afstellen om616

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Leo
Site Admin

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Leo »

Je weet nu alvast een hoop meer Frank, en kunt het 1 en ander van je lijstje strepen.

De kleur van de rook is altijd een beetje discutabel op een forum, want wat de 1 grijs vindt noemt de ander blauw.
De geur zal dan uitsluitsel moeten geven, want er is een enorm verschil tussen smeerolie en diesel.
Grijze rook bij alleen stationair wijst op slechte verstuiver(s).
Als het aan je inspuittiming zou liggen, dan moet hij over het hele toerenbereik vermogensverlies hebben.

Blauwe rook is smeerolie, maar ook dan is dat over het hele toerenbereik.
Weliswaar gaat hij bij langdurig stationair steeds heviger roken, maar als hij nét van een hoger toerental terugkomt naar stationair geeft smeerolie niet direct een vette walm.
Smeerolie laat tevens een lekkere vette aanslag in je uitlaat zien, dat kan niet missen.
Van alleen slechte schraapveren krijg je echter niet plotseling vermogensverlies. Tenzij er 1 is gebroken gaat slijtage van schraapveren heel geleidelijk. Niet in een vakantieritje van een paar duizend kilometer, met een uitzondering wanneer je het orgel langdurig over zijn toeren hebt gejaagd.

Dus wat zou ik doen bij vermogensverlies in de hoge toerentallen:
a) Brandstoftoevoer controleren. (=gratis)
b)Terugslagklepjes van de IP controleren. (=gratis)
c) IP timing controleren (kun je bij een merc simpel zelf, dus gratis)
d) Compressie laten meten (had met die lekke kleppen geen nut) en
e) meteen verstuivers testen en
f) max opbrengst IP controleren. (d, e en f kunnen meestal op 1 adres als je dat zelf niet kunt. Klik voor goede adressen <hier>. Vertel die mannen ook meteen het hele verhaal, wie weet hebben ze nog andere ideetjes of oplossingen. Zij kunnen op dat moment de motor horen en ruiken, iets wat op een forum helaas onmogelijk is.

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank Pronk

Bericht door Frank Pronk »

De geur kan ik omschrijven als scherp, prikkelend en misselijkmakend ( dat laatste volgens mijn vrouw ) :roll:

ik mijn beleving heb ik het blokkie niet over de toeren gejaagd,

ik heb hem laten lopen zoals het motortje zelf aangeeft, tijdig op en terug geschakeld, heel af en toe even volgas in drie de heuvel op omdat er een grote vrachtwagen achter ons zat maar dan praat je over een heuveltje, niet langer dan een minuut volgas. bij langere stijgingen nooit volgas getrapt.
Wat er bij de vorige eigenaar is gebeurt weet ik natuurlijk niet , maar ik heb een vermoeden :? deze man had niet veel gevoel met een oude diesel. wij hebben de wagen in december gekocht en hebben sindsdien 8000 km ermee gereden.

ik zit dit topic trouwens nog even terug te lezen, ik heb een stootrand waargenomen in de cilinders. deze was duidelijk voelbaar....
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Frank Pronk

gister avond even onder de wagen gedoken.
oei eigelijk moet de radiateur en de grill eruit.
dit is geen klusje om "even" op straat te doen.
pomp timing ed, controleren, compressie meten,

ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij Harry Kraats in Nijkerk.
volgende week donderdag gaat hij richting werkplaats.
daar wordt het e.e.a. gecontroleerd en afgesteld ( laat ik liever doen dan dat ik het zelf moet gaan lopen doen :oops: )
Johannes

Bericht door Johannes »

Hallo Frank,

In al de jaren dat ik bootjes gerepareerd heb waren het altijd de dames aan boord die feiloos konden aangeven of er ergens diesel lekte, of en dat blijkt wel weer, de motor een verbrandingsprobleem had. Het was dus soms heel verhelderend om de dames te vragen naar hun welbevinden op de boot. Als die klaagden over een misselijk makende lucht was dat vrijwel altijd overbrande of lekkende diesel.
Gecombineerd met de scherpe en prikkelende omschrijving die jij geeft, die ik herken van die motoren die naderhand bij demontage of gebroken veren hadden of teveel slijtage.
Zou je kunnen concluderen dat je op cilinder1 te weinig compressie zou kunnen hebben.
Het is een wat andere benadering, maar de dames hadden vaak gelijk.

groet Pieter :wink:
Frank Pronk

Hoi Johannes,

ik ben er inmiddels achter gekomen dat ik tijdens de demontage van de cilinderkop vergeten ben om de blokkeerbout bij de brandstofpomp erin te zetten :oops: Dus de kans is heel groot dat de pomp een tandje verschoten is.... ( dit gaat mij geen tweede keer gebeuren :evil: ) Ik weet alleen niet hoeveel hij verdraait is, maar dat wordt van de week uitgezocht.. :roll:

de kans is heel groot dat daar natuurlijk het roken en pluimen vandaan komt..(althans dat hoop ik dan maar). en als de pomp timing niet goed staat dan krijg je natuurlijk ook een slechte verbranding. Het roken en pluimen is nu vele malen erger dan voor de kop revisie. Dus ik zet voorlopig even in op de brandstofpomp timing.....
Frank Pronk

:evil:

ok even resumee,

in eerste instantie liep de motor mooi stationair maar miste top vermogen en rookte flink met een scherpe geur..

vervolgens de pomp na controle ( ik was overtuigd van de juiste werkwijze) een tandje later gezet.....slecht lopen helemaal geen vermogen meer en roken ( zwart ) als een oostduitse bruinkool gestookte stoom locomotief ( het was gisteren avond alarm fase drie in Nieuwegein) :lol: maar de scherpe geur was weg, slecht stationair lopen

conclusie hij loopt nu nog slechter dus we hebben de pomp de verkeerde kant op gezet ( dom maar kan gebeuren toch?)
dus vanavond de pomp terug in de eerste stand, en een tandje met de klok mee, iets vroeger dus.......

starten ging HEEEEL moeizaam(stiekum een puffje start pilot moeten gebruiken), en rijden ging wel maar was niet je van het, nog steeds hevig roken(zwart) wederom Geen scherpe geur, en niet stationair blijven lopen bij laag toeren

Het enige wat ik nog niet heb gedaan is een compressie test...........
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Ff heel simpel: Er staat iets verkeerd.
Ik heb hier een aftandse OM615 staan waarvan je de oliedop in de bosjes moet gaan zoeken wanneer je 'm losdraait en z'n verstuivers pissen maar wat in het rond.
Startte ook van de winter met -10 nog redelijk snel.
Weliswaar rookt het ding als de hel wanneer ie koud is, maar het draait en levert vermogen.

Dus je nokkenas, brandstofpomp óf beide staan niet goed.
Het ding kan vanwege een koprevisie nooit slechter gaan lopen dan vóór die tijd.

Mvg, Leo.:D
Frank Pronk

Inmiddels is het alweer een hele tijd geleden dat ik een berichtje heb geplaatst over de motorprobleempjes.

De tussen stand tot nu toe,
1 gereviseerde cilinderkop ( was echt nodig )
4 gereviseerde verstuivers ( ze mochten de naam eigenlijk niet meer hebben het waren meer sprinklers :lol: )

en vandaag het verlossende woord van de firma Bosch betreffende de brandstofpomp.......

Één van de lagers van de nokkenas van de brandstofpomp is eruit gelopen :shock:
het geheel is te repareren, en ze proberen morgen om de pomp klaar te hebben....
Eindelijk een overduidelijk mankement .. dit laat geen twijfel. :P

Komend weekend de pomp inbouwen en hopen...hopen ...hopen ...
Als het hierna in orde is dan gaan we woensdag avond gelijk naar Parijs voor een paar dagen Disney !!!

tot zover..ik houd jullie op de hoogte :D
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Mijn om616 liep ook erg slecht. Na diverse tests en beredeneringen kwam ik erachter dat ook mijn brandstofpomp stuk was. Vermogen te kort en lopen op 3 cilinders waren bij mij de symptomen.

Ik heb toen het hele blok vervangen door een om616 uit een MB100. Dat kostte me 500 euro. Maar dan wist ik tenminste dat het goed was. En ik heb nu 75 pk ipv 67 pk.

Het blok is nu uitelkaar gehaald door een vriend van mij. (Ter leering en vermaeck, zo hij zelf zei). Daaruit bleek dat het blok ook geleden had door het lange stilstaan bij de Duitse Overheid. De zuigerveren waren allemaal beschadigd. Net of ze aan de cilinderwand vastgezeten hadden. En bij de eerste start losgebroken. Van de ratten beknabbeld ipv besnuffeld zij die vriend van mij. De motor verbuikte overigens totaal géén olie en had ook geen carterdruk. De dop bleef er gewoon stil op liggen.

De problemen zijn bij mij ontstaan nadat ik een keer biodiesel heb getankt in Duitsland. Waarschijnlijk is hierdoor rommel en/of vocht in de brandstofpomp terecht gekomen.

Wat wel geweldig is bij zo'n apparaat is dat hij je gewoon thuisbrengt. Ook op 3 en halve cilinder.

Ik heb toen de verstuivers vervangen. De compressie gemeten. Inspuit en nokkenas timing gecontroleerd. Voorkamers gecontroleerd. Persklepjes brandstofpomp vervangen. Niks hielp. De motor ging vooral op 3 poten lopen als hij vermogen moest leveren. Soms liep hij ook als een zonnetje, dat was zo bijzonder. Je wordt ook nog een beetje op het verkeerde been gezet doordat mensen zeggen dat deze brandstofpompen nooit stuk gaan.
Frank Pronk

Zo de pomp zit erop,

leidingen en slangen ontlucht,
pomp ontlucht,
starten ..... en ...... nog een keer starten ... en ..... nog een keer de leidingen ontlucht ....

JAAAAAAA :D :D :D hij loopt, als een naai machinetje

even een stukje proef gereden, fantastisch! hij rookt niet meer, hij loopt heel mooi regelmatig,

morgen lekker een stukje rijden naar de europoort voor een trial wedstrijd. Hij trekt weer als beest loopt stationair als een naai machien, en rookt niet meer.

ik hoop en denk dat het hele sleutel avontuur voorbij is.

vanavond maar eens lekker een biertje op drinken....
Berthil

Bericht door Berthil »

Gefeliciteerd,
Niets fijner dan een voldaan gevoel met een lekker biertje.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Frank Pronk

afstellen OM616

Hallo allemaal,

Na alle sleutel ellende loopt het pronkhonk eindelijk weer.
Afgelopen vijf dagen zijn we ( ondanks de stakingen) lekker naar Parijs heen en weer geweest.
Het motortje loopt goed en knort rustig onder de motorkap.

Tijdens de rit viel mij op dat ik bakken met bottom end power heb, bij 50 in z'n vier en dan trekt hij door tot 95 :D
Hij heeft zelfs al eens 100 gelopen maar dat ging per ongeluk. Het brandstofverbruik ( ligt ergens in de buurt van 1 op 7) heb ik niet echt nauwkeurig op gelet want ik was al blij dat hij lekker liep :D

Tijdens het rijden en genieten van de omgeving (we zijn via de mooie N2 naar Parijs gereden) en het knorrende dieseltje zat ik alles nog eens op een rijtje te zetten.
Leo zei ooit eens, "zet hem liever maar een tikje vroeger dan de standaard instelling..." hmmm,

Nu zat ik tijdens de rit daar over te piekeren, wat het zou uitmaken als ik de brandstofpomp op 25 graden zou zetten in plaats van 24, en hoeveel is een tikje vroeger......
Zou dit een beter brandstofverbuik tot gevolg hebben?, zou dit betekenen dat hij onderin minder goed trekt? Mijn gevoel zegt mij dat het motortje onderin iets in gaat leveren en bovenin iets beter door zal lopen. Is hier überhaubt iets zinnigs over te zeggen of is hier slechts proefondervindelijk duidelijkheid over te krijgen?

Even voor de duidelijkheid voor de topsnelheid hoef ik het niet te doen, ik ben dik tevreden met de topsnelheid, echter heb ik in dit geval het brandstofverbruik in gedachten. ik heb verhalen gehoord van mensen die 1 op 10 draaien met een 307D ( maar dat zal geen alkoof zijn denk ik...)
Leo
Site Admin

Re: afstellen om616

Bericht door Leo »

Hoi Frank,

de eerste opmerking die ik als beginnend machinistje kreeg toen ik aan boord stapte: "Als hij goed draait, blijf er dan met je poten vanaf." :wink:

Je bent tevreden, hij trekt lekker door in alle toerentallen, dus niks meer aan doen.
Het verbruik van een correct afgestelde motor krijg je niet naar beneden door hem vroeger te zetten. Hij wordt hoogstens een ietsiepietsie feller, maar ook luidruchtiger.
Voor het verbruik moet je langzamer gaan rijden óf je alkoof er af zagen.
1 : 7 met blokhut-alkoof en 65 manke ezeltjes is netjes als je sneller rijdt dan 80.
Een kennis van me heeft een spiksplinternieuwe Hymer intergraal met 186pk Mercedes, rijdt met de vrachtwagens mee en komt ook rond de 1 : 7 uit.

Lekker van afblijven en genieten zou ik zeggen.

(heb je berichten ff samengevoegd)
Frank Pronk

dat zijn wijze woorden Leo, daar is geen speld tussen te krijgen.

Ik vroeg mij gewoon af wat er zou gebeuren als....

ik weet uit de trialsport dat je met de timing van de ontsteking van een tweetaktmotor heel veel kan beïnvloeden qua karakteristieken. Aangezien ik de onsteking niet kan vinden bij Mercedes :lol: zal de timing van de pomp hetzelfde kunnen bieden...toch? :)

Ik blijf er verder ook vanaf, ik vroeg mij gewoon af wat het verschil zou zijn, en hoe groot is dat verschil dan.
Qua vermogen heb ik zeker geen klagen, haha een kennis van mij liep te mekkeren dat hij mij op de steigingen niet bij kon houden ( hij reed met een Ford Transit alkoof ) :D .

Zoals het knorretje nu is ben ik er heel tevreden mee. ( die pomp was voor de revisie een aardige puinhoop van binnen trouwens, de nokkenas had de deuken in het inspektiedeksel geslagen :shock: ).
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Een carburateur-benzinemotor reageert veel meer op verandering van ontstekingsmoment dan een diesel.
De oorzaak is vrij simpel.
Bij een carburateur-benzinemotor ontsteek je alle brandstof in 1 keer, bij een dieselmotor wordt die brandstof over een groot aantal krukgraden geleidelijk ingespoten.
Naar verhouding treden er in zo'n benzinemotor dan ook veel grotere piekdrukken op dan in een diesel.
Bij een diesel tracht men zo veel mogeljk een gelijke verbrandingsdruk over langere tijd te houden.
Als je dus zo'n piekdruk een pietsie gaat vervroegen/verlaten krijg je een groot effect in karakteristiek.
Die "diesel-gelijkdruk" schuif je slechts iets op.
======================================

Als ik het zo lees dan is het een wonder dat het ding überhaupt nog draaide en dat je er zonder grote brokken vanaf gekomen bent.
Maar goe, alles is weer in kannen en kruiken.:)

Veel plezier ermee.

Plaats reactie