Roken bij warme start om616

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Roken bij warme start om616

Bericht door Rens »

Als ik een stuk gereden heb en de motor warm is, stop ik wel eens bij een tankstation. Wanneer ik na het tanken de motor start komt er 5 minuten lang een enorm grijs rookgordijn uit.

Bij koude start is het een lief klein plofje en een minuut later zo goed als geen rook. Tijdens het rijden weinig zwarte rook, als ik het pedaal vol intrap.

Koelwater verbruikt ie niet, de motor wordt niet te warm.
De nozzles van de verstuivers zijn nieuw, filters zijn nieuw, de pomp is afgesteld.
Ook ga ik het handpompje op de dieselpomp + de klepjes erin vervangen.


Ik was al wat aan het doorlezen over rookproblemen, de pomp te laat zou kunnen. Is dat probleem vooral zichtbaar bij warme motor?
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door Rens »

Ik heb nog een filmpje van:
De rookproductie een paar minuten na de KOUDE start. (bijna geen rook)http://www.youtube.com/watch?v=K08PbBaVe0M



Bij warme start is dit dus anders, hier heb ik nog geen filmpje van.
Laatst gewijzigd door Rens op 08 feb 2011, 01:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door dereiziger »

ik zie geen rook ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door Tom »

Ik ook niet. :lol:
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door winand »

@tom en DeReiziger: LEZEN is ook een vak :mrgreen:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door Rens »

Ik heb de tekst bij het filmpje wat groter gemaakt zodat het nog duidelijker is, dat er bij KOUDE START bijna geen rook is.


Bij warme start is er dus wel grijze rook en nogal veel. Kan het zijn dat dit komt door te weinig diesel en dus een slechte verbranding?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik denk aan een gammele verstuiver.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door Rens »

Ja dat dacht ik een tijdje geleden ook, daarom zijn de nozzels van de verstuivers nieuw, goede druk afgeperst en het sproei beeld gecontroleerd.

Dit is 100km geleden gedaan voordat ik de vraag over het roken ging stellen.
bartje2012
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2009, 23:59

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door bartje2012 »

als het aan je verbranding lag (verstuivers, luchtinlaat/uitlaat, etc) dan zou het toch echt zwart moeten zijn.
Grijs/blauw (blauw is vaak icm verbrande olie) kan wel aan de verbranding liggen maar is meestal een teken van vocht/lucht problemen of te koude motor. Nou dat laatste valt af in jou geval.

wat het dus ook kan zijn is:

- Condens in de brandstoftank in combinatie met een defecte groffilter/waterafscheider
- lekke koppakking of lekkages in de koelmantel (lijkt me sterk in dit geval maar kan soms de oorzaak zijn)
- te weinig luchtinlaat! vaak denkt men alleen aan een correcte brandstof toevoer, maar een correcte luchtinlaat is net zo belangrijk!

p.s. draai de condensbout van de groffilter/waterafscheider eens los
(als je die hebt) grote kans dat er flink wat water uit komt lopen, dat zuigt ie dus aan bij een warme motor omdat ie dan weer lekker vol zit ;)
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door Rens »

Bij verbrande olie zou die bij koude start ook lekker moeten walmen en bij belasting, dat doet ie niet.
De brandstoftank is 200km geleden eronder uit geweest geheel leeggeweest schoongemaakt en zeefjes schoongemaakt.

Koelwaterverbruik is er niet of zo weinig dat het amper te merken is, de motor wordt niet warmer dan normaal ook niet bij heel lang vol gas rijden of een uur stationair draaien bij stilstand.

Het luchtfilter is nieuw.
Een waterafscheider heb ik niet.

Het enige dat ik kan bedenken is te weinig diesel, ik ga de klepjes en het handpompje van de opvoerpomp wel vervangen. Dat spul heb ik toch nog liggen.

Edit: Ik heb nog iets gevonden dat misschien van toepassing is

Here is a general overview of what happens when you change timing on Cummins' B- and C-series engines. I would imagine that this holds true for any engine that uses a pump-line-nozzle type fuel system.

Engine parameter:---------------------------------TIMING is:
------------------------------------------RETARDED ( - ) ADVANCED ( + )
EXHAUST TEMP--------------------------------increases decreases
CYLINDER PRESSURE---------------------------decreases increases
INTAKE MANIFOLD PRESSURE-----------------increases decreases
BSFC (brake specific fuel consumption)-------increases decreases
NOX (oxides of nitrogen)-----------------------decreases increases
HEAT REJECTION-------------------------------increases decreases
HYDROCARBONS (HC)---------------------------increases decreases
BLACK SMOKE: 1000RPM-----------------------increases decreases
BLACK SMOKE: PEAK TORQUE-----------------decreases increases
BLACK SMOKE: RATED-------------------------increases decreases
WHITE SMOKE: < 1000RPM--------------------increases decreases
WHITE SMOKE: > 1000RPM--------------------increases decreases

"witte"rook wat ik grijs noem neemt dus toe bij pomptiming die achter loopt (retarded)
Als dit zou kloppen dan is mijn motor nu een beetje retarded.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door Rens »

Ik heb met iemand gepraat met verstand van scheepsdiesels.

Die vertelde me; het is logisch dat er bij warme start meer rook komt, dan is je uitlaat heet en komt de onverbrande diesel door de te late inspuiting in de hete uitlaat buis.
Wat ontstaat er dan; witte/ grijze rook.

Ik denk dat het tijd is dat ik m`n pomp vroeger ga zetten, helaas heb ik er nog geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door Admin »

Here is a general overview of what happens when you change timing on Cummins' B- and C-series engines.

I am the proud owner of a Cummins B-series engine :D Maar die rookt niet, dus laat ik de timing nog maar eventjes zoals-ie is.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door Rens »

De gasreactie was traag er was bijna geen rook(bij koude start) en het starten duurde wat lang.

Ik heb de dieselpomp van m`n busje op gevoel iets vroeger gezet.
Het resultaat: bus startte helemaal niet meer Ik ben blij dat ik een markering had gezet hoe de pomp stond.

Na de pomp een klein stukje richting de originele stand gedraaid te hebben start de bus weer. Ik moet alleen nog even een ritje maken en kijken of er een verbetering is. (er is nu wel wat rook bij koude start zoals het hoort)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door Leo »

Roken zoals het hoort... :?

Dat sprookje blijft maar hardnekkig doorvreten in bussiesland.
Voor de tigste maal: Een OM616 kan totaal rookloos koud & warm starten + rijden.
Degene die anders beweert mag met me wedden om €100K.
Heb hier namelijk al jaren zo'n rookloos ding rijden..


Maar goe, m'n beste Rens.:)
Zal ik me er ook eens tegenaan gaan bemoeien.
Het punt is dat ik het een vreemde klacht vind voor brandstof.

Heb je al eens geroken wat het nu eigenlijk is, want persoonlijk denk ik meer aan smeerolie dan aan brandstof.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Roken bij warme start om616

Bericht door Rens »

Ik vind het gewoon vreemd als een dieselmotor enorm rookt bij warme start en totaal niet rookt bij koude start of bij belasting.

Als het olie verbruik zou zijn (lekkende klepsteel rubbers bijvoorbeeld) dan zo die bij de koude start ook moeten roken de olie blijft wel een nachtje in de verbrandingskamer liggen.
Ik heb een andere auto die daar last van heeft (vw kever met subaru motor 260.000km)met een olieverbruik van 0,6 liter op 1000km.

Hoe de rook van mijn busje ruikt bij warme start, tja alsof je lampenolie/frituurvet op een BBQ gooit..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten