multiriem mercedes 310 bj 91

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
af.gosen

multiriem mercedes 310 bj 91

Bericht door af.gosen »

hallo ik ben toch na zoeken op een james cook camper gestuit op basis van een 310d automaat. Nederlandse camper in belgie was geen goed idee. Echter nu piept de multieriem als een gek wat is wijsheid en is het veel werk alleen riem vervangen of nog meer. Als ik hem inspuit wordt het piept hij duidelijk minder maar komt snel terug.
Heeft iemand een werkplaats handboek liefst in nederlands op zijn computer staan?? of weet iemand hoe ik eraan kan komen
groeten ferd
vanhooltje

Re: multiriem mercedes 310 bj 91

Bericht door vanhooltje »

Hallo ferd,

Je kan proberen de multieriem te spannen, door middel van je dinamo (een beetje los te maken) te kantellen en onder spanning weer vast te zetten.
Vervangen kan ook, deze zijn overal (haal hem er af en neem mee) in een goede auto materialen zaak te koop.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

Sorrie Peter, maar een 602 heeft een spanrol en een vaste dynamo. ik zal proberen het simpel uit leggen. de multiriem is een totaal andere insteek als een Vriem . de naam zegt het al multi staat voor een heleboel kleine V riempjes die dan ook nog eens alle onderdelen tegelijk aandrijft. meestal zit er een 5 baans riem op de MB. omdat de riem dus ook heel lang is kan je met stellen (en vastzetten) niet meer afdoende spannen. dus zit er een veerspanner op die altijd spant ! .
de veerspanner heeft een borging om ontspanning te voorkomen. er zit namelijk een flip op de veerhouder. een flip is een mechaniek dat de ene kant op de veer in zijn positie brengt en de andere kant op de veer juist los zet.
als je een staaf ijzer van zo'n 12 mm met een klein knikje in de flipper zet kun je de borgbout losdraaien, en zo de flipper ontspannen. de flip zit net achter de radiateur tegen het kleppendeksel aan bovenop de motor (vooraan dus).
het borgboutje is een M6 boutje dat door je kleppendeksel heenloopt en dat kan er uit als je de flip iets licht.
dan ontspant je spanrol en komt er een enorm stuk riem van je motor zo'n ruime 3 meter. let goed op hoe die gelopen heeft want dat is nogal een puzzel , en ik bedoel echt een puzzel omdat ik dat ook regelmatig fout probeer te doen. de riem drijft alles aan dus de waterpomp, de ventilator de stuurpomp de dynamo (de spanrol) en loopt dan minstens 3/4 om de krukas poulie heen om grip te houden. dus een scherp oog is wel nodig (en een goed geheugen) .
nieuwe riem opleggen spanrol in omgekeerde volgorde spannen en klaar is Ferd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
af.gosen

Bericht door af.gosen »

bedankt dit geeft al veel verduidelijking. Nog vraagje als je de multiriem vervangt moet je dan ook beter de spanrol vervangen of is dat niet nodig. en weet iemand hoe ik aan een werkplaatshandboek kan komen? Dit omdat plaatjes altijd veel verduidelijken.
ferd
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

In de regel gaat zo'n riem ontzettend lang mee. Heeft ie geen droogtescheurtjes hoef je hem niet te vervangen. In mijn Amerikaanse van zat ook een multibelt. Die had ik, toen ik die auto kocht, vervangen. Na een paar jaar begon hij te piepen. Aangezien er verder niets aan te zien was heb ik hem omgedraaid, dus ging hij andersom draaien. Dat hielp, het piepen was over!
dereiziger

Bericht door dereiziger »

Ik heb bij mijn mercedes w124 de multiriem vervangen omdat ze beschadigd was het is idd een enorm lang ding en als je vergeet hoe die erop zat loop je lang te puzzelen . de spanrol heb ik toen niet vervangen .. en heb er al weer een ton opzitten van de ruim 600.000 km die die heeft gereden . dus denk niet dat het vervangen van die rol nodig is of er moet teveel speling op het lager zitten .

grt Ton
Afbeelding
af.gosen

Bericht door af.gosen »

ik zie geen beschadigingen en riem ligt strak dus ik heb het hele zaakje eens goed injgespoten en dan wordt geluid minder is echter nog niet helemaal weg maar ja heeft bij de vorige eigenaar bijna en jaar niet veel gedraaid dus ik wacht maar even af wat hij gaat doen nu.
ferd
DVIII

Bericht door DVIII »

de spanrol van de multiriem is inderdaad niet zo risicovol als bij een spanrol van een distributieriem ( als die stukgaat kan er schade ontstaan aan je motor), maar correct gezegd als het lager gaat rammelen is de levensduur voorbij.
het omdraaien van een riem is nou niet echt wat je noemt "goed bezig zijn" het is meer een truukje om nog thuis te komen als je ver van huis bent en het piepen zat :wink:
Laatst gewijzigd door DVIII op 01 jun 2010, 07:14, 1 keer totaal gewijzigd.
desnor

Bericht door desnor »

Wanneer de zaak begint te piepen / lawaai begint te amken ligt dat daadwerkelijk vaak aan de spanrol.
Je kunt deze spanrol demonteren door er een imbus in te steken, naar ik meen een 6mm.
De riem moet uiteraard eerst, zoals perfect hierboven beschreven, worden gedemonteerd.
De spanrol is in zijn geheel te vervangen, maar ook is het lager er uit te persen en te vervangen.
Alleen het lager vervangen is het goedkoopste.
De spantol is op zowel de 610 = 4 cylinder, de 602 = 5 cylinder en de 603 = 6 cylinder naar mijn weten gelijk.
Ze zijn dus gemonteerd op de w201, w124 en op de bussen 207 -410 motoren.
De multiriem kan erg lang mee en wordt meestal zo per de 100.000km vervangen.
Voor een technisch manual kun je terecht bij de uitgave van Peter Russek, welke de 207 t/m de 410 beschrijft.
Omdat de motoren van de w124 5 cylinders, dus de 250 bijna identiek zijn kun je ook een w124 manual aanschaffen.
Even "googelen"en je komt er wel.

succes,

Hans
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

DVIII schreef:het omdraaien van een riem is nou niet echt wat je noemt "goed bezig zijn" het is meer een truukje om nog thuis te komen als je ver van huis bent en het piepen zat :wink:
Oh ja? Nou, hij heeft er zo nog 2 jaar opgezeten (zonder piepen) tot aan de verkoop van de auto. Het is het proberen waard en baat het niet dan schaad het ook niet.
DVIII

Bericht door DVIII »

ik weet ook wel dat het vervangen van riemen een complot van de bilderberg groep is maar ja wat doe je eraan ?
af.gosen

Bericht door af.gosen »

ik ga komende week de riemvervangen en waarschijnlijk ook de spanrol ik laat nog wel weten of het daarna een stuk stiller isin mijn campertje
allen bedankt voor de reacties en ondersteuning
af.gosen

Bericht door af.gosen »

riem en rol vervangen en daarna toch nog even in moeten spuiten omdat hij nog piepte op bepaald toerental en is hij stil wat een genot
ferd
Plaats reactie