van dubbellucht naar enkellucht

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
compay
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2010, 12:14

van dubbellucht naar enkellucht

Bericht door compay »

Hallo sleutelaars

ik heb een mercedes 319 uit 1967
de voorloper van de 406/407
er zit een om616 72 pk moter in met vijfbak overdrive

toch zit ik aan het volgende te denken
om met enkellucht achter te gaan rijden

heb nu dubbellucht en eerlijk gezegd wordt de auto nooit zwaar beladen

zijn er mensen met een mercedes dubbellucht (406 407 408 508) die rijden met enkellucht en zo ja met wat voor een as van welk type auto.....je kan volgens mij niet zomaar een wiel minder monteren

hoor graag van u allen!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: van dubbellucht naar enkellucht

Bericht door DVIII »

gewoon alleen de buitenste wielen monteren en oppassen dat je genoeg "draad" hebt om de boel vast te krijgen.
heb je ook nog geklonken velgen dan moet je of het idee laten varen , of andere "gelaste" velgen zoeken.
ik vraag mij wel of of het geen vreemde vorm van zuinigheid is om te weinig banden te monteren, ergo twee banden slijten minder dan één band per achterwiel.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: van dubbellucht naar enkellucht

Bericht door Frank.fjph »

Mij verbaasde de wens van enkellucht ook een beetje.
De enigre reden die me bekend voorkwam was de terreinvaardigheid, bij le Dakar doen ze dat al een tijdje.
Ook om een of andere reden zie je het ook wel in het gewone transport.
Maar mij lijkt het voordeel van 2 "extra"reservewielen ook wel iets, en wat Dave zegt: ze slijten ook minder met dubbellucht achter.
Praktijk bewezen: mijn achterbanden zitter er nu bijna 100.000 km onder en beginnen tegen afkeur aan te komen.

Frank
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: van dubbellucht naar enkellucht

Bericht door gilles »

ik heb ook even meegelezen ...
het probleem schroefdraad zou je gewoon kunnen oplossen door je velgen zonder banden aan de binnenzijde te monteren.
ECHTERRRR !!!! : let je wel op op je loadindex van je band??dubbel lucht is er om je banden niet te zwaar te belasten.
ik zou dus voor je zoiets gaat doen eerst zeker weten door zuiver meten(wegen in dit geval).
load index staat op je band vermeld en er is via google vast wel een tabel te vinden ..(word meestal aangegeven in twee letters
sucses
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: van dubbellucht naar enkellucht

Bericht door paulv »

In Spanje heb je op de tol autowegen het voordeel dat je met enkellucht niet onder het vrachtwagentarief valt :wink: .

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 05 jan 2011, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: van dubbellucht naar enkellucht

Bericht door winand »

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: van dubbellucht naar enkellucht

Bericht door Frank.fjph »

@ Paul,

Nu begin ik pas te snappen wat het nut van enkellucht is.... :)

Als ik goed op de foto kijk dan lijkt het of het in Italie ook geldt.

Frank
compay
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2010, 12:14

Re: van dubbellucht naar enkellucht

Bericht door compay »

kijk eens aan best al wat reakties!
bedankt allen!

zoals in de vraag beschreven ik wil absoluut niet met dezelfde as blijven rijden en er zomaar aan beidde kanten een wiel met band
af te halen.

ik wil ook geen discussie tussen wel of niet dubbellucht....ik heb daar al veel over gelezen en voor beidden is het een en ander te zeggen.

Wat ik wel wil is met lagere toeren dezelfde snelheid te gaan rijden (90 a 95 km per uur)......dit door een met een achteras met een iets zwaardere overbrenging te gaan rijden....nu 1:5,857 (net als de 407D met om616). Tevens moet mijn achteras wellicht ook in de toekomst gereviseerd worden en dat is heel specialistisch en duur.....Dus dacht ik wellicht kan ik ook wel met een enkellucht as gaan rijden....wat ook weer helpt om het verbruik terug te verbeteren en die dan ook de iets zwaardere overbrengings verhouding heeft.

maar ik zit geheel in de informatiefase. Wat ik ga doen weet ik nog niet. Belangrijk is zijn er mensen die het gedaan hebben en hoe! Belangrijk nu is te weten, zorgt minder loopoppervlak voor een beter verbruik. Het lijkt mezelf vanzelfsprekend......ik fiets nogal veel in de bergen en dat gaat met een racefiets met dunne bandjes sneller en makkelijker dan dezelfde racefiets met dikke banden....en ook lekker veel lucht erin scheelt ook....waarom? omdat het loopoppervlak minder groot wordt..

Ik ga er een beetje vanuit dat het loopvlak van de enkellucht banden 1,5 keer zo breed zijn als van de banden die er nu op zitten.
Dus dan is het 4 keer 1 = 4 tegen 2 keer 1,5 = 3 dus dat zou 3/4 minder loopoppervlak zijn. Beter wellicht de voorbanden er ook bij te betrekken ook al blijven die hetzelfde. Loopoppervlak bestaande situatie 6 keer 1 = 6
nieuwe situatie 2 keer 1 plus 2 keer 1,5 = 5 dus even lukraak gesteld een verbetering van 1/6 betreffende het verbruik.

ik hoor dus gaarne alle reakties en ideeen en gedachten

hoi rob

ps: ik ga nu even die links naar busfreaks lezen!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: van dubbellucht naar enkellucht

Bericht door Anton »

Hoi,

Gezien het vermogen van maar 72 pk denk ik dat je nogal wat inlevert met nog meer overdrive.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn een as van een andere auto (als dat passend te maken is)
denk hierbij aan een VW lt Ford Transit, de wat oudere types.
Ook zou je nog kunnen denken aan een lineair die het toerental licht verhoogt aan de
uitgaande kant

Ik blijf het volgen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
compay
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2010, 12:14

Re: van dubbellucht naar enkellucht

Bericht door compay »

hallo anton

bedankt voor je bericht anton
wat is een lineair?

wat wel kan en ook interessant is
ik weet van een duitser
die ook een 319 heeft
dat die achter zijn versnellingsbak een overdrive van een volvo heeft gemaakt
dat zou voor mij een zesde versnelling zijn

72 pk is niet zoveel
maar als je flink wat gewicht weet te besparen
en het interieur licht en simpel houdt
dan kan je aardig goed meekomen
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: van dubbellucht naar enkellucht

Bericht door Anton »

Hoi,

Een lineair is niet meer dan een tandwiel dat IN een tandwiel draait, dus een ringvormig
tandwiel met de tanden aan de binnenkant.
Dat heeft als voor deel dat bij de in en uitgaande as de draairichting gelijk blijft, alleen het toerental veranderd.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast