Is topsnelheid ook kruissnelheid?
- Leo en Janet
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
- Locatie: Oostvoorne
- Contacteer:
Is topsnelheid ook kruissnelheid?
Dan heb ik het over onze ambu 609Diesel. Zijn die motoren daarvoor geschikt. Hij loopt voluit wel het lekkerst.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
Dat kan ik mij niet voorstellen.Hij loopt voluit wel het lekkerst.
Hij loopt voluit het hardst, maar maakt maximale toeren en dus het meeste lawaai.
Loopt ie op een kronkel binnenweggetje met 70 km/u niet veel mooier????????
Normaal is de topsnelheid niet de snelheid die de fabrikant in gedachten had om er continu mee te rijden.
Doe je het wel dan zal daar vroeg en/of laat een prijskaartje aan hangen.
Het kan ook zijn dat je banden uit balans zijn en dat het bij je topsnelheid juist goed gaat, maar dat is weer een ander verhaal.
Peter
- Leo en Janet
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
- Locatie: Oostvoorne
- Contacteer:
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
Tuurlijk bij 70km maakt hij veel minder lawaai, maar zo rond de 80km resoneert de hele auto. Dan komt er een hinderlijke dreun naar voren. Daarboven verdwijnt dat en wordt het veel rustiger. Dank voor je antwoord.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 jun 2010, 15:18
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
Ik rijd met mijn 609D ook op topsnelheid (85-90km) op de snelweg. Loopt dan inderdaad het mooiste, maar die van mij is begrensd.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
L&J: Weinig over te zeggen als we je topsnelheid niet weten.. 

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo en Janet
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
- Locatie: Oostvoorne
- Contacteer:
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
aha 103k/h echte kilometers. Mij lijkt.. of 80/90 of 103.. hoeveel toeren zullen dat nou meer zijn, zal toch niet echt wereldschokkend zijn denk ik zo.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
Zal toch wel wereldschokkend zijn denk ik zo.maar zo rond de 80km resoneert de hele auto
Weet je daar de oorzaak van?
Peter
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
Dat heeft men natuurlijk ook niet voor niets gedaan.Sander schreef:Ik rijd met mijn 609D ook op topsnelheid (85-90km) op de snelweg. Loopt dan inderdaad het mooiste, maar die van mij is begrensd.

Peter
- Leo en Janet
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
- Locatie: Oostvoorne
- Contacteer:
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
Weet je daar de oorzaak van?
Elke motor heeft ergens wel een kritischtoerental waarin hij wat gaat resoneren. Bij die van ons is dat rond de 80km/h. Daarbij komt dat onze ambu nog ingericht moet worden dus het is écht een leeg koekblik en dat versterkt. Bij top "zingt" de motor.
Elke motor heeft ergens wel een kritischtoerental waarin hij wat gaat resoneren. Bij die van ons is dat rond de 80km/h. Daarbij komt dat onze ambu nog ingericht moet worden dus het is écht een leeg koekblik en dat versterkt. Bij top "zingt" de motor.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
Ok, dat zou heel goed kunnen, maar ik zou er niet mee gaan planken.....
Peter
Peter
- Goldwingh
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
Onze 609 is ondertussen gereed als Camper. Deze heeft net als de 609 van Gerard een zware dreun tussen 85 en 95 Km/u. Bij 95Km/u kruist het mooi op de Autobaan , die wij zoveel mogelijk vermijden. Binnenwegen blijven wij onder de 85Km/u.
Foto`s zie: http://picasaweb.google.com/11774080812 ... amper60902#
Groetjes Henk en Adrie
Foto`s zie: http://picasaweb.google.com/11774080812 ... amper60902#
Groetjes Henk en Adrie
Groet Henk MB609
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
De 508 trekt heerlijk rond de 75/80 km per uur wat ik meestal ook rijd behalve op de soms noodzakelijke snelweg waar ze dan weer rustig rijd op 100 das dan ook plankgas
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
ik probeer ook altijd volgas te rijden , en met een 314 kom je net over de 100 (met een i=41 achteras en 17,5 banden)
dat gaat met de 364 iets minder omdat die pomp minder gaat leveren bij hoge toeren. maar daar krijg ik ook dik 100 uit op 16/205 banden. ( met 17,5 haalt de motor de top niet meer) de oude mercedessen rijden eigenlijk het best op plankgas.
maar ik kan mij voorstellen dat je met een sprinter niet volgas kan rijden omdat je dan te snel gaat rijden (zeker met een 416)
dat gaat met de 364 iets minder omdat die pomp minder gaat leveren bij hoge toeren. maar daar krijg ik ook dik 100 uit op 16/205 banden. ( met 17,5 haalt de motor de top niet meer) de oude mercedessen rijden eigenlijk het best op plankgas.
maar ik kan mij voorstellen dat je met een sprinter niet volgas kan rijden omdat je dan te snel gaat rijden (zeker met een 416)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 13 aug 2010, 09:31
Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?
Zelf heb ik nog maar kort een Diesel.
Je hebt koppel en je hebt vermogen.
Het vermogen kun je eigenlijk zien als hoe snel je gaat en het koppel met hoeveel gewicht je dat kunt.
Een paard loopt sneller dan een os, maar een os kan meer gewicht verplaatsten.
Bij een bepaalt toerental zal de motor zijn meeste koppel leveren en dus het meeste kacht kunnen leveren (bv bij berg op of trekken aanhanger).
Bij een ander toerental levert hij zijn hoogste vermogen, dat kun je denk ik zien als het prettigste hoogste toerental van de motor.
In principe hoe meer toeren hoe meer omw. wielen hoe sneller, alleen bij een bepaalt toerental heeft de motor te weinig kracht om de wielen die snelheid te laten houden.
Elke motor is anders, immers afstelling, interne gewichtsverschillen, slijtage end.
Dus elke motor loopt op een ander punt het lekkerste.
Resonantie kan je nog wat verhelpen door monteren van andere ophang rubbers, maar dan verplaats je waarschijnlijk het gebied.
Maar, ja, als een motor lekker loopt en een lekker vloeiend gevoel geeft en een prima verbruik.
Waarom aan iets sleutelen als het werkt (en dat ook blijft doen) ...
Gr.
Je hebt koppel en je hebt vermogen.
Het vermogen kun je eigenlijk zien als hoe snel je gaat en het koppel met hoeveel gewicht je dat kunt.
Een paard loopt sneller dan een os, maar een os kan meer gewicht verplaatsten.
Bij een bepaalt toerental zal de motor zijn meeste koppel leveren en dus het meeste kacht kunnen leveren (bv bij berg op of trekken aanhanger).
Bij een ander toerental levert hij zijn hoogste vermogen, dat kun je denk ik zien als het prettigste hoogste toerental van de motor.
In principe hoe meer toeren hoe meer omw. wielen hoe sneller, alleen bij een bepaalt toerental heeft de motor te weinig kracht om de wielen die snelheid te laten houden.
Elke motor is anders, immers afstelling, interne gewichtsverschillen, slijtage end.
Dus elke motor loopt op een ander punt het lekkerste.
Resonantie kan je nog wat verhelpen door monteren van andere ophang rubbers, maar dan verplaats je waarschijnlijk het gebied.
Maar, ja, als een motor lekker loopt en een lekker vloeiend gevoel geeft en een prima verbruik.
Waarom aan iets sleutelen als het werkt (en dat ook blijft doen) ...
Gr.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten