rammelend geluid bij warme stationair lopende OM314 motor

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
melvin

rammelend geluid bij warme stationair lopende OM314 motor

Bericht door melvin »

beste forumleden,

als mijn 314 motor warm is en ik sta bijvoorbeeld voor het stoplicht te wachten met de kopeling op in zijn vrij hoor ik een rammelend geluid. het rammelen begint echter als ik de kopeling omhoog heb, dus ingetrapt hoor ik niets.
dit is alleen als de motor op bedrijfstemperatuur is, niet als hij koud is.

ik denk zelf aan het druklager..? zo ja kan ik daar zelf wat aan doen?

bvd,
Melvin.
paulv

Re: rammelend geluid bij warme stationair lopende OM314 moto

Bericht door paulv »

Hoi Melvin,

Rammelen is meestal iets dat los zit en gaat trillen met een onbelaste (schuddende) motor. Goed luisteren en zoeken maar.
Gelukkig staat ie dan stil :wink: .
Waarschijnlijk zijn je motor-ophangrubbers ook niet erg best meer.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
melvin

Bericht door melvin »

ha paul.

nja uiteraard heb ik dat gedaan, ik heb me kap verwijderd maar het komt echt uit me blok heb ik het gevoel.
de motor gaat ook niets meer of minder trillen nadat je het kopelingspedaal intrap of omhoog laat in z'n vrij.

ook hoor ik het beter met de motorkap over de motor omdat deze het motor geluid zelf dempen. achter me stoel hoor ik het dus het beste, en als ik tegen een muur parkeer hoor ik het heel goed in de weerkaatsing.

ik weet bijna zeker dat het uit de bak komt... :|
melvin

Bericht door melvin »

oja ik kan er wel bij vermelden dat me motorrubbers als nieuw zijn, er staat ook pas 61.500 km op de teller.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Als het je druklager of vork is, dan moet het geluid ook weg zijn wanneer je het koppelingspedaal nét op druk zet.

Kilometerstand van motorrubbers zegt niets.
Die dingen verouderen ook door leeftijd. En leeftijd heeft het spul genoeg.
Maar dat is dan weer simpel te controleren door met je voet de motor krachtig zijwaarts te drukken.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
melvin

Bericht door melvin »

de motorrubbers zien er nog als nieuw uit. verder trilt er ook niets in de bus, motor is heel stil en trilt niet zoals de meeste 508jes.

ik bedoelde ook te zeggen dat als de motor stationair draait met of zonder kopeling in dat dat niets uitmaakt met of het blok meer of minder trilt :P

het klinkt echt als een drooglopend lager, rammelen is dan ook mischien niet helemaal de goeie banaming, maar knarsen, gieren of andere enge geluiden zijn het ook niet.
het is sinds de zomervakantie wel erger geworden, vandaar dat ik dit topic heb gestart :D

als het ook daadwerkelijk een externe rammel zou zijn moet dit ook te horen zijn bij koude motor, helemaal omdat hij koud wat schokkeriger loopt dan dat hij warm is, warm loopt ze als een zonnetje maar ook dan alleen hoor ik die "rrrrrRRRrrrRRRRrrrRRR" :roll:

:mrgreen:
wouter_

Bericht door wouter_ »

Doet me denken aan hetzelfde probleem wat ik heb. Heb geen last van het geluidje en de bus doet het nog prima. Maar ter info toch even het draadje waarin ik het probleem beschreef:
viewtopic.php?f=21&t=4916
Mijn redenatie was als het geluid verdwijnt na intrappen van de koppeling moet het in de koppeling of in de bak zitten...
melvin

Bericht door melvin »

he wouter bedankt!

klinkt inderdaad als hetzelfde probleem.
is het bij jou ook enkel als de motor op bedrijfstemperatuur is? want als hij koud is hoor ik niets.

ik hoop inderdaad dat het niets ernstigs is :lol:
wouter_

Bericht door wouter_ »

Ik heb er eerlijk gezegd nooit op gelet of het geluid alleen bij een warme motor is. Ik vergeet er altijd op te letten en pas als ik het weer hoor denk ik "ohja!". Ik zal er als ik weer eens ga rijden op letten. Maar voor het zover is moet ik nog de cylinder van m'n koppeling bij het pedaal vervangen, het pedaal komt haast niet meer omhoog en soms is ontkoppelen haast onmogelijk.
humenjan

Bericht door humenjan »

Beste Merlvin,

Je hebt al wat ervaring met het geluid:
alleen bij warme motor,
met ingetrapte koppeling verdwijnt het geluid,
tijdens het rijden in de bergen helling af en afremmen op de motor, is het geluid er dan ook?
Ik denk dan aan de secundaire as in de versnellingsbak. Men zegt dat de versnellingsbak er oud mee kan worden. Probeer eens de voorgeschreven versnellingsbakolie.
Bij mijn 613 is dezelfde kwaal en met de juiste olie veel minder lawaai.

Het is maar een idee.

Michael de Ridder
MB613.
Michael de Ridder
MB613
melvin

Bericht door melvin »

wouter, het koppelingspedaal is in mijn geval goed, ik hoef weinig kracht te geven en alles werkt uitstekend.

michael, bij rijden in de bergen of afremmen op de motor hoor ik het geluid niet. mischien dat het geluid er wel is maar dat ik het niet hoor door het overheersende motorgeluid.
het viel me op in spanje, bij een tolhuisje, ik remde af, zette de bus in z'n vrij en hoorde het gerammel in de weerkaatsing van het tolhuisje.
bij het tanken de bus stationair laten lopen en naar de voorkant gelopen, daar was het geluid niet echt merkbaar haha, alleen achter het stuur hoor ik het geluid goed. me vriendin wist ook niet waar ik het over had en zei ähjo die hele bus trilt" :P
terug in NL kap eraf en toen merkte ik wel dat het bij de bak vandaan komt, ah als iedereen zegt dat het allemaal niet zo erg is laat ik het wel zo. wel ga ik me versnelingsbakolie verversen, dat is in mijn bezit nog nooit gebeurt en ik heb de bus nu 7000 km. de rest heb ik alwel ververst/vervangen.

hoeveel liter zit er in de bak? voor ik de tap eruit trek en me emmertje niet groot genoeg is :lol:
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Als je het koppelingspedaal iets intrapt, dus iets kracht er op zet, dus niet vrijtrappen en je hoort het dan niet meer dan is het het druklager.
Is het niet weg maar bij in getrapte koppeling dus vrij, dan zit het in de bak.
Als ik het hier lees lijkt het mij niets om zenuachtig van te worden.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
melvin

Bericht door melvin »

morgen ga ik richting nijmegen dus dan kan ik even kijken of dat het geval is.
kan best kloppen dat het bij licht intrappen al weg is, eigenlijk nog nooit geprobeerd.
we shall see, dankuu :)
Vinz

Bericht door Vinz »

Hey ik heb zelf ondervonden dat als er niet genoeg olie in de versnellingsbak zit er een soort gierend geluid uit de bak gaat komen, niet heel hard maar je hoort het wel als je veel toeren maakt. Weet niet of dat het kan zijn maar zo als je al ging doen, ververs de olie! Misschien omdat de olie dunner wordt naarmate die warmer wordt komt het geluid bij een warme motor wel een een koude niet. Kan het me niet goed herinneren maar volgens mij was het bij mij wel zo.
Mercedes 813
melvin

Bericht door melvin »

het is geen gieren, het is ook alleen stationair.
dit weekend getest met de kopeling een beetje intrappen en toen werd het gerammel inderdaad minder, het lijkt alsof het gerammel meer wordt als je het pedaal oplaat en minder wordt als je het pedaal intrapt.

komend weekend maar eens de olie verversen, kijken wat dat doet.

hoeveel liter gaat er in de bak?
Yoni

Bericht door Yoni »

melvin schreef:het is geen gieren, het is ook alleen stationair.
dit weekend getest met de kopeling een beetje intrappen en toen werd het gerammel inderdaad minder, het lijkt alsof het gerammel meer wordt als je het pedaal oplaat en minder wordt als je het pedaal intrapt.

komend weekend maar eens de olie verversen, kijken wat dat doet.

hoeveel liter gaat er in de bak?
pak en beet een liter of 3-4 MB zegt 3,4ltr maar gewoon vullen tot het aan de vulopening aan de zeikant overloopt
De olie die je nodig heft is ATF dextron en ja dat is een automatische versnellingsbak olie is standaard voor alle 508 en in ieder geval ook 609!

Suc6!
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Het lijkt er op dat het koppelingspedaal niet helemaal vrijkomt.
Ik zou dat maar eens eerst controleren.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
melvin

Bericht door melvin »

ok thanks mannen.
ik wou vandaag me bak-olie verversen maar het is hier net een graad boven het vriespunt, echt een slecht idee om onder die bus te liggen :mrgreen:
Plaats reactie