Koelwaterverlies

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Koelwaterverlies

Bericht door De Rooie Reus »

.

Wat kunnen de oorzaken zijn dat er koelvloeistof door het overloopslangetje naar buiten wordt geloosd, ik heb er 2 kunnen verzinnen:
- er zit teveel vloeistof in het expansievat
- de klepjes in de radiateurdop werken niet meer naar behoren

Zijn er misschien nog meer mogelijkheden?

Alvast met dank voor het meedenken,
Martin


N.B. ik moet er nog aan toevoegen dat de temperatuurmeter geen abnormale stand aangeeft.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

beginnende lekke kop misschien (ook harde waterslangen)
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

hoi martin
vul je iedere keer bij en doe je het tankje helemaal vol
en waneer doet hij het en hoeveel

hoe is het eigenlijk met de waterpomp is die al vervangen
groetjes johan
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

koeling

Bericht door De Rooie Reus »

Hallo Johan, ik vul 'm tot aan het merkteken en ik ruik koelvloeistof zodra de motor loopt. Als ik ermee gereden heb en 'm dan uitzet (hij is dan op temperatuur), vormt zich een plasje -ik schat hooguit een borrelglas vol- onder de radiateur.

M.b.t. de waterpomp heb ik aan Thorvald (dubbelluchtlid uit Tilburg) gevraagd of hij eens wilde luisteren (hij heeft nogal wat OM314's in en uit elkaar gezet/gehaald) en er was niets te horen. Ik heb een andere pomp dus nog even in de wagen gelegd in afwachting van.
Morgen zal ik de dop er nog eens vanaf halen en kijken of er stroming in het water optreedt als de pomp draait. N.a.v. allerlei fora zal ik ook eens kijken of er luchtbellen te zien zijn.

Groeten van
Martin

b.t.w. de keur van de uitlaatrook is niet anders dan normaal.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Hoi martin
als hij warm is voel je dan veel druk op de flexibele
om naar de lucht bellen te kijken vul je de radiator helemaal tot het overloopt dan zie je het best
als je dan even kort gas geeft en het stroomt onmiddellijk over dan is er iets mis
er bestaat een tester om na te gaan als er lucht bellen of te veel druk op het koelcircuit staat er uitlaatgassen in komen
groetjes Johan
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Koelen

Bericht door De Rooie Reus »

Nou Johan, ik zie inderdaad hele kleine luchtbelletjes omhoog komen. Ik heb nog even naar de olie gekeken maar die leek me niet gemengd met water te zijn.
Verder zijn de prestaties gelijk gebleven, hij houdt niet in o.i.d. en ook geen witte rookpluimen.

m.b.t. je eerste zin bedoelde je misschien de bovenste radiateurslang?

Groetjes,
Martin


Net even een stukje gereden met de webasto aan voor een snelle opwarming. De bovenste slang wordt warm en de onderste blijft koud: thermostatisch probleem?
Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 14 sep 2005, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Koelen

Bericht door De Rooie Reus »

Met behulp van de manuals van de Land Rover (ik heb die van MB nog niet) heb ik het koelende hart uit de bus gehaald. Na 18 jaar draaien waren er op sommige onderdelen geen bouten meer nodig want die waren aan elkaar gegroeid.
De radiateur kan ik gelijk doorspoelen en de waterpomp zal ik meteen vervangen (hoewel de oude eruit zag alsof ik 'm gisteren geplaatst had) en zo baande ik me een weg naar de thermostaat. Die vertoonde maar 1 stand en na de proef in het pannetje kokend water bleek dat het ook maar bij 1 stand bleef.

Ik hoop dat het daaraan ligt want de koppakking is weer een brug te ver. :(

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Hoi Martin

Met de flexibel slangen bedoel ik eender welke slang waar je aankan
als je voelt dat deze onder druk komt te staan als de motor warm is dan kan het zijn dat er uitlaat gassen in het koel systeem komen
Voor alle duidelijkheid een lekke koppakking heeft verschillende symptomen
1 er kan water bij de olie komen (mayonaise)
2 er kan olie in het water komen ( olie in radiator)
3 er kan uitlaatgassen in het koelwater komen (druk op systeem +luchtbellen)
4 er kan water in de verbrandingskamers komen (witte rook )
het is niet noodzakelijk dat er meerdere symptomen zich voordoen om een lekke koppakking te hebben 1 is helaas genoeg

het doem scenario is een gebarsten cilinderkop
er bestaat een tester om uitlaatgassen te meten in het koelsysteem
als ik me goed herinner plaatsen ze een toestel op de radiator met een vloeistof die verkleurt
met een gevoelige co meter gaat het waarschijnlijk ook


De thermostaat
deze moet als het water koud is dicht gaan
als je hem verwarmt in water zou hij moeten openen bij een bepaalde temperatuur die meestal op de thermostaat vermeld is
als er problemen zijn met de thermostaat zijn er twee mogelijkheden
1 als hij niet open gaat word de motor gewoon te warm punt
2 als hij open blijft staan komt de motor zeer langzaam op bedrijf temperatuur ook punt

Nou succes
en vele groetjes van Johan

hopelijk tot op de roompot
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten