Diesel start niet meer...

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
vanhooltje

Re: Diesel start niet meer...

Bericht door vanhooltje »

hoi OudeHymer,

Misschien een idee, maar als de kop het toe laat waarom geen dikkerre bout?
M13 of 14 misschien, geen geknoei met hulp oplossingen :D

grt Peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

hoi Peter, hij kan niet groter boren !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
vanhooltje

ok dave,

dan zal die een anderre oplossing moeten zoeken :cry:

grt peter
Groet, Peter

Ook op Afbeelding
DVIII

Bericht door DVIII »

Right ! , misschien een ander blok ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat lijkt mij niet verkeerd...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Na veel zoek en speurwerk en raad inwinnen is er zowaar een plan tot stand gekomen;

De schroefdraadbussen van Time sert, Baer en nog een paar merken hebben als nadeel dat er tenminste 2 mm groter geboord en getapt moet worden dan de oude maat groot is. In dit geval 14.5 o.i.d. voor een M12x1.75 bout. De 1.75 is de spoed.
Het is nu niet vast te stellen of er vlak bij het bewuste boutgat onder het pasvlak van de koppakking op het onderblok eventuele koelwater of oliekanalen lopen. Het risico is te groot om 2.5 mm groter te gaan boren.
Een andere optie is om 2 maten kleiner te gaan met de cilinderkopbout. Dan zou er 12.7 mm geboord moeten worden voor een draadbus voor een M10 bout. Maar die bout zit tussen de 3de en 4de cilinder en heeft het dus zwaar. Als het ding ergens aan de buitenkant had gezeten...
Er komt dus een mengsel van coil-merken in. Ik ga tappen met een tap van 12.4 mm, die zit bij een Helicoil-setje van Midlock. Die hebben natuurlijk alleen Helicoils van 12 mm lang. Ik moet 24 mm lang hebben. Ik heb losse coils van de goede lengte gekocht van Amecoil en die moeten getapt worden met 12.5 mm. Obviously zou je denken dat het schroefdraadje ietsje dikker is van Amecoil.
Dat komt me goed uit want dan krijg je toch een wat strakkere passing, ik moet alles uit de losse hand doen. Het enige nadeel van de losse schroefdraadjes schijnt te zijn dat ze er af en toe mee uit komen bij het verwijderen van de bout. De Loctite... Die van 24mm lang gingen gelukkig per zakje van 25 stuks dus ik kan nog wel eens een pakkingetje vervangen.
Het boormachineprobleem zal eenvoudig opgelost worden door een andere machine, een andere boorkop, een afgedraaide boor of in het uiterste geval moet ik de rembekrachtiging even verwijderen. Nu alleen nog de Loctite 266 zien te vinden en het kan gaan gebeuren.

Ik het trouwens het afgelopen weekeinde de klepsteelrubbertjes vervangen, dat was ernstig nodig. Ze lijken wel van hard plastic. Als je ooit olieverbruik hebt bij een wat oudere motor; kijk eerst naar die dingen :!:
De inlaatkleppen hadden enorme aangekoekte zwarte brij van zomaar 2mm dik aan de inlaatkant. De uitlaatkleppen waren zonder aanslag maar hadden erg veel olie op de stelen. Alle kleppen en zetels zijn in erg goede staat. Die motor heeft waarschijnlijk echt maar 150.000 km gelopen. :mrgreen:

Kijk, een andere motor erin zetten is natuurlijk niet de bedoeling, dan krijg ik een 2.5 directe injectie met een zooitje extra motorgeluid. Het gaat me toch een beetje om het relaxen met zo'n oud campertje; lekker rustig voorgloeien 8) 8) 8)
Waarschijnlijk is er ooit door een momentsleutelloze beunhaas de koppakking vervangen, de helft van de bouten stuk gedraaid en de andere helft vergeten, en de rest van de pakkingen waren zeker te duur. Het komt wel goed met motortje. De cilinders zien er ook gewoon goed uit, niks ingesleten wanden. Alleen alle pakkingen zijn verdroogd. Ik heb ze allemaal al nieuw liggen :wink:
Ik zou ook een dikke Dethleffs Globebus kunnen gaan kopen met een 2.8 turbodiesel erin en alle snelwegen afjanken: dan rij je zomaar je doel voorbij...

De heren worden weer vriendelijk bedankt voor hun inzet.

Wordt uiteraard vervolgd...
Preheaters are the coolest
vanhooltje

Hoi OudeHymer,

Leuke oplossing :D
Even een tip, er zijn boormachines te huur met een magneetvoet, kan je op de kop zetten en blijf je haaks op het blok.
Beter als uit de hand :D

grt peter
Groet, Peter

Ook op Afbeelding
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Die magneetvoetboormachine past echt niet in m'n motorruimte, heel erg jammer genoeg!!
Ik heb die helicoil getapt en gemonteerd, en een bout er 1cm in gedraaid heeft minder speling dan een origineel boutgat. Ik heb 12mm geboord wat resulteerde in een 12.5mm gat. Precies goed. Na al dat handmatige geknoei zit een bout die er 1cm ingedraaid zit op 12 cm hoogte ongeveer 1.5mm uit lijn met de originele bouten/gaten. Dat is ruim 1 graad verkeerd. Niet te zien met de wulpse vormen van de tap. Op 5cm hoogte is het nog maar 0.6mm. Die 1.5mm afwijking valt buiten de marge van het 13mm boutgat in de cilinderkop. Die zal ik iets uit moeten vijlen en een ring voor onder de kopbout iets af moeten schuinen, de hoek van dat pasvlakje is nu ook 1 graad verkeerd. Het komt allemaal wel goed maar het is eigenlijk niet uit de hand te doen met een motor die schuin achterover en naar opzij nog in de auto hangt met 35cm werkruimte er boven.
Bij montage van het uitlaatspruitstuk bleek dat die ook zo krom is als een vrouw van lichte zeden; de aansluiting bij de 4de cilinder heeft zomaar 0.6 mm ruimte. Daar zaten geen bouten in; is daardoor de afwijking ontstaan of zaten er daarom al geen bouten in? Dat gietijzer trek je zo stuk... Ja, ik heb het opgevuld met uilaatreparatietape. Weet nog niet of het blijft zitten...
Ik heb trouwens die kale cilinderkop, die met maar liefst 18 12.9 12mm bouten vastzit, gewogen; 34 kilo :!:
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Starten en lopen :mrgreen:
Heeft nog even geduurd, toch nog maar nieuwe waterslangen gemonteerd voor de zekerheid.
Ik heb i.p.v. de cilinderkop uitvijlen een 12mm 8.8 draadeind in het onderblok geschroefd en een beetje, met veel moeite, krom gebogen. Cilinderkop gemonteerd en alles met 100 lbs ft vastgezet, het draadeind met 80 lbs ft. Daarna nog een keer alle bouten naar 110 en de moer op het draadeind naar 93 lbs ft. Als je een bout vast trekt met b.v. 100 Nm, dan heb je een uiteindelijke klemkracht van hooguit 40 Nm. De rest gaat verloren aan de gigantische wrijvingen die optreden in het schroefdraad en het pasvlak van de boutkop. Dit alles is bij een schone en droge bevestiging. Om de zelfde klemkracht te krijgen met het 8.8 draadeind en een 8 moer heb ik het pasvlak van de sluitring aan beide zijden geolied. Het draad van de moer heb ik ingesmeerd met borgmiddel. Op deze manier kun je met minder aantrekkoppel dezelfde klemkracht bewerkstelligen als bij een droge montage. Het is ook nog zo, in dit geval, dat de bouten 2cm draadlengte gebruiken in het gietijzeren onderblok maar de stalen moer op de het stalen draadeind slechts 1cm. Ook dit verschilt aanzienlijk in wrijving.
Kleppen op 0.30mm gezet, die stonden allemaal op minimaal het dubbele. De rest van het boeltje vastgeschroefd en de brandstofleidingen van de pomp naar de verstuivers gevult met diesel. Accu's natuurlijk leeg, 2 dagen aan de oplader en toen was het tijd om na ongeveer 10 seconden starten aan te slaan en te lopen als een zonnetje. Wat een rust... Toen natuurlijk naar m'n uitlaat gekeken en zelfs steenkoud is er geen wolkje rook te zien. Ongeloof was mijn deel. Temperatuur bleef goed met een thermostaat van 71 graden. Stukje gereden, alles goed, alleen nog even het gaspedaal afstellen want ik krijg vol gas te weinig diesel. Eerst kon ik 45km/u rijden in z'n 2de versnelling, nu nog maar 40. In z'n 4de is het nu 95, was 105. Jawel.
Dit weekeinde maar eens een beetje proefdraaien in Holland.

Preheaters are the coolest 8) 8) 8)
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Zaterdag 200km gereden, ging goed, bij aankomst was er ruim 1.5 liter motorolie verdwenen, althans, wat voor motorolie door moest gaan. Ik had gepeild voor vertrek en gezien dat het waterdun was, zeker voor een koude 20W50. Die olie zit natuurlijk vol met narigheid van die lekke koppakking, nooit meer aan gedacht, stom. Anyway, olie bijgevuld en Zondag weer 200km terug gereden. Toen was er nog maar 0.6 liter verbruikt, dat was een pak van m'n hart. Tijd om alle 7 liter motorolie te vervangen en een nieuw oliefilter te monteren.
Ik ga ook nog de verstuivers na laten kijken en afstellen, volgens mij is de 1ste verstuiver niet zo lekker meer. Af en toe hoor ik wat gepets bij vol gas optrekken. Het zou de pomptiming kunnen zijn want die staat nog steeds een paar graden te vroeg. Hij rookt bij versnellen/vol gas geven in elk geval behoorlijk, zegt men...
Ondanks dit alles ben ik erg te spreken over de voortgang van dit suf gesleutelde project.

Gegroet
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

De verstuivers waren niet goed meer. Ze gingen bij te weinig druk al open en het beeld was verkeerd. Aldus H.B. te Bussum. Er zitten nu nieuwe nozzles in de verstuivers en de openingsdruk is opnieuw afgesteld. 145 bar geloof ik. Het verschil is vooral merkbaar door het afgenomen motorlawaai en de rook natuurlijk. Het is nu een bijna onzichtbare grijze mist geworden. Dit is het hoogst haalbare volgens het beruchte werkplaatshandboek uit de 70er jaren. Het blijft natuurlijk een oude diesel. Niet echt Euro5 norm.
De koelvloeistof is nog net zo roze als dat het uit de verpakking kwam.
Het motorolieverbruik is na verversing gereduceerd tot bijna niks. Ik heb 160 kilometer geplankt en er was 1 mm verdwenen volgens de pijlstok. Dit is hoogst waarschijnlijk te wijten aan de krukaskeerringen; die zweten als een otter in de woestijn. Waarschijnlijk net zo verdroogd als de klepsteelhoedjes... Bij het aftappen van de motorolie kwam als laatste een aardig dikke drap uit de carterpan gekropen. Gelukkig zit de aftapplug niet op het laagste punt, onbegrijpelijk, dus het wordt ook nog wel een carterpan demontage. Ik heb nog een '63 Citroen HY, zonder uitwendig oliefilter, daar lag een centimeter drap op de bodem van de carterpan. Het zal bij Fordje niet veel anders zijn, denk ik. Het is trouwens voor het eerst dat ik na 150km nog door de motorolie heen kan kijken. Was na 10 km al zwart.
Het volgende wat moet gebeuren is het afstellen van de gashevel op de brandstofpomp. Die gaat bij vol gas nog steeds niet helemaal open. Scheelt 1 mm op de hevel maar dat is zomaar 10 procent van het geheel. Er is nog steeds 10km topsnelheid zoek...
Daarna wordt het hoog tijd voor de olie van de stuurbekrachtiging, dat is een soort aardbeienjam geworden. De krukaskeerringen moeten maar even wachten, heb er even genoeg van.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

OudeHymer schreef:

Daarna wordt het hoog tijd voor de olie van de stuurbekrachtiging, dat is een soort aardbeienjam geworden. De krukaskeerringen moeten maar even wachten, heb er even genoeg van.

Nu pas? :lol:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
OudeHymer

Bericht door OudeHymer »

Heb na 4 maanden stilstaan weer de Hymer gestart, liep meteen. Ik moet er nog steeds aan wennen...
Stukje wezen rijden en na ongeveer 20km een klapband op de snelweg. M'n linker achterband is ontploft of zo. Het loopvlak met het nog zo mooie profiel is als een strook rubber van de wangen van de band losgescheurd. Hierbij is de houten wielkast en een stuk van de vloer weggeslagen. Alles wat onder dat stuk van de rondzit was opgeborgen is verspreid over de snelweg. Je weet niet wat er gebeurd :!: . De brandstofvulpijp zat daar ook in de buurt. Die is uit zijn bevestiging aan de carrosserie losgerukt en uit het aansluitrubber naar de tank. Die opening zit op het laagste punt van de brandstoftank dus een halve tank diesel over de snelweg. Einde van de rit. Weggesleept door sleepdienst. Ik heb weer wat te doen. :roll:
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Damn, dat sucks. Ben ik blij met mijn gelaste aluminium wielkasten en bodem,....

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie