aanslag rubbers
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 09 mei 2009, 23:36
aanslag rubbers
hoe zitten de aanslag rubbers boven de veerbladen van een Fiat Ducato[ bj 2001] vast?
kan ik die los schroeven?
ik wil namelijk hulpveren plaatsen, dus moet er om de chassisbalk een ,,U" versteviging komen
en valt dat rubber dan in de spiraalveer? of komt er een ander rubber op?
wie heeft die info voor mij?
momenteel heb ik in geladen toestand tussen veerblad en rubber +/- 2cm vrije ruimte en bij een
drempel moet ik echt langzaam rijden anders tikt de trekhaak aan.
vgr emilejohan
kan ik die los schroeven?
ik wil namelijk hulpveren plaatsen, dus moet er om de chassisbalk een ,,U" versteviging komen
en valt dat rubber dan in de spiraalveer? of komt er een ander rubber op?
wie heeft die info voor mij?
momenteel heb ik in geladen toestand tussen veerblad en rubber +/- 2cm vrije ruimte en bij een
drempel moet ik echt langzaam rijden anders tikt de trekhaak aan.
vgr emilejohan
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: aanslag rubbers
Hallo emile-johan,
Ten eerste als je nog maar 2 cm speling hebt tussen je bladveren en de rubbers, ben je of te zwaar beladen of je veerbladen zijn te zwak of doorgezakt.
Die rubbers zitten met twee rubber ronde nokken in de balk gedrukt, die kan je er met een koevoet uit wringen.
Bedenk wel dat ze erg moeilijk er weer in gaan, en als het terug moet flink invetten met vasaline.
Hoe dat met die veren zit weet ik niet, dat weet je pas als je ze hebt of info van de fabrikant heb.
Er zijn erg veel verschillende merken en soorten hier in.
grt peter
Ten eerste als je nog maar 2 cm speling hebt tussen je bladveren en de rubbers, ben je of te zwaar beladen of je veerbladen zijn te zwak of doorgezakt.
Die rubbers zitten met twee rubber ronde nokken in de balk gedrukt, die kan je er met een koevoet uit wringen.
Bedenk wel dat ze erg moeilijk er weer in gaan, en als het terug moet flink invetten met vasaline.
Hoe dat met die veren zit weet ik niet, dat weet je pas als je ze hebt of info van de fabrikant heb.
Er zijn erg veel verschillende merken en soorten hier in.
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 09 mei 2009, 23:36
Re: aanslag rubbers
Peter, allereerst bedankt voor je reactie,
ik ben inderdaad +/- 100kg te zwaar, mijn vorige camper een Detleff had een hulpveer en die zat over het aanslag rubber heen gemonteerd.
Dus dit wil ik hier ook weer toepassen, ik vond ,,niveauplus"op het internet en dan type 1307HD, dat lijkt mij wel wat.
ik heb nu met een opgekrikt wiel 21 cm vrij tussen chassis balk en bladveer.
als het wiel op de grond staat [beladen] heb ik 12 cm vrije ruimte tussen chassis balk en veer blad [incl de 2 cm aanslag rubber]
veerpakket [2 blad] staat niet doorgebogen maar vlak.
in princiepe als ik twee U profiel stukjes maak een die over de chassis balk past en een over de bladveer maar wel tussen de stroppen [ 8cm x 10 cm plaats] en hier een komvormige schotel aan las, dan kan er zo een veer tussen, als die veer dan nog over het aanslag rubber zou passen heb ik precies wat ik wil.
maar eerst wacht ik de aangevraagde technische specificatie af van niveauplus, ik wil namelijk weten hoe lang dit geheel is in vrije toestand, jammer dat ze dit er niet bij hebben staan.
vgr emile-johan
ik ben inderdaad +/- 100kg te zwaar, mijn vorige camper een Detleff had een hulpveer en die zat over het aanslag rubber heen gemonteerd.
Dus dit wil ik hier ook weer toepassen, ik vond ,,niveauplus"op het internet en dan type 1307HD, dat lijkt mij wel wat.
ik heb nu met een opgekrikt wiel 21 cm vrij tussen chassis balk en bladveer.
als het wiel op de grond staat [beladen] heb ik 12 cm vrije ruimte tussen chassis balk en veer blad [incl de 2 cm aanslag rubber]
veerpakket [2 blad] staat niet doorgebogen maar vlak.
in princiepe als ik twee U profiel stukjes maak een die over de chassis balk past en een over de bladveer maar wel tussen de stroppen [ 8cm x 10 cm plaats] en hier een komvormige schotel aan las, dan kan er zo een veer tussen, als die veer dan nog over het aanslag rubber zou passen heb ik precies wat ik wil.
maar eerst wacht ik de aangevraagde technische specificatie af van niveauplus, ik wil namelijk weten hoe lang dit geheel is in vrije toestand, jammer dat ze dit er niet bij hebben staan.
vgr emile-johan
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 09 mei 2009, 23:36
Re: aanslag rubbers
Peter , ik bedoel een opgekrikte camper, niet het wiel dus
vgr emile-johan
vgr emile-johan
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: aanslag rubbers
Hallo emile-johan,
100kg valt wel mee, fout maar ik vind het goed :mrgreen:
je zou ook kunnen overwegen een blad veer er bij te zetten, kost denk ik net zoveel en scheelt een hoop gedoe :D
Op mijn ducato had ik ook die problemen en had er twee bij laten zetten, ik had de veer paketten er onderuit gehaald en weg gebracht naar veren man.
Kosten me naar ik me kan herinnerren 360 euri, en klaar was peter, geen geknoei met veren die er niet standaart onder horen.
Met dit laatste geef ik aan dat iederre politie pipo kan zien aan die veren waarom ze er onder zitten :shock: Te zwaar dus :mrgreen:
grt peter
100kg valt wel mee, fout maar ik vind het goed :mrgreen:
je zou ook kunnen overwegen een blad veer er bij te zetten, kost denk ik net zoveel en scheelt een hoop gedoe :D
Op mijn ducato had ik ook die problemen en had er twee bij laten zetten, ik had de veer paketten er onderuit gehaald en weg gebracht naar veren man.
Kosten me naar ik me kan herinnerren 360 euri, en klaar was peter, geen geknoei met veren die er niet standaart onder horen.
Met dit laatste geef ik aan dat iederre politie pipo kan zien aan die veren waarom ze er onder zitten :shock: Te zwaar dus :mrgreen:
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 09 mei 2009, 23:36
Re: aanslag rubbers
Peter, ik laat je weten wat ik als oplossing kies, inderdaad aan elke kant een blad er bij dat kan ook, zal eens opvragen wat dat kost samen met nieuwe veerstroppen enz,
je hoort het nog
heb even de foto,s bekeken van je verbouwing, mooi gedaan, en veel lef om er aan te beginnen.
mooi gedaan compliment. is wel een BE rijbewijs zeker?
gr emile-johan
je hoort het nog
heb even de foto,s bekeken van je verbouwing, mooi gedaan, en veel lef om er aan te beginnen.
mooi gedaan compliment. is wel een BE rijbewijs zeker?
gr emile-johan
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: aanslag rubbers
hallo emile-johan,
bedankt voor het compliment :oops:
maar dit is een C rijbewijs wagen max 5200kg ex touringcar (tje) 20 pers
grt peter
bedankt voor het compliment :oops:
maar dit is een C rijbewijs wagen max 5200kg ex touringcar (tje) 20 pers
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten