storing in het dashboard
storing in het dashboard
Hallo,
Was van de week bezig om wat draden uit het plafond in de cabine om te leggen. Was toen aan het kijken wat de verschillende drukschakelaars in het dashboard deden. Toen ik op een lichtschakelaar drukte die oorspronkelijk voor de vrachtruimte was geweest, klonk er een vervelend geknetter.
Tja alle zekeringen zijn nog hee, die 24 stuks onder het dashboard, maar een aantal controle lampjes, handrem, grootlicht etc doen het niet meer. ook de luchthoorn weigert.
Nou kan ik best het nodige, maar van dit soort stroom(storingen) met relais etc. heb ik geen kaas gegeten.
Mijn vraag is waar moet ik beginnen, want die luchthoorn moet het zowiezo gaan doen voor de APK.
Oja onder het dashboard is het een spagetti van allerlei draden originele en later door de vorige eigenaar aangebrachte draden.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Was van de week bezig om wat draden uit het plafond in de cabine om te leggen. Was toen aan het kijken wat de verschillende drukschakelaars in het dashboard deden. Toen ik op een lichtschakelaar drukte die oorspronkelijk voor de vrachtruimte was geweest, klonk er een vervelend geknetter.
Tja alle zekeringen zijn nog hee, die 24 stuks onder het dashboard, maar een aantal controle lampjes, handrem, grootlicht etc doen het niet meer. ook de luchthoorn weigert.
Nou kan ik best het nodige, maar van dit soort stroom(storingen) met relais etc. heb ik geen kaas gegeten.
Mijn vraag is waar moet ik beginnen, want die luchthoorn moet het zowiezo gaan doen voor de APK.
Oja onder het dashboard is het een spagetti van allerlei draden originele en later door de vorige eigenaar aangebrachte draden.
Alvast bedankt voor het meedenken.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: storing in het dashboard
Hoi Piet,
Je moet gewoon die draadjes volgen vanaf de schakelaar. Misschien staat er op een draadje nog spanning, die gaat dus (via een zekering?) naar je accu, de andere kant gaat naar de verbruiker.
Die zekering (die waarschijnlijk is toch is doorgebrand) voorziet de rest die het niet doet van stroom.
Het is een heel gepuzzel maar alles wat niet standaard gemonteerd is moet je helaas zo nakijken :| . Gewoon naar de kleur kijken ,kleine rukjes aan de draad geven en dan maar kijken welke draad verderop beweegt.
Heb je daar allemaal geen zin in, dan gewoon alles losknippen en er uit trekken :mrgreen: . En nu netjes opnieuw aanleggen.
Succes, Paul
Je moet gewoon die draadjes volgen vanaf de schakelaar. Misschien staat er op een draadje nog spanning, die gaat dus (via een zekering?) naar je accu, de andere kant gaat naar de verbruiker.
Die zekering (die waarschijnlijk is toch is doorgebrand) voorziet de rest die het niet doet van stroom.
Het is een heel gepuzzel maar alles wat niet standaard gemonteerd is moet je helaas zo nakijken :| . Gewoon naar de kleur kijken ,kleine rukjes aan de draad geven en dan maar kijken welke draad verderop beweegt.
Heb je daar allemaal geen zin in, dan gewoon alles losknippen en er uit trekken :mrgreen: . En nu netjes opnieuw aanleggen.
Succes, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: storing in het dashboard
Paul, wat ga je weer rigoreus aan de slag erg leuk om te gaan renoveren maar het gaat om één draadje wat los tegen de massa is gesprongen. er is dus weldegelijk een zekering uit gevallen. je maakt mij niet wijs dat je alles moet vervangen !.
en Wesse laat je niet ontmoedigen door een spagettie van draden want dat valt reuze mee . loop eerst maar eens alle zekeringen na door ze stuk voor stuk uit te nemen en door te meten . Dudo's hebben beruchte "slecht kontact" zekeringhouders. en ga dan in de schemer of donker de losse draad isoleren . die is waarschijnlijk losgeraakt omdat de vorige eigenaar net zo'n paniek kreeg bij het aanzicht van de bedrading.
als je het dashboard losneemt is het verstandig de tellerkabel los te maken , dan heb je wat meer ruimte !.
(een postbode elastiekje met een haakje van ijzerdraad kan mooi het dash tegen het stuur aan trekken)
en Wesse laat je niet ontmoedigen door een spagettie van draden want dat valt reuze mee . loop eerst maar eens alle zekeringen na door ze stuk voor stuk uit te nemen en door te meten . Dudo's hebben beruchte "slecht kontact" zekeringhouders. en ga dan in de schemer of donker de losse draad isoleren . die is waarschijnlijk losgeraakt omdat de vorige eigenaar net zo'n paniek kreeg bij het aanzicht van de bedrading.
als je het dashboard losneemt is het verstandig de tellerkabel los te maken , dan heb je wat meer ruimte !.
(een postbode elastiekje met een haakje van ijzerdraad kan mooi het dash tegen het stuur aan trekken)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: storing in het dashboard
Dave, ik spreek helaas uit eigen ervaring.
Toen ik mijn camper kocht had de vorige eigenaar 24V ruitenwissers gemonteerd op een 12V systeem met behulp van een serie geschakelde extra 12V accu die weer normaal door de 12V dynamo werd opgeladen en ook nog met een 12V intervalschakelaar. Helaas zonder schema
.
Het werkte perfect tot op een keer vlak voor de APK
Alles eruit gesloopt en een 12V-> 24V omzetter er in gezet, nooit meer problemen gehad :D .
Ik ben het met je eens dat het misschien best wel meevalt, gewoon een slecht contactje of een slecht verbinding makende zekering. Helaas is dat soms heel moeilijk te vinden
.
Laten we het beste ervan hopen, mijn tweede suggestie was meer een plan B
.
Mvg. Paul
Toen ik mijn camper kocht had de vorige eigenaar 24V ruitenwissers gemonteerd op een 12V systeem met behulp van een serie geschakelde extra 12V accu die weer normaal door de 12V dynamo werd opgeladen en ook nog met een 12V intervalschakelaar. Helaas zonder schema

Het werkte perfect tot op een keer vlak voor de APK

Alles eruit gesloopt en een 12V-> 24V omzetter er in gezet, nooit meer problemen gehad :D .
Ik ben het met je eens dat het misschien best wel meevalt, gewoon een slecht contactje of een slecht verbinding makende zekering. Helaas is dat soms heel moeilijk te vinden

Laten we het beste ervan hopen, mijn tweede suggestie was meer een plan B

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 19:28
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: storing in het dashboard
Vreemd genoeg is mij afgelopen vrijdag hetzelfde overkomen,wesse321 schreef: Tja alle zekeringen zijn nog hee, die 24 stuks onder het dashboard, maar een aantal controle lampjes, handrem, grootlicht etc doen het niet meer. ook de luchthoorn weigert.
handrem en een aantal andere controlle lampjes doen het niet meer, en ook die niet standaard verlichting is weggevallen.
Ik neem aan dat het een Relais is en was dan ook van plan om mijn relais te gaan nameten op functioneren.
Begin bij de eerste relais die je tegenkomt (langs het draadje), meet deze door, en vervang eventueel.
Ook bij mij is een groot deel van de bedrading niet origineel, dus een kluwe spaghetti.
Ik heb bij mij nog niet gevonden wat het is, maar laat het weten als ik een dezer dagen tijd heb om in m'n dashboard te duiken.
Groet Zoro
www.zorofeigl.nl
Sinds nog niet zo lang de trotse eigenaar van een MB 508D uit 1977
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: storing in het dashboard
een aantal onderdelen van de bedrading moet je effe bekijken in het schema , dan kijk je wat de niet werkende onderdelen gemeen hebben , dus een paar kopietjes maken en inkleuren Leuk , leuk . ik heb ook erg weinig hersens die hele schema's kunnen bevatten dus doe ik dat meestal zo ! okay dan heb je op dat stukkie papier de fout of bron gevonden. dan moet je dus gaan zoeken naar de werkelijke plek des onheils. die kan je dan weer vinden door onderdelen te herkennen in de werkelijkheid die op papier ook bestaan ... dan kom je uiteindelijk het euvel tegen. misschien is het zaak om eens een strenge blik in/op de lichtschakelaar te werpen , je weet wel dat contact , en twee standen licht , daar loopt het contact over en dat wil nog wel eens te licht zijn bij te grote kortsluitingen , ergo oxidatie en geen contact meer , maar ook de (onzichtbare) andere voedingen kunnen zo gesaboteert raken. D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: storing in het dashboard
HE IK ZIE NET DAT HET CONTROLELAMPJE GROOTLICHT HET OOK NIET DOET:
Dat is een aanknopingspunt: als het grootlicht zelf het wel doet en het controlelampje niet, dan zou ik maar eens gaan kijken of er niet een massa deaad of aansluitpunt is losgekomen of doorgebrand door de eerder genoemde kortsluiting
Frank
Dat is een aanknopingspunt: als het grootlicht zelf het wel doet en het controlelampje niet, dan zou ik maar eens gaan kijken of er niet een massa deaad of aansluitpunt is losgekomen of doorgebrand door de eerder genoemde kortsluiting
Frank
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: storing in het dashboard
Ah, een collectief punt is bijvoorbeeld de massa . die zit op het bodempje geschroeft , zeg maar een bos bruine draden (in de ruimte achter je dash) daar kan er een of twee van losgraakt zijn .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- gilles
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02
Re: storing in het dashboard
graag wil ik nog even opmerken:
de (porcelijnen/vaak plastic ) zekeringen kunnen ook vaak wegbranden bij de contact vlakjes.
controleer dat dus door ze er 1 voor 1 allemaal uit te nemen en ook te controleren waar ze tussen de contacten geklemt worden.
sucses
de (porcelijnen/vaak plastic ) zekeringen kunnen ook vaak wegbranden bij de contact vlakjes.
controleer dat dus door ze er 1 voor 1 allemaal uit te nemen en ook te controleren waar ze tussen de contacten geklemt worden.
sucses
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast