :oops:
Ook zit er een gaatje in de rubber mof en kan er dus wat vocht ingekomen zijn (en vet uit geslingerd).
Het alsnog smeren lijkt voorlopig de oplossing geweest te zijn!
Heerlijk die eenvoud!
Bedankt voor de reacties.

Peter
Plaats reactie