Hymer 900 gekocht
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Hymer 900 gekocht
Ik heb een Hymer 900 gekocht, uit Engeland naar Nederland gehaald.
Er zijn er maar 40 van gemaakt, er schijnen er nog 25 van rond te rijden.
http://www.hehensteiner.de/phpBB2/index.php
Hij staat op een MB813 en heeft lang stilgestaan, ik moet de remmen schoonmaken en in het vet zetten.
Weet iemand ook of dit hetzelfde in elkaar zit als de 608?
Groet Hugo
Er zijn er maar 40 van gemaakt, er schijnen er nog 25 van rond te rijden.
http://www.hehensteiner.de/phpBB2/index.php
Hij staat op een MB813 en heeft lang stilgestaan, ik moet de remmen schoonmaken en in het vet zetten.
Weet iemand ook of dit hetzelfde in elkaar zit als de 608?
Groet Hugo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 09 aug 2010, 22:00
Re: Hymer 900 gekocht
Beste Hugo,
Het ligt aan het bouwjaar van het chassis, er zijn 2 soorten remsystemen toegepast
als je me, desnoods in een PB de chassisgegevens doorgeeft, wil ik kijken
of ik de juiste doc. hier heb, eventueel kun je langskomen in Ursem (tussen Purmerend en Hoorn
Het ligt aan het bouwjaar van het chassis, er zijn 2 soorten remsystemen toegepast
als je me, desnoods in een PB de chassisgegevens doorgeeft, wil ik kijken
of ik de juiste doc. hier heb, eventueel kun je langskomen in Ursem (tussen Purmerend en Hoorn
Re: Hymer 900 gekocht
Hallo Hugo,
Gefeliciteerd met je aankoop, tjonge wat een bakbeest zeg mooi hoor lekker de ruimte. Volgens mij ligt er dan ook een OM352 in? En heb je dan ook luchtremmen?
In ieder geval veel plezier ermee.
Gefeliciteerd met je aankoop, tjonge wat een bakbeest zeg mooi hoor lekker de ruimte. Volgens mij ligt er dan ook een OM352 in? En heb je dan ook luchtremmen?
In ieder geval veel plezier ermee.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: Hymer 900 gekocht
Ja, er zit een OM352 in, zie link <KLIK>
Hij heeft 14 maanden te koop gestaan.
Bij de proefrit reed hij maar max 70 Km/h (nou, dat kwam mij bekend voor), als ik niet eerst het besluit had genomen om hem gewoon te kopen was ik net als de vorige aspirant kopers erop afgeknapt.
Het bleek dat het brandstof voorfilter nooit was schoongemaakt maar nog veel erger, de motorrem stond voor 3/4 geactiveerd en volkomen vastgeroest.
Nu rijdt hij super, 96 km/h.
De remmen blijven nog een beetje kleven dus moet ik nog nalopen.
Er zit een automaat in, heeft iemand daarmee ervaring met een 6000 kilo auto?
Groet Hugo
Hij heeft 14 maanden te koop gestaan.
Bij de proefrit reed hij maar max 70 Km/h (nou, dat kwam mij bekend voor), als ik niet eerst het besluit had genomen om hem gewoon te kopen was ik net als de vorige aspirant kopers erop afgeknapt.
Het bleek dat het brandstof voorfilter nooit was schoongemaakt maar nog veel erger, de motorrem stond voor 3/4 geactiveerd en volkomen vastgeroest.
Nu rijdt hij super, 96 km/h.
De remmen blijven nog een beetje kleven dus moet ik nog nalopen.
Er zit een automaat in, heeft iemand daarmee ervaring met een 6000 kilo auto?
Groet Hugo
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Hymer 900 gekocht
Er zit een automaat in, heeft iemand daarmee ervaring met een 6000 kilo auto?
Nee, de mijne is rond de 10 ton. Maar wat is het probleem? In sommige landen rijden er vrijwel alleen automaten...
Nee, de mijne is rond de 10 ton. Maar wat is het probleem? In sommige landen rijden er vrijwel alleen automaten...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: Hymer 900 gekocht
Voor mij is een automaat nieuw,
Als ik uit stilstand vol gas geef gaat hij naar 2400 toeren en trekt goed,
Maar als je dit in de bergen doet, uit stilstand en dan omhoog, die enorme slip in de versnellingsbak geeft toch warmte, ik weet dat er een oliekoeler in de radiator zit maar dit heeft toch zijn grenzen?
Eigenlijk is de vraag, hoe moet je in de bergen rijden.
Groet Hugo
Als ik uit stilstand vol gas geef gaat hij naar 2400 toeren en trekt goed,
Maar als je dit in de bergen doet, uit stilstand en dan omhoog, die enorme slip in de versnellingsbak geeft toch warmte, ik weet dat er een oliekoeler in de radiator zit maar dit heeft toch zijn grenzen?
Eigenlijk is de vraag, hoe moet je in de bergen rijden.
Groet Hugo
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: Hymer 900 gekocht
De linkerachterrem zit goed vast.
Nu wil ik eerst proberen om de stelschroeven gangbaar te maken, weet iemand hoe dit zit?
Moet je de 2 vreemde dingen lospeuteren of is de grote moer al een stelmogelijkheid.
, zie foto.
Groet Hugo
Nu wil ik eerst proberen om de stelschroeven gangbaar te maken, weet iemand hoe dit zit?
Moet je de 2 vreemde dingen lospeuteren of is de grote moer al een stelmogelijkheid.
, zie foto.
Groet Hugo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03 aug 2010, 19:19
Re: Hymer 900 gekocht
Hugo, misschien wel te laat , maar wat jij als stelbout ziet lijkt verdacht veel op een stelbout zoals gemonteert op oude opleggers met remschoenen.
Goldwing en camper forever
m.v.g. Louis
m.v.g. Louis
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: Hymer 900 gekocht
Het is inderdaad de stelbout, heel simpel, gewoon aan draaien.
Morgen de herkeuring
Groet Hugo
Morgen de herkeuring
Groet Hugo
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03 aug 2010, 19:19
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 13 aug 2010, 09:31
Re: Hymer 900 gekocht
Mooie bak, maarehh, bakolie al ververst??
Die olie zal niet veel soeps meer zijn na de mankementen ...
Die olie zal niet veel soeps meer zijn na de mankementen ...
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Hymer 900 gekocht
Over een automaat bij zware voertuigen zou ik me maar niet druk maken, ik kocht 30 jaar geleden voor het eerst een automaat op een 16 tons hoogwerker, en met die bak hebben we (na de oplossing van een fabrieksfoutje) nooit meer problemen gehad.
En na de eerste scepcis van de chauffeurs wilden ze na een jaar niets anders meer, en is daarna het hele wagenpark met automaten uitgerust.
Wat is het voor een bak?? Allison of "original MB " ??
Succes met je voertuig.
Frank
En na de eerste scepcis van de chauffeurs wilden ze na een jaar niets anders meer, en is daarna het hele wagenpark met automaten uitgerust.
Wat is het voor een bak?? Allison of "original MB " ??
Succes met je voertuig.
Frank
- Kiebitzvlieger
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2010, 10:16
Re: Hymer 900 gekocht
Hallo Hugo.
Wat een fantastisch mooie camper.
Ik heb je een PB gestuurd.
Groet, Alan
Wat een fantastisch mooie camper.
Ik heb je een PB gestuurd.
Groet, Alan
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: Hymer 900 gekocht
Ik kon niet zo snel een pakking vinden en ben er nu mee op vakantie in Italie.
Wat rijdt dit prettig.
Het is net of je in een rijdend museum bent.
Wel mogen de binnensteden wat ruimer opgezet zijn.
Ik heb al mijn spiegels en camera nodig.
De olie ziet er als nieuw uit, ik heb begrepen dat als hij te heet is geweest hij bruin, zwart is
Ik weet niet of dit MB is, hij heeft een achteruit en 4 vooruitstanden.
Ook al echte hellingen gehad.
De derde gebruik ik om in te voegen, trek hiermee door tot 60, haal het gas eraf en schakel door naar 4.
Hij kan dan een snelheid halen bij 2800 toeren van 97 km/h.
Er zitten binnen 26 lichtpuntjes, en...., geen enkele kabel te zien.
Hugo
Wat rijdt dit prettig.
Het is net of je in een rijdend museum bent.
Wel mogen de binnensteden wat ruimer opgezet zijn.
Ik heb al mijn spiegels en camera nodig.
De olie ziet er als nieuw uit, ik heb begrepen dat als hij te heet is geweest hij bruin, zwart is
Ik weet niet of dit MB is, hij heeft een achteruit en 4 vooruitstanden.
Ook al echte hellingen gehad.
De derde gebruik ik om in te voegen, trek hiermee door tot 60, haal het gas eraf en schakel door naar 4.
Hij kan dan een snelheid halen bij 2800 toeren van 97 km/h.
Er zitten binnen 26 lichtpuntjes, en...., geen enkele kabel te zien.
Hugo
- gilles
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02
Re: Hymer 900 gekocht
auw te laat denk ik maar zo aan je ankerplaat te zien heb je het zelfde als ik op mijn o309.
dan zijn het inderdaad rem anker pennen die je laat zien en zie ik de handrem as.
als het goed is zitten er dan zelfstellende wielremcilinders in (hydraulisch stellend)
dan zijn het inderdaad rem anker pennen die je laat zien en zie ik de handrem as.
als het goed is zitten er dan zelfstellende wielremcilinders in (hydraulisch stellend)
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 13 aug 2010, 09:31
Re: Hymer 900 gekocht
Als je aan de pijlstok kan zien dat de olie zwart is, is die olie al stuk en heeft de bak nog amper smering.
Bij geen voldoende info zou ik op zoek gaan naar het juiste type olie en het liefst flushen, of in ieder geval aftappen.
Zijn amper de kosten, maar je bakkie wordt er zo vrolijk van.
Bij oudere bakken gewoon regelmatig verversen (doe het zelf bij mijn 25+ auto's zeker om de 50K).
Gr.
Bij geen voldoende info zou ik op zoek gaan naar het juiste type olie en het liefst flushen, of in ieder geval aftappen.
Zijn amper de kosten, maar je bakkie wordt er zo vrolijk van.
Bij oudere bakken gewoon regelmatig verversen (doe het zelf bij mijn 25+ auto's zeker om de 50K).
Gr.
- gilles
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02
Re: Hymer 900 gekocht
ha die hugo..
sorry dat ik je feestje moet verstoren.. maar dat is dus niet de stelbout.
ik heb nog even bij mijn bussie gekeken gisteren en heb exact dezelfde ankerplaat.
dus even in mn boek gedoken .. en inderdaad zelfstellende hydraulische cilinder en de bout die jij als stelbout aanneemt???
is een bout die door je remankerplaat en daarna door een gat in de remschoen gaat.
hierop volgt een veer gevolgd door een busje met conisch gat en een conische ring dan nog een moer.
wat jij nu gedaan hebt is hem strakker gezet waardoor je eigenlijk je remschoenen schever draaid..hij remt dan niet meer over de gehele voering.
ik zal maandag kijken of ik het voorbeeld van de doorsneetekening kan inscannen..
groet gilles
sorry dat ik je feestje moet verstoren.. maar dat is dus niet de stelbout.
ik heb nog even bij mijn bussie gekeken gisteren en heb exact dezelfde ankerplaat.
dus even in mn boek gedoken .. en inderdaad zelfstellende hydraulische cilinder en de bout die jij als stelbout aanneemt???
is een bout die door je remankerplaat en daarna door een gat in de remschoen gaat.
hierop volgt een veer gevolgd door een busje met conisch gat en een conische ring dan nog een moer.
wat jij nu gedaan hebt is hem strakker gezet waardoor je eigenlijk je remschoenen schever draaid..hij remt dan niet meer over de gehele voering.
ik zal maandag kijken of ik het voorbeeld van de doorsneetekening kan inscannen..
groet gilles
- gilles
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: Hymer 900 gekocht
Hallo, net een tocht van 4000 km via Italie gedaan.
De motorrem is een verademing.
Het brandstofverbruik zat ongeveer op 1 op 7
De route was:
Vooral San Marino en Volterra hadden extreem smalle weggetjes en behoorlijke hellingen.
Soms moest in in de eerste versnelling langdurig vol gas rijden.
Ik negeerde een bordje verboden voor vrachtagens langer als 6 meter en had daar een beetje problemen met een bocht.
Ook kwam ik op een smalle weg een grote vrachtwagen tegen, het passeren lukte alleen midden op een treinovergang!!!
Er werd er overal netjes gereden.
Ik kreeg ik overal voldoende ruimte om te passeren.
Aandachtpunten zijn:
Het vervangen van de 2 gasflessen door LPG onderbouw.
het was moeilijk om in Italie een gasfles te kopen.
De accu word geladen via een diodeblok denk ik waardoor de accu's nooit echt vol waren.
De dynamo moet een hogere spanning hebben of het diode blok moet eruit tijdens het rijden.
De motorrem is een verademing.
Het brandstofverbruik zat ongeveer op 1 op 7
De route was:
Vooral San Marino en Volterra hadden extreem smalle weggetjes en behoorlijke hellingen.
Soms moest in in de eerste versnelling langdurig vol gas rijden.
Ik negeerde een bordje verboden voor vrachtagens langer als 6 meter en had daar een beetje problemen met een bocht.
Ook kwam ik op een smalle weg een grote vrachtwagen tegen, het passeren lukte alleen midden op een treinovergang!!!
Er werd er overal netjes gereden.
Ik kreeg ik overal voldoende ruimte om te passeren.
Aandachtpunten zijn:
Het vervangen van de 2 gasflessen door LPG onderbouw.
het was moeilijk om in Italie een gasfles te kopen.
De accu word geladen via een diodeblok denk ik waardoor de accu's nooit echt vol waren.
De dynamo moet een hogere spanning hebben of het diode blok moet eruit tijdens het rijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Maxer
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
- Locatie: Berkhout
- Contacteer:
Re: Hymer 900 gekocht
De dynamospanning opvoeren is geen goed idee want daar zijn je startaccu's niet blij mee. Beter is het aanschaffen van een extra spanningsregelaar. Dat loste het probleem voor mij in ieder gaval op: http://www.veenema-watersport.nl/elektr ... 2/cPath/21.
Voor €179,- is je probleem opgelost.
Voor €179,- is je probleem opgelost.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Hymer 900 gekocht
Hoi,
Bij bepaalde types dynamo's kun je en diode bijplaatsen, kosten een paar €'s.
Dit compenseert de de spanningsval van 0.7 volt over het diode blok.
Groet Anton
Bij bepaalde types dynamo's kun je en diode bijplaatsen, kosten een paar €'s.
Dit compenseert de de spanningsval van 0.7 volt over het diode blok.
Groet Anton
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Re: Hymer 900 gekocht
Als de extra diodes van Anton niet kunnen kun je ook nadenken over een Cyrix i.p.v. een diodeblok.
http://www.dekkerwatersport.nl/pdf/ciryx.pdf
Groeten Berthil.
http://www.dekkerwatersport.nl/pdf/ciryx.pdf
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: Hymer 900 gekocht
Bedankt voor de adviesen, ik denk dat ze allebei tips een belangrijke rol kunnen spelen.
Het probleem was dat ik na een lange rit geen volgeladen hh accu had.
Ik had met dimlichten aan gereden.
Ik heb inmiddels uitgezocht dat de de beide accu's tijdens het rijden parallell wordn geschakeld via een relais.
Het relaiscontact heeft geen overgangsweerstand en de leidingen zijn indrukwekkend dik.
Ik heb op de startaccu gemeten, de spanning was 14.01 volt en de laadstroom was op dat moment 2 ampere.
Er zit ook een automatische koelkast op die vanzelf overschakelt naar de accu als de spanning wat hoger wordt(motor loopt dus).
Hierdoor pikt hij de laadstroom.van de hh accu.
Later heb ik de koelkast tijdens het rijden op gas gezet.
Wat het effect is weet ik nog niet.
Het is in ieder geval duidelijk dat het marginaal is.
Groet Hugo
Het probleem was dat ik na een lange rit geen volgeladen hh accu had.
Ik had met dimlichten aan gereden.
Ik heb inmiddels uitgezocht dat de de beide accu's tijdens het rijden parallell wordn geschakeld via een relais.
Het relaiscontact heeft geen overgangsweerstand en de leidingen zijn indrukwekkend dik.
Ik heb op de startaccu gemeten, de spanning was 14.01 volt en de laadstroom was op dat moment 2 ampere.
Er zit ook een automatische koelkast op die vanzelf overschakelt naar de accu als de spanning wat hoger wordt(motor loopt dus).
Hierdoor pikt hij de laadstroom.van de hh accu.
Later heb ik de koelkast tijdens het rijden op gas gezet.
Wat het effect is weet ik nog niet.
Het is in ieder geval duidelijk dat het marginaal is.
Groet Hugo
- Maxer
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
- Locatie: Berkhout
- Contacteer:
Re: Hymer 900 gekocht
Als je hh accu's van het type semitractie zijn geeft je dynamo een te laag voltage af om die op te kunnen laden. Bij mijn bus (24 volt syteem) geeft de dynamo 27,5 volt af en dat is goed voor de startaccu's. Om de semitractie vol te kunnen laden is echter 28,8 volt nodig en dat kun je verkrijgen door de extra spanningsregelaar te plaatsen zoals ik al aangaf.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten