school voorbeeld lekke koppakking

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Frank.fjph

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Bericht door Frank.fjph »

Even over vage info: volgens mij is het verschil tussen een draadeind met moer en een bout vrij concreet..... :roll:

maar dan nogmaals ter verduidelijking:

Let goed op met de aanhaalvoorschriften: er zijn nl in de loop der jaren verschillende methoden en uitvoeringen geweest, !!!

En om het nog vager te maken : naast draadeind met moer zijn er Bouten met zeskante kop en bouten met 12 kantige kop, dieook weer verschillende aanhaal momenten/voorschriften kennen.

De oudste versies hadden de draadeinden, de 12 kantige waren destijds de beste (of enige) keuze bij MB.
Vraag er zeker de kopie uit het werkplaatshandboek bij met aanhaal voorschrift, is een moment, en dan 90 graden erbij.
Het zijn "rekbouten" die meerdere keren meekunnen (lengte opmeten !!!) mijne waren na 3 x nog bruikbaar... :roll:

Frank
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Als je het nou voortaan meteen duidelijk opschrijft Frank, dan hoef je het niet te verduidelijken.
Scheelt ergernis en vraagtekens.
En lees aub voortaan even na wat je hebt geschreven, want het is vaak niet te volgen.
Neem nou "De oudste versies hadden de draadeinden, de 12 kantige waren destijds de beste (of enige) keuze bij MB."
Hierboven staat letterlijk dat er 12-kantige draadeinden bestaan, en met draadeinden bedoel je dan weer tapeinden.
Je doelt echter met dat "12-kantige" op je vorige zin, die over de koppen van rekbouten ging.
Met dat twaalfkantige bedoel je dan waarschijnlijk een XZN (klik) en met dat zeskantige een torx (klik)

Dat is -ondanks de goede bedoeling- geen duidelijk antwoord, maar een zoekplaatje wat bij amateurs voor verwarring zorgt.
Dat moeten we niet hebben Frank, dus neem voortaan ff meer de tijd om antwoord te geven.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Dat 90 graden natrekken geldt alleen voor rekbouten.
De aanhaalmomenten die ik opschreef komen uit een serviceboek van 1977 en gaan over een motor met tapeinden.

Mvg, Leo.
mod.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Leo,
Dank voor de opbouwende kritiek, :D

Gezien mijn drukke bezigheden met allerlei zaken, had ik slechts tijd voor korte opmerkingen.

Groeten
Frank
melvin

Bericht door melvin »

en het is mij helemaal duidelijk hehe :)
melvin

Bericht door melvin »

ik heb nu dus de gehele beestenbende uit elkaar liggen, alles ging voorspoedig, alles ziet er tip top uit alleen de koppakking was wat gaan lekken.
nieuwe pakking binnen, gisteren de kop gevlakt terug gekomen dus vandaag gaat alles er weer op incl nieuwe pakkingsetjes.
ook maar gelijk weer de olie verversen als we toch bezig zijn, 't beesie gaat echt weer als nieuw de zomer in!! :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gilles

Bericht door gilles »

oke .. nog iemand dus met een lekke koppakking.
1 ding valt me echter op..
waarom heb je niet je brandstofpomp afgedekt? als er zand oid in het gat van een persklep valt,kun je heel vervelende problemen krijgen.
ik plaats altijd direct na het verwijderen van de verstuiverleidingen dopjes op de pomp en verstuivers.
melvin

Bericht door melvin »

geen rekening mee gehouden, laatste keer dat ik zoiets heb gedaan is 9 jaar geleden bij me puch!
:P

heb nu al dik 300 km gereden met de nieuwe pakking, ik ben weer een blij mens.
melvin

Bericht door melvin »

eefies hier verder op in, na mijn koppakking vervangen te hebben alweer 10.000 vrolijke kilometers erop zitten. De zomer staat voor de deur en over een aantal weken starten we onze reis richting Kroatie.

Wat ik nou wou vragen, ik lees regelmatig dat je je kop moet natrekken, soms lees je weer dat dit niet hoeft.
Wat is het nou? ik heb het in ieder geval nooit nog nooit gedaan. Moet ik dit nu alsnog doen? of hoeft het inderdaad niet meer na 10.000 km?? Ik heb er eigenlijk nooit echt bij stil gestaan, maar las er toevallog laatst een stukje over en klonk best logisch, je kop natrekken na een tijdje.... Moet dit nou alsnog gebeuren kan ik natuurlijk wel gelijk opnieuw me kleppen stellen. wat is het gebruikelijke?
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Opa vertelt: Heeeel vroegah, in de tijd van stalen mannen op houten schepen en pisbakkenijzeren kopbouten/draadeinden op gietijzeren dieselploffers, was het wel nuttig om een kop nog eens na te trekken. Dat inferieure staal rekte namelijk nogal. :roll:

Met de speciale rekbouten/draadeinden van tegeswoordigs heb je daar geen last meer van.
Je rukt de zooi op spanning en onder normale omstandigheden is die spanning over 20 jaar nog hetzelfde.
Niks an die kop doen dus.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
melvin

Bericht door melvin »

duidelijk!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Opa vertelt: Heeeel vroegah, toen ik nog jong en knap was, en toen een muis nog een knaagdier was....
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
melvin

Bericht door melvin »

das wel héél vroegah ja..
Plaats reactie