MB: slotjes 1974

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

MB: slotjes 1974

Bericht door Evan »

Heeft iemand wel eens de slotjes uit elkaar gehaald? ik heb bijv wel ervaring met slotjes van Deux Chevaux waar je met de slotcilinder in de hand de sleutel op maat kan vijlen omdat de slotschuifjes zichtbaar zijn. Is dat bij een Dusseldorfer met de chroomkleurige handgrepen ook mogelijk?

Graag zou ik dan van iemand een fotootje willen vragen van zo'n sleutel zodat ik een gelijkende kan halen bij de plaatselijke sleutelmaker. Mijn nieuwe aanwinst heeft geen portiersleutels erbij.......
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door jeroenz »

ik lees even mee, want ik moet ook nog een slotje passend maken. ik hoorde wel dat het kan. een avondje werk.
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door Evan »

dat klinkt goed. nou ja beter dan een nieuwe set slotjes zoeken, want ik begreep dat dat practisch onmogelijk is......

als iemand mij een foto kan bezorgen van een sleutel voor de slotjes met chromen handgreep op de portieren maak ik wel een howto hoe dat pas te maken :)
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door Yoni »

Ik heb een keer de shims afgevijlt omdat een sleutel van een slot dat anders dan de rest was is kwijt geraak!
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door Evan »

Dat is een methode inderdaad. Maar dan heb je een sleutel nodig. Omdat ik geen portiersleutels heb wil ik graag een passende sleutel halen bij de sleutelmaker. Maar ik heb geen idee hoe die sleutel er uitziet...
De sleutel van een zwarte handgreep is niet hetzelfde.

heeft niemand een bosje sleutels liggen van een bus met chromen handgrepen?
het gaat me niet om het sleutelnummer wat erop staat eventueel, dat mag je best onleesbaar maken :) Ik ga ook niet het profiel navijlen en je bus ophalen........

mocht iemand een losse set sleutels en slotjes hebben of een sleutel zonder slotjes en dat willen verkopen dan ben ik ook al een heel eind verder...?
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door dereiziger »

ik heb 2 andere deuren gehaald een tijdje terug omdat de mijne erg slecht zijn .. nu zit er in die slechte deuren wel 1 bruikbaar slot met 2 sleutels ..en 1 slot zonder sleutel mocht je daar nou belang bij hebben .. kunnen we dat altijd regelen ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door Detlev »

Kan je niet even een foto plaatsen van je chromen handgreep? Ik heb chromen handgrepen, maar die zijn uit 1969 en lijken niet origineel.....Mochten ze toch hetzelfde zijn, het is een heel eenvoudig sleuteltje en de sloten zie ik nog wel eens (zelfs nieuw!) op diverse oldtimer beurzen.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door dereiziger »

deze heb ik erop zitten als dat nu dezelfde is mag je ze hebben ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door dereiziger op 13 dec 2010, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door Leo »

Vanavond hoop ik weer een werkend fototoestel te hebben.
Zet ik er ff de sleutels op.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door Evan »

Dat is inderdaad het slot wat ik ook heb!
ik wil ze graag van je overnemen,


een foto van een sleutel blijft overigens ook welkom, alvast dank Leo!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door Detlev »

En nee, die van mij lijken antiek bij deze gestroomlijnde moderniteiten..... :mrgreen:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door Leo »

Daar zijn ze dan.
Voor de inbrekers onder u: Maak 'm gerust na, de bewuste deur ligt namelijk al een heel tijdje op uw wastafel als scheermesje.. :mrgreen:
DSCF1583 (Small).jpg
DSCF1590 (Small).jpg
@Evan: Wanneer je een sleutelboer treft die Silca sleutels gebruikt, dan is het (onbewerkte) sleutelnummer daarvan YM13.


Mvg, Leo.:D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door Evan »

Jullie zijn allemaal erg behulpzaam!

bedankt!

ik laat wel even weten hoe het slotjes verhaal verder gaat.....
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door Evan »

ik heb nu 2 blanks, er werd nog even dringend gevraagd wat ik ermee ging doen. op mijn antwoord dat het voor een oldtimer bus was, mocht ik ze wel meemenen. " zo'n ding start je toch met een schroevendraaier" werd er gezegd

:)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door Leo »

Dan zat hij er niet eens zo héél ver naast.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: MB: slotjes 1974

Bericht door Evan »

Precies, :lol:

het was vandaag toch intressant weer, dus ik heb van de gelegenheid gebruikt gemaakt om een passende sleutel te vijlen.
Ik zou daar nog een how-to over schrijven, had ik eerder beloofd. Wel zonder foto's helaas.

1 verwijder de bekledingsplaat van je portier (7 parkers, en afdekkapje van de slothendel aan de binnenzijde).
2 de slothandgreep zit met een klemplaatje en een bout met kruiskop vast, maak deze los.
3 verwijder de slothandgreep uit het portier
4 verwijder het boutje wat op de achterkant van de slotcilinder een leviertje vasthoudt.
5 verwijder de cilinder door de binnenwaardse moer/(bajonetsluiting) in te drukken en een stukje te verdraaien, en dan uit te nemen.
6 cilinder is nu uit het huis te nemen incl veer en aanslagrubberring.
7 verwijder de huls van de cilinder (2 inkepingen)
8 steek een verse sleutel in het slot en meet de afstanden waar je kepen in de sleutel moet vijlen met bv een schuifmaat op. Vijl de kepen op de juiste afstand.
9 uiteindelijk zijn alle schuifjes binnen het kader van de cilinder als je het goed gedaan hebt en kun je m terug inbouwen (omgekeerde volgorde).

Ik was (inclusief in en uitbouwen) een 3 kwartier bezig.
Nu zijn 2 van de 4 sloten afsluitbaar. De andere 2 zijn overleden en zitten standaard op slot dus kunnen die portieren alleen van binnenuit geopend worden. Een prettig idee dat de bus nu afsluitbaar is in ieder geval.....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten