Remvertraging camper >3500kg

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gino

Remvertraging camper >3500kg

Bericht door Gino »

Al een poosje lees ik hier mee op het forum en ik heb ook al een paar berichten geplaatst. Ik ben bezig met het importeren van een 608D camper uit 1980. Nu ben ik vorige week bij de RDW geweest en de camper is afgekeurd op de remvertraging. Tevens was het remverschil achter te groot. De camper weegt leeg 5200kg (geen tikfout) en wordt volgens de RDW als personenauto op kenteken gezet. Volgens de keurmeester zou de remvertraging 5,2 m/sec2 moeten zijn. Nu zijn vandaag de remvoeringen vervangen. De wielremcilinders had ik zelf al gedaan, maar die vertraging ga ik niet halen. Als ik zelf in de APK regelgeving lees zou een camper >2500 kg slechts 4,5 m/sec2 moeten remmen. Was het een bedrijfsauto slechts 4 m/sec2.

Nu moeten de remmen nog wat inslijten en zullen ze naar verloop van tijd beter moeten gaan remmen, maar ik heb geen kenteken, dus ik kan alleen op de dag van de keuring wat rijden. Nu was mijn eerste idee om de camper niet APK te laten keuren, maar hiertoe was ik verplicht, omdat het blijkbaar een herinvoering was. Mijn camper heeft al ooit een NL kentekenbewijs gehad, maar daarvan zijn de gegevens niet meer bekend. Bijkbaar wil de RDW dan ook een technische keuring doen. Overigens komt de camper uit België.

Iemand een idee wat de remvertraging nu zou moeten zijn? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom. Het blijft raar dat een voertuig wat met een bepaalde typegoedkeuring uit 1980 nu ineens een stuk harder moet kunnen remmen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Leo
Site Admin

Re: Remvertraging camper >3500kg

Bericht door Leo »

De RDW-keurmeester heeft m.i. geen gelijk.

"Nieuwe" +3500kg campers komen tegenwoordig op personenwagenkenteken, dat klopt.
Daarbij behoort een remvertraging van 5,2m/s2 indien het voertuig jonger is dan 30-9-1971. (lid 1 van 5.2.38)

Echter, lid 5 van 5.2.38 geeft campers zwaarder dan 2500kg overduidelijk een uitzonderingspositie van bovengenoemd lid 1, te weten 4,5m/s2 bij een pedaalkracht van max 700N. ( |KLIK HIER| , zie pagina 32 & 33)

Dus bellen met dat RDW-station, of gewoon naar een ander RDW-station gaan (Bijvoorbeeld Heerenveen, relaxte mensen daar).

Enneuh, maak die bus voor de keuring zo licht mogelijk. Scheelt ook weer in de vertraging.
Enneuh sub 2 onder tips en trucs: Koop een stuk heel grof schuurlinnen en ruw -met de hand- je trommels op.
Dwars op de draairichting schuren én natuurlijk gelijkmatig & in alle trommels evenveel.
Vermits je schoenen een beetje goed passen, remt hij dan de rollen uit de testbank.. :P

Geluk ermee, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gino

Bericht door Gino »

Dank je voor je antwoord. Ik zit nu net het remmenrapport te bestuderen, maar daar staat op dat ie 4.0 m/sec2 moet vertragen. Vorig jaar ben ik er geweest en toen werd ie op een hoop punten afgekeurd, waaronder dat de vertraging niet 5,2 m/sec2 was. Die punten zijn inmiddels allemaal opgelost (oa een boel laswerk), alleen over de remmen had ik mijn twijfels en dat bleek dus vorige week wel. Overigens was vorige week de vertraging 4,3 m/sec2, maar zat er een verschil van 35% op de achteras. Alleen had ik begrepen dat de vertraging 5,2 m/sec2 moest zijn. Ik snap het niet meer, maar ik kan ze nu met iets om de oren slaan.

Die tip van het opschuren zou ik kunnen proberen, maar dan moeten weer alle wielen eraf :-( Overigens was gisteren na de montage van 4 nieuwe schoenen de vertraging 3,5 m/sec2, maar onderweg naar huis (met groene platen) merkte ik dat de remmen steeds beter werden. Ik baal gewoon dat ik niet even een paar honderd kilometer kan rijden, zodat de remmen zich wat kunnen zetten. Hij remt nu overigens weer kaasrecht.

Zou ik de remmen achter niet wat harder kunnen laten remmen door aan de lastafhankelijke remdrukverdeler te draaien?

Die tip van er gewicht uithalen heeft nu toch niet veel zin meer? De camper is inmiddels gewogen en bij een herkeuring gaat alleen naar de remmen gekeken worden.

Bij deze een foto van het "gele monster":
Afbeelding

De foto is nog gemaakt door de vorige eigenaar. De camperinbouw is 10 jaar geleden gedaan. Verder zit er stuurbekrachtiging op. Heb een schoon- en vuilwater tank van zeker 200 liter en de dieseltank is ook die grootte. Verder zit er een maaltoilet in. Ook zit er een soort combiketel in voor warm water en helelucht verwarming. Ik weet zo even het merk en type niet meer.

Als de keuring gereed is moet ik nog geluidsisolatie plaatsen in de cabine, de camper voorzien van een verse laag verf en verder wil ik de zithoek voorzien van gordels voor de kids. Dit wil doen door de hele zithoek eruit te halen en er eentje te maken van ijzer en deze wil ik vastmaken aan het chasis. Hieraan komen dan de gordels te zitten. Hier ben ik nog niet aan begonnen, maar ik zal daar wel eens wat foto's van maken als het zover is.
Gino

Bericht door Gino »

Vandaag is de 608 goedgekeurd. Hij werd alleen even met de achterwielen op de remmenbank gezet en er was nagenoeg geen remverschil. Naar de totale vertraging is niet meer gekeken. Ik had deze morgen nog wel een uurtje of twee rondgereden met het eendagskenteken (mag eigenlijk niet). De remmen zijn het toen wel een stuk beter gaan doen.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dat waren dus een hele hoop zorgen om niks.:)
Blij dat het opgelost is, veel plezier ermee.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gino

Bericht door Gino »

Je weet niet wat je kan verwachten bij het RDW. Nu nog eens kijken of ik het trekgewicht op het kenteken kan krijgen. Volgens de belgische papieren zou ik 3500kg mogen trekken, maar dat nemen ze niet zomaar over. Mercedes moet namelijk aangeven wat het chassis kan trekken en daar laat het RDW weer wat berekeningen op los.
Plaats reactie