Versnellingsbak rediveren **KLAAR**

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
melhof

Bericht door melhof »

Hallo waterreus,

Even kort want ik zit momenteel in Spanje heb beperkt stroom en het 2weg schotel internet blijkt in Spanje niet te werken.

Wat weegt je bus?
Wat is de overbrenging van je achteras.
Hoe trekt hij nu in zijn 4e?
Als dat kile kile is als je een heuveltje krijgt of moet inhalen: niet doen
Als dat prima gaat... moeten we eens verder kijken.

Op zich loopt een benzine motor al sneller dan een diesel, dus een overdrive zou te veel kunnen worden. Daarom ben ik benieuwd naar wat voor achteras er dan al onder ligt.

Melchior

PS. Ben dus niet zo vaak meer online de laatste tijd, stuur ff een PB als je wat te melden hebt.
waterreus

versnellings bak

Bericht door waterreus »

Hallo Melchior bedankt voor je reactie ,eind deze week komt uit de stalling
ikzal je vertellen welke as erop zit.

Hij trekt makkelijk van 90 naar 100 en ik heb nog over,maar van wge de herrie en inhet donker heb ik niet het onderste uit de kan gehaald

de velgen zijn nog 14 inch km stand 160000,groet Dick Waterreus
Eddie

Re: Versnellingsbak rediveren **KLAAR**

Bericht door Eddie »

Hallo allemaal,

wel een oud topic, 3 jaar, maar ik heb een vraag voor dit topic.
Afgelopen week heb ik een 407 D 1981 gekocht, met een 4-bak.
Voor stadsverkeer, en eens de rondweg (70 km/h) of eens een
kort stukje provincieweg (80 km/h) dat kan wel, maar de snelweg op ?
Hij kan wel krap 100, maar je raast de motor zo ongeveer over de
kop.

Wie zou mij kunnen en willen helpen hierop een ´overdrive´ te
bouwen?
Ik kan normaal wegrijden in de 2, maar het lijkt me verstandig om de
1 te houden voor wat deze is, qua overbrenging. Je zult het koppel
maar eens nodig hebben.
Ik ben zelf gehandicapt, en kan slechts beperkt meewerken aan de
ombouw.

De bus heeft op dit moment 18000 km gereden.

Vriendelijke groeten,

Eddie
DVIII

Bericht door DVIII »

het is een bekend verschijnsel dat die 6xx motoren veel toeren draaien bij topsnelheden, zo'n 4000 toeren. er is daarvoor een overdrive / vijfbak te vinden die het toerental 2 tot 300 toeren omlaagbrengen. zoekfunctie .......
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Jep, maar zelfs met 300 toertjes minder maakt ie nog steeds een rotherrie, dus stel je daar niet te veel van voor.
Isoleren is simpeler en goedkoper dan een hele bak aanschaffen en laten monteren.
Een max snelheid van ca 85km/u icm isolatie zorgt dat je enigzins met elkaar kunt communiceren.
Doch een wondere stille wereld is bij deze motoren/voertuigen onmogelijk.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
melhof

Bericht door melhof »

Ik onderschrijf grotendeels wat Leo zegt hierboven.

Je kunt ook grotere achterbanden nemen. Dit was onze oplossing.
Meestal zit er standaard 185R14C onder je kunt legaal naar 215R14C
Hierdoor is de wielomtrek groter en daardoor maak je minder toeren, rijd je iets harder en heb je iets minder vermogen. Ook rij je zuiniger. Maar het gaat maar om ongeveer 10km/h.

Ook zijn er verschillende verhoudingen in de achterassen te vinden. Maar ook een hele ingreep. De achteras die ik hier heb en heb berekend is tandverhouding pignon-kroon: 9-44

Hier wat berekeningetjes:
Afbeelding
De snelheden boven de 110 km per uur zijn erg twijfelachtig. Hiervoor is de bouw van de 207D/307D oldtimer (25j+) series in ieder geval niet op gebouwd. Het rijden wordt erg oncomfortabel en de schokbrekers en stabilisatie zijn hier niet echt op ingericht.

De versnellingsbak met overdrive: 711.113 is dan ook afkomstig uit de jongere series. Of die ook de stabilisatie hebben aangepast zou ik niet weten.
Bij deze bak is de 4e en en 5e versnelling omgewisseld met de 711.110 bak.
De oude 5e is hierdoor nu 4e en de directe ingaande uitgaande as gekoppeld
De oude 4e heeft een andere tanwielverhouding en is nu 5e. Het uitgaande toerental is nu hoger dan dat van de motor.
Hiervoor hebben ze de linker pook voor de 4e en 5e op zijn kop gemonteerd en steekt dus wat naar onder uit.
Afbeelding
Dit is de 711.110 bak.
Bij de 711.113 is het linker pookje op zijn kop gemonteerd.
Heel handig te weten als je onder busjes kijkt om een overdrive bak te zoeken.

Hou er rekening mee dat de OM616 een motortje is dat krap aan 65pk leverde toen hij uit de fabriek kwam. De latere versies leverden 72pk maar nog steeds niet overdreven veel.
Als je camper zwaarder belast tegen de 3,5ton grens aan of zoals mij een caravan achterop hebt is dit maar net aan genoeg voor 85km/h bij wind mee en vlak land.
Met een overdrive bak zou je dan niet eens de 60 halen omdat je gewoon niet genoeg vermogen hebt.
Heb je een licht busje origineel chassis en opbouw model onder de 2,5ton (schattingen=geen garantie) zou je met wat meer verbruik grotere banden en een overdrive bak en goede schokbrekers+stabilisatie, goed uitgelijnde wielen (geen kromme velgen), goed remsysteem, veilig lekker 110km/h gaan rijden en misschien gunstig een keer 125km/h.
Maar het is geen moderne sprinter waarbij je dan ook nog lekker wat zachte klassiek kunt gaan luisteren.

Wel lijkt me duidelijk dat 85 rijden bij 2600rpm een stuk rustiger zal zijn dan 3600rpm.
De grotere banden lijken me niet direct een oplossing voor het geluid: 85km/h bij 3250rpm.

-------------------------------------------------------------

Aan alle oude forum vrienden van vroeger:
Ik ben na Spanje (3 jaar geleden) nog een jaartje in communities in NL geweest, Maya (m'n Ex) is daar gebleven, en ben nu weer reizende. Net 5 maanden Marokko met mijn inmiddels wat groener geschilderde 307D achter de rug en sinds paar maanden rond Orgiba in zuid Spanje. Ga straks met mijn nieuwe vriendin in een vol ingerichte 'dome' en de 307D wonnen en haar kind op de wereld helpen brengen.
Daarna gaan we weer verder reizen naar communities!
Eigenlijk zijn we overal waar ik kom communities aan het maken. Vanuit het hart met mensen samen leven is meer een denken en handelen uit groepsgevoel. Door zo te leven koppel je energie en creëer je overal meer samenhang.

Groeten aan iedereen :D
Melchior
Eddie

Bericht door Eddie »

Hallo Melchior,

bedankt voor de info.
Voor mij zou het al ideaal zijn, wanneer ik c.a. 100 km/h zou kunnen
rijden, met een rustiger toerental. Om zo ook de motor een beetje te
beschermen.

Groeten,

Eddie
Anton

Bericht door Anton »

Hoi, Melcior,

Welkom terug en succes met de communeties.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Berthil

Bericht door Berthil »

He Melchior,

Leuk weer wat van je te horen, heel wat meegemaakt in de tussentijd,
maar toch nog het forum in de gaten houden.
Hoe heeft je bus het de afgelopen jaren gedaan?
Suc6 daan in het zuiden.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
rinuss

Bericht door rinuss »

Hallo Melchior,

Ik lees net dat je een keer van de dealer een revisiebeschrijving van je bak hebt gehad. Ik ben ook met een bak bezig een 711113 en zou willen vragen of je die beschrijvijn nog hebt, zoja zou je die voor mij willen copieeren uiteraard tegen vergoeding.
Kijk uit naar je antwoord.

mvg. Rinus
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Grotere banden gaat bij onze dubbellucht bussen niet zo maar lukken. Omdat ze dan ook breder worden en dus tegen elkaar aan gaan komen. Met als gevolg teveel warmte en een klapband.
Volgens mij kan er maximaal 6.50 X 16 om achter. (Standaard 6.00 x 16). Ik ben nu aan het overstappen naar een wat modernere maat 205/80 r 16. Die zijn makkelijker te vinden en goedkoper.
Of de 17,5 inch wielen van een 608 ook op onze 407's passen weet ik niet.

Mijn idee was (naast een compleet nieuwe bus) een turbo op mijn om616 zetten (staat op marktplaats). En dan een 5 bak monteren. Als dit echter maar 300 toeren scheelt dan vraag ik mij af of dit wel de moeite waard is. Omdat ook de aandrijfas dan ingekort moet worden.

Ik heb nu een heel "late" om616 uit 1995. Deze heeft 75 pk. Dat is met de huidige overbrenging voldoende. Ik kán 105km per uur op de GPS en geijkte tachograaf halen. Mijn kruissnelheid ligt bij 90 km per uur. Op de een of andere manier maakt deze MB100 motor minder herrie dan de oude motor. Misschien een wat betere/gecontroleerdere verbranding? Maar de radio moet nog steeds op standje 20 om hem te kunnen verstaan.

Ik denk zelf aan een én én oplossing. En meer vermogen (turbo), En een langere overbrenging (5-bak, grotere wielen of andere achteras), En natuurlijk meer isolatie.

Wij gaan al een aantal jaren met deze bus op pad. Door heel Europa. We hebben er inmiddels een dikke 30.000km mee gereden. Het went op den duur ook. Gewoon 85-90 rijden. Radio wat harder en gaan. Via snelwegen kan ik zo ongeveer 700-800km per dag afleggen zonder helemaal gesloopt te zijn. Een vrachtwagenchauffeur rijdt ook niet harder en komt toch ook overal?

De motortjes kunnen blijkbaar goed tegen deze hoge toerentallen. Hij wordt niet warm, lekt of verbruikt geen olie en start nog steeds perfect. Terwijl je toch bijna met een roetmeet-toerental Europa aan het doorkruisen bent.
Eddie

Bericht door Eddie »

Paul, en anderen, als je geen ´roetmeting´ wilt laten doen bij de APK,
stuur maar een PB, vertel ik je wel waar dat kan. (in noord NL)
Is overigens niets illegaals aan, het betreffende bedrijf heeft een rechts-
zaak daaromtrent reeds enkele jaren geleden gewonnen.
Scheelt een hoop risico bij oudere motoren.

Groeten,

Eddie
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Haha, die is goed Eddie... ik rijd altijd al met hetzelde toerental als waarmee de roetmeting wordt uitgevoerd zo ongeveer. Dus de roetmeting daar ben ik nog wel het minst bang voor.
Eddie

Bericht door Eddie »

Ik vond het al een ´goed gevonden uitdrukking´ :D
"Terwijl je toch bijna met een roetmeet-toerental Europa aan het
doorkruisen bent"
Maar dat toerental moet wel omlaag, incl het brandstofverbruik.

Eddie
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Eddie schreef:Maar dat toerental moet wel omlaag, incl het brandstofverbruik.
Dan zit er niets anders op dan er een zwaardere motor in te leggen.
Van het huidige karretje wordt eigenlijk procentueel te veel vermogen gevraagd, en daar gaat iedere motor van zuipen.
Dan kun je het toerental omlaag gaan brengen met allerlei kunstgrepen, maar bij de eerste heuvel of windvlaag tégen kun je meteen een tandje terugschakelen omdat het karretje door zijn hoeven zakt.

In het verbruik zal je weinig terugzien van die 300 toeren minder.
Je gaat in optimale omstandigheden hoogstens 2% minder brandstof verbruiken. ( 5200 : 300 = 5,76% minder toeren. Van alle brandstof die je verbrand gaat bij zo'n oud dieseltje slechts ca 35% naar de voorstuwing, de rest wordt warmte. De winst die overblijft wordt dan 5,76 X 0,35 = 2,02%. Dit alles zonder tegenwind of heuveltjes. )

In de herrie maakt die paar toeren ook niet zoveel uit. Kun je beter ff gaan isoleren, da's veel goedkoper.

Maar de meest goedkope & simpele oplossing bij een 616 is meteen de beste: Een paar kilometer per uur langzamer rijden. In jouw geval dus 5,76% langzamer dan je nu doet.
Heb je hetzelfde geluidseffect als een (dure) verbouwde versnellingsbak én je verbruikt minder vanwege een lagere luchtweerstand (die kwardratisch omhoog gaat met de snelheid).

Mvg, Leo.:D
Eddie

Bericht door Eddie »

Gaat niet om een 616 maar een 407.

Eddie
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoogste tijd dat je hier eens iets gaat lezen Eddie. Daar zijn al die schrijfsels namelijk voor. :?
Dan had je kunnen weten dat er in een Mercedes 407 geen 407 motor ligt, maar een OM616.

Tenzij het een Peugeot 407 is natuurlijk, alhoewel daar ook geen 407 motor in staat.
Maar daar ken ik weer geen campers van. :roll:
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

We kunnen ook proberen het een beetje inzichtelijk te maken voor de mensen die er nog niet zo in thuis zijn:

Mercedes 406 = OM615 (60 pk, 2 liter dieselmotor uit een personenauto, max toerental ca 4500)
Mercedes 407 = OM616 (67 tot 75 pk, 2,4 liter dieselmotor uit een personenauto, ook een hoog toerental ca 4500)
Mercedes 508 = OM314 (80pk uit 4 liter, laag toerental ca 2750, direct ingespoten, vrachtwagentechniek dus)

OM staat voor ölmotor, oftewel een diesel...
gilles

Bericht door gilles »

:mrgreen: heerlijk die om314 sóchtends vroeg als iedereen nog slaapt.... :twisted:
ik wakker iedereen wakker gelukkig moet ik dan ook nog lucht draaien hahahah
Plaats reactie