Zonnepaneel ervaringen photovoltech

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Yoni

Zonnepaneel ervaringen photovoltech

Bericht door Yoni »

Zijn hier mensen die ervaringen hebben met photovoltech zonnepanelen?
Wat is het verschil tussen een 'net paneel' en een paneel wat wij op onze 4/6 wielers plaatsen?
Open klem spanning is 43,5V dus dat is mijn inziens bruikbaar!

Gr
Frank.fjph

Re: Zonnepaneel ervaringen photovoltech

Bericht door Frank.fjph »

Ik weet niet wat voor paneel je hebt, maar de Uoc van 43,5 V is bruikbaar voor een 24 V accu.
Wel heb je dan een laadstroomregelaar nodig, de beste resultaten heb je met een goede kwaliteit geregelde lader.
Mijnn eigen panelen zijn netgekoppeld, dus leveren alleen stroom als ze met het 220V net zijn verbonden, dat is niets voor campertoepassing.... :( :(

Wel zijn er diverse camperaars met een systeem op de bus, er reageert er vast wel een.. :D

Ben overigens zelf benieuwd naar de ervaringen met de Mastervolt laadstroomregelaar.....

Frank
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Frank.fjph schreef:Ben overigens zelf benieuwd naar de ervaringen met de Mastervolt laadstroomregelaar.....
Kan ik je op je wenken bedienen: Vuilnis, want de eerste begaf het al binnen een week.. :?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

De mijne doet het nog steeds, hangt aan m'n rechterkant te knipperen (want de zon schijnt).
Nadeel vind ik dat er symbooltjes te zien zijn, maar geen "echte" meetgegevens, in Volten, Ampères en/of Watts!

Maar een waarneming van twee gebruikers is natuurlijk nooit representatief. En ik betwijfel of er aan objectieve gegevens is te komen.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni

Bericht door Yoni »

Maar een zgn net paneel is dus ook in de camper te gebruiken?
lowieke

Bericht door lowieke »

Ben wel benieuwd wat mogelijk is,heb zelf panelen liggen op mijn dak tegen een prijs van 3,3 euro Wp ,inverter-plaatsing-keuring enz. inbegrepen.Actuele prijs per Wp +/- 3,1 Euro Wp of voor een paneel van 85 Wp +/- 260 Euro.
Panelen leveren inderdaad een spanning van 45 VOLT en zie als enig nadeel om te plaatsen op een camper voor het opladen van een 12 Volt batterijsysteem de toch wel hoge spanning.
Eigenlijk zou men eerst HF wisselspanning moeten maken en dan omlaag transformeren en gelijkrichten om vervolgens als voedingsspanning te gebruiken voor een intelligente lader om op die manier te veel verliezen te voorkomen.
beste groeten
Yoni

Bericht door Yoni »

Dat is ongeveer wat een laad regelaar doet allen zonder er HF wissel van te maken!
Yoni

Bericht door Yoni »

Yoni schreef:Maar is een z.g.n. net paneel dus ook op de camper te gebruiken?
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Een netpaneel geeft meer dan voldoende spanning om een 12 volt accu te laden met de nodige kunstgrepen.
Ik heb het niet over het rendement maar het kan en dat was de vraag.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Yoni

Bericht door Yoni »

Het gaat om een 170 Wp waarvan de eigenaar zegt dat het een netpaneel is maar het paneel heeft een open klem 43,5 dus ik weet even niet zo snel wat het verschil zou moeten zijn!
Wat is het met het rendement?

De bedoeling is een 24V bank mee op te laden met een mppt controller
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Normaal, wat is normaal worden er 2 panelen in serie gezet van 21 volt open spanning dus x 2 kom je aardig in de buurt van die andere paneel.
Met een goede regelaar moet het dus lukken.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Yoni

Bericht door Yoni »

dank voor jullie hulp,
Ik kan het betreffende paneel overnemen voor 250 euro wat me niet al te veel lijkt voor een paneel van 2 jaar oud!
Ik wou alleen weten of het echt iets uit maakte dat de eigenaar het over een net paneel had!
Of misschien bedoeld hij net in de zin van netjes!
Frank.fjph

Een net paneel zou zeker op de staat waarin het verkeerd kunnen zijn.
Ik ken de uitdrukking netpaneel voor PV panelen alleen als een paneel waarachter een invertertje is gemonteerd die uitsluitend de energie van dat ene panel omvormt naar 220V.

Maar als dat er niet bij zit kun je gewoon het paneel gebruiken voor laadstroomdoeleinden.

Antwoord op de herhaalde vraagstelling is dus : ja
Of de prijs goed is doe ik geen uitspraak, maar de prijs per Wp is op dit moment al gedaald tot onder de 2,= (handelsprijs inkoop)

De constructie met omvormers naar 220V en dan weer naar een lader zal niet werken, je moet nl wel eerst een echte netspanning hebben voordat een netgekoppeld systeem uberhaupt wil werken.
De simpelste(enige??) manier voor een autonoom systeem is dan: Zonnepanelen verbonden met Laadstroomregelaar, die een accubank voedt, en waarop je dan eventueel een omvormer aan kunt sluiten om 220V te maken odf direct de 12 /24 V = gebruiken.
Frank.fjph

@Leo

Da's niet zo mooi, maar er zit toch garantie op, dus reageer even naar mij, want toevallig heb ik morgen een gesprek met de groothandel waar die dingen vandaan komen.
Tenzij je hem pas net hebt aangesloten mag je best eerder klagen bij je leverancier.... :roll: , tenzij je hem volledig fout had aangesloten... :( :idea: :roll:

Frank
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Frank.fjph schreef:tenzij je hem volledig fout had aangesloten... :( :idea: :roll:
Zou hij het dan nog een week volgehouden hebben? 8)

Het ding heeft het gewoon begeven Frank, en daarmee ook nog een paar accu's naar de gallemiezen geholpen (leeggetrokken door de kachel).
Als er nog garantie op zit, wil ik 'm wel opsturen ofzo.
Maar het is zéker m'n laatste Mastervolt, want de kwaliteit is niet meer wat het ooit was. :?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
paulv

Bericht door paulv »

@ Frank.fjph
Nog een kleine uitbreiding over "on grid" systemen, normaal alleen aan te sluiten thuis op 230V.

Dat systeem kun je ook in een camper "off grid" aansluiten op een Victron Multiplus. De Multiplus gedraagd zich dan net als thuis de 230V. Je huis "on grid" systeem kun je op vakantie gewoon overzetten en meenemen op je camper.

Dus subsidie vangen voor je thuis systeem en 's zomers op je camper overzetten :lol: .
(of wat ik van plan ben, gewoon op je camper laten zitten en een snoertje naar je stopcontact thuis)

Mvg. Paul

PS. de Wp prijzen voor zonnepanelen liggen nu meer in de orde van € 2,-/Wp, zie oa. www.peveco.nl :wink:
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph

PAul,
Ik ga (na eerdere scepcis) al een poosje met je mee in de mening dat de prijzen nog sterk gaan dalen;
kan nu voor 1,26 / Wp dunnefilm panelen, en 1,56 voor cristallijne panelen kopen ( ex BTW)

Frank
Frank.fjph

Paul,

Heb je dat zelf geprobeert?? met die multiplus???

Want ik vraag me af wat er gebeurt als je bv 400 W vermogen verbruikt en er 700 W geleverd wordt door de PV.........komt er dan geen 300W rook uit de victron????

Frank
paulv

Bericht door paulv »

Hi Frank,

Geen idee wat er precies gebeurt, ik geef slechts door wat Victron mij telefonisch bevestigd heeft naar aanleiding van de beschrijving van de Multiplus aansluitingen op hun website. Het juiste schema heb ik niet zo snel kunnen vinden, het was een van de (vele) .pdf downloads bij de beschrijving van de Multiplus.
Ik denk dat dat overschot gewoon in de accu gepompt wordt :roll: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph

OK als je met Victron hebt gebeld en ze hebben jouw uitvoering "gehomologeerd" of zelfs in een van de vele manuals staan dan ben ik ook weer iets wijzer geworden..... :idea: :idea: :idea: :idea:

Frank
paulv

Bericht door paulv »

Dit is het bewuste schema:

http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... urbine.pdf

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph

Paul bedankt, dit is iets heel handigs voor vragen die al langer bij me lagen te wachten, scheelt me veel uitzoekwerk.

Frank
Frank.fjph

Nogmals over Victron systeem zoals Paul meldde:

LET OP Don't try this at home...........

want niet ieder merk omvormer/lader kan er tegen, want wat ik schreef over het opblazen van je inverter klopt bij

andere merken wel, nl als er meer zonnestroom wordt geproduceerd dan je afneemt dan gaat de inverter zeker kapot.

Dit aldus de technical support van mijn leverancier.

Frank
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Leo, ff off topic;
Waarschijnlijk heb ik het gemist, maar heb je nu ook zonne(daglicht)panelen...... :? :roll: :wink:

Peter
Plaats reactie