Bagagekoffer / topbox monteren op kunststof dak alkoofcamper

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
quin
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42

Bagagekoffer / topbox monteren op kunststof dak alkoofcamper

Bericht door quin »

Hallo, ik heb een Mercedes 310D 1994 FFB Tabbert 560 MS Europa alkoofcamper met een volledig kunststof dak. Het dak kent 2 hoogteniveaus: bovenop de alkoof (hoog) en het deel daarachter (ligt +/- 17 cm lager).

Nu heb ik een Fiamma topbox op de kop getikt van 520 liter 170x90x40 cm, draagvermogen 75 kg. Deze koffer kan ik alleen maar dwars op de rijrichting op mijn dak monteren, achter de verhoging van de alkoof, dus achterop de camper. Nu is mijn vraag: hoe kan ik dat het beste doen?? Ik ga niet schroeven of boren in dat kunststof dak, dat is vragen om problemen. Het zal dus een oplossing worden met kit o.i.d.

Onder de box zitten dit moment 2 dragers (metalen gelakte kokerprofielen) gemonteerd dmv draadbeugels die om de kokers gaan en dan door de bodem van de box, aan de binnenzijde zijn die draadbeugels dmv bouten, rondellen en metalen plaatjes aan de box bevestigd. De dragers liggen dwars op de lengte van de box en zijn dus iets langer dan de boxbreedte van 90.

Er zijn 2 mogelijkheden zover ik het inschat:
1. dragers en draadbeugels verwijderen en box rechtstreeks kitten op camperdak. Vragen daarbij:
1a. welk soort kit? Ik denk dat Hybrifix super 7 (voorheen Tec7), een veel in de bouw gebruikte kit voor binnen en buiten waar je zo ongeveer alles mee kan bevestigen en afdichten, geschikt is. Wie heeft nog andere suggesties?
1b. met de gedachte dat de box misschien nog ooit weer verwijderd zou moeten worden: moet ik die box helemaal inkitten aan de onderzijde of kan ik bv. volstaan met 4 of 6 kitvlakken van +/- 10x10cm? Hoeveel is voldoende dat het ding er niet af waait?
Nadeel: als de box teveel wind blijkt te vangen, lastig om de box er weer af te krijgen.

2. toch werken met de dragers en blokjes van een of ander materiaal op camperdak kitten waaraan de dragers gemonteerd worden, bv. dmv boutje dat ondersteboven uit die blokjes steekt. Nadeel hiervan: box komt hoger en zal meer wind vangen; voordeel: makkelijker demonteerbaar. Vraag: hoeveel blokjes, en van welke oppervlakte.

Nog een vraag: de box zal dus gedeeltelijk achter de verhoging van de alkoof vallen en dus ok gedeeltelijk daarboven uitkomen, zeker meer dan 20 cm over de boxlengte van 170cm. Wat zijn de ervaringen mbt aerodynamica:
- effect op top/kruissnelheid?
- effect op brandstofverbruik (huidige verbruik 1 op 8,5 a 9 bij 80-90 km/u)?

Nog een vraag: als ik ga kitten op het camperdak: hoe moet ik het dak dan voorbewerken:
- reinigen waarmee?
- onvetten waarmee?
- dak nog een behandelen met wax oid of is dat af te raden ivm hechting?

Graag jullie reacties / tips / ervaringen, hartelijk dank!



en eventueel mogelijkheid 3: Op het camperdak zit ook een bagagerek / railing, die zeg maar de buitenkanten van het lage achterdeel van het dak omzoomt.
Zijn er mogelijkheden om de box gewoon los op het dak te zetten (met misschien een dunne rubberen mat eronder) en de box dan op een of andere manier aan het bagagerek/railing vastmonteren?
Misschien is deze laatste optie wel de aantrekkelijkste omdat de box dan zowel heet laagte wordt geplaatst alsook gemakkelijk demonteerbaar blijft.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Bagagekoffer / topbox monteren op kunststof dak alkoofca

Bericht door Admin »

Mijn suggestie:

Vier inox bouten met verzonken kop die overeenkomen met de gaten in de dragers.
Vier plaatjes aluminium of inox, b.v. 10x10 cm (of wat groter) en 5 mm dik (of wat dikker, maar dat komt bij je hoogte), in het midden een gat dat je met de soevereinboor pas maakt voor de bouten. Bouten met een moer, met Loctite, in de plaat vastschroeven.
Platen aan box schroeven met aan bovenzijde een borgmoer. (Of een vleugelmoer, maar die zou ik dan weer borgen met een gaatje door de bout, boven de moer, en een Fokkernaald.)
Dak ter plaatse, èn de platen(!), met waterproof schuurpapier klein beetje opruwen.
Ontvetten met thinner.
Vastzetten met MS polymeer, b.v. van Soudal. Hele plaat gelijkmatig in de kit zetten, b.v. met een klein lijmkammetje.
Twee dagen laten uitharden.

Houd je er rekening mee dat je het scharnier van de box naar voren (in de rijrichting) laat wijzen?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
quin
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42

Re: Bagagekoffer / topbox monteren op kunststof dak alkoofca

Bericht door quin »

Bedankt voor je tip Ernst!
Ik ga je advies grotendeels opvolgen. Volgens een camperschadebedrijf hier is 4 x 10x10 of 15x15 te weinig draagvlak op het kunststof dak. Hij stelt dat het beter is om 2 stroken te nemen van bv 20x150cm elk. Kit wordt geadviseerd om Sykaflex te nemen.

Rvs platen van 3mm dik, gaatjes boren op juiste plaatsen, draad in tappen, rvs draadeindjes erin draaien, aan onderzijde plaat die draadeindjes vastlassen aan de plaat en vlakslijpen met de plaat.
Johannes

Re: Bagagekoffer / topbox monteren op kunststof dak alkoofca

Bericht door Johannes »

Hallo Quin,
reken voor de aardigheid eens even mee, men neme sika221 met een treksterkte van 1,8N/mm².
De 4 plaatjes van 100 x 100 mm zijn samen goed voor 40000mm²
dat x 1,8 is dan 72000 N wat neer komt op 7339,45 Kilo!!! Daar kun je je bussie aan ophangen.

Nu die strippen van 20 x 150 cm die zijn samen 600000 mm² dat is 15 x zoveel dan die plaatjes.

En als je dan ook nog eens sika 252 neemt met een treksterkte van 4N/mm²!!

En ondanks dat ik het weet en uit ervaring ook weet hoe sterk dat spul echt is, voel ik me veiliger met een boutje en een moertje.

Groet Pieter
quin
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42

Re: Bagagekoffer / topbox monteren op kunststof dak alkoofca

Bericht door quin »

hallo Pieter,

Bij het bepalen van de oppervlakte van de plaatjes of stroken rvs gaat het niet om de treksterkte van de kitverbinding. Je merkt zeer terecht op dat die verbinding vele malen sterker is dan nodig, je takelt er inderdaad je camper aan op.

Maar het gaat juist wel om de belasting en met name de belasting in verhouding tot het oppervlak waarop de kracht wordt uitgeoefend van het neerwaartse gewicht van de koffer+inhoud op het dak. Dit is ook de reden waarom er traanplaten worden gekit op camperdaken om het gewicht van een voetstap over een groter oppervlak te verdelen.

Met te kleine plaatjes zou je dus te zeer een soort neerwaartse puntbelasting kunnen krijgen op het kunststof dak en daarom neem je een grotere oppervlakte, dat is het idee!
Johannes

Re: Bagagekoffer / topbox monteren op kunststof dak alkoofca

Bericht door Johannes »

Hallo Quin,
Je hebt helemaal gelijk. Dom van mij dat ik daar niet aan heb gedacht. Ik heb deze lijmmethode vaak gebruikt op jachten , en daar heb je meestal een stevige ondergrond.
bedankt!!
Groet Pieter.
quin
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42

Re: Bagagekoffer / topbox monteren op kunststof dak alkoofca

Bericht door quin »

Niks dom Pieter!!

Samen worden we wijzer, hartelijk dank voor je reactie,

Groetjes en hopelijk goed camperweer komend weekend!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten