OM364 overmatig roken bij koude start
-
OM364 overmatig roken bij koude start
Hoe kouder het word hoe rotter de bus start en hoe erger hij rookt!
met 14000 km kan ik me alleen nog geen slechte injectoren of olie lekkage voorstellen iemand een suggestie wat dit kan zijn?
met 14000 km kan ik me alleen nog geen slechte injectoren of olie lekkage voorstellen iemand een suggestie wat dit kan zijn?
- dereiziger
- Anton
Re: OM264 overmatif roken bij koude start
Hoi,
Wat is de kleur van de rook?
Groet Anton
Wat is de kleur van de rook?
Groet Anton
-
de accu zijn red tops met 815 amp cold crand net nieuw de kleur van de rook is wit blauw. Het gaat om een om364 uit een MB609
- Goldwingh
In je topic opening had je het over een andere motor. Het starten van een 609 met OM 364 bij temperaturen rond de 0 graden en lager gaat gepaard met de rook die je omschrijft en is normaal. Gewoon starten en gedurende 10 sec langzaam op toeren laten komen. Sommige lossen dit op met een vlamstart.
Zie viewtopic.php?f=21&t=4565&p=40242&hilit ... art#p40242
Groet Henk
Zie viewtopic.php?f=21&t=4565&p=40242&hilit ... art#p40242
Groet Henk
Groet Henk MB609
-
Re: OM364 overmatig roken bij koude start
Bedankt mensen dit is al een hele gerust stelling hij loopt de eerste 10 seconden ook heel beroerd en op 3 poten!
Maar ben blij dat we ons geen zorgen hoeven te maken!
Misschien ga ik wel een halogeenlamp in de aanzuigbuis proberen deed bij brommers in de winter een grootverschil maken!
Maar ben blij dat we ons geen zorgen hoeven te maken!
Misschien ga ik wel een halogeenlamp in de aanzuigbuis proberen deed bij brommers in de winter een grootverschil maken!
-
Bij Nader inzien geeft een halogeenlamp een te lage output aan warme een goeie vlamstart kan 25Kw opwekken dus ik houd me aanbevolen voor een goedkope vlamsrater als iemand er een tegen komt!
- Goldwingh
Hallo Yoni.
Als je lid wordt van Dubbellucht (€25,00) per jaar dan heb je de beschikking over veel dokumentatie materiaal. Ond.And. Komplete handleiding van de 609. Ik vind het niet sympathiek om het te copyeren. Van hun is het ook vrijwilligers werk.
In de handleiding staat het gebruik van een Start-pilot bij -15*. Zo ik het kan zien, werkt Mercedes met een verwisselbare gaspatroon.
Groet Henk
Als je lid wordt van Dubbellucht (€25,00) per jaar dan heb je de beschikking over veel dokumentatie materiaal. Ond.And. Komplete handleiding van de 609. Ik vind het niet sympathiek om het te copyeren. Van hun is het ook vrijwilligers werk.
In de handleiding staat het gebruik van een Start-pilot bij -15*. Zo ik het kan zien, werkt Mercedes met een verwisselbare gaspatroon.
Groet Henk
Laatst gewijzigd door Goldwingh op 28 nov 2010, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Henk MB609
- Anton
Hoi,
Ik heb doc tot Mercedes benz 206 306 406 408 508 608 309 data manual (ENG) data manual , hoeft geen lid te worden kost incl verzenden € 10.00 + elec. schema en meer op een cd en bijna helemaal vol.
Ik verdien hier bar weinig aan doe het voor de lol.
Groet Anton
Ik heb doc tot Mercedes benz 206 306 406 408 508 608 309 data manual (ENG) data manual , hoeft geen lid te worden kost incl verzenden € 10.00 + elec. schema en meer op een cd en bijna helemaal vol.
Ik verdien hier bar weinig aan doe het voor de lol.
Groet Anton
- Goldwingh
Hallo Anton.
Ik zie daar geen info van de 609 bij.
Ik zie daar geen info van de 609 bij.
Groet Henk MB609
- Anton
Hoi,
Klopt maar zoveel verschilt dat niet, het is allemaal oude techniek.
En startpilot is af te raden, iets te veel en je mag weer een nieuwe koppakking monteren.
Een vlamstarter is dan een veel beter alternatief.
Groet Anton
Klopt maar zoveel verschilt dat niet, het is allemaal oude techniek.
En startpilot is af te raden, iets te veel en je mag weer een nieuwe koppakking monteren.
Een vlamstarter is dan een veel beter alternatief.
Groet Anton
-
- Contacteer:
Vandaag onze bus nog eens gestart met 3 graden vorst. Auto heeft al een paar weken niet meer gelopen maar startte meteen. Echter met een dusdanig rookgordijn dat ik het huis van de buren niet meer zag...! Na een 30 sec liep hij op 4 cylinders en werd de rook langzaam minder. Als je vaak met deze temperaturen weg zou moeten is een vlamstart aan te raden. Mocht ik ooit op de sloop een complete vlamstart-instalatie tegen komen voor een redelijke prijs zou ik deze meteen kopen!
Groet Marcel.
Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
- jooph
Mijn 508 ambulance (met heel weinig kilometers) doet zo'n beetje hetzelfde bij de koude start.
Moet dan altijd denken aan de woorden van Leo: "Een diesel hoeft niet te roken :shock: "
Joop
Moet dan altijd denken aan de woorden van Leo: "Een diesel hoeft niet te roken :shock: "
Joop
- Leo
- Site Admin
Grinnn, mot je mij hebben Joop? :mrgreen:
Een (letterlijk) ijskoude start van een directe inspuiting mag wel wat walmpjes geven hoor.
Maar zodra de motortemp rond de 20 graden is, hoeft dat niet meer.
Je moet je woorden hier toch ook op een goudschaaltje wegen he? :shock:
Trouwens, die ouwe OM616 voorgloeier van mij start na een paar pufjes nog steeds rookloos. Altijd baas boven baas natuurlijk... :twisted:
En baas boven baas heb je ook met roken.
Je zou eens moeten zien wat er gebeurt als ik nu de V6 van de Magirus start.
Ik moet dan eerst van te voren ff kijken of er nergens een helicopter of vliegtuig in de lucht hangt, want anders melden die namaakmeeuwen meteen een enorme brand..:P
Zal het orgel z'n verstuivertjes eens afstellen, want zo te zien en horen zijn de veertjes een beetje errug slap geworden.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dat handboek waar Goldwingh het over heeft vond ik <HIER>.
Beetje googelen en ook weer opgelost.
Mvg, Leo.
Een (letterlijk) ijskoude start van een directe inspuiting mag wel wat walmpjes geven hoor.
Maar zodra de motortemp rond de 20 graden is, hoeft dat niet meer.
Je moet je woorden hier toch ook op een goudschaaltje wegen he? :shock:
Trouwens, die ouwe OM616 voorgloeier van mij start na een paar pufjes nog steeds rookloos. Altijd baas boven baas natuurlijk... :twisted:
En baas boven baas heb je ook met roken.
Je zou eens moeten zien wat er gebeurt als ik nu de V6 van de Magirus start.
Ik moet dan eerst van te voren ff kijken of er nergens een helicopter of vliegtuig in de lucht hangt, want anders melden die namaakmeeuwen meteen een enorme brand..:P
Zal het orgel z'n verstuivertjes eens afstellen, want zo te zien en horen zijn de veertjes een beetje errug slap geworden.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dat handboek waar Goldwingh het over heeft vond ik <HIER>.
Beetje googelen en ook weer opgelost.
Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Anton
Hoi,
Mijn Caddy rookt helemaal niet als ik start.
Het gloeien duurt iets langer, misschien 2 a 3 seconden,
Maar dan loopt ie ook en meteen op 4 cilinders.
De techniek is in die jaren er wel op voortuit gehaan.
Mijn camper van italiaanse makelij start net als in de zomer na een paar keer rondgaan.
Ook hier geen rook, vriendelijke buren, geen overlast.
Vroeger werkte ik bij Bleckmann confectie vervoer, en daar waren MB's allemaal uitgerust met een aansluiting in de cabine voor een bus startpilot.
We hadden ook een hele oude DAF compressor kapot en meer van die ongein maar dat ding starte gewoon.
Daar zat ook geen aansluiting op voor startpilot, het ding liep als er gestart werd.
Hij was wel te gaar om het terein af te rijden maar om af en toe een opleggertje te verzetten, daar had die geen moeite mee
Ik was toen 17 en reed er wel eens me, machtig mooi man.
Groet Anton
Mijn Caddy rookt helemaal niet als ik start.
Het gloeien duurt iets langer, misschien 2 a 3 seconden,
Maar dan loopt ie ook en meteen op 4 cilinders.
De techniek is in die jaren er wel op voortuit gehaan.
Mijn camper van italiaanse makelij start net als in de zomer na een paar keer rondgaan.
Ook hier geen rook, vriendelijke buren, geen overlast.
Vroeger werkte ik bij Bleckmann confectie vervoer, en daar waren MB's allemaal uitgerust met een aansluiting in de cabine voor een bus startpilot.
We hadden ook een hele oude DAF compressor kapot en meer van die ongein maar dat ding starte gewoon.
Daar zat ook geen aansluiting op voor startpilot, het ding liep als er gestart werd.
Hij was wel te gaar om het terein af te rijden maar om af en toe een opleggertje te verzetten, daar had die geen moeite mee
Ik was toen 17 en reed er wel eens me, machtig mooi man.
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
Doet me denken aan het eerste vrachtwagentje wat ik beroepsmatig reed.
Dat was nog in de tijd dat APK niet bestond en het woord roetmeting nog uitgevonden moest worden.
Dat Scaniaatje 110Super moest zelfs in de zomer s'morgens een kwartier warmdraaien, anders kreeg je 'm niet eens van zijn plek af vanwege te weinig vermogen.
Tussen zuigerveren & cilinderwanden kon een buikdanseres met gemak een showtje uitvoeren en de schoepen van de turbo lagen in de uitlaatpot te rammelen. :mrgreen:
Het ding had dan ook 2 hard blazende uitlaten: 1 was aangesloten op het uitlaatspruitstuk en de andere op de carterontluchting.
Het enige goede aan dat brik waren zijn startaccu's. Was ook wel nodig, want het starten ging ongeveer met 1 cilinder per 10 seconden.
Na een half minuutje op de startmotor kon ie dan ook geheel zelfstandig draaien. Jawell, natuurlijk met het gaspedaal geheel ingedrukt en dan maar wachten op de andere drie cilinders..
Nah, als je het over startrook hebt had je dat ding moeten zien.. 8)
De hele buurt verdween letterlijk in een brandstofwalm van ongekend formaat.
Wanneer je dan na een bakkie koffie met veel gestamp op het gaspedaal eindelijk kon wegrijden, kwam er een ander fenomeen om de hoek kijken: ROET!
Zo lang je leeg was ging het wel, maar met een beetje lading in de bak begon het gedonder.
Omdat de turbo niet meer ronddraaide was het één massieve straal roet uit die uitlaat tijdens het optrekken. En daar had je dan ook nog alle 10 zijn versnellingen voor nodig..
De toeterende & druk sticulerende automobilisten waren per dag niet te tellen, want iedereen dacht dat ie in de brand stond..:P
Het Scaniaatje had 1 voordeel: Ik had nooit last van bumperklevers..
Jahaa, vroegah was alles beter..
Mvg, Leo.:D
Dat was nog in de tijd dat APK niet bestond en het woord roetmeting nog uitgevonden moest worden.

Dat Scaniaatje 110Super moest zelfs in de zomer s'morgens een kwartier warmdraaien, anders kreeg je 'm niet eens van zijn plek af vanwege te weinig vermogen.
Tussen zuigerveren & cilinderwanden kon een buikdanseres met gemak een showtje uitvoeren en de schoepen van de turbo lagen in de uitlaatpot te rammelen. :mrgreen:
Het ding had dan ook 2 hard blazende uitlaten: 1 was aangesloten op het uitlaatspruitstuk en de andere op de carterontluchting.
Het enige goede aan dat brik waren zijn startaccu's. Was ook wel nodig, want het starten ging ongeveer met 1 cilinder per 10 seconden.
Na een half minuutje op de startmotor kon ie dan ook geheel zelfstandig draaien. Jawell, natuurlijk met het gaspedaal geheel ingedrukt en dan maar wachten op de andere drie cilinders..
Nah, als je het over startrook hebt had je dat ding moeten zien.. 8)
De hele buurt verdween letterlijk in een brandstofwalm van ongekend formaat.
Wanneer je dan na een bakkie koffie met veel gestamp op het gaspedaal eindelijk kon wegrijden, kwam er een ander fenomeen om de hoek kijken: ROET!
Zo lang je leeg was ging het wel, maar met een beetje lading in de bak begon het gedonder.
Omdat de turbo niet meer ronddraaide was het één massieve straal roet uit die uitlaat tijdens het optrekken. En daar had je dan ook nog alle 10 zijn versnellingen voor nodig..
De toeterende & druk sticulerende automobilisten waren per dag niet te tellen, want iedereen dacht dat ie in de brand stond..:P
Het Scaniaatje had 1 voordeel: Ik had nooit last van bumperklevers..
Jahaa, vroegah was alles beter..

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
dank voor alle info ben zelf al een tijd lid van dubbellucht maar de reactie tijd op een onderwerp ligt daar gemiddeld op een week voor 1 reactie! Het eerste antwoord dat ik kreeg was zijn je gloeipluggen wel in orde! De documentatie heb ik al toegang tot!
Gr. Yoni
Gr. Yoni
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Klinkt allemaal heel bekend :shock: Met de 76 was het niet anders!
Maar niet iedereen kan daar zo'n onderhoudend stuk proza aan wijden als Leo.
Maar niet iedereen kan daar zo'n onderhoudend stuk proza aan wijden als Leo.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!