De motor in mijn camper houdt af en toe is en dan met name met optrekken wanneer hij boven de 1700 tpm komt. Volgas komt hij dan niet verder, geef je wat minder gas loopt ie wel door. Soms echter is er niets aan de hand.
Wat hebben we gedaan / bekeken: brandstoffilters vervangen (bleek niet nodig); het filter in de tank is brandschoon, evenals de tank zelf; het luchtfilter (K&N) is nog geen 10.000 km oud; de klepjes in de opvoerpomp zien er goed uit, geen beschadigingen.
Mogelijk zou ik de opvoerpomp in zijn geheel moeten vervangen? Het voelt aan alsof hij niet genoeg brandstof krijgt.
Volgens de monteur is het geen verstuiverkwestie, de motor loopt stationair als een nieuwe en onbelast is er niets aan de hand.
Rest mij nog te vermelden dat er bij 80 km pu (1500 tpm) er niets aan de hand is en dat hij bovengenoemd probleem vanaf het begin wel had maar veel minder, dat is de reden dat ik er wel vanaf wil.
Kleppen zijn gesteld waarbij geconstrateerd is dat de motor brandschoon is van binnen. Ook heeft hij geen onderdruk.
Wie weet raad?
Af en toe inhouden Volvo B10M
- Maxer
- Contacteer:
- Leo
- Site Admin
Re: Af en toe inhouden Volvo B10M
Hoi Nico.
Na alles wat je hebt gedaan blijft er niet veel meer over dan de regulateur óf de brandstofregelstang.
Een ingesleten stangetje, braampje of/en pen/gatverbinding geeft dit soort effecten.
Het meest waarschijnlijk is de regulateur zélf, omdat het toerental weer gaat stijgen wanneer je het gaspedaal een stukje terug neemt. (zie uitleg)
Hierbij neem ik ff aan dat je er een mechanische Bosch-regulateur op hebt zitten.
Niet zelf aan klooien, maar gewoon de hele brandstofpomp + reg eraf halen en op de testbank zetten.
Als je jezelf afvraagt hoe dat komt?
Beetje simplistische uitleg:
Jouw motor heeft honderdduizenden kilometers rond 1 toerental gedraait.
Waarbij de regulateurstangetjes etc. dus ook maar in een heel klein gebied heen en weer hoefde te gaan.
Op de plekken waar een glijlagertje zit slijt het spul. Evenzo slijten alle penverbindingen maar 1 kant op waardoor je ovale pennen/gaten krijgt.
Ga je daar veel spanning op zetten (met je gaspedaal druk je oa een contra-veer in waartegen de gewichten van de regulateur staan te drukken) dan gaat het spul een beetje wringen en wil geen volgas meer geven.
Ik kom het ook wel eens tegen bij generatorsets die vrijwel nooit volaan worden belast.
Niks bijzonders, het kost alleen weer een stukje vakantiegeld..
Mvg, Leo.:D
Na alles wat je hebt gedaan blijft er niet veel meer over dan de regulateur óf de brandstofregelstang.
Een ingesleten stangetje, braampje of/en pen/gatverbinding geeft dit soort effecten.
Het meest waarschijnlijk is de regulateur zélf, omdat het toerental weer gaat stijgen wanneer je het gaspedaal een stukje terug neemt. (zie uitleg)
Hierbij neem ik ff aan dat je er een mechanische Bosch-regulateur op hebt zitten.
Niet zelf aan klooien, maar gewoon de hele brandstofpomp + reg eraf halen en op de testbank zetten.
Als je jezelf afvraagt hoe dat komt?
Beetje simplistische uitleg:
Jouw motor heeft honderdduizenden kilometers rond 1 toerental gedraait.
Waarbij de regulateurstangetjes etc. dus ook maar in een heel klein gebied heen en weer hoefde te gaan.
Op de plekken waar een glijlagertje zit slijt het spul. Evenzo slijten alle penverbindingen maar 1 kant op waardoor je ovale pennen/gaten krijgt.
Ga je daar veel spanning op zetten (met je gaspedaal druk je oa een contra-veer in waartegen de gewichten van de regulateur staan te drukken) dan gaat het spul een beetje wringen en wil geen volgas meer geven.
Ik kom het ook wel eens tegen bij generatorsets die vrijwel nooit volaan worden belast.
Niks bijzonders, het kost alleen weer een stukje vakantiegeld..
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Maxer
- Contacteer:
Een kleine update.
Op aanraden van de monteur preventief de opvoerpomp vervangen want het zou kunnen dat die te weinig opbrengst heeft. Voor €150,- had ik een nieuwe dus dat valt nog mee. Die zit bovenop de brandstofpomp met 4 moertjes en 2 leidingen dus daar kon ik makkelijk bij.
Dit was het dus niet al moet ik zeggen dat het wel verschil uitmaakt. Hij trekt iets beter en loopt ook 200 tpm sneller stationair. De oude pomp was dus niet zo best meer, da's duidelijk.
De 15e heb ik een afspraak in Duiven, dan gaat de pomp er af, testen en dan weten we alles.
Op aanraden van de monteur preventief de opvoerpomp vervangen want het zou kunnen dat die te weinig opbrengst heeft. Voor €150,- had ik een nieuwe dus dat valt nog mee. Die zit bovenop de brandstofpomp met 4 moertjes en 2 leidingen dus daar kon ik makkelijk bij.
Dit was het dus niet al moet ik zeggen dat het wel verschil uitmaakt. Hij trekt iets beter en loopt ook 200 tpm sneller stationair. De oude pomp was dus niet zo best meer, da's duidelijk.
De 15e heb ik een afspraak in Duiven, dan gaat de pomp er af, testen en dan weten we alles.
- Maxer
- Contacteer:
De pomp naar Terlouw Diesel Center gebracht in Mijnsheerenland. Uit de test bleek dat Leo gelijk had, de regulator was versleten en deed zijn werk niet meer naar behoren. Gisteren is de boel gerepareerd, vandaag opgehaald en meteen gemonteerd.
Wat een verschil. Trekt een stuk beter en het hele toerengebied loopt ie door. Kostte wel een paar centen (€1300,-) maar het resultaat mag er zijn.
Wat een verschil. Trekt een stuk beter en het hele toerengebied loopt ie door. Kostte wel een paar centen (€1300,-) maar het resultaat mag er zijn.
- Leo
- Site Admin
Natúúrlijk had ik gelijk..
:mrgreen: :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.