Even voorstellen vader van eigenaresse van een 406D
-
Even voorstellen vader van eigenaresse van een 406D
Hallo allemaal. Ik ben Karel en vader van een dochter met een 406D kampeerwagen uit 1973 met ruim 318K km onder de wielen en een diesel OM615. Ze heeft 'm eind augustus gekocht en in september zijn we er gelijk maar mee naar Frankrijk gerost. Bij de Belgisch/Franse grens begonnen de problemen. De koppeling. Wagen steigerde als een paard bij het optrekken. We hebben vervolgens 3 dagen op de brug gekampeerd bij de Mercedes dealer in Yvetot, die ons trouwens fantastisch geholpen heeft met het vervangen van de aangebrande koppeling en het verrotte koppelingslager. Bijna 1000 Euri later toch weer met een goed gevoel verder. Alleen het starten van een nog warme motor, bijvoorbeeld na het tanken, leverde altijd veel problemen op met soms een kwartiertje wachten totdat de zaak weer liep. Nog een keer pech gehad doordat achteraf de stroomkabel tussen de startmotor en de dynamo niet goed vastzat. Na plus 3000 km weer in NL teruggekeerd Daar heb ik na het doorgrazen van diverse fora, eens wat nader na het startprobleem gekeken. De oplossing was het ombouwen van de serieschakeling van de gloeibougies naar een parallelschakeling en het vervangen van de oude gloeibougies door een setje van dieselsend.de uit Hamburg. Ze stuurden me voor 42,60 euri de nieuwe bougies plus de 6mm2 draden voor tussen de vier bougies. Bij de voorgloeiweerstand (het bekende oog) heb ik de twee draden van de trekschakelaar samen met de 6mm2 draad die naar de vierde gloeibougie gaat aan dezelfde kant van de voorweerstand bevestigd. Het oog doet het dus niet meer maar het was de eenvoudigste oplossing. Voor de rest de massadraad van de eerste gloeibougie losgemaakt en gewoon laten bungelen. Op die manier kan alles gewoon weer naar de serieschakeling teruggezet worden indien nodig. Maar het is niet nodig, want de motor start als nooit tevoren! Voorgloeien gedurende 5 tellen en starten. Waar ik nog wel naar ga kijken is of er nog een Bosch nagloeirelais tussen kan;dat schijnt nog beter te werken doordat er zo'n 90 seconden wordt nagegloeid, waardoor de motor nog rustiger en meteen al goed stationair ronddraait met minder kand op rook. Gaan we nog uitzoeken van de winter. Misschien vinden we nog wat trucken om het motorvermogen te optimaliseren, want 80km/u is aardig maar het vermogensverlies bij elke helling begint soms te irriteren. Aan de andere kant, who gives a f***. Groetjes Karel
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Even voorstellen vader van eigenaresse van een 406D
Hallo Karel, welkom op dit forum!
Zo te lezen heeft je dochter 't goed voor elkaar
Uit wat je schrijft maak ik op dat je je weg in de auto-elektra wel weet te vinden. Over nagloeien heb ik op dit forum alleen iets gelezen in combinatie met de Mercedes vlamstart.
Met een 12 V tijdrelais (en eventueel daar achter nog een stevig relais over de handschakelaar heen) kun je dat natuurlijk ook eenvoudig realiseren. Als je gloeipluggen maar bestand zijn tegen langdurig gloeien...
Zo te lezen heeft je dochter 't goed voor elkaar

Uit wat je schrijft maak ik op dat je je weg in de auto-elektra wel weet te vinden. Over nagloeien heb ik op dit forum alleen iets gelezen in combinatie met de Mercedes vlamstart.
Met een 12 V tijdrelais (en eventueel daar achter nog een stevig relais over de handschakelaar heen) kun je dat natuurlijk ook eenvoudig realiseren. Als je gloeipluggen maar bestand zijn tegen langdurig gloeien...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- paul snip
- Contacteer:
Welkom! Jullie hebben een niet zo geweldige start gehad met dit busje. Terwijl ze toch heel betrouwbaar zijn.
Bij deze hoge kilometerstand vraag ik me af hoe lang het motortje het zelf nog uithoudt. Ze moeten wel heel hard werken in zo'n bus. Gelukkig zijn er donoren genoeg. Ik zou ook niet heel veel investeren in het krijgen van meer vermogen. Voor 500 euro koop je een MB100 (of alleen de motor). Je hebt dan 75pk ipv 60. Deze motor past er zo in. Dus geen paniek mocht de motor het begeven. De motor van een MB100 is 1 op 1 over te zetten. Deze busjes zijn tot 1996 gebouwd. Ik heb mijn 407 ook van zo'n motor voorzien. En daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Topsnelheid is nu 105 km per uur (op GPS). Ik houd meestal een kruissnelheid van 90 aan. Heuvelop gaat gewoon een stuk soepeler. (Verwacht geen wonderen).
Wat dat nagloeirelais betreft, dat is op zich een goed idee. Het nagloeien gebeurt met een zogenaamde "duty-cycle" van 50%. Een beetje een knipperlicht idee dus. Anders zou je wel heel vaak nieuwe gloeibougies moeten kopen. Je kunt er niet zomaar een tijdgestuurd relais opzetten dus. Gewoon ff op de sloop kijken. Ik heb zelf al eens een relais van een Renault 21diesel op een ouwe trekker gebouwd. Kost weinig en werkt perfect.
Bij deze hoge kilometerstand vraag ik me af hoe lang het motortje het zelf nog uithoudt. Ze moeten wel heel hard werken in zo'n bus. Gelukkig zijn er donoren genoeg. Ik zou ook niet heel veel investeren in het krijgen van meer vermogen. Voor 500 euro koop je een MB100 (of alleen de motor). Je hebt dan 75pk ipv 60. Deze motor past er zo in. Dus geen paniek mocht de motor het begeven. De motor van een MB100 is 1 op 1 over te zetten. Deze busjes zijn tot 1996 gebouwd. Ik heb mijn 407 ook van zo'n motor voorzien. En daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Topsnelheid is nu 105 km per uur (op GPS). Ik houd meestal een kruissnelheid van 90 aan. Heuvelop gaat gewoon een stuk soepeler. (Verwacht geen wonderen).
Wat dat nagloeirelais betreft, dat is op zich een goed idee. Het nagloeien gebeurt met een zogenaamde "duty-cycle" van 50%. Een beetje een knipperlicht idee dus. Anders zou je wel heel vaak nieuwe gloeibougies moeten kopen. Je kunt er niet zomaar een tijdgestuurd relais opzetten dus. Gewoon ff op de sloop kijken. Ik heb zelf al eens een relais van een Renault 21diesel op een ouwe trekker gebouwd. Kost weinig en werkt perfect.
- Kiebitzvlieger
Welkom.
Om heuvel op iets gemakkelijker te laten verlopen zou je de aceton truuk kunnen toepassen.
Bij mijn 410D scheelt het aanmerkelijk.
Groet, Alan
Om heuvel op iets gemakkelijker te laten verlopen zou je de aceton truuk kunnen toepassen.
Bij mijn 410D scheelt het aanmerkelijk.
Groet, Alan