Hallo,
Ik heb een Tabbert uit 1981 met een volgens mij mercedes 240 diesel.
Nu is het volgende aan de hand, bij een koude start kon ik met de regelknop op het dashboard de motor iets harder stationair laten lopen, echter de laatste tijd kan ik de knop niet ver genoeg draaien om hem iets harder te laten lopen.
Wie weet waar je dit kunt afstellen?
Jaap.
regelknop stationair draaien
- winand
Re: regelknop stationair draaien
Aan het knopje zit een massief stalen kabel verbonden in een mantel.
Door aan het knopje te draaien duw (rechtsom) of trek je (linksom) aan deze binnenkabel.
Het kabeltje gaat door het schutbord naar de motorruimte.
Hier zit ie ergens vast aan een hendeltje, waarschijnlijk met zo'n 'tonnetje' met een schroef erin:

Volgende fotootje is van mijn bus met een OM314, dus de bevestiging zal wel wat afwijken bij jou:

Het tonnetje kan je losdraaien, een beetje verschuiven en weer vastzetten.
Het kan ook zijn dat op de plek waar de buitenmantel ophoudt, een verstelmogelijkheid zit, kijk
daar eerst even naar, want het tonnetje verschuiven is een priegelwerk omdat dit erg nauw komt.
Door aan het knopje te draaien duw (rechtsom) of trek je (linksom) aan deze binnenkabel.
Het kabeltje gaat door het schutbord naar de motorruimte.
Hier zit ie ergens vast aan een hendeltje, waarschijnlijk met zo'n 'tonnetje' met een schroef erin:

Volgende fotootje is van mijn bus met een OM314, dus de bevestiging zal wel wat afwijken bij jou:

Het tonnetje kan je losdraaien, een beetje verschuiven en weer vastzetten.
Het kan ook zijn dat op de plek waar de buitenmantel ophoudt, een verstelmogelijkheid zit, kijk
daar eerst even naar, want het tonnetje verschuiven is een priegelwerk omdat dit erg nauw komt.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
Re: regelknop stationair draaien
Bedankt voor je reactie, ik zal nog maar eens op de kop in de motorruimte duiken, is lekker nauw allemaal, gaat wel lukken.
Jaap
Jaap