te heet worden koelwater
- oliekuif
te heet worden koelwater
hoi mensen,
Ik zou graag willen weten hoe ik kan testen wat er in mijn koelsysteem niet goed functioneert.
Mijn motor om616 wordt warm . Met de kachel aan is hij rond de 90 graden te houden.
Met kachel uit loopt hij snel op.
Nu zou je denken dat het de radiator zal zijn.
Maar misschien is het ook de waterpomp. Kan ik dit testen?
alvast bedankt
groet martijn
Ik zou graag willen weten hoe ik kan testen wat er in mijn koelsysteem niet goed functioneert.
Mijn motor om616 wordt warm . Met de kachel aan is hij rond de 90 graden te houden.
Met kachel uit loopt hij snel op.
Nu zou je denken dat het de radiator zal zijn.
Maar misschien is het ook de waterpomp. Kan ik dit testen?
alvast bedankt
groet martijn
-
koelwater
een ( 621 ) 615 of 616 en 617 is ontworpen om boven de 100 graden te functioneren. het is namelijk een drukkoelwatersysteem. net als een snelkookpan dus.
dat is dus niet altijd een probleem , zolang de temperatuur onder de 110 graden blijft . Verder , mijn ervaring is dat de koelwaterpomp bij hoge toerentallen niet meer optimaal functioneert , en aldus de motor te warm kan worden. dit heb ik uitgetest door een 617 helemaal uit te nutten met en zware kar , in zijn vierde versnelling hoog toerental liep de motor warm , en in zijn 5 , met de zelfde snelheid bleef de temperatuur normaal , en het toerental was beduidend lager .
dus of ik heb een foute conclusie getrokken of de waterpomp is wel degelijk minder goed bij hoge toerentallen.
dat is dus niet altijd een probleem , zolang de temperatuur onder de 110 graden blijft . Verder , mijn ervaring is dat de koelwaterpomp bij hoge toerentallen niet meer optimaal functioneert , en aldus de motor te warm kan worden. dit heb ik uitgetest door een 617 helemaal uit te nutten met en zware kar , in zijn vierde versnelling hoog toerental liep de motor warm , en in zijn 5 , met de zelfde snelheid bleef de temperatuur normaal , en het toerental was beduidend lager .
dus of ik heb een foute conclusie getrokken of de waterpomp is wel degelijk minder goed bij hoge toerentallen.
- melhof
Heb je al eens aan je thermostaat gedacht?
Let op: die gaat pas open rond 85graden en is pas bij ~95 helemaal open.
Onder de 85graden wordt de radiator zelfs vrijwel niet gebruikt.
Om geen thermoshock te krijgen wordt hij echter wel met een kleine stroming op motor temperatuur gehouden.
Bij koelwater systemen is de thermostaat naar mijn weten het meest falende onderdeel.
Als je zin hebt kun je op het Dubbellucht najaars weekeind hem zelf komen vervangen op het sleutelveld. Je moet dan echter wel alvast een nieuwe thermostaat hebben.
Als je niet zeker weet of die het wel is kun je dan ook onder begeleiding onderzoeken wat het is.
Groet,
Melchior
Let op: die gaat pas open rond 85graden en is pas bij ~95 helemaal open.
Onder de 85graden wordt de radiator zelfs vrijwel niet gebruikt.
Om geen thermoshock te krijgen wordt hij echter wel met een kleine stroming op motor temperatuur gehouden.
Bij koelwater systemen is de thermostaat naar mijn weten het meest falende onderdeel.
Als je zin hebt kun je op het Dubbellucht najaars weekeind hem zelf komen vervangen op het sleutelveld. Je moet dan echter wel alvast een nieuwe thermostaat hebben.
Als je niet zeker weet of die het wel is kun je dan ook onder begeleiding onderzoeken wat het is.
Groet,
Melchior
-
- oliekuif
- Arnold Smeets
koelwater
Frank,Frank.fjph schreef:Nadat ik het helekoelsysteem heb gereinigd en ook de radiateur op drastische wijze had schoongemaakt, was het hele probleem over. Frank
Kun je dit iets verder uitleggen? Bij mij loopt de temperatuur bij prestaties ook op maar blijft vervolgens keurig netjes tegen de 100°C staan. Niettemin denk ik al een tijdje dat het goed zou zijn de radiator eens te reinigen. Ooit van iemand gehoord dat je er dan zoutzuur in moet gooien maar voor mij klinkt dat als iets te drastisch.
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
-
- melhof
Er heerst over de thermostaat een fabeltje dat als je in de bergen/zon rijd en te heet wordt, je de thermostaat er uit kan halen voor optimale koeling.
Dit is niet waar!
De koeling is dan juist gehalveerd omdat het koelwater dan mag kiezen tussen radiator of direct de motor weer in.
Goed om te weten dus.
Je kunt nog beter dan de thermostaat verbuigen en forseren naar geheel open en dan terug zetten en bij aankoop van een nieuwe vervangen.
Groet,
Melchior
Dit is niet waar!
De koeling is dan juist gehalveerd omdat het koelwater dan mag kiezen tussen radiator of direct de motor weer in.
Goed om te weten dus.
Je kunt nog beter dan de thermostaat verbuigen en forseren naar geheel open en dan terug zetten en bij aankoop van een nieuwe vervangen.
Groet,
Melchior
-
Antwoord aan arnold:
Mijn dratische aanpak hield in:
Eerst met caustic soda (ontstopper) in laten weken, niet te lang.
Daarna goed spoelen en dan geheel gevuld met schonmaakazijn en daar een geruuime tijd late inwerken.
Dit laatste was bedoeld om te ontkalken, en dat ging goed.
Als je dat sneller wilt doen kun je zoutzuur in en redelijk verdunde vesie nemen, gaat altijd sneller.
Tot slot met soda nagespoeld.
Frank
Mijn dratische aanpak hield in:
Eerst met caustic soda (ontstopper) in laten weken, niet te lang.
Daarna goed spoelen en dan geheel gevuld met schonmaakazijn en daar een geruuime tijd late inwerken.
Dit laatste was bedoeld om te ontkalken, en dat ging goed.
Als je dat sneller wilt doen kun je zoutzuur in en redelijk verdunde vesie nemen, gaat altijd sneller.
Tot slot met soda nagespoeld.
Frank
- Hansie
Re: te heet worden koelwater
Even een wat ouder toppic ophalen.
(Heb de zoekfuntie gebruikt maar kon echt niets vinden)
In onze MB 100 uit 94 zit een temperatuurmeter in het dashboard waar bij de 80 een streepje staat daarboven staat een streepje (wat ik verwacht dat het 100 is) en daarboven komt een geel vlakje.
Met een aanhanger er achter komt de temperatuur als ik aan het klimmen ben in Frankrijk nogal eens op het streepje boven de 80 (100?) in hoeverre zou dit kwaad kunnen.
Zodra ik weer berg af ga zakt de temperatuur gelijk terug naar rond de 90 graden.
Mijn vraag is eigenlijk wat betekend het gele vlakje in de meter.(want daar komt hij gelukkig nooit)
Ter info: ons buscamper word perfect onderhouden.
Ik heb deze bus 2 jaar geleden zelf omgebouwd naar camper en we zijn er dolgelukkig mee.
Zeker nu de vakantie weer voor de deur staat komen dit soort vragen weer boven drijven.
Wie weet hier meer van?
(Heb de zoekfuntie gebruikt maar kon echt niets vinden)
In onze MB 100 uit 94 zit een temperatuurmeter in het dashboard waar bij de 80 een streepje staat daarboven staat een streepje (wat ik verwacht dat het 100 is) en daarboven komt een geel vlakje.
Met een aanhanger er achter komt de temperatuur als ik aan het klimmen ben in Frankrijk nogal eens op het streepje boven de 80 (100?) in hoeverre zou dit kwaad kunnen.
Zodra ik weer berg af ga zakt de temperatuur gelijk terug naar rond de 90 graden.
Mijn vraag is eigenlijk wat betekend het gele vlakje in de meter.(want daar komt hij gelukkig nooit)
Ter info: ons buscamper word perfect onderhouden.
Ik heb deze bus 2 jaar geleden zelf omgebouwd naar camper en we zijn er dolgelukkig mee.
Zeker nu de vakantie weer voor de deur staat komen dit soort vragen weer boven drijven.

Wie weet hier meer van?
-
het streepje boven de 80 is eerder 90 dan 100 graden, en het koelsysteem staat onder een klein beetje druk wat betekend dat je naar de 110 graden kan zonder dat het gaat koken. Je moet altijd wel oppassen dat je de motor niet overbelast.
mijn ervaring is dat een 616 bij hoge toeren eerder gaat koken dan bij lage toeren. Je zou kunnen overwegen een electrische fan erbij te bouwen op de voorkant van de radiateur die helpt blazen.
Met alle oude auto's die ik ken moest je vroeger de kachel erbij aan zetten als je in de bergen ging rijden, misschien is de MB 100 een beetje nostalgisch aangelegd.
mijn ervaring is dat een 616 bij hoge toeren eerder gaat koken dan bij lage toeren. Je zou kunnen overwegen een electrische fan erbij te bouwen op de voorkant van de radiateur die helpt blazen.
Met alle oude auto's die ik ken moest je vroeger de kachel erbij aan zetten als je in de bergen ging rijden, misschien is de MB 100 een beetje nostalgisch aangelegd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Janneman
- Contacteer:
Re:
Bij mijn weten is dat eerder 20 Euro bij een OM616Dennis en Nancy schreef:Thermostaat kost ergens rond de 130 euro geloof ik.
Groeten Dennis

Ik heb 2 jaar terug dat ding vervangen, stelt niet zo veel voor. Kort daarna lekte de radiateur een beetje, bij afpersen bij een reparatiedienst lekte hij op heel wat meer plaatsen een beetje dus die ook maar vervangen. ik vind dat tenslotte zaken waarmee ik tijdens mijn vakantie geen gdoe mee wil hebben.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
- Hansie
Bedankt "DV111" hier heb ik wat aan.DVIII schreef:het streepje boven de 80 is eerder 90 dan 100 graden, en het koelsysteem staat onder een klein beetje druk wat betekend dat je naar de 110 graden kan zonder dat het gaat koken. Je moet altijd wel oppassen dat je de motor niet overbelast.
Zou de visco-koppeling niet voldoende zijn om de boel te koelen?
Hoe kun je die eigenlijk testen?
Het gele vlakje in het metertje zal dan wel bij 110 graden beginnen.
Mijn metertje komt daar nooit dus lijkt het me geen probleem. Mooi! :D
-
de visco koppeling van je fan test je met een vloeitje , de rijdt de motor goed warm als je dan bij stilstand een vloeitje voor de grille houdt en je geeft gas zuigt de fan het papier naar binnen.
de andere test is een halfuurtje file rijden na een lange rit als de boel niet in het rood(geel) gaat is de beste uitvinding van die auto nog tiptop in orde.
(nota de visco koppeling loopt meestal vast als die stuk gaat, en draait dan altijd ipv alleen als het te warm wordt)
de andere test is een halfuurtje file rijden na een lange rit als de boel niet in het rood(geel) gaat is de beste uitvinding van die auto nog tiptop in orde.
(nota de visco koppeling loopt meestal vast als die stuk gaat, en draait dan altijd ipv alleen als het te warm wordt)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
de thermostaat van een om616 van +-20 euro, heb je het dan over de benz dealer of over internet of andere dealer?
Gevonden bij de brezan voor 18 eurotjes en een klein beetje!
Gevonden bij de brezan voor 18 eurotjes en een klein beetje!
Mercedes 813